Gunman76 Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Jeg har tilgang til mye tjenesteammo og har planer om å fjerne kule og lade opp en noe mildere patron til feltskyting. Jeg har en pardini 6" og helmantlede kuler i 115 og 123 grains. Har 340 krutt stående hjemme. Noen som har noen ladedata å dele med meg som vil gi en faktor på 120 siden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kammerlås Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Det er nødvendigvis mer jobb å trekke kuler enn å starte med tomhylser og lade på vanlig måte. Politi: Gode hylser, da har du tilgang så det holder. Forsvaret: Hylser ikke egnet for omlading. Patronene er grisedyre om jeg ikke husker feil, like greit å kjøpe billig sivil ammo for å få tomhylser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Jeg bruker 4,3 grs N340 til 115 grs Win HP og har hastighet nok til faktor for mil i min GT45/9 6". GFL hylse og fed 100 hette, patronlengde må sjekkes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 mange feltskyttere ligger på rundt 3,5-4grs 320 under 124 grs kuler. vær obs på at 320 kan gi overraskelser om du setter kula for dypt eller gjør noe annet som kan øke trykket. ladningen til c.patron holder ikke nødvendigvis faktor i kortere piper.. for tiden trives jeg best med 4,4grs n-330 under diverse 124grs kuler. gir mellom 1030 og 1080 fps avhengig av kule, settdybde, hylse, hette, temperatur etc. dette i min 5" barstopipe, og med en såpass slapp ladning med et krutt som ikke er for raskt for patronen slipper du å være bekymret for høyt trykk om du ikke gjør noe radikalt(ekstremt korte patroner eller noe i den dur.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Nei, den holder ikke faktor i kortere piper, men holder i Sig 210-5 og Pardini med 6" løp for meg. Patronlengda er vilktig, så jeg skal komme med den etter hvert, men når dagen er enten på jobb, eller på skyting, blir det lite tid til sjekke gamle data Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mjøllner Posted November 29, 2009 Share Posted November 29, 2009 Jeg bruker 4,2 grain N-340 til ei 124 grains Berry RN. Lengde på 28,5 i en p210-5 med 150mm løp. Den holder ca 1010fps og gir ca 125 i faktor. Greit å være litt innafor synes jeg. Skal eksperimentere litt med settedybde seinere, men jeg synes ikke de Berry kulene får nok styring i hylsa på 29mm. Skal prøve litt allikevel, så får skiva bestemme hva som blir fasit til slutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeGeir Posted December 8, 2009 Share Posted December 8, 2009 pardini med 6" løp 4,8grs N-340 til 124grs winchester FMJ RN, hylser av type starline og oal 29,6mm. fedderal tennheter. utgangshastigheit 335m/s som gir en faktor på 136. Har hat problem med funksjonalitet ved lavere faktor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coyotenorth Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Det har heller lite for seg å lade etter faktor hvis skuddbildet blir bare ræva. Har ladet en del til både pardini og STI 6" og ladningen med 4,8 med 340 og en totallengde på 28,5 er ikke noen dårlig plass å begynne. Bru 123 grain kuler for de gir et jevnere resultat enn 115, men bli ikke forbauset om du må opp på 5 -5,1 grain krutt for å få et godt skuddbilde. P.S jeg tar alltid skuddbildene i ransom rest. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TigerBlack Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 125grn H&N FMJ RN kule over 4.6grn med N340 og COL på 29.5mm gir ypperlig presisjon i min M&P 9L denne ladningen er kronografert til snitt 1177fps (faktor 144 med forbehold om regnefeil) det er ikke ammunisjonen eller pistolen som er begrensningen iallefall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Bruker Rainier 115 grs HP med 5 grs. N340 bak. Patronlengde 29,0 mm. Faktor 131, og såpass må Pardinien min ha for å funke. Den kaster hylsene bare 30-40 cm selv med den svakeste rekylfjæra. Ladningen går svinegodt i mitt våpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JegerBomX4 Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Det er nødvendigvis mer jobb å trekke kuler enn å starte med tomhylser og lade på vanlig måte. Politi: Gode hylser, da har du tilgang så det holder. Politiet _hadde_ bra hylser da de brukte Fiocci... Nå bruker de Men, som har berdanhetter osv... Så etter en dag på skytebanen har de bare produsert søppel. Sad but true... