Jump to content

Gråhund eller jämt?


VestlandsJeger

Recommended Posts

Hmm. Sitter her og drømmer og planlegg littegrann...

Om vel eit år er eg ferdig som student (les: voksen). Som seg hør og bør når eg blir stor, må eg jo få meg mi eiga bikkje. Ha vel so godt som bestemt meg for at det enten blir Norsk Elghund Grå eller Jämthund.

 

Bruken blir bandhund på hjortejakt og ettersøk. Og sjølvsagt ein god turkamerat som har littegrann sosiale antenner.

Er oppvaksen med NEG, og har gode erfaringar med det.

Samtidig er eg fascinert over Jämt. Litt større, og rykte på seg for å ha godt gemytt å for å vere veldig trygge på seg sjøl.

 

Kva er eigentleg dei praktiske forskjellane på NEG og Jämt? Nokon som har erfaring med begge?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke bikkja som bandhund og ettersøk. Så ville jeg nok valgt gråhund. Av egen erfaring så vil nok en gråhund være mer stabil til bandhund. Har jemttispe selv og den er noe herk å gå i bånd med. Du kan helt sikkert både få ett egnet emne og få trent en Jemt til bandhund, men det er nok lengre mellom de gode Jemt bandhundene.

 

Å får du en stor Jemt så er de fryktelig spreke, hvis du får en som bestemmer seg får å "ta" ettersøksdyret. Jeg må ha hanske når jeg går med mi på feskspor. Tenk da å få en hanne på 65 cm som legger seg i sælan :lol:. Nå setter jeg det litt på spissen. Men Jemten er nok en reinere løshund og går mye med nesa i været. Jeg trente mye på blodspor med mi før blodprøva. Og det holdt såvidt, fikk mye trekk fordi bikkja gikk på overvær og snøyt vinkler osv. Men pluss for jeg leste bikkja godt :lol:

 

Lykke til med valget,

 

(ps jeg skal nå ha ny valp og det blir en grå en. Selv om jeg liker jemten bedre)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg og 350RM brukt Jämthund i bånd. Det er viktig at hunden trenes på ettersøk iført sporingssele. Når hunden da får på seg denne forstår den hva den skal gjøre. Bruk ikke denne selen på noe annet en ettersøk. Jemten til 350RM er glimrende til ettersøk på storvilt og går pent og forsiktig frem i terrenget. Min gjorde også det men siden hun ikke er godkjent har det blitt lite trening. Dette har ført til at hundrar noe i båndet, men faktisk overkommelig. Merk min Jemt er 64 mankhøyde og ragger elgen levende som løshund, litt heit.

Nå har jeg netopp hentet en ny Jemt fra nordsverige, denne gangen en hannhund. Han skal godkjennes som ettersøkshund og jeg regner med at det vil gå fint. Min erfaring kommer fra 5 stk Jemthunder og snart de to valpene Fenris og Tikka.

Link to comment
Share on other sites

No har ikkje eg jaktet med Jæmt. Men på vårt jaktlag, så har me brukt fleire svarte elghunder som bandhund. hos oss er det ganske så bratt, og då har du ein fordel med ein litt lett hund. Me har ein gråhund. og eigaren har litt problem når hunden legger seg litt i selen i nedoverbakke. Da går det litt fort. Ellers så har eg ikkje noke å sei på gemyttet heller. Men er positiv til NES, som jaktkammerat. Me jakter hjort i bratte lier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har NEG selv, som bandhund, så det er nevnt.

 

Skal du prioritere jaktegenskapene og virkelig har tenkt deg en bandhund, altså en hund du skal gå på smygjakt sammen med og skyte Elg/Hjort/Rein for er min subjektive mening at du utvilsomt skal ha NEG. Når det gjelder egenskapene i så måte er det bare å titte på resultatlistene for NM i bandund siste 6 år (har ikke funnet eldre resultater på nettet), det er NEG som dominerer helt. Viderer er NEG etter min mening maks størrelse som er praktisk for en ekte bandhund. Jeg har en stor hannhund som er trent som bandhund fra han var valp, tar alle kommandoer gjennom linen og håndbevegelser og går greit i bandet, men selv han blir heit noen ganger og du kan ikke ha noe vesentlig mer hund å håndtere da om det skal lykkes å skyte for hunden. Du vil også komme i den situasjonen før eller siden at bikkja må bæres (for å unngå å lage lyd eller forsere hindringer) eller løftes og da er det greit at den veier 20kg og ikke 60kg. I forhold til NES er avlsgrunnlaget for NEG større og muligheten for å finne et godt emne tilsvarende. Jeg har også hørt, ta det for det og ikke for faktum, at NEG er jevnere når det gjelder jaktlyst og samarbeidsevne.

