Jump to content

Jaktfelt 2010


pettern

Recommended Posts

Enig med Påsan her. Det må være lov å si at denne løypa var i letteste laget uten å virke "blærete". Vet ikke hvor jeg selv havnet da resultatene ikke er lagt ut på nett enda. Jeg reiste før premieutdelinga desverre, men er vel ikke sikkert det ble noen heller da. Om jeg ikke husker feil hadde jeg 23, 19, 25 på skillepoengene og 150p på løypa. Ble borte litt vel mange på hjorten gitt!

 

Forøvrig var stevnet veldig bra, med ryddig standplassledelse og dømming, god kaffe og fint vær. Morro var det!

 

 

For dere som ikke var der og skaut men vil se løypa, så ligger den her

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/h ... d=61577750

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 436
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei!

 

Vi er nok enige med dere at løypa ble i letteste laget. Vi antok på forhånd at det ble en del som kom til å fylle, og derfor ble det lagt inn 3 skillefigurer. Disse skilte de skytterne som var skikkelig inne og de som hadde en dårlig innertreff rimelig godt.

 

Begrunnelsen for at det ble valgt en såpass lett løype er at dette er sesongstart for mange her i distriktet. Vi har også fått melding om at det er mange som ikke stiller pga små figurer på langt hold med for lite innertreff. Slik vi la det opp nå hadde vi mulighet til å favne begge leire, ved å skille på poeng i tillegg til innertreff/yttertreff.

 

Når det er sagt, så hadde vi en liten diskusjon rett etter stevnet. Det blir nok lagt opp til litt tøffere løype neste år, uten å svinge helt den andre veien.

 

For øvrig så kan jeg melde om dagens artigste anvisning: "Anvisning skive 1: 5/5 og ei gran!". Undertegnede hadde kløna det til og klistra hjorten på skive 1 med innertreff midt på ei gran :oops:

 

Takk til alle som deltok i kulda! Resultatlister vil bli publisert i løpet av kort tid (http://www.njff.no/portal/page/portal/h ... ag/eidskog)

Link to comment
Share on other sites

om løypa er for lett eller for vanskelig er vel sikkert en diskusjon bestandig utfra hvor god du er. men at løypa skal tilpasses en "dårlig skytter" for at han skal føle seg god er jeg ikke enig i, da får di det gjelder enten ta til takke med 70p eller byne og trene og bli bedre,det er jo det som er mye av poenget med jaktfelt spesielt for jegere. kjør på med flere større figurer med varierene innertreff og bruk min 2 poengskiver i tillegg. etterlyser på nytt det med kansje og kopiere storvilten som dem har i boj,flere på hedemark siden burde ta en tur på oppland siden og sett litt der, stort sett veldig bra stevner og strengere løyper. OG DEM HAR MAAANGE JEGERE SOM SKYTER. ta for eks jeger A skyttere som skyter 148p på slik som krødsherad det står det respekt av spør du meg.

Hei!

 

Vi er nok enige med dere at løypa ble i letteste laget. Vi antok på forhånd at det ble en del som kom til å fylle, og derfor ble det lagt inn 3 skillefigurer. Disse skilte de skytterne som var skikkelig inne og de som hadde en dårlig innertreff rimelig godt.

 

Begrunnelsen for at det ble valgt en såpass lett løype er at dette er sesongstart for mange her i distriktet. Vi har også fått melding om at det er mange som ikke stiller pga små figurer på langt hold med for lite innertreff. Slik vi la det opp nå hadde vi mulighet til å favne begge leire, ved å skille på poeng i tillegg til innertreff/yttertreff.

 

Når det er sagt, så hadde vi en liten diskusjon rett etter stevnet. Det blir nok lagt opp til litt tøffere løype neste år, uten å svinge helt den andre veien.

 

For øvrig så kan jeg melde om dagens artigste anvisning: "Anvisning skive 1: 5/5 og ei gran!". Undertegnede hadde kløna det til og klistra hjorten på skive 1 med innertreff midt på ei gran :oops:

 

Takk til alle som deltok i kulda! Resultatlister vil bli publisert i løpet av kort tid (http://www.njff.no/portal/page/portal/h ... ag/eidskog)

Link to comment
Share on other sites

Holdene på Karmøy lurte jeg også litt på. Normalt pleier det være ligg 200m på siste holdet. Jeg ser en del mistet mye poeng på hold 6, så jeg lurer på om det kanskje var vind?

