Jump to content

Zeiss Conquest 3-9x50. Noen erfaringer?


tunderbrd

Recommended Posts

Skal ha ny kikkert til jaktrifla!

Har lest og lest om kikkertsikter nå.

Masse nyttig og bra å lære, men jeg har fortsatt et par-tre spørsmål...

Valget faller nok på en Zeiss Conquest 3-9x50 fra www.sportsbutikken.no til 4590,-

 

I den fantastiske avhandlingen om kikkertsikter på kammerets forside står der bl.a:

Zeiss har gode linser med gode motlysegenskaper og god fargegjengivelse.

 

:?: Gjelder dette også Conquest-modellene?

Eller er de en simplere utgave med en del merkbare snarveier og billigkomponenter?

 

:?: Er der noen som har praktisk erfaring med Conquest 3-9x50?

Finner mye om andre Conquest-modeller men ikke noe om denne.

 

:?: Er det kun forstørrelse og objektiv diameter som skiller de forskjellige Conquestene,

eller er der andre forskjeller man bør være klar over?

 

:?: Er der en annen NY kikkert til snaue 5000,- jeg heller bør vurdere?

Skal ikke kjøpe brukt!

Link to comment
Share on other sites

Hadde gått for conquesten, men ver obs på at det er forsjell på helst samme sikter, alt etter når de er produsert. Eg har hatt 2 stk 3-9x40er, 1 stk 3-9x50 og en 3-12x56 av conquest. De 2 3-9x40ene var helt forsjellige å se gjennom + auge avstand. Har hatt kontakt med zeiss og de sier at det er mye forsjell på de siktene alt etter produskjon og leveranse av materiell. Det er ikke den samme kontrollen som zeiss har ellers. Det kan egentlig ikke sammenlignest med vanlige tyske zeiss sikter. Har prøvd mange zeiss conquest sikter i tilegg til de eg har selv og de er stor varisjon på de, men de er bra sikter selv om eg helst går for tyske zeiss victory sikter...

Link to comment
Share on other sites

Har en slik en. Kjøpte den i vinter så har bare jaktet litt med den. Super kikkert synes jeg og jeg har aldri angret på kjøpet. Klikkene er helt fullstendig nøyaktige, kommer alltid tilbake til samme plass hvis du justerer og stiller tilbake til nullpunkt.. Klikkene er også veldig tydelige. Veldig klart og fint bilde i kikkerten, har selv prøvd den ut til 500 meter og det funker fint. Jeg er strålende fornøyd! Eneste minus er at det er litt kort øyeavstand (jeg brukte Leupold før) men har aldri kjent antydninger til å få den i panna. Jeg har min stående på en 308win, men det blir litt rekyl av 180 grs kuler i 815 m/s og 200 grs kuler i 770 m/s :D Har skutt måse på 130 meter og det gikk helt flott. Trådkorset var ikke "for bredt" for en slik oppgave

Link to comment
Share on other sites

Høres jo litt "SKUMMELT" ut med så varierende kvalitet. :shock:

Er der samme garantier på disse som de øvrige Zeiss-kikkertene?

Skal ha den på en Howa 1500 i .223 så jeg er ikke redd rekylen ;-)

Kikkerten kommer rett fra lager nå, da forhandleren er tom , men får nye denne uka.

Håper det er en "god årgang" dette :?

Link to comment
Share on other sites

Har ein 3-9x50 conquest. Kan ikkje sei anna enn at eg er stornøgd med denne. Men linsa tåler ikkje like mykje som ein tysk zeiss. Min fekk små riper i linsa, utan at det gjorde noenverdens ting for det praktiske bruket.

 

Kan godt vere det er varierende kvalitet, men eg kjenner fleire som har same modell og dei er også kjempegodt fornøyd med den. Er ikkje flau for å anbefale den for å sei det slik. ein dårlig kikkert er det ikkje!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nokk veldigt mye kikkert for pengene. Men du spørr om garantien! På eskene eg har her står det at det er livstid garanti! Hvordan dette virker her i norge vet eg ikke for de er opprinneligt ment for det amerikanske markedet og skal egentligt ikke selgest her i norge. Zeiss norge har ikke noe med salget av disse å gjøre, det er mange forsjellige som importere disse, og hvordan de oppfører seg i forhold til garanti er veldigt forsjelligt. Hørte noen rykter om at zeiss norge solgte noen få stk til å begynne med, men vet ikke om det er rett. Iallefall liker ikke de at disse er på markedet her med zeiss navnet på, da de ikke holder helt den samme standaren som øvrige zeiss sikter.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær redd for kvaliteten på disse kikkertene, har en 3-9x50 og er storfornøyd med den. Den henger med temmelig langt når det gjelder prestanda mot antatt bedre kikkerter. Har flere kikkerter som er 2-3 ganger så dyre som denne, forskjell er det jo selvfølgelig men det skal jo bare mangle når tprisen er deretter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt litt mer penger, og kjøpt en Diavari Classic til 5990,-. Spesielt om det er storvilt du skal jakte på. Jeg synes retikkel 4 som disse leveres med, passer bedre til norsk storviltjakt. Conquest-sikter er billige i USA. Skal du kjøpe i Norge synes jeg du får mer for pengene ved å kjøpe Classic-siktet, selv om det koster litt mer. Jeg vil også tro at dette siktet holder seg bedre i pris, og er lettere å selge hvis en gang skal kvitte deg med det.