 

NES er nok enda lettere å gå med, som nevnt her, og kanskje lettere å få til å være helt stille på jakt. En NEG trenger en del timer med "Åkerelgjakt", dvs. trening på kontakt med dyr, for å bli pålitelig i forhold til å hold snatten når den ser dyr.

 

Prioriterer du trekk/kløv foran egenskapene som bandhund er Jämt et klart bedre valg og til ettersøk tviler jeg ikke på at de duger 100%.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke Jämthund selv, men kjenner endel som har. Jeg har fått forståelse for at Jämt som rase ikke er ment å brukes som bandhund i det heletatt, men som ren løshund. Og at det er endel som mener rasen er i ferd med å bli litt ødelagt i norge da for mange bruker (og avler) de som bandhund. Er det noen her som kan kommentere dette? :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden Sendero har lykkes er det beviselig mulig.

Min kan jeg bare glemme å lykkes som en brukbar bandhund. Nå hadde jeg aldri til intensjon om å lage båndhund, men trente mye i band første sessong. Gikk også 3 dressurkurs. Han er godkjent ettersøks hund, men er altfor heit til praktisk jakt (i bånd) når elgen er nærme. Fikk meg derimot en possitiv overaskelse i fjor. På et ettersøk som tok mange timer, så sporet han meget forsiktig og nøye. Vet ikke helt hvorfor, kanskje pga blodet?? Måtte til slutt slippe og dyret ble skutt med hunden løs.

Jamten min er meget rolig av gemytt, men ikke i bånd nærme elgen, selv ikke som valp.

Ang kommentaren til Jamt at han får problemer med ettersøks prøven pga at hunden gjør det den skal, og bruke overvær når mulig, tyder på en uerfaren dommer i min verden. Evt en svoren eier av småhund. (Mine dachser slipper ikke sporet uansett hvor kronglete det går! :lol: ) Men er jo lite hensikts messig hvis dyret ikke ligger dødt...

Jeg kjenner en god del som har Jamthund, og ingen er brukt til bandhund. (Jeg kjenner ikke Sendero! :D ). Så derfor vil jeg tro at NEG er et sikrere valg, og NES kanskje det beste valget?

Link to comment
Share on other sites

Ville ikkje valgt nokon av delene. Kjenner ikkje til Jamt hunden, men ville iallefall ha valgt svart Elghund kontra grå. Av dei hundene eg har hatt bekjentskap med, så har det vært stor forskjell på svart og grå elghund. Det kan sjølvsagt har tilfeldige årsaker til. Men har fleire som eg kjenner godt som har svart elghund, og det er faktisk dei mest behagelige jakt hundane eg har vært borti på hjortejakt. Rolige hunder som er gode på overvær og veldig gode på spor. Ikkje bjeffing og tull, og dei sitt på post med deg i timevis uten å klage. Ikkje minst er det samtidig ein familiehund med et utrulig godt gemytt.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikkje valgt nokon av delene.

Det kan sjølvsagt har tilfeldige årsaker til. Men har fleire som eg kjenner godt som har svart elghund, og det er faktisk dei mest behagelige jakt hundane eg har vært borti på hjortejakt. Rolige hunder som er gode på overvær og veldig gode på spor. Ikkje bjeffing og tull, og dei sitt på post med deg i timevis uten å klage. Ikkje minst er det samtidig ein familiehund med et utrulig godt gemytt.

 

Så derfor vil jeg tro at NEG er et sikrere valg, og NES kanskje det beste valget?

