Jump to content

Jaktfelt 2010


pettern

Recommended Posts

Vi har et jegerfelt stevne her hjemme, hvor vi har den aktuelle skiva på 300 meter liggende og innertreff på 5 og 5/1. Den gir utfordring nok den. Ikke mange som fyller den gitt. Men de fleste syntes det er litt morro. Har yttertreff på resten av dyret. MEn 200 meter stående, vil nok ta luven av den vanlige jegerstanden :D.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 436
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enkelte stevner som er uavhengige av cuper og NJFF regler har jo kjørt løyper med noen litt uvanlige ståhold. Kan jo nevne Krødsherad 2010, der var det gaupe stående på 130m. Undertegnede og flere med sleit med denne, til tross for at både 1 og 2 var inn. Problemet til mange er nok at det skal utrolig lite til før en er laaaangt utenfor pappen når det blir såpass langt hold stående. Det pettern skriver om at en skal tilstrebe jaktrelaterte hold synes jeg i hovedsak er en god regel, men det vil alltid være unntak. På Lunner endte det opp med at jeg satte opp reven stående på 100m, dette er vel ikke typisk en vanlig jaktsituasjon, men reglene tillater det. Jeg ser derfor egentlig ingen problemer med ståhold på 200m, men ja, mange vil slite, men er det noe problem da? Det er jo likt for alle i de respektive klassene de skyter i.

Noe jeg derimot ikke liker, er trenden med at yttertreffet krymper. Har sett det på mange stevner på Østlandet i vinter at det ofte bare er poengsirkelen som er yttertreff, både på stå og sittende hold. (Bever figur hvor bare ytterste ring er yttertreff????) Hva i all verden er det arrangørene håper og oppnå med dette? Ingen vinner et stevne uten en haug med innertreff uansett. Slik jeg ser det oppnår en bare at svakere skyttere får færre treff, noe som er en uting, da de lettere kan miste motet. La nå heller den jevne jeger få en del yttertreff, slik at de får en positiv opplevelse ved å gå stevner.

Link to comment
Share on other sites

Siste taler har ett viktig poeng da det gjelder yttertreff. På alle dyr med 2-delt innertreff så kan man like godt bruke hele dyret som yttertreff som kun 1'er ring, selv om man bruker 2'er ring som innertreff. For de beste teller bare innertreff uansett. Skulle man levere ett halvdårlig skudd så blir man jo ikke straffet riktig så hardt med treff i hele dyret. Da kan man kanksje komme unna med ett yttertreff istedenfor helbom, men skal man ha små yttertreff kan man like godt bruke de små pip-pip-skivene og noe annet småtteri, de er billigere også men tenker man å rekruttere flere skyttere og få flere jegere til å møte opp så er nok ikke dette rette veien å gå!

 

Da det glelder stående hold på 200m så ser jeg ikke problemet i dette om det ikke er et stort poeng at dette skal relateres til jegertrening og jakthold. Er vel de færreste som skyter stående på vilt på 200m, får vi håpe, men det kunne være mange som hadde hatt godt av å prøve det. Man hører jo av og til de utroligste jakthistoriene ift. skuddhold osv. så det er bedre å prøve det på papp enn i elgskogen uansett. Så lenge størrelsen på innertreffet samsvarer med holdet så ser jeg ikke betenkeligheter med dette på stevne. Man blir selvsagt straffet mye hardere på denne avstanden om man lever noen dårlige skudd, enn man gjør på f.eks 30m men det er jo en del av utfordringen. Skal man skyte 150p så må man gjøre alt riktig uansett løype, nesten......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skaut Oslo-FM på Løvenskioldbanen i dag. Var et par drøye hold, stående på råbukk på 100 meter med 4'er som innerblink og 10-delt elg på 200 meter med 8'ern som innertreff. Disse skulle visstnok gjøres noe med til neste stevne, men slik løypa var i dag var disse holdene nødvendige. Hadde disse to holdene stått i stil til de 4 andre ville det nok vært mye toppresultater :wink:

 

Selv skaut jeg 146, rotet bort to på råbukken. Ellers gikk alt som smurt, og med 49 poeng på elgen kan jeg ikke gjøre noe annet enn å si meg fornøyd.

 

Stevnet var bra arrangert, null venting og fine standplasser. Kanskje en idè å dra ut de to korte holdene men..

 

Noen som har resultater?

 

Påsan

Link to comment
Share on other sites

var på nordre land i dag, veldig fin løype, litt uvant med ny kikkert men kommer seg nok etter vært.skaut 3/2 på bevern men så skudde satt utafor ringen. veldig godt fornøyd på rådyret 14p, fikk da 3/3 på hjorten men her stemte nok ikke klikktabelen helt,2 av skudda satt rett uta 5 opp. ser godt på 50x gitt, men en har lett for og få avtrekks vegring. så var det ulven da fikk jeg rett og slett ikke inn noe ryttme i det hele tatt. nå blir det og trene mer på teknikken på ståene. det er di ståene holda en har lettest for og gjøre feil.men ulven var veldig streng syns jeg.fikk da skilt godt der.3/1 er ikke noe og ta med seg hjem.

Link to comment
Share on other sites

var på austmarka i dag, greit vær og fin runde og gå. løypa gikk da greit, helt til ståene selvsagt eller villsvinet gikk greit med 5/5 og 50p. men så var det neste hold med ståene på 50m på en beo tiur, her hadde jeg selvsagt et skudd som var laft og til venstre og her er det ingentin fra innertreff til bom. ble selvsagt 4/4 og dagen ødelagt. på siste så var det rein tru jeg det var på 122m ble 5/5 og 44p.et sleivskudd her men gikk da inn. fankens at en ikke klare og få skuddet til og gå når dotten er mitt i. fint stevne men stramme ståene innertreff,her blir det nok skillen godt.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra stevne på Austmarka i dag, gikk glatt hele veien i løypa uten venting. 212 skyttere på et vanlig stevne i Hedmark er ikke hvert år, og arti med så mange D1 skyttere :)

 

Skytinga gikk bra for min del, litt smårufsete sittendeskyting, men ikke verre enn at det gikk bra. Skaut 150 med 50 poeng på grisen og 46 poeng på hjorten.

 

Neste stevne blir på Galterud mandag, får satse på like bra vær da :)

Link to comment
Share on other sites

EN liten oppfordring til arrangører av jaktfelt !!!

 

Bruk forhåndspåmelding !! Det er kun positive sider ved dette: liten ventetid for skyttere, mere flyt i deres eget arrangement, lite kø ved innsjekk alle må ikke komme fra 10-12 !

så enig med 375n, det med forhandspåmelding er noe som må prioriteres av arrangører her etter, dem som har 2-3t i bil før dem er framme så vil dette spesielt gjøre dagen lettere. det med stedelig påmelding er greit som suplimang for en del som tar ting etter vært,men for dem som planlegger dagen så er det med påmelding og oppsatt skyttertid nesten en forutsttning for og reise.

Link to comment
Share on other sites

Skaut på Galterud i dag. Gode forhold hvis en ser bort i fra sola som virkelig gjorde sitt for å stråle mot de blanke skivene, men det gikk da greit. Bra arrangert syntes jeg, det tok heller ikke lang tid å gå løypa, fint for de eldste veteranene!

 

Ble 150 poeng på meg i dag, hadde rufsete sittendeserier, og på gaupa kunne jeg like godt ha fått 5/3! Stående gikk bra i dag òg, men med kun 36 skillepoeng ble jeg den dårligste av 4 stk. med fult hus.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer.

150 poeng kommer jeg aldri til å klare.

det nytter ikke om du har instilling at det ikke går, trene inn faste prosedyrer og ha utstyret i orden, resten er opp til tilfeldighetene. tar nok flere år og virkelig bli så selvsikker som en må være for og gjevnt klare 150p. en må teste liggene stillinger-se hva som fungere. sitt i forskjellige stillinger og se hva som fungere på det gjevne. ståene er den stillingen som krever mest, der er det og stille seg riktig på skiva si så pipa finner senter,så er det ikke minst avtrekk.

når alt dette sitter da skyter en 150

Link to comment
Share on other sites

EN liten oppfordring til arrangører av jaktfelt !!!

 

Bruk forhåndspåmelding !! Det er kun positive sider ved dette: liten ventetid for skyttere, mere flyt i deres eget arrangement, lite kø ved innsjekk alle må ikke komme fra 10-12 !

 

Siden jeg er med på arrangørsiden til et lag i Hadelandscupen, vil jeg si at dette er jeg stort sett veldig enig i, og vi praktiserer dette i dag. MEN, det er ikke BARE positive sider. Det er trist at en god del skyttere melder på seg selv og venner tidlig etter at påmelding blir mulig, hvor så en god del aldri dukker opp. Stort sett får alle som ønsker det skyte om de møter opp uten å ha skytetid, men det er så unødvendig med halvfulle lag bare fordi enkelte ikke gidder å melde fra om at de ikke dukker opp. Måtte bare si det. :D

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er med på arrangørsiden til et lag i Hadelandscupen, vil jeg si at dette er jeg stort sett veldig enig i, og vi praktiserer dette i dag. MEN, det er ikke BARE positive sider. Det er trist at en god del skyttere melder på seg selv og venner tidlig etter at påmelding blir mulig, hvor så en god del aldri dukker opp. Stort sett får alle som ønsker det skyte om de møter opp uten å ha skytetid, men det er så unødvendig med halvfulle lag bare fordi enkelte ikke gidder å melde fra om at de ikke dukker opp. Måtte bare si det. :D

 

Ser problemet, men det må da være mulig å løse en del av dette problemet ved at påmeldingen betales ved forhåndspåmelding? Eller har folk virkelig så mye penger at det ikke spiller noen rolle for dem? Ser problemet deres.

 

Uansett flott at dere lytter til folket! :) Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert, og det kan hende det vil komme en gang i fremtiden, men jeg tviler. Grunnen til det er at det igjen fører til nye oppgaver for arrangør, nettopp at en må ha skikkelig kontroll på at folk FAKTISK har betalt på forskudd. (Det vil nemlig være umulig å kreve inn dette i etterkant).

Link to comment
Share on other sites

det og melde seg på så har en vel tenkt og virkelig delta, skjønner veldig godt at det kan bli et problem om det er mange som melder seg på om ikke kommer.skulle vært en lettvin ordning om en og samme person melder seg på stevne etter stevne og ikke kommer så skulle det vært en sperre funksjon på vedkommene. vi skyttere er veldig avhengi av at det er stevner og dem som arransjerer er avhengi av at det er bra deltagelse,det skjønner vel alle. men fordelen med påmelding på nett er at arransjør kan planlegge mer med innkjøp av kiosk varer osv. og vi skyttere kan planlegge dagen mer effektiv som kjøre tid osv.

Link to comment
Share on other sites

Pettern og jeg har tenkt oss til Maarud på søndag. Siden vi ikke har vært der så er vi litt usikre på hvor det er. Et kjapt søk på nettet og http://www.korsfloyta.com/ dukket opp. Fant også denne adressa på Finnholdt Grendehus som sto i terminlista, Finnholt, 2114 Disenå. Kan noe av dette peke i riktig retning? Hvis noe av dette stemmer bør vel vi og GPS-Gunda sammen kunne navigere oss fram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...