Jump to content

Gråhund eller jämt?


VestlandsJeger

Recommended Posts

Guest graahund

Når du jaktlykke skriver at det er bare tull at en jakthund kan bli ødlagt av for mye dressur !! Vel har sett det motsatte, når bikkja går og pisser i båndet i skrekk for hva som skal foregå er det ikke bare TULL!!

Dersom bikkja skjelver av skrekk i båndet har det ingenting med dressur å gjøre - det har med at føreren har brukt helt feil metoder for å få bikkja til gjøre som han vil. Les: gjør som jeg sier ellers får du juling.

DET har overhodet ingenting med dressur å gjøre.

 

Helt korekt :D:D Det er nettop en ev de tingene vi har vert redd for, at det er en hel del ukyndige folk som kjøper feks. gråhund og starter med alskens dresurkurs og ikke kan nok om hunden/rasen muligens og derfor ikke får det ønskede resultat. Hvis man ønsker og drive agility og andre former for dresurkonkuranser hvorfor da ikke kjøpe en fårehund foreksempel som er helr rå på dette med lydighett ? En løshund (grå-jemt-laika ol.) greier seg med helt vanlig husdresur og de komandoene den blir lært under praktisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

En løshund (grå-jemt-laika ol.) greier seg med helt vanlig husdresur og de komandoene den blir lært under praktisk jakt.

 

Jag kör mycket lydnad med mina jämtar och ingen är sämre löshund för det. Det är lyhörda, lättlärda hundar som inte förstörs av lydnadsträning/agillity etc.

 

Att jaktegenskaperna blir sämre för att hunden är lydig och allsidigt aktiverad är en skröna! Tack och lov inser fler och fler detta 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
En løshund (grå-jemt-laika ol.) greier seg med helt vanlig husdresur og de komandoene den blir lært under praktisk jakt.

 

Jag kör mycket lydnad med mina jämtar och ingen är sämre löshund för det. Det är lyhörda, lättlärda hundar som inte förstörs av lydnadsträning/agillity etc.

 

Att jaktegenskaperna blir sämre för att hunden är lydig och allsidigt aktiverad är en skröna! Tack och lov inser fler och fler detta 8)

 

Jeg bøyer mitt hode i støvet og legger meg helt flat. Dette har jeg tydligvis ikke noe greie på. :oops:

Foresten Jamta, har du lest hele tråden ?

Link to comment
Share on other sites

 

Att jaktegenskaperna blir sämre för att hunden är lydig och allsidigt aktiverad är en skröna! Tack och lov inser fler och fler detta 8)

Snakker kun av egen erfaring, jaktegenskapen på min Gordon ble jo dårligere når den til stadighet stoppa og lurte på hva jeg drev med, det går jo på effektivitet og intensivitet.

Nå går jo dette på individ og ikke på rase vil jeg påstå ,så det blir ikke rett å påstå hverken det ene eller det andre.

Men synes jo her er vell bastante meninger om hva som er rett, folk har jo ulike erfaringer og meninger å synes det må de få lov å ha :D

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg bøyer mitt hode i støvet og legger meg helt flat. Dette har jeg tydligvis ikke noe greie på. :oops:

Foresten Jamta, har du lest hele tråden ?

 

Jo, jag har läst tråden 8)

 

Att vara spydig hjälper inte mot det faktum att jaktlusten inte minskar med korrekt lydnadsträning och övrig aktivering i vardagslivet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok fornøyd "bare" løshund arbeide fungerer. Sportrening og litt dressur for unghunden på veg mot målet er naturlig syns jeg.

 

Jeg forbeholder meg friheten til selv å avgjøre hva som virker, ikke så mye fra hva jeg blir fortalt av folk, å få demonstrert at det virker i praksis, det er greit. Ikke alle bikkjer oppførere seg sånn eieren vil/forteller at de gjør, har jeg funnet ut.

Link to comment
Share on other sites

Ble plutselig litt fart i denne tråden :D . Nå har ikke jeg tenkt å bruke nazi disiplin på valpen. Men jeg er avhengig å ha den med på de tingene vi foretar oss privat. I helgen har Fenris fått båttrening i oslofjorden. Det gikk veldig bra og han roet seg ned, da begynte vi å kjøre :D Litt urolig på fanget den første halvtimen men taklet dette meget bra.

 

Når det gjelder dresur:

Som sakt hunden skal ikke bare være buret inne og da trenger den et snev av grunndresur. Agilitty treningen er bare for gøy og ikke noe seriøse greier, men jeg tror det trimmer skallen på hunden. Hunder er rare dyr og må desverre trenes opp i de settinger og miljøer de skal være i. Dvs. vil du at hunden skal gå fot må den trenes i dette i alle miljøer. Men detpositive med dette er at i skogen, altså et annet miljø en hjemme, er det andre loverog regler. Hunder skiller på forskjellige miljøer og settinger. (bare se på løshunder som også går bra som ettersøkshunder)

At gamlemor ragger elgen levende er nok litt min feil og litt hennes, hun er litt heit. Men ikke heitere en at hun fungerer som løshund og faktisk klart det utrolige å få elgen i valdres til å stå for henne i los ved flere anledninger.

Hun fikk en serdeles dålig start på jaktkarieren hennes. Hun skulle være med elglaget i våler som båndhund. Dette var engenlig greit og hun var også trent som båndhund. Men det vi ikke hadde trent på var STØKKSMELL Når hunden markerte for elg i nærheten ble det løsnet ett skudd fra den andre hundeføreren. Dette for å sette fart på elgen. Dette klarte han og Frøya lærte veldig fort at elger skulle jages og skremmes. Jeg burde ha gått rett hjem med hunden. Slet veldig med dette i flere år, forsatt litt hard i uttaket (10 år) og stor fart men begynner å roe ting ned.

 

En vanlig elghund står for mye rolig utenom jakten og blir sløv. Det er viktig å holde hode i trim derfor agillity o.l.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...