 

 

NES (Norsk elghund svart) = Svart elghund

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jamthunden skreiv :

NES (Norsk elghund svart) = Svart elghund

 

He, he, I know... Men dreiv å chatta litt på MSN samtidig som eg skreiv det innlegget. Så du kom meg litt i forkjøpet uten at eg såg det. Men eg er veldig einig i det du skriv. Fantastiske hunder syns eg.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har få erfaringer med jämthund, men har vokst opp med gråhunder, og har en på 7,5 år nå.

Kjempegode hunder - Rondo er trofast og snill. Snillere og roligere hund som jeg kan stole slik på tror jeg aldri at jeg kommer til å få igjen.

 

En ting jeg vil advare mot hvis du velger gråhund er at mange av dem er plaget av talgkjertler. Dette er sterkt genetisk, så jeg ville sett/kjent over mor og far - en ærlig oppdretter sier vel også hvordan dette er.

Rondo har hatt få kuler for inntil et par år siden - nå sitter vi IGJEN med en betent talgkjertel: Jeg må klemme ut disse kulene hver dag, og eneste fôret som funker per dags dato er lightfôr med lite fett. Dette har blitt til en sterk plage.

 

Men, skal jeg ha elghund igjen så blir det nok en grå en :D Fantastisk gode boffer! <3

Link to comment
Share on other sites

Har jakta litt i Engerdal. Og kjenner en del folk der. Di bruker mye band -lur hund. Nå er ikke jeg noe hunde kar. Men det jeg har fått med meg der er at mange liker hvit elghund. Den er veldig rolig. Og stabil.

Har og en kamerat av meg som jeg jakter sammen med her på bygda, han har en jamte. Og den er ivrig i sælan. Kenet kommer nesten i vinkel har jeg sett når han kommer inn på gode spor. Noe og tenke på :roll:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spør om jämthund eller gråhund som bandhund. Hvis det er begrensningen, er i hvert fall min anbefaling at du skaffer deg gråhund etter bandhundlinjer.

 

Hvis du ikke er fundamentalistisk orientert mot bare de to rasene, bør du selvsagt snuse på svarthund.

 

Fortreng trangen til [ ha en st;rre hund, bare fordi du liker det. I hvert fall om det er jaktegenskaper du er ute etter. da er de ikke st;rrelsen som er viktigst.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tenker trådstarter båndhund jakten, skal han med hund snike inn på hjorten og skyte den eller drive den mot en postrekke?.

Er det første tilfelle, bør hunden være så netbeint som mulig(liten og rolig) ellers kan det etter mitt syn brukes det meste som sporer. Da kan en stor hund være god hjelp i bratte lier, det har jeg hatt stor glede av i Valdres, med en løs og en i band.

To av jemtene mine ble godkjent til ettersøk, det har fungert om dyret har ligget dødt, vært nede eller hunden har måttet blitt sluppet.

Det står klart for meg at jemt er avlet fra for fremkommelighet og løshundjakt, hva annet den kan brukes til begrenses vel mest av hva eieren vil/legger ned av arbeide, som med andre hunder.

Link to comment
Share on other sites

Fortreng trangen til [ ha en st;rre hund, bare fordi du liker det. I hvert fall om det er jaktegenskaper du er ute etter. da er de ikke st;rrelsen som er viktigst.

Ser man helsemessig og økonomisk på saken er det mer lønnsomt å ha en svarthund vs jämte.

Store og tyngre hunder spiser mer, tar større plass, alt utstyr koster mer, mer medisiner når de blir syke. Tunge hunder bør fort bli 3 år før de utsettes for tyngre trekking og bæring. osv osv..

Men, alltids noen fordeler også!

 

 

Ser pettern nevner på svensk hvit elghund. Bestefaren min hadde det - utrolig fin hund. Han ble brukt som løshund, men noen skjøt over hodet på han, og da vet man jo også hvordan det går. Litt svak psyke, men utrolig snill og god hund.

Etter hva jeg har blitt fortalt er den svenske hvite elghunden nedstammet etter et par-tre tilfeller av hvite jämthunder. Er det noen som vet mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Hunden må nok rekne med å bli brukt til litt forskjellige ting. Vere med i drevet på vanleg drivjakt, vere med som bandhund/lurhund på smygjakt, og ikkje minst skal den godkjennast på ettersøk. Eg er jo klar over at ein ikkje kan få i pose og sekk og få ein hund som er 100% til alle formål.