 

Ellers så registrerer jeg at vi har mye ymse resultater på 200m i Åsane også. Nå har vi riktignok hatt en figur (mårhund) som er på makshold på 200, men likevel tapes det veldig mye poeng for enkelte. Slik jeg oppfatter det så er det beregning av kulefall som er bøygen for de fleste som taper mye poeng på lange hold. Vi har sjelden mye vind på dette holdet, men jeg vet fra Karmøy hva vinden kan utrette! Det er synd vi ikke har en 200m bane som vi kan trene fast på, slik at skytterne kunne bli mer vant med hold over 100m. Uansett så håper jeg at det er en og annen jeger som får seg en aha-opplevelse når de går frem til skiven på 170 og 200 meter og ser hvor kulene faktisk treffer. Bedre å "skadeskyte" papp enn å strekke skuddholdet på vilt uten å ha gjort hjemmeleksen først.

Link to comment
Share on other sites

helt enig grimmen, tenk med at du sitter med for eks ei 9,3-62 med ei 320gr kule og elgen kommer på et jorde, du leser avstand feil og brenner på. resultat er et avskutt bein eller noe.

Nei så at vi trenger noen hold på jaktfelt på reelle 200M det trengs, har da hørt skrøner om skyting på lange hold av gammle elgjegere og det er da ikke sikkert at holdet var så langt som det egentlig var heller da,men er værre andre vegen så du skyter på for langt hold. Derfor er elgen fin og poengskive

Link to comment
Share on other sites

Var på stevne i froland forrige helg. Og der var siste holdet 200 meter på bever ligg. Var på elektronokken å skaut inn først(gjør det aldri mer) Stilte 3 ned der og Stiller opp som vanlig på 200 meter 8 knepp. Men når hode ikke er med så blir det for lite. Har byttet kikkert fra metrisk til 4 knepp på tommen. Dermed ble det for lite samt de 3 kneppa ned (som var feil i forhold til pappen :cry:). Så ble det 2/0 og alle helt i bunn. Som du nevner "Grim". Det er ikke mye som skal til før det skjer noe ut til 200 meter.

 

Liker ikke helt elektronikk blandet inn i løyper osv. Har blitt "lurt" flere ganger av det. Det skal jo egentlig ikke være forskjell, men det har vel noe med vedlikehold osv.

 

Var på ett annet stevne engang og var i på 1 hodlet(papp) så var neste villrein på 200 meter elektronikk og da var jeg helt skjev. Stilte da etter det(dumme naut) og bomma på resten av løypa :twisted:.

 

Er jo litt spent på rådyret på nm. MEn regner jo med at alt er i orden der. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Grimm - det stemmer det med vinden - den er lumsk der ute på 200 metern. Inne på standplass er det helt rolige forhold, men midtveis fram til skiva så er det en del virvelvind som forstyrrer. Jeg skrudde 6 knepp opp og hadde 4 skudd pent plassert og et som var totalt ute av kurs (under buken!). Og jeg ante ikke at det var et dårlig skudd før jeg kom fram. Så vinden spilte meg (og flere andre også) et puss ja.

 

Ellers var det god vind ute i terrenget på de to første holdene som vanlig :)

 

Husker ikke helt avstandene men mener det var sånn cirka dette:

Hare ligg 80 m

Tiur sitt 74 m

Kråke stå 50 m

Rype sitt 102 m

Rådyr stå 102 m

Ulv ligg 200 m

 

Jeg mista altså mitt ene skudd på stående kråke 50 m og liggende ulv 200 m.

Link to comment
Share on other sites

det med innskyting er viktig, er ikke godt og skyte inn på elektronikken når svarten er diger som ei låvedør og bedre egna for diopter. all innskyting tar jeg hjemme på papp,er du ikke 100% innskutt på 100m så blir det ikke bedre på 200m.

elektronikken skal være grei og skyte på den hvis dem har kalibrert skiver.

Link to comment
Share on other sites

I Åsane har vi innskytningsblink og legger opp til at det skal være mulig å skyte inn for dem som trenger. Jeg skal ikke svare for de andre foreningene, for jeg har ikke merket meg hva de gjør. Men normalt bør det finnes en form for innskytingsmulighet.

 

Resultater fra dagens stevne i Åsane finner man HER.

 

jeg mener det bare er tull å ha en innskytinsblenk på vanlig stevner, greit nok at det er det på nm. I Buskerud og Oppland er det aldri en form for innskytning. Det er ingen som er interresert i skytting som reiser på stevener uten å skyte inn først.

Hvis enn må skyte inn på stevne, så må han heller begyne å trene!! menner jeg. Da slipper man å styre med det på stevner

Link to comment
Share on other sites

I Åsane har vi innskytningsblink og legger opp til at det skal være mulig å skyte inn for dem som trenger. Jeg skal ikke svare for de andre foreningene, for jeg har ikke merket meg hva de gjør. Men normalt bør det finnes en form for innskytingsmulighet.