Link to comment
Share on other sites

Eh... Den tok jeg ikke helt! :?

Du skriver:

Jeg ville ... kjøpt en Diavari Classic. Spesielt om det er storvilt du skal jakte på.

Jeg synes retikkel 4 som disse leveres med, passer bedre til norsk storviltjakt.

 

For den Conquesten jeg ser på leves med tysk nr.4!

Misforstår jeg deg helt, eller?

Skal jakte opp til rådyr med denne kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste Zeiss Conquest har å gjøre med Zeiss er navnet.....

Conquest er en serie som Zeiss har lånt merkenavnet for lisensprodusjon, for et veldig stort marked i USA.

Conquest er et lisensprodukt som har vært produsert av bla Leupold og 2-3 andre fabrikker over there.

Siktet har bla ikke T# coating på linsene,noe som dei øvrige ekte Zeiss siktene har.

 

Conquesten er et ok sikte med tanke på pris og kvalitet.Har kikket noen timer gjennom Conquest,Classic og Victory siktene mine, men synes att Classic er et bedre kjøp enn Conquesten.

 

Personlig så mener jeg att Conquesten er litt oppskrytt men langt fra noe dårlig sikte.Jeg mener att vis Conquesten hadde påtrykkt en annen logo enn Zeiss,tror jeg en del hadde hatt en annen oppfattning/omtale av siktet.

 

XXL hadde Classic 2,5-10x50 til 5890.- siste jeg var innom i Åsane.God pris for eit godt sikte!

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, da ble det som jeg fryktet når jeg gikk opp i prisleie... :lol:

Endte opp med en Meopta 3-10x50 til 6300,- ferdig montert fra Alms Våpen og Villmark.

En av de som jobber der hadde nylig testet denne opp mot den dyreste Zeiss-serien

og Meoptaen slår denne i skumringen mener han.

Siden Alms ligger en liten kjøretur herfra fikk jeg montert kikkerten, skutt den inn i den underjordiske skytebanen hans

og var klar til jakt igjen med børsa på et par timer.

Enklere enn å kjøre helt til XXL (minst et par timer ekstra i kjøring) for å komme hjem med siktet i en bærepose,

måtte montére det selv for så å dra på skytebanen i dette været.

Så jeg er meget fornøyd med handelen, servicen og alt som jeg alltid blir når jeg handler hos Alms!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det eneste Zeiss Conquest har å gjøre med Zeiss er navnet.....

Conquest er en serie som Zeiss har lånt merkenavnet for lisensprodusjon, for et veldig stort marked i USA.

Conquest er et lisensprodukt som har vært produsert av bla Leupold og 2-3 andre fabrikker over there.

Siktet har bla ikke T# coating på linsene,noe som dei øvrige ekte Zeiss siktene har.

 

 

 

 

 

Kan du vise til noko link som seier dette? Eg meinte Conquest var satt sammen på Zeiss sin fabrikk i USA. Noko liknande som Swarovski har gjort med sine AV modellar som dei selger i USA.

 

Ellers når du ser på amerikanske nettforum så får faktisk Conquest svært mykje skryt. Og det er veldig lite folk som melder om feil.

 

Eg har sjølv hatt Conquest og har nokre kameratar som har det, alle er kjempefornøgde og har aldri hatt problem. Justeringa fungerer 100%.

Eg vil sei at det er mykje sikte for pengane. Tyskprodusert Zeiss, Swarovski, S&B er nok bedre når det gjeld optikk. Men å sei kjøp heller tysk Zeiss istaden for Conquest blir omtrent som å anbefale folk som for eksempel vil ha ein Leupold V-XII eller V-XIII å heller kjøpe tysk Zeiss. Alle folk har ikkje råd til det og kjøper heller etter lommeboka. I så måte synes eg Conquest er bra.

 

Mitt inntrykk er forresten at dei mange(nei eg sa ikkje alle :!: ) som framhever det negative med Conquest ikkje har prøvd det sjølv.

Link to comment
Share on other sites

En av de som jobber der hadde nylig testet denne opp mot den dyreste Zeiss-serien

og Meoptaen slår denne i skumringen mener han.

 

He he! Ja det sa han nok, han karen som rett etterpå slo pengene dine inn på kassaapparatet sitt 8)

 

For all del, var veldig fornøyd med meoptaen jeg hadde, bortsett fra den var grisetung.

 

Har også to conquest kikkerter og en classic, og synes det er litt forskjell i lysstyrke. enda litt mer opp til diavarien min.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste Zeiss Conquest har å gjøre med Zeiss er navnet.....

Conquest er en serie som Zeiss har lånt merkenavnet for lisensprodusjon, for et veldig stort marked i USA.

Conquest er et lisensprodukt som har vært produsert av bla Leupold og 2-3 andre fabrikker over there.