 

Er som sagt oppvaksen med gråhund, og har gode erfaringar med den. Men har og sansen for jämt pga størrelsen og robustheten.

 

Etter å ha tenkt meg om, og ikkje minst etter innspel herifrå, har eg vel landa på at det antakeleg vert gråhund på meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Etter hva jeg har blitt fortalt er den svenske hvite elghunden nedstammet etter et par-tre tilfeller av hvite jämthunder. Er det noen som vet mer om dette?

Den "hvite" elghunden oppsto etter en tjuvparring mellom jemthund (mor) og samojed. Dermed er det genetiske grunnlaget temmelig tynt. Jaktprøvemessig har de vel heller ikke så mye å vise til. Men de er lette å se i skogen, hvis de brukes som løshund!

En bandhund/ledhund skal ikke dra i bandet - men de fleste glemmer det når de nærmer seg dyr. Du er nok sikrest på å få en god bandhund hvis du velger ei svarthund-tispe.

Hvis hunden er under 50 cm, er den ikke særlig egnet til kløv/pulk. Men en liten, lett hund har også mange fordeler.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra SHE sine sider:

Bakgrunnsinformasjon om Svensk Hvit Elghund

Rasen er kjent for sin kontakt- og samarbeidsvillighet under jakt. Den er lett å trene og fungerer godt både som løs- og bandhund, samt ettersøkshund - ofte i en og samme hund. Selv om dens interesse først og fremst er rettet mot elg, er den også anvendelig for jakt på andre dyr som lar seg stille som bjørn, grevling og gaupe. Rasens økende popularitet skyldes i stor grad dens utmerkede gemytt. Den bjeffer ikke i utide, er lettdressert, rolig og tålmodig med barn.

 

Ottsjö-Jim, som ble født på begynnelsen av 40-tallet, regnes som rasens stamfar. Det ble skutt over 100 elg for han. Han ble far til mange gode elghunder, og finnes også bak mange jämthunder. Han var selv grå, men ble bl.a. far til to hvite valper på 50-tallet, en tispe og en hannhund som fikk navnet Tass. I 1960 ble det født to hvite valper hos Lars Jönsson; Vita og Snögubben, også disse bak Ottsjö-Jim. Vita ble parret med Tass. Slik startet Lars Jönsson sitt pionerarbeid med oppdrett av hvite elghunder. Den Svenske Hvite Elghunden ble godkjent så sent som i 1993 i Sverige og i 1995 i Norge.

 

Hvis jeg noen gang skal ha elghund igjen, er jeg ikke i tvil om hvem som står øvert på min ønske liste Svensk Hvit Elghund 8) og Jämt som en sterk 2'er :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg gjort, noe enkelt her mener er nesten umulig. Jeg har gått med dette beistet her;

k4yxlh.jpg

 

Med sele og lang 8-10mm lærline, alle tommeltottene har jeg fortsatt, enda jeg gikk uten vernehansker, (får et kikk av sånne hodeløse gjerniger).

Her er et annet bilde av "Bulldozer'n", hun, jämt, er ett år og veier rundt 20kg! Jeg føler formelig at brysthårene vokser, etter utfordringer som dette.

 

2lwmxwy.jpg

 

Prøvedommeren, sitat "gjennomfører sporingsprøven i meget godt på tempo", jeg tolker det til rolig og avbalansert.

Første gang hunden bruker sporselen på kunstig blodspor. Siden det ble godkjent er det også sist gang på kunstig spor. Gjenstår nå med ferskspor prøve.

 

Pratet litt med dommeren etter på, var faktisk enig med meg i at sammarbeide FØRER og hund og hundens trening i arbeide, hadde større betydnig en hundens vekt.

 

EDIT: redusert bildestørrelsen. mod jaktlykke

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du gjemt resten av Tikka da 350RM. Ikke rart du klarte å gå i bånd med denn der, det er jp bare en halv hund :lol:

 

For å skoffe kull på tmaet. Som 350RM skrev tidligere, alt går bare man trener nok. Det er ingen umulig oppgave å få en Jämthund til å spore rolig i bånd men som andre hunder trenger den mye trening. Løshundinstinktet ligger nok mer latent i disse hundene i motgsetning til Norsk svart.