 

Resultater fra dagens stevne i Åsane finner man HER.

 

jeg mener det bare er tull å ha en innskytinsblenk på vanlig stevner, greit nok at det er det på nm. I Buskerud og Oppland er det aldri en form for innskytning. Det er ingen som er interresert i skytting som reiser på stevener uten å skyte inn først.

Hvis enn må skyte inn på stevne, så må han heller begyne å trene!! menner jeg. Da slipper man å styre med det på stevner

Link to comment
Share on other sites

Det var jaggu solid skyting på poengskivene Påsan. 70 av 75 p skulle vel tillsi at du ble stevnevinner?

 

Kan bekrefte at en i D2 hadde høyeste poeng på skillefigurene, så da er vel det godeste Påsan. Dette var nok en meget solid 150-serie!

 

Dette lover ikke godt for andre D2-skyttere (eller oss i andre klasser heller, for den saks skyld) under nm :shock:

Link to comment
Share on other sites

@favoritten

Det er en del skyttere/jegere (særlig uerfarne) som kommer på stevne uten å ha skutt inn eller uten å ha papirene i orden. Jeg har opplevd folk som møter på sitt første jaktfeltstevne og må ha hjelp til å få satt sammen kikkert, montasje og sluttstykke. De demonterte det for å pusse etter høstjakten og finner ikke ut av hvordan det skal settes sammen igjen. Tilsvarende har jeg folk i påmeldingen som tror at de kanskje er medlem av NJFF, eller var det muligens skytterlaget? Hvilket lokallag det dreier seg om står temmelig uklart for dem, og de har ikke med seg noen medlemskort. Klasseføringskort har de ikke hørt om. :lol:

 

Stilt overfor slik mangel på kompetanse hos en som har stilt opp på stevnet ditt, kan man velge å gjøre ett av to:

1. Være vanskelig, avvisende og regeltro, og trolig være kvitt vedkommende for godt.

2. Være hjelpsom, inkluderende og smidig innenfor rimelighetens grenser, og trolig ha rekruttert en ny jaktfeltskytter.

 

Fritt valg.

Link to comment
Share on other sites

Det var jaggu solid skyting på poengskivene Påsan. 70 av 75 p skulle vel tillsi at du ble stevnevinner?

 

Kan bekrefte at en i D2 hadde høyeste poeng på skillefigurene, så da er vel det godeste Påsan. Dette var nok en meget solid 150-serie!

 

Dette lover ikke godt for andre D2-skyttere (eller oss i andre klasser heller, for den saks skyld) under nm :shock:

 

I NM kan mye skje, og jeg hadde ikke hatt 150 om innerblinkene hadde vært tilsvarende de som skal brukes under NM. Nappet et skudd i 1'er ringen på grevlingen. Dessuten har det lett for å komme noen nerver snikende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble noe tull der ,men det er ikke alle som har mulighet å skyte så masse,da skytebanen de skyter på er stengt,moi, er en,eller børsa kan ha fått seg en smell,er det da greit å kunne skyte inn, og hvorfor er det ok på NM,de som drar dit BØR da ha trent før,eller,,,,

 

Er enig i at de som reiser på nm burde ha trena litt, men på NM er det flere som kommer med fly, og da er det greit å teste våpnet før en skyter. Alle veit vell åssen de på flyplassen hånterer bagasjen.

På vanlig stevner kjører jo folk bil noen timer, og da er det lite som kan skje med våpnet. Skal man ha innskytning på stevner trenger man større plass og mer mannskap, og det er det ikke alle som har mulighet til. Derfor mener jeg det ikke er nødvendig å ha innskytning

Link to comment
Share on other sites

@favoritten

Det er en del skyttere/jegere (særlig uerfarne) som kommer på stevne uten å ha skutt inn eller uten å ha papirene i orden. Jeg har opplevd folk som møter på sitt første jaktfeltstevne og må ha hjelp til å få satt sammen kikkert, montasje og sluttstykke. De demonterte det for å pusse etter høstjakten og finner ikke ut av hvordan det skal settes sammen igjen. Tilsvarende har jeg folk i påmeldingen som tror at de kanskje er medlem av NJFF, eller var det muligens skytterlaget? Hvilket lokallag det dreier seg om står temmelig uklart for dem, og de har ikke med seg noen medlemskort. Klasseføringskort har de ikke hørt om. :lol:

 

Stilt overfor slik mangel på kompetanse hos en som har stilt opp på stevnet ditt, kan man velge å gjøre ett av to:

1. Være vanskelig, avvisende og regeltro, og trolig være kvitt vedkommende for godt.

2. Være hjelpsom, inkluderende og smidig innenfor rimelighemtens grenser, og trolig ha rekruttert en ny jaktfeltskytter.

Fritt valg.