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gamle Erik Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 H&N 125grs TCHP 356 Patronlengde 28,0mm N320 3,9 grs CCI hylser med Magtech SP tennhetter Kronografert til et snitt på 1110 fot/sek. Veldig jevne hastigheter, på 10 skudd varierte hastigheten innenfor 20 fot/sek (+/- 10 fot/sek). Faktor 138,75 i min GT9 6" . Kommer antagelig til å gå ned 0,1grs til 3,8 på neste test. Presisjonen er lovende, har kun testet stående fri foreløpig. Vanskelig å finne holdere til Pardini for bruk i Ransom Rest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceMan Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Fått disse res. i en STI Trojan 6" alle ladet med N340 krutt. Våpenet mitt gir best samling med faktor over 125. Speer 124TMJ, med 4,8grn, ovl: 29,7mm, faktor på 127. H&N 125HP, med 4,6grn, ovl: 29.15mm, faktor på 128. Winchester 115HP, med 5grn, ovl:29.55mm, faktor på 126. Rainier 115HP, med 5.1grn, ovl:29.5mm, faktor på 124 Rainier 115RN, med 5grn, ovl: 29.55mm, faktor på 130. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinJ Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Står nevnt litt lenger opp i tråden her at forsvarets hylser ikke er egnet for omlading? De 10-20siste pakkene jeg hadde med 9mm fra forsvaret var Fiocchi og ImI med boxerhetter, ikke noe problem å lade om disse, mener det var FFV som hadde Berdanhetter, har knekkt en og annen utstøterpinne på 9mm diesettet mitt på disse da jeg har var for sløv med sortering/plukking av tomgods. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlavM Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 off topic, men hva er egentlig fordelen med berdanhetter til mil/politibruk kontra bokser? Skulle tro det var enklere med hylsa til bokser hvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceMan Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Eneste svaret jeg har fått på samme spørsmål, var: Berdan gir 2 stikkflammer inn til kruttet i hylsa. Dette skal gi sikrere tenning av kruttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Og hvem svarte så det? Riktignok to, men mindre hull, så totalt sansynlig at det er mindre flamme, men mindre kraft i hetta, gir vel ofte bedre presisjon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceMan Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Vil ikke henge ut vedkommende på nettet. Til det er han en for god venn. Var en som har greie på lading og ammo. Hvor han hadde det fra vet jeg ikke. Jeg var som deg "C.Patron" skeptisk til forklaringen. Men hadde ikke noen gode motargumentere. Berdan hetta har ofte større diameter. Har disse en større ladning? Mulig forklaring?? Fint å fått en skikkelig forklaringen. Berdan hetter har vært borte fra norsk milammo i 5-6år, før den kom tilbake med "miljøammoen". Ikke opplevd noe mer klikk i perioden med bokser hetter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Min teori er at berdanhettene er billigere. De har jo ingen ambolt. Men på den annen side krever jo det at ambolten er integrert i hylsa. Kanskje totalkostnaden på hylse/hette blir mindre med berdansystemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pfiffikus25 Posted March 10, 2011 Share Posted March 10, 2011 125grn H&N HS HP 3,7grn N320 28,5 mm GFL hylser Federal SP 100 tennhetter ... gir 1000 ft/s i min 5" Tanfoglio med veldig jevn hastighet (plus/minus 5 ft/s, så diff mellom min og maks 10 ft/s med 10 skudd). Rekylen er veldig behagelig. Hadde pistolen ikke i Randsomresten, med de går velig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts