Jump to content

Pistol i 10 mm Auto?


Doppelganger

Recommended Posts

Skal man være brutalt ærlig og kanskje en smule generaliserende, er det kun Glock 20 som klarer disse patronene over tid!

Har en slik selv, og var gjennom det du er oppi nå, tenke, lese, drømme, vurdere..... :lol:

Long story - short : Jeg kjøpte Glock!

Og jeg er meget godt fornøyd med min.

Den er for tiden plukket i deler og skal få et strøk DuraCote pga en dårlig utført kroming av sleiden :D

 

Min_Glock_20_%282%29_%28Medium%29.jpg

 

 

Klart vi husker Crockett sin lekre "oversize 1911" 8)

Er enig i at en Bren Ten hadde vært noe å eid, men jeg ønsket å bruke min til Praktisk så da måtte man ha litt mer patroner i magasinet.

LAR Grizzly skal liksom være i .45WinMag mener jeg, så den var uakruell.

Dessuten hadde jeg en slik på den tiden. Også denne er magasiner vanskelige å få tak i etterhvert.

Tanfoglio har jeg ikke sjekket så nøye med tanke på 10mm Auto,

men 1911-variantene har vel slitt med sprekk i sleide og ramme over tid i dette kaliberet.

 

Må avslutningsvis tilføye at jeg kun har erfaring med Glock i dette kaliberet!

Min avgjørelse falt på denne kun bassert på hear/say.

Og for tiden her jeg lyst på en revolver i kaliberet, S&W 610 som tar både 10mm Auto og .40S&W 8)

Link to comment
Share on other sites

Skal du på død og liv lade til den gamle Norma ladningen (200 grains @1200 fps) er nok Glock tingen ja. Jeg har et par selv som får gjennomgå en del.

 

Det meste av kjøpeammo er reativt mildt ladet, så med mindre du insisterer på brutale hjemmeladninger kan du vurdere andre alternativer.

 

Det der med at 1911 kloner ikke tåler 10mm er noe som kommer fra erfaringer med Delta Elite, som ikke er i salg mer. Jeg har ikke hørt noe slikt om nyere våpen. Tanfoen har fått gode skussmål, men hvor harde ladnnger den klarer vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

vil tro en delta elite overlever ganske lenge om du ikke skal lade "slåihjæl"? 180 grs kula ladd til 190 i faktor for MAG1 blir jo faktisk en redusert ladning.

 

men det hadde jo ikke gjort noe med en slik:

 

http://www.stiguns.com/

 

ellers vil det antagelig gå fint å sette en 10mm-pipe i det meste av 40S&W 1911er der ute, evt brotsje kammeret dypere om det er dimensjonert fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Det der med at 1911 kloner ikke tåler 10mm er noe som kommer fra erfaringer med Delta Elite, som ikke er i salg mer. Jeg har ikke hørt noe slikt om nyere våpen. Tanfoen har fått gode skussmål, men hvor harde ladnnger den klarer vet jeg ikke.

 

En slik er for salg på Jegerstua - Varangerbotn - Finnmark. Den kan ikke være mye skutt utfra min amatørmessige vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lurt å vente for lenge med å slå til på slike "jeg vil ha" prosjekter.

 

For endel år siden var det en forniklet Colt Officers Model i .38 Super jeg fikk lyst på. Hver gang jeg skjøt på innebane så jeg denne skyteren i glassmonteren i pro-shop'en som var nokså høyt priset og ikke spesielt anvendelig. Hver gang jeg hadde lyst å kjøpe den fant jeg et annet våpen jeg "hadde mer bruk for".

 

Til slutt bestemte jeg meg for at nok var nok. I dag blir den med meg hjem.

Da var den selvsagt solgt dagen i forveien :(

 

Moralen er at slike one of a kind deals bør man få fingeren ut og avslutte så fort man kan.

Link to comment
Share on other sites

Finnes ikke Kimber i Norge?....Vel, hva ønsker dere dere (bedre settnings mottaes med tatt) til Jul? Dersom du har lisens, tar jeg gledelig med meg en vederlagsfritt til deg.. Bare si modell..

 

Ekstra: Jeg er tibake I Norge både i Desember og i Mars...

Link to comment
Share on other sites

Okay... I'll do this in english to make sure.

DO NOT EKSPORT FIREARMS FROM THE US WITHOUT PROPER PAPERWORK! All firearms export is restricted, and some kinds of firearms ar downright illegal to export. (i.e shotguns with barrels less than 18" and simmilar)

 

If you are a US Citizen you might get a one time free export, but that is a one time exption.

 

Yes, I have very bad experience with this. Lived in Texas for a year.

 

If however you could obtain a export license (with the needed paperwork and fees.. there are few things on my christmas wish list.)