 

Det at de ikke er medlem av njff, er ikke noen problem, for da skyter de jo i gjesteklassen.

Man skal jo være hjelpsom så lenge det lar seg gjøre når man har stevner. Men hvis en kommer med kikkerten i plastikkpose, har man ikke noe på stevner å gjøre. Da ville jeg ha henvist til en børsemaker. Eventuelt kan du jo tilby han å låne ditt våpen, da får han se åssen det er å skyte jaktfelt. Å reise på stevner med kikkerten i pose kan sammenlignes med å reise på langrennsløp uten staver. Vanlige folk gjør ikke det .

Link to comment
Share on other sites

Jeg var for en del år tilbake aktiv jaktfeltskytter.

Idag er jeg absolutt ikke det, men skyter 2-5 stevner iåret.

Jeg jobber vanlig, det vil si 8-4 hver dag. På denne tiden av året er det mørkt når jeg er hjemme, og vegen til banen der jeg skyter inn er ikke brøytet. For å skyte inn må jeg da kjøre relativt langt, til en annen bane. Spørre skytterlaget om når jeg kan skyte inn etc.

Jeg har andre ting som jeg synes er mer morsomt enn å dra for innskyting på en bane full av snø, da jeg ikke er sikker på om jeg skal skyte noen stevner i det hele tatt. Derfor blir ikke innskyting gjort. Men jeg synes allikevel det er morsomt å være med på noen stevner. Og da en mulighet byr seg, liker jeg å være med.

 

Så plutselig åpner det seg en mulighet en helg, noe blir omgjort og jeg har en frihelg. Jeg ser at det er jaktfeltstevne i nærheten, og får lyst til å slenge meg med. Både klasseføringskort og kikkert er på plass.....

MEN, jeg har ikke skutt inn. Kanskje jeg ikke engang har nok patroner. Sistnevnte kan jeg lade på kveldstid, men innskyting er umulig. Uten innskytingsskive ville deltagelse vært uaktuelt, da siste innskyting var med elgjakt ammunisjon.

 

Og jeg tror ikke jeg er alene i denne situasjonen, i dagen stressede samfunn.

 

For dedikerte og entusiastiske jaktfeltskytter synes det merkelig at man ikke har tid til å skyte inn. Men det finnes mange som ikke er fullt så ivrige, men som allikevel kommer på ett lokalt stevne dersom tingene passer. For ganske mange av disse imellom ytterpunktene vil en innskytingsskive være svært viktig.

 

Nå er vel ikke en innskytingsskive så vanskelig å sette opp. Ingen har sagt at man må avse manskaper for å anvise, på de fleste steder jeg har vært har det blitt hengt opp en skive hvor folk selv om anvise/klistre. Det er godt nok.

 

Holdningen som favoritten legger for dagen her, "dersom man ikke er mer ivrig enn at man kan skyte inn på forhånd, så får man holde seg unna", er en holdning jeg ikke liker. Dersom denne holdningen blir gjeldende for hvordan stevner generelt arrangeres, tror kan føre til svært få deltagere etterhvert. Dersom det kun skal legges til rette for de mest ivrige, vil nok bredden avta enda mer enn før. Og jeg har hørt svært få klager over at det er for mange deltagere på stevnene......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

må vel gå an å bruke fantasien litt er vel det minste problem å få skyti inn ei børse trenger vel ikke å kjøre milevis for å komma deg på en bane. du har sikkert en skogsbilvei eller et jorde i nærheten der du bor som du kan setta ei skive i snøen å skyte inn er det mørkt bruk bil lysa å skyt inn. er ikke alle steder det er stevner det er plass til innskyting heller så blir for dumt å klaga på at dom som lager stevner ikke har laga et spesial opplegg for dom som ikke har giddi å skutt inn børsa si,det neste blir vel at dom skal lade for dere å!!!!

 

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

Å reise på stevner med kikkerten i pose kan sammenlignes med å reise på langrennsløp uten staver. Vanlige folk gjør ikke det .

Jo, vanlige folk gjør slikt. Under forutsetningen at man ikke definerer vanlige folk som dem som allerede kan og vet det meste om jaktfelt.