Siktet har bla ikke T# coating på linsene,noe som dei øvrige ekte Zeiss siktene har.

 

Zeiss Conquest 3-9x50 Reticle 4 Matte Black Riflescope

"Carl Zeiss MC multicoating on all glass-to-air surfaces for maximum transmission, color fidelity and brilliance."

 

Og såvidt jeg vet tar du feil ang at det ikke har noe med "Zeiss" å gjøre. Optikken er på lik linje med andre Zeiss tysk, men den er satt sammen i USA.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp en conquest fra Sportsbutikken - Jakt & Fiskespesiali-

sten på Finn.no. Skulle egentlig ha 3-9X50 med mildot, men denne hadde de dessverre ikke. Jeg fikk da tilbud om å få 3,5-14 X 50 med Mildot. for samme pris. Det kaller jeg service.

Når jeg fikk kikkertsikte var det et lite støvkorn på den ene linsen. Ikke noe problem sa de, send den tilbake og vi sender deg en ny. Det tok 1 uke så lå det nye siktet på postkontoret.

Det kaller jeg rask og effektiv service x2.

Link to comment
Share on other sites

Opplysningane eg referer til fekk eg i ein telefonsamtale frå Zeiss.

Sturla Ekrol synes eg å huske vedkommande heite.

Sendte mail vedrørende forskjellige spørsmål om Victory vs Classic vs Conquest.Fikk ikke svar på mailen ,men fekk i staden for ein hyggelig telefon fra Zeiss Norge.

 

 

Er ikkje ute etter å rakke ned eller nøre oppunder diskusjon om dette ,men referer til tlf med Zeiss.

Har sjølv hatt conquest sikte på ei av riflene mine og synes siktet var ok med tanke på ytelse og pris.

Har kjøpt Victory sikte og er meir en fornøgd med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Conquest er som det blir sagt produsert på lisens i USA .Dette for å ta opp konkuransen med Leupold,noe den også har gjort.Det er riktig som det blir sagt at Zeiss Norge ikke vil ha noe med disse å gjøre.Jeg har også snakket med Sturla ang disse kikkertene og fått dette bekreftet.Disse siktene ble tillatt produsert på lisens i USA på de premissene at de kun skulle selges der.De skulle med andre ord ikke eksporteres til utlandet og garantien gjelder ikke i Norge!!!

Det er riktig som enkelte hevder at man har en reklamasjonsrett i henhold til norsk lov,men den må rettes mot den forhandleren som solgte kikkertsiktet.Han må deretter rette et krav mot sin leverandør i USA.

Når det gjelder kvaliteten på disse siktene må det sies at det er et flott sikte,men det er benyttet en eldre teknologi enn i dagens tyske Zeiss.Jeg ser også at det er en her inne som nevner Meopta og jeg kan fortelle at jeg og en jaktkompis satt sammen i et jakttårn på hjortejakt.Han med en 3-12x56 Meostar og jeg med en tysk zeiss 3-12x56 Classic.Jeg ble skikkelig furten da det viste seg at hans Meopta var vesentlig bedre i mørket.Det resulterte i at jeg måtte kjøpe meg en Diavari for å matche hans Meopta. Så man skal ikke kimse av Meopta.Hvis det fortsatt er noen her på forumet som drar i tvil hva som gjelder ang Conquest så vil jeg oppfordre dem til å ringe til Sturla på Zeiss Norge selv og høre med ham.

 

Mvh

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn, når jeg kjøpte meg en Conquest så orket jeg aldeles ikke å ringe Zeiss Norge for å høre om de ville ha noe med den å gjøre. Jeg vet at garantien normalt sett ikke gjelder i norge, dette sa også selgeren til meg på tlf når jeg bestillte conquesten, men han sa, og jeg har det svart på hvitt, at hvis det blir feil med kikkerten min så sende jeg den tilbake til han så får jeg en ny en tilbake. Før jeg kjøpte den hadde jeg snakket med folk som hadde Conquester fra før og det var bare positive tilbakemeldinger. Siden jeg fikk en god pris på en utrolig god kikkert så var det jo bare å slå til! Orket ikke ringe til Zeiss norge for å høre hva dem synes for det visste jeg. "Det er ikke en ordentlig zeiss". Jeg har prøvd "ordentlige zeisser" (classic) og jeg må bare si at JEG ser ingen forskjell. Har også prøvd både meopta og S&B og igjen, jeg ser ingen forskjell, men det kan være siden jeg kanskje ikke ser etter de rette tingene. Uansett så er det bare pirk, for kjøper man en Conquest til 5000 kr så skulle det pinadø bare mangle at en kikkert til 20000 er bedre, men jeg synes conquesten er en kjempekikkert så hvorfor må man kjøpe en zeiss til 12-15000 bare for at de er "ekte" når en conquest til 5000 gjør samme jobben? Det er da min mening, men jeg er ingen fanatiker. Ja, jeg ser stor forskjell på optikken mellom min Leupold VX-I og conquesten, men Leupolden funker helt fullstendig feilfritt den også, jeg måtte bare ha meg en kikkert med gode justeringstårn med markerte klikk, så da ble det en conquest :D Og det har jeg aldri angret på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...