Jump to content

Data til 9x19 som ligger på faktor 120?


Gunman76

Recommended Posts

Jeg har tilgang til mye tjenesteammo og har planer om å fjerne kule og lade opp en noe mildere patron til feltskyting. Jeg har en pardini 6" og helmantlede kuler i 115 og 123 grains. Har 340 krutt stående hjemme. Noen som har noen ladedata å dele med meg som vil gi en faktor på 120 siden?

Link to comment
Share on other sites

Det er nødvendigvis mer jobb å trekke kuler enn å starte med tomhylser og lade på vanlig måte.

 

Politi: Gode hylser, da har du tilgang så det holder.

Forsvaret: Hylser ikke egnet for omlading. Patronene er grisedyre om jeg ikke husker feil, like greit å kjøpe billig sivil ammo for å få tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

mange feltskyttere ligger på rundt 3,5-4grs 320 under 124 grs kuler. vær obs på at 320 kan gi overraskelser om du setter kula for dypt eller gjør noe annet som kan øke trykket.

 

ladningen til c.patron holder ikke nødvendigvis faktor i kortere piper..

 

for tiden trives jeg best med 4,4grs n-330 under diverse 124grs kuler. gir mellom 1030 og 1080 fps avhengig av kule, settdybde, hylse, hette, temperatur etc. dette i min 5" barstopipe, og med en såpass slapp ladning med et krutt som ikke er for raskt for patronen slipper du å være bekymret for høyt trykk om du ikke gjør noe radikalt(ekstremt korte patroner eller noe i den dur.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg bruker 4,2 grain N-340 til ei 124 grains Berry RN. Lengde på 28,5 i en p210-5 med 150mm løp. Den holder ca 1010fps og gir ca 125 i faktor. Greit å være litt innafor synes jeg. Skal eksperimentere litt med settedybde seinere, men jeg synes ikke de Berry kulene får nok styring i hylsa på 29mm. Skal prøve litt allikevel, så får skiva bestemme hva som blir fasit til slutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har heller lite for seg å lade etter faktor hvis skuddbildet blir bare ræva. Har ladet en del til både pardini og STI 6" og ladningen med 4,8 med 340 og en totallengde på 28,5 er ikke noen dårlig plass å begynne. Bru 123 grain kuler for de gir et jevnere resultat enn 115, men bli ikke forbauset om du må opp på 5 -5,1 grain krutt for å få et godt skuddbilde.

P.S jeg tar alltid skuddbildene i ransom rest.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det er nødvendigvis mer jobb å trekke kuler enn å starte med tomhylser og lade på vanlig måte.

 

Politi: Gode hylser, da har du tilgang så det holder.

 

 

Politiet _hadde_ bra hylser da de brukte Fiocci... Nå bruker de Men, som har berdanhetter osv... Så etter en dag på skytebanen har de bare produsert søppel.

Sad but true...

Link to comment
Share on other sites

H&N 125grs TCHP 356

Patronlengde 28,0mm

N320 3,9 grs

CCI hylser med Magtech SP tennhetter

Kronografert til et snitt på 1110 fot/sek. Veldig jevne hastigheter, på 10 skudd varierte hastigheten innenfor 20 fot/sek (+/- 10 fot/sek). Faktor 138,75 i min GT9 6" . Kommer antagelig til å gå ned 0,1grs til 3,8 på neste test.

Presisjonen er lovende, har kun testet stående fri foreløpig. Vanskelig å finne holdere til Pardini for bruk i Ransom Rest.

Link to comment
Share on other sites

Fått disse res. i en STI Trojan 6" alle ladet med N340 krutt.

Våpenet mitt gir best samling med faktor over 125.

 

Speer 124TMJ, med 4,8grn, ovl: 29,7mm, faktor på 127.

H&N 125HP, med 4,6grn, ovl: 29.15mm, faktor på 128.

Winchester 115HP, med 5grn, ovl:29.55mm, faktor på 126.

Rainier 115HP, med 5.1grn, ovl:29.5mm, faktor på 124

Rainier 115RN, med 5grn, ovl: 29.55mm, faktor på 130.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Står nevnt litt lenger opp i tråden her at forsvarets hylser ikke er egnet for omlading?

De 10-20siste pakkene jeg hadde med 9mm fra forsvaret var Fiocchi og ImI med boxerhetter, ikke noe problem å lade om disse, mener det var FFV som hadde Berdanhetter, har knekkt en og annen utstøterpinne på 9mm diesettet mitt på disse da jeg har var for sløv med sortering/plukking av tomgods.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke henge ut vedkommende på nettet. Til det er han en for god venn.

Var en som har greie på lading og ammo. Hvor han hadde det fra vet jeg ikke.

 

Jeg var som deg "C.Patron" skeptisk til forklaringen.

Men hadde ikke noen gode motargumentere.

 

Berdan hetta har ofte større diameter. Har disse en større ladning?

Mulig forklaring??

Fint å fått en skikkelig forklaringen.

 

Berdan hetter har vært borte fra norsk milammo i 5-6år, før den kom tilbake med "miljøammoen".

Ikke opplevd noe mer klikk i perioden med bokser hetter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

125grn H&N HS HP

3,7grn N320

28,5 mm

GFL hylser

Federal SP 100 tennhetter

 

... gir 1000 ft/s i min 5" Tanfoglio med veldig jevn hastighet (plus/minus 5 ft/s, så diff mellom min og maks 10 ft/s med 10 skudd). Rekylen er veldig behagelig.

 

Hadde pistolen ikke i Randsomresten, med de går velig bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...