Jump to content

Selvgående jakthytter, lovligt?


vingemutteren

Recommended Posts

En bekjent kom med ett godt spørsmål her om dagen, og det var som følger:

 

Kan man ta en avskiltet bil (motorkjøretøy), og plassere denne som jakthytte/skytepost for jakta?

 

Regler som regulerer dette som jeg kan finne er:

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

Og da er det punkt D som er problemet.

 

Men motorkjøretøyet skal ikke brukes som transportmiddel (skal være stasjonært). Motor skal ikke kunne startes for å avledeviltets oppmerksomhet (batteri tas ut). Og man skal ganske enkelt bare kunne sveive ned ruta, bruke karmen som anlegg. Og ekspedere hjorten til de evige gresganger (man må med andre ord komme i posisjon i jakthytta før hjorten kommer).

 

Så ett delspørsmål må bli:

Når er ett motorkjøretøy, ikke lenger ett motorkjøretøy (etter lovens bokstav)?

Link to comment
Share on other sites

[...]Når er ett motorkjøretøy, ikke lenger ett motorkjøretøy (etter lovens bokstav)?

 

Det nærmeste du kommer, men som likevel ikke er heeelt likt, må bli reglene for motor i båt på sjøfugljakt. Der holder det ikke å ta ut tennplugger, demotere andre deler eller å ta av en påhengsmotor og legge denne oppe i båten. Motoren må helt vekk og legges igjen på land.

Link to comment
Share on other sites

For at den jakthytta skal bli akkurat det, en jakthytte, må motor fjernes. Når denne er fjernet, så er det en jakthytte, som du kan skyte fra. Du kan jo evt. taue denne dit du vil og så lenge det ikke er motor i den, altså fysisk tilstedet, så går det bare fint å skyte fra den. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok fjærna motoren og rammenummeret.

Da kan du nappe med girkasse og en del aksler i samme slengen som letter bilen en del.

Greiere å skubbe den på plass da.

I teorien skal det gå å få vrakpanten på en bil så lenge det er biten med rammenummeret du leverer.

Da er konstruksjonen helt ute av motorvognregisteret og er da per def. en stålkonstuksjon med hjul etter min mening.

Uansett: Husk at det ikke er lov å taue avskilta biler!

Hvordan det er når det ikke er en "bil" lengre veit jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det samme problemet har versert i hundekjørermiljøet. Kan en bil med avslått motor benyttes som vekt for et hundespann utenfor veger uten at dette kommer i konflikt med motorferdselslova? Etter en tolkning av motorferdselslova kom man fram til at motoren må være tatt ut av bilen for at dette ikke skal defineres som ulovlig kjøring i utmark, det var ikke nok at motoren var avslått.

Link to comment
Share on other sites

Skal nok stå på innmark, og bu har vistnok vært prøvd før uten hell (Knust av heftige fallvinder), derfor tanken om at en stålkonstruksjon (bil) sansynligvis vil tåle elementene bedre.

 

Å ta bort rammenr vill ikke ha noen innvirkning (man får normalt ikke godkjent innlevering av så lite lenger).

Ta ut motor høres derimot 100% fornuftigt ut, og på linje med gjeldende lovgivning/foreskrift for jakt fra båt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hei alle sammen, jeg har en gammel campingvog som gis bort. Den maa da vere ypperlig som jaktbu, posterinsbu. Ikke er den tung og flytte paa heller. Maa nok noe oppjusteringer til paa den vogna, men for den fingernemme gaar jo det meste.. Vogna er en Cabby 4.50 eldre modell

Link to comment
Share on other sites

JEg tror nok dette er i grenseland på hva som er lov, Det er jo fortsatt en bil selv om motoren er tatt ut, og det er vel fremdeles et motorkjøretøy selv om motoren er ute. Ellers vil det jo si at jeg kan kjøre en gammel boble fram til post, disse er det lett å ta ut motoren på, husker ikke rekorden, men er ikke så mange minuttene. så slipper jeg bare motoren ned bak, så kan jeg bare gå fram igjen å postere gjennom vinduet. Nei vingemutteren, dette tror jeg nok ikke er lov

Link to comment
Share on other sites

Gikk ett lite grynt gjennom meg da jeg leste om denne idèen, helt til jeg leste at tanken var å ta den med tilbake.

 

Har sett nok av Stressless stoler, hvite plastikk hagestoler, traktor seter oppspennt mellom trær og blikk plater lagt opp som en slags kapahuk i skogen der jeg pleier å jakte. (skjerpings elgjegere i Leksvik!) ..en bil ville liksom vært prikken under utropstegnet!