Link to comment
Share on other sites

20kg Jämthund er jo ingen utfordring, det er som en litt spjælete NEG hanne. Uansett tror jeg ikke det er noen stor uenighet om at en Jämt kan bli en super bandhund med nok/riktig trening. Det er imidlertid ikke den mest hensiktsmessige rasen til dette, pga. størrelsen. Hvis man driver "ekte" bandhundjakt, dvs. smygjakt med hund hvor hundefører feller Elgen/Hjorten, finner man fort ut at det er situasjoner hvor hunden må håndteres og hvor det er bedre jo mindre hund du har egentlig. Terrenget spiller en viss rolle også, i en bratt Hjorteli er svarthund antagelig helt supert, i Femundsmarka derimot er ikke en Jämt veldig til heft.

 

To ting er viktig for en god bandhund, at den jobber godt på overvær og foretrekker å jobbe på overvær samt at den kan trenes til å samarbeide 100% med fører slik at ekvipasjen kan jakte helt lydløst (håndtegn for å sette fra seg hunden, manøvrere den etc.). Selvsagt må også hunden kunne være helt stille foran dyr,. men det anser jeg være en treningssak de fleste hunder vil kunne mestre.

 

Sporing/ettersøk og bandhundjakt er to forskjellige ting.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du gjemt resten av Tikka da 350RM.

Ups, med den visningen jeg har stiltinn, har jeg hele bilde, men ser at de som bruker kammeret's standard bare får halve. Var heller ikke tilsiktet at bildene skulle bli så store, men det fins det sikkert en forklaring på.

 

det er situasjoner hvor hunden må håndteres og hvor det er bedre jo mindre hund du har egentlig.

Her fikk jeg plutselig "bilde" av en kanin dach i jaktbokse lomma, men det er nok feil tolking av håndteres.

 

Enig i at det kreves mere av hund/fører for det du kaller båndhundjakt og som sikkert er riktig bruk av ordet. Noen kaller det det samme når de med hund i band, bare driver dyr mot postrekka, med hunden som en noe mere avansert driver.

 

Har hentet mine erfaringer fra Valdres, hvor liene ikke er mindre bratt/ufremkommelige enn i vest, bare ikke så lange/høye. Min erfaring er at der jämt'n ikke kommer fram, ligger jeg syltynt ann. Noen ganger har jeg måttet gi ut line og la hunden ta seg opp, og så bruke lina som et av hjelpe midlene til å komme meg krabende/klatrende opp selv.

Link to comment
Share on other sites

Det å bruke hund til å drive frem dyr er å jakte med hund i band, ikke bandhundjakt. Det er stor forskjell :D Når det er sagt er min erfaring at å drive frem dyr gjerne blir biproduktet av bandhundjakta uansett. Halvparten av gangene kommer en ikke innpå, men støkker ut dyrene pga. bråk eller annet.

 

Jeg mener selvsagt ikke at Jämt har dårligere fremkommelighet enn mindre hunder, jeg tror det snarere er tvertom, men en liten og lettbent hund tar seg mer stille frem og er lettere å løfte over hindringer (tørrkvist), styre med bandet etc.

 

Det er nok en grunn til at stort sett alle toppresultater på bandhundprøvene oppnås av gråhunder. Jeg snakker utelukkende om bandhundegenskaper her, ikke alt det andre. For meg er NEG, NES, Jämt og div. Laikaraser like bra og anbefalelsesverdige, men til litt ulike bruksområder.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hei er det noen som kjenner noe til en oppdretter av jamthund i sverige som kalles Ryvikens kennel :?:

 

Ikke mere en jeg Googlet, http://www.alghundklubben.com/docs/514. ... 200504.pdf

Se etter 106 hvalper.

 

Kjøpte valp i fjor, i Norge, men halve stamtavla var fylt av finske jaktchamp'er, andre halve var mye godt norsk og svensk. Virker lovende, se over. Ikke altid nødvendig å dra utaskjærs, selvom Sendero her gjør det, kanskje han kjenner til Ryvikens, han har nettopp hentet over der, PM ham.

Hvis du PM'er meg formidler jeg gjerne kontakt med ett par norske oppdrettere jeg stoler på.

