Jump to content

Pistol i 10 mm Auto?


Doppelganger

Recommended Posts

litt OT, men jeg klarer ikke du meg:

 

åpent ønskebrev til ruger:

 

"kjære ruger. jeg ønsker meg at dere lager en serie 1911er. støp gjerne alle deler selv, for det er dere flinke til. bruk gjerne den velkjente profilen til EDbrown-sikringen, den er en sikker vinner, og lag alt fra officers til 7" longslide, i kalibre fra 9x19 til 45 auto. husk å heve grepet under avtrekkerbøylen. husk rampet løp på høytrykkskalibre, og lever med gode magasiner fra mec-gar eller mccormick. bruk bomar-type sikter på de store pistolene, og faste heinie-kopier på de andre. lag gjerne en løsning med utskiftbare forsikter. husk nå for all del å ikke borre hull i løpet på langsleidene, og lever en 7" i 10mm auto. som dere vet bør ikke en stdpistol koste mer enn 6-8000 utav butikk i norge. husk å ikke finne på noen stunt med utdragere og ekstra sikringer(series80 KA`N muligens tilgis om dere føler at dere må), vi ksyttere liker å kunne fråtse i aftermaket-deler.

produser gjerne aftermaket deler til salg for en rimelig penge.

og forresten, betal meg gjerne noen kroner for den gode ideen når dere har overtatt markedet for mellomklasse 1911er. Mvh dagevert"

 

ps: dere kommer til å selge mange pistoler til en rar trønder i norge, men slapp helt av, han er snill og harmløs.

Link to comment
Share on other sites

det begynner å bli litt sent om de skulle vært "frempå", men år 2011 er rett rundt hjørnet... tenkt dere åssen amerikanske blekker kommer til å se ut det året :roll: !

 

c.patron: tenker du å kamre noe i 10mm? 40piper bør jo gå an å kamre om, forutsatt at det originale kammeret ikke er for romt.

jeg har fundert på en 40 pipe/sleide til 45-paraen. dette kunne jo med fordel kombineres med en 10mm pipe med litt lengde, og siktet montert på pipa. hmmm.

Link to comment
Share on other sites

Har 40 løp med lang friflukt i min SVI, kan lade den til 10 lengde og ytelse, men presisjon er jeg ikke fornøyd med slik den er. Må få meg et nytt 40 løp og da kan det jo gjøres et forsøk med omkamring av det jeg har. Lenger løp, hadde selvfølgelig vært bra det, holder stilen fra MS våpna da :D

Link to comment
Share on other sites

Evert, det nærmeste du kommer en Ruger 1911 er en Caspian. Laget på samme støperiet som Ruger bruker. så sånn ville den kanskje se ut hvis de hadde laget en. Med små kosmetiske endringer da. Blir bare værre og værre å skille seg ut i den bransjen.

 

Hadde man vært miliardær, ville jeg introdusert KV'en i full mundur :roll:

(I 10mm auto også selvfølgelig for å holde seg til tråden) :wink:

Link to comment
Share on other sites

En smule off topic...

Skulle ønske de klarte å lage en seksskyter i et fornuftig kaliber jeg... .44 mag f.eks

 

Er det FA det er snakk om? M83 kommer ihvertfall med den muligheten, bare 5 skudd i tønna, men det fungerer til magnumfelt:

 

Model 83 Field Grade Adjustable Sights

Stainless Steel, Matte Finish, and Impregnated Hardwood Grips.

MODEL 83 (Five Shot Revolvers) Specify Barrel Length RETAIL

904-36 .500 Wyoming Express 4¾", 6", 7½" $1970.00

904-30 .475 Linebaugh 4¾", 6", 7½, 10" $1970.00

904-31 454 Casull® 4¾", 6", 7½, 10" $1970.00

904-33 .44 Remington Magnum 4¾", 6", 7½", 10" $1870.00

904-37 .41 Remington Magnum 4¾", 6", 7½", 10" $1870.00

904-35 .357 Magnum 4¾", 6", 7½", 9" $1870.00

 

http://www.freedomarms.com/

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

en amerikaner jeg har vært litt i kontakt med driver å bygger seg en 1914-replica. moderne serienummer, slik at den ikke kan feilidentifiseres, men ellers 100% kopi av originale, med korrekte kontrollstempler, finish og serienummer i forhold til hverandre. har igjennom lesning av haneviks bok klart å gi ham det jeg tror(og håper) er korrekt info, så får vi se åssen det blir, kan linke til prosjektet når han legger ut bilder.

bygget på diverse moderne amerikanske høykvalitesdeler, bortsett fra endel deler han maskinerer fra skrætsj(!).

 

men nå står vi i fare for å kapre den fortreffelige 10mm-auto-tråden.

Link to comment
Share on other sites

det jeg syns om VLTOR'n er at nå er en perfekt tid å indrodusere den. Det har gått et stk. passe tid, markedet og produkter har utviklet seg til det vi har idag. Rent retro har det sikkert interesse siden det i sin tid var seriøst forsøk på å gjøre noe helt nytt. At den var dårlig laget og falt helt i fiaskobøtta, er jo også en del av arven. Håper det stemmer da at det er gjort en del forbedringer m.h.t. orginalen, så kan dette bli riktig gøyalt.

Link to comment
Share on other sites

Den Special Forces utgaven jeg har skutt med (om en lite) har fungert bra, magasinet kunne vært av bedre kvalitet, men våpnet forøvrig har bra standard. At etterkommeren skal bruke Witnes magasiner (Mec Gar?), viser vel at problemet er konkretisert til magasin. Noe av det som gikk galt med Bren Ten, var at folk kjøpte den og skulle få magasin seinere, men ventetiden ble vel lang (enklete tilfeller to år og enklete aldri) ikke rart da at prosjektet gikk nedenom.

Link to comment
Share on other sites

men hvor lenge holder en bren-ten i 10mm auto?

 

i dag har man jo diverse høykapasitetspistoler i 40S&W- som løser 9x19 vs 45acp problematikken, ergo er 10mm auto utdatert som "stridspatron", jobben den ble konstruert for er tatt av 40'n.

 

men, for oss rare, vi har jo faktis gode 10mmere i dag: glock og STI, som dekker to totalt forskjellige bruksområder, og begge er antagelig mer holdbare enn noen av de "gamle" 10mmerne(bren-ten og delta-elite).

Link to comment
Share on other sites

Markedet bestemmer. Kaliberet utdateret som stridskaliber, javel, men det er jo hele bren ten konseptet idag også. Det blir jo iallefall bare for gøy. Så spørs det hvor lenge den holder. Hadde jeg hatt en sånn nå skulle den få skikkelig mat. Ikkeno fegisladninger herigår'n. Tar jeg ikke helt feil, vil de fleste ikke smelle av så mange helpropper om året.

Så liker jeg utseende på'n mer og mer. Det gjorde jeg ikke før. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke AMT Hardballer i 10mm auto da? (Terminator pistolen) Eller er de konk og ute av bildet. Sitter her med håndvåpen guiden for 2009, og den står da riktignok her. .... Fikk nettopp telefon fra sverige sjøl, og min 10mm auto er i boks. En IAI Javelina, 7" (20 år gammel, men ny). Kom i kontakt med en kompis av de amerikanske gutta jeg bruker å besøke der borte. Og han har en som er maken. Ikke noe trøbbel på 20 år med ladninger som går i 1350fs. Mye pga 7" løp at dem går såpass fort kanskje. Hadde det ikke vært for 7" regelen tenkte jeg at den kunne få prøvd seg i noe annet enn mag 1. Men det går ikke uansett, den veier jo f i meg to kilo med fullt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...