 

Men om ett bilvrak taues ut i skogen på grunneiers tillatelse til bruk som hytte, så ser jeg ikke helt det problemet i det. Såfremt den tas med tilbake da! ;)

Link to comment
Share on other sites

Har sett nok av Stressless stoler, hvite plastikk hagestoler, traktor seter oppspennt mellom trær og blikk plater lagt opp som en slags kapahuk i skogen der jeg pleier å jakte. (skjerpings elgjegere i Leksvik!)

 

Ser ikke helt problemet med å jakte fra slike ting hvis grunneier syns det er greit. Men du mener kanskje ting som står igjen etter at jakta er ferdig? Kommer an på hvor det er, mener jeg. Er ikke en helt fremmed tanke å ha en komfortabel post et sted på eiendommen vår, men det bør jo ikke være til allmen sjenanse da.. Når det er sagt er det vel den enkelte grunneier som bestemmer om det skal stå skrot på hans eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt jeg :wink:

Forurensningsloven

Det er en lang rekke paragrafer i forurensningsloven som kommer til anvendelse. Noen sentrale bestemmelser er:

§ 7. (plikt til å unngå forurensning) Ingen må ha, gjøre eller sette i verk noe som kan medføre fare for forurensning uten at det er lovlig etter §§ 8 eller 9, eller tillatt etter vedtak i medhold av § 11. Når det er fare for forurensning i strid med loven, eller vedtak i medhold av loven skal den ansvarlige for forurensning sørge for tiltak for å hindre at den inntrer. Har forurensningen inntrådt skal han sørge for tiltak for å stanse, fjerne eller begrense virkningen av den. Den ansvarlige plikter også å treffe tiltak for å avbøte skader og ulemper som følge av forurensningen eller av tiltakene for å motvirke den. ...

§ 28. (forbud mot forsøpling) Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander. Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding.

§ 29. (krav til anlegg for behandling av avfall) Den som driver opplagsplass eller anlegg for behandling av avfall som kan medføre forurensning eller virke skjemmende, må ha tillatelse etter reglene i kap. 3.

§ 37. (pålegg om å rydde opp i avfall o.l. eller betale for opprydding) Kommunen kan gi pålegg om at den som har etterlatt, tømt eller oppbevart avfall i strid med § 28, skal fjerne det, rydde opp innen en viss frist, eller at han skal dekke rimelige utgifter som noen har hatt til fjerning eller opprydding. Forurensningsmyndigheten kan også gi pålegg om opprydding og fjerning til den som var eier av motorkjøretøy, skip, fly eller annen liknende større gjenstand, da det ble etterlatt i strid med § 28 eller som er eier når pålegget gis. Har noen bedt kommunen gi pålegg om opprydning eller betaling av utgifter etter første eller annet ledd, er avgjørelsen enkeltvedtak også om pålegg ikke blir gitt.

Link to comment
Share on other sites

Har sett nok av Stressless stoler, hvite plastikk hagestoler, traktor seter oppspennt mellom trær og blikk plater lagt opp som en slags kapahuk i skogen der jeg pleier å jakte. (skjerpings elgjegere i Leksvik!)

 

Ser ikke helt problemet med å jakte fra slike ting hvis grunneier syns det er greit. Men du mener kanskje ting som står igjen etter at jakta er ferdig? Kommer an på hvor det er, mener jeg. Er ikke en helt fremmed tanke å ha en komfortabel post et sted på eiendommen vår, men det bør jo ikke være til allmen sjenanse da.. Når det er sagt er det vel den enkelte grunneier som bestemmer om det skal stå skrot på hans eiendom.

 

Tenker på skrot som blir liggende igjen ja. Vurderer faktisk å melde meg ut av grunneierlaget p.g.a dette.. Trøster meg med at forrige generasjon var enda verre! :roll: Men dette er nok litt på siden av temaet.

Link to comment
Share on other sites

JEg tror nok dette er i grenseland på hva som er lov, Det er jo fortsatt en bil selv om motoren er tatt ut, og det er vel fremdeles et motorkjøretøy selv om motoren er ute. Ellers vil det jo si at jeg kan kjøre en gammel boble fram til post, disse er det lett å ta ut motoren på, husker ikke rekorden, men er ikke så mange minuttene. så slipper jeg bare motoren ned bak, så kan jeg bare gå fram igjen å postere gjennom vinduet. Nei vingemutteren, dette tror jeg nok ikke er lov

 

Ja, du kan bruke bobla da, dersom du kan ta ut motoren og ikke har denne imontert under utøvelse av jakt. Står nemlig ingen steder at det ikke er lov.... Det står at motorisert kjøretøy er ikke lovlig.....Den er ikke motorisert lengre når motoren ikke er i!

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo heller ikke en båt hvis påhengeren er tatt av, og pakket inn i en presenning på dørken. Hvis den rette byråkraten ser på saken klarer de sikkert å lage et problem av det.

 

Jo, den er faktisk det. Motoren eller påhengern i det tilfelle skal ikke være i båten, men ligge på land.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...