Link to comment
Share on other sites

hvor gammel bør valpen være føre jeg slipper den i et område hvor jeg veit det er elg?
Ikke gjør det mens den er for ung. Slipper du den og den finner ku med kalver er det ikke sikkert du har noen hund.

Har slippt fra ca 6mnd, men kun når de andre hundene har dratt med elgen eller jeg er sikker på at det er kun ET spor.

Har hatt problemer med sparket hund og det krever flere år å få kureret, så bedre å la den modnes før den får jage ku med kalv, selv om de som regel står først.

Viser den årbølighet/god avstand ved los på enslige dyr, da er det greit.

Jeg syns det er greit å starte med å spore, elg jubel, rådyr natta f.eks.

Link to comment
Share on other sites

den er 6 måneder når jakta begynner så må nok ta det litt med ro.

hadde tenkt å gå med den å spore for så å slippe når jeg ser elgen ,la den lose litt for så å skyte men skal jo ha litt flaks for å få til det da..

 

noen som har prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Slipper helst ikke valpene mine før de er minst året. Helst ca 18 mnd, da har de fått litt tro på seg selv og er sikrere ved møte med elgen. Og som før nevnt her, elgku med kalver kan være skikkelig tøff mot en hund uten erfaring. Slippe på elg ved 6 mnd alder syns jeg er forkastelig. Selv om det verserer endel hidtorier om at det er skutt så så mange elg for hund på 1/2 år :?

Link to comment
Share on other sites

Vel talt Gråhund, det har vært en del "stjerneskudd" av de med for tidlig start.

 

Man må kjenne sin hund, f.eks hunden sier boff og er forsiktig i sin framferd mot nye ting eller prøver å løpe mellom beina på den første og beste hesten man treffer på.

Link to comment
Share on other sites

Her kan man finne data om svenske hunder: http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/Jsearch.asp

 

Ser ikke problemet med å slippe tidlig, ca 7 eller 8mnd gammel. Jeg vet at 350RM synes jeg er litt gal, men. Min teori er at enten har hunden god syke elller ikke. En nærvesvak hund blir ikke sterkere selvom den er eldre. Hunden søker opp elg når den føler seg moden nok for dette selv. En elghund skal tåle å få litt juling av elgen i skogen. Gamlemor, Frøya, har ved flere anledninger fått juling, noen ganger så mye at fremdriften har vært betydlelig redusert. Men hun har fortsatt å jage elg selvom div boger og lår har vært hovent. Denne hunden har god psyke og blir ikke redd selvom elgen sier bø.

Hodetrening i tidlig alder anser jeg som viktig for at hunden skal bli tidligjaktmoden. Dette får hunden ved å være mye i skog og trene skallen gjevnlig. Hunder som ikke trenes blir seint moden og kan være "valp" selv etter et år.

 

Fenris er nå 12 uker. Treningen hans er å være med i alle sosiale omgivelser, dresurtrening og skogtrening.

Dresur, innkalling, sitt, ligg, vent, gå fot osv. Snart blir det en tur på aguillety banen- dette trimmer hjernen hans.

Skogtrening, desverre er han litt selvstendig så han er tvunget til å gå i bånd. Dette for at vi skal se hva han driver med. Vil prøve å prege han på elg fortest mulig

Link to comment
Share on other sites

Fenris er nå 12 uker. Treningen hans er å være med i alle sosiale omgivelser, dresurtrening og skogtrening.

Dresur, innkalling, sitt, ligg, vent, gå fot osv. Snart blir det en tur på aguillety banen- dette trimmer hjernen hans.

 

Sendero dette var hyggelig å høre, at andre også bruker uortodokse trenings metoder. Vet at enkelte mener introduksjon av agillity hos jakthund ikke her noe for seg, "dille" med hunden. Agillity er gøy for både hund og eier, man gjør noe positivt sammen. Har selv brukt agillity på NEG'n vår Bella for å få henne til å stole på meg og skape tillit, lydihet, kontakt osv, alt ved hjelp av possitiv forsterkning på agillity banen. Dette da hun var engstelig og alt av stubber, rotvelter, store steiner, mørke flekker osv var kjempe skummelt i skogen.

 

krever litt av hode på en hund å løpe i gjennom en tunell eller ei pølse.....en stor mørk gjenstand, men det funker det...