Feel free to PM

 

Norsken din er forøvrig gankse bra, og dobbelt bruken av derer er gramstisk riktig i den settningen. Det er kimber importører i norge, men jeg tviler på at det selges mer en 10-15 kimbere i løpet av et år her, og da i .45.

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at CZ-importør i Norge no lett kan ta inn Dan Wesson? Synd dei ikkje har Razorback endå, men mulig den dukkar opp etter kvart. Men dette var uansett interessante nyhende.

 

Hæ...? Hva har jeg med dette å gjøre...? Ho ho :lol:

 

Det er da solekalrt at du må sørge for å bli importet om schou ikke gjør det!

Link to comment
Share on other sites

Dani er jo fristende - jeg mener hun kommer med fristende tilbud. Men kanskje hun også vet mer om hvilke av merkene som ikke ristes i filler av voksne 10 mm-ladninger. For det er vel ingen som seriøst vurderer 10 mm for å lade NED patronen? Er jeg helt ut på dato - er det automater nå som tåler "ordentlig" 10 mm over tid? Mvh Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det er flere enn meg som har skutt flere tusen skudd i Glock 20 og 29 uten problemer. Nå lader jeg ikke til maks for hvert eneste skudd jeg skyter, men det gjør jeg heller ikke med magnumkalibre i revolver eller andre våpen. Noe mer enn det synes jeg ikke jeg kan forvente av noe våpen jeg eier.

 

Jeg tror du trekker forhastede konklusjoner når du sier "pistol i kaliber 50", det finnes mange 50 kalibre. .50 GI har jeg ikke vert borti, men .50AE er slett ikke ubehagelig i en Desert Eagle for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Anng .50 IE kan det nok ha seg sånn. Greia er vel bare å vise at det går å lage et SVÆRT hull i pipa. Artig sak. Men .45 super? Den ser ikke hyggelig ut.

 

Sleiden på grizly'en er diger. En idè. Lag den i tungsten, da sitter man med en tung, men

ikke for diger sleide. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere er dette rykter som har overlevd siden 80 tallet. Delta Elite var vel kjent for å ikke vare så veldig lenge med hissige 10mm ladninger for å ta skoleeksempelet.

 

For det første så er det ikke ofte man skyter den originale Norma ladningen i 10mm og for det andre så har pistolprodusentene fått med seg at man ikke bare kan ta en .45 og sette i nytt løp, fjærer og magasin og kalle det en 10mm slik jeg mistenker bl.a. Colt for å ha gjort.

 

For meg så er dette mye av det samme ryktene man hadde om .38 Super som et supermagnumkaliber på den tiden man bygde om 9mm pistoler og ladet til IPSC major. Det gikk vel med en del våpen, men det skyldes ikke at bl.a. CZ-75 var dårlige våpen av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Blander litt kortene her med .38 super og 9mm i major. Det var Tanfoglio's versjon av cz75 som var foretrukket på grunn av soliditeten. De ladningene var borti blåberskauen heite. Ble trukktestet til 58 tusen c.u.p. er så langt over i rødsonen det går. Avsporing.

 

Nåja .38 super er en riktig hyggelig krabat selv i major. Da bør man sjekke nærmere 9x25 dillon. Brukbar oppskrift på å slit i stykker pangen på. (der sa jeg det igjen :lol::lol: )

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at i Statene satte de foten ned for de vanvittige ladningene i 9x19

Ta i betraktning at det dreier seg om den gamle faktirkravet på 175, så for å ha litt å gå på sier vi 180 :shock:

De første ladningene var omtrent strøkent mål med 3n37 og en 160 grn rundnese.

 

Det du beskriver om å kamre om 9x19 til .38 super tror jeg gjerne at de gjør der borte. Det gjøres her også.

 

Men da har dere ikke tenkt ordentlig gjennom tingene. 9x19 har en større bunn diameter enn en .38 super. Den ene er kon, den andre rett semirimm. Da sitter man igjenn med et kammer som er alt for rom i bånn. Ta en titt på de tomhylsene etterpå. Ganske rundmaga.

Kan godt være at de fleste er klar over dette, men har da valgt å se bort fra problemene som kan dukke opp i neste omgang.

 

De hylsene blir ganske medtatt på kort tid. først bule ut, så presset helt inn igjen. Gang på gang. Det vil svekke godset ganske fort.

 

Kamre om til 9x23 hadde vært en bedre løsning rent teknisk, men de hylsene vokser ikk ut av bakken :(

Link to comment
Share on other sites

Bladd opp noen data:

 

10 mm Auto: Norma 200 grn. fabrikk: 1131f/s faktor tall:226,2

 

.45 super: Texas ammu. co.230 grn. 1121f/s Fakt.: 257,8

 

.50 IE: Speer 300 grn. 923f/s Fakt.: 276,9

 

Ser litt av Amerikansk mentalitet, The bigger, the better.

And I mean it in a good way :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...