 

Mye tid i skogen og agillity gjorde at vi i dag har et, i mine øyne, et godt sammarbeid.

 

Måten å jobbe med hund på agillitybanen har jeg tatt med meg videre og brukt det på andre hunder, blant annet Mira........Og hun gjorde det bra som jakthund... :roll: Bruker det samme på valpen som er i hus nå... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er ikke enig i agility for løshunder og apsolutt ikke for bandhunder. Har sett hunder som sitter og skjelver og bare venter på en komando for hva den skal gjøre. Hundene virker rett og slett kuet. Og det er ikke bra for en hund som skal ha glede av jakta og ikke sitte ved fot og vente på ordre. En elghund skal være glad og vite selv hva den går fram til og ikke bli komandert til oppgaven. Det skal den læres til ved lek og alvor i en skjønn forening. Jeg har ved svært mange anledninger hørt at hundefører sier at "jeg går tilbake til sporet igjen for nå tror jeg hunden roter". Kan du ikke stole på hunden mer enn det kan den like godt bli hjemme. Hadde gleden av og ha en særdeles god løshund selv og der viste hunden oss hvor elgen drog ikke omvendt. Jeg vet jeg kommer til og få pepper etter dette inlegget, men svært mange med erfaring er enig med meg. Vanlig stuedresur er greit mener jeg, med de vanlige komandoer for og få ett greit samhold i huset.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet med å slippe tidlig, ca 7 eller 8mnd gammel.

Er'n moden, ellers kan den jo i værste bæres hjem. Virker hunden moden er slipp på enslig dyr, etter mitt syn ok.
Min teori er at enten har hunden god syke elller ikke.
Glem ikke treningen og samspille menneske hund, noen må sykes opp andre stagges.
En nærvesvak hund blir ikke sterkere selvom den er eldre.
Feil, en "nervøs" eller med respekt for elgen som loser på noe avstand er kan være veldig effektiv.
Hunden søker opp elg når den føler seg moden nok for dette selv.
Hallo, det gjør den når nesa tar den dit. Har lite med om den er moden for oppgaven.
En elghund skal tåle å få litt juling av elgen i skogen.
Er det første møte, tar det tid før en "fornuftig" gjør det igjen. Jobben til hunden er jo å distrahere elgen med los så eier kan komme til skudd, ikke å slåss med elgen og vanskelig gjøre/eliminere skudd muligheter, ved å drive vekk elgen eller stå i vegen. Men her er vi jo litt forskjellige, jeg syns det er ok å felle elg for hunden, du syns det er artig å se restene etter ræggingen før elgen stakk. :D
Hunder som ikke trenes blir seint moden og kan være "valp" selv etter et år.
Helt enig.

 

Hunder blir jo oftest hva eier gjør dem til, med noen untak den ene eller andre vegen.

Det har vi jo sett en del av.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er vel sånn med jakthundar som med alt anna; ein blir meget prega av sine eigne erfaringar og teoriar, og til sine bekjente/sitt miljø. Uten at det eine nødvendigvis er meir riktig eller feil enn det andre.

 

Når man jobber med hunder hele livet, eller i hvertfall store deler av det så må det være mulig og komme frem til det som er det beste for den rasen du jobber med oppmot bruksområdet. Dette av egenerfaring noe, men også i store deler av hva man lærer av andre hundeeiere/førere. Jeg er fult på det rene med at agility blir brukt på noen elghunder. Jeg mener og det er min mening at det ikke er særlig bra. Ihverfall ikke det jeg har sett av hunder med mye agility trening.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med elghund, men har hatt Gordonsetter i over25 år og har nå Gordon og Basset.

Har selv i min ungdom drevet med agility med gordonsetter da min bedre halvdel hadde ei schæfertispe hun trena med, min erfaring er den at agility treninga hadde null og bety for bikja som jakthund, ser ikke at det skulle tilføre ei jaktbikje noe i det hele tatt, snarere tvert imot.

Den ble overoppmerksom på hva jeg gjorde og det var til tider ei plage.

Mine fire andre Gordon har kunnet "sitt" og thats it, det er det du trenger strengt tatt.

Men for meg som hundeeier var det jo gøy og holde på med :D

 

 

 

Hilsen General Custer

Link to comment
Share on other sites

...Fenris er nå 12 uker. Treningen hans er å være med i alle sosiale omgivelser, dresurtrening og skogtrening.

Dresur, innkalling, sitt, ligg, vent, gå fot osv. Snart blir det en tur på aguillety banen- dette trimmer hjernen hans.

Bare et lite råd: Agility bør man vente med til hunden er utvokst og hofterøntget da det er stor belastning på skjelettet (vippa, bommen, slalåmen mm) :) . Det kan fort skje skader og vridninger.

 

Ellers ser jeg ikke noe problem med at hunder får trent variert enten det er i LP, agility, freestyle eller jakt - så lenge hunden liker det så vil det være positivt. At en jakthund kan bli ødelagt av for mye dressur er bare tull - det er helt opp til deg som fører å gjøre tingene rett.

Link to comment
Share on other sites

Når man jobber med hunder hele livet, eller i hvertfall store deler av det så må det være mulig og komme frem til det som er det beste for den rasen du jobber med oppmot bruksområdet. Dette av egenerfaring noe, men også i store deler av hva man lærer av andre hundeeiere/førere.

 

Noe av det som er morsomt er at hunder er langt fra like, så det er som en lang lære prosses hvor man neppe blir 100% utlært, men stadig vekk må jobb for å nå målet. Mye å lære av andres suksesser og feil også, en ting er å høre, men det å se det i praksis er fint.

 

Løse elghunders jobb er sånn jeg ser det, veldig lite dressur mere indivuduelt arbeide, blir vel motsatsen av øvelser der hunden hele tiden venter på kommando for å gjøre noe. Men kan den jobben og fortsatt tar til seg nye ting går det vel.

Link to comment
Share on other sites

Graahund:

 

Innlegget mitt var ikkje mynta på deg, men generelt. Setter på ingen måte din kompetanse i tvil.

Du har dine erfaringar. Andre har kanskje utelukkande gode erfaringar med agility på jakthundar, og då kan det vere heilt greit med agility, uten at dette går ut over nokon jaktegenskapar.

Det kan vel og vere forskjell på agility og agility, på samme måte som det er forskjell på jakthund og jakthund.

 

PS: Personleg kjem eg nok aldri til å drive med agility. Når bikkja mi kan "Sitt", "Dekk", "Bli", "Kom her", "NEI!", "Ver så god" og lyder navnet sitt so er egentlig eg fornøgd mtp dressur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
...Fenris er nå 12 uker. Treningen hans er å være med i alle sosiale omgivelser, dresurtrening og skogtrening.

Dresur, innkalling, sitt, ligg, vent, gå fot osv. Snart blir det en tur på aguillety banen- dette trimmer hjernen hans.

Bare et lite råd: Agility bør man vente med til hunden er utvokst og hofterøntget da det er stor belastning på skjelettet (vippa, bommen, slalåmen mm) :) . Det kan fort skje skader og vridninger.

 

Ellers ser jeg ikke noe problem med at hunder får trent variert enten det er i LP, agility, freestyle eller jakt - så lenge hunden liker det så vil det være positivt. At en jakthund kan bli ødelagt av for mye dressur er bare tull - det er helt opp til deg som fører å gjøre tingene rett.

 

Når du jaktlykke skriver at det er bare tull at en jakthund kan bli ødlagt av for mye dressur !! Vel har sett det motsatte, når bikkja går og pisser i båndet i skrekk for hva som skal foregå er det ikke bare TULL !! I elghundmiljø der jeg har vanket har det vært ens oppfatning at skal man drive med feks agility så bruk en dertil egnet hund og ikke en gråhund som skal brukes som bandhund for eksempel. Så her har vi nok ikke ens oppfatning av hva som er riktig eller galt.

Link to comment
Share on other sites

Når du jaktlykke skriver at det er bare tull at en jakthund kan bli ødlagt av for mye dressur !! Vel har sett det motsatte, når bikkja går og pisser i båndet i skrekk for hva som skal foregå er det ikke bare TULL!!

Dersom bikkja skjelver av skrekk i båndet har det ingenting med dressur å gjøre - det har med at føreren har brukt helt feil metoder for å få bikkja til gjøre som han vil. Les: gjør som jeg sier ellers får du juling.

DET har overhodet ingenting med dressur å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...