 

Jeg definerer helst vanlige folk som jegere som har latt seg friste til å ta turen på sitt første stevne uten å vite helt hva som forventes av dem. De oppsøker gjerne banen på samme måten som de oppsøker den for storviltprøven på høsten; med tro på at de er på et sted der de vil få hjelp og råd omkring våpen og ammo. Det er slett ikke uvanlig at slike jegere stiller på stevne uten ammo. De tar det for gitt at ammo får de kjøpt på banen, for slik er det jo når de tar storviltprøven.

 

Som sagt kan man som arrangør velge å møte ukyndige nybegynnere på ulikt vis. Jeg har tatt mitt valg; imøtekommenhet så langt det praktisk lar seg gjøre.

Jeg er overbevist om at jeg og vår forening ikke taper på det.

Link to comment
Share on other sites

må vel gå an å bruke fantasien litt er vel det minste problem å få skyti inn ei børse trenger vel ikke å kjøre milevis for å komma deg på en bane. du har sikkert en skogsbilvei eller et jorde i nærheten der du bor som du kan setta ei skive i snøen å skyte inn er det mørkt bruk bil lysa å skyt inn.

 

Hvor bor du? Har du tenkt tanken om at alle ikke kan gjøre dette der de bor, selv om du kan? Jeg bor langt ute på bygda selv, og er ikke værst stilt sånn sett, tror jeg men det du foreslår kunne ikke falle meg inn. Skulle jeg begynne å skyte inn i lys fra bilen på jordet hos naboen, så tror jeg fort en av naboene hadde ringt til noen som fort kunne ha hentet alle mine våpen......Skudd etter mørkets frembrudd er i store deler av landet ikke populært heller. Rare greier egentlig......eller kanskje ikke.

 

Ja til innskytingsmuligheter på stevne, for de som trenger det. Jeg møter opp med innskutt rifle på stevne, da jeg har mulighter ellers til å skyte inn.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å prøve meg på Jaktfelt, men lurer på litt som jeg ikke fant ut av i reglene eller i tråden her.

Er alle typer ammunisjon tillatt dvs helmantel, ekspanderende alle kulevekter?

Er det innskytingsmuligheter på alle stevnene eller er det opp til hver enkelt arrangør? Noen som evt vet hvordan de gjør dette hos Froland JFF dersom det er frivillig?

Link to comment
Share on other sites

Er det innskytingsmuligheter på alle stevnene eller er det opp til hver enkelt arrangør? Noen som evt vet hvordan de gjør dette hos Froland JFF dersom det er frivillig?

 

Froland bruker å ha innskytingsmuligheter på 100meterbanen/elgbanen. Men du bør nok møte opp litt tidlig, for det bruker å være et par stykker hver gang.

Link to comment
Share on other sites

@brunst:

hvordan du trekker din tirade ut av mitt innlegg er for meg uforståelig. Jeg har aldri bedt om lade-hjelp, tvert imot skriver jeg at det kan jeg gjøre på kveldstid.

 

Når det gjelder innskyting, så innlemmes ikke skyting av allemannsretten. Det er faktisk ikke lov å skyte på annen manns grunn uten å ha fått tillatelse. Å komme med at man kan skyte inn i billysene på en skogsbilvei eller ett jorde virker for meg - helt på jordet. Jeg snakker for meg selv hele tiden. Jeg synes som sagt det er morsomt å være med på jaktfelt når det passer slik. Men så entusiastisk at jeg spør bygda rundt for å få lov til å skyte på en vei eller ett jorde (selv om jeg bor landlig til, eier jeg hverken jorde eller skogsbilvei, og det er tett nok med folk til at skudd vil bli hørt av mange), og så stable meg avsted i snøen og skyte inn i bil-lysene??? Og i tillegg kanskje få reaksjoner på at folk har hørt skudd i mørket en kveld på ett jorde der det ofte går rådyr og beiter?

Nei, det gidder jeg ihvertfall ikke. For å gjøre det må man etter min mening være litt over middels interessert......

 

Om en arrangør ikke har plass til å sette opp innskytings-skive, så er det en sak. Jeg har heller ikke forlangt at det skal være tilgjengelig. Men jeg mener at i svært mange tilfeller koster det arrangøren lite, og det gir en svært god service for mange.

 

Skyttere som har trent i månedsvis, eksperimentert ut den optimale ladningen for presisjon og vet eksakt hvor mange klikk man skal skru mellom avstandene, har trening nok for å avgi gode jaktskudd i skogen allikevel.

De som kommer uten å være innskutt, uten ammo, og er svært usikre generelt. Det er disse som har MEST behov for treningen som jaktfelt runden gir.... Å avvise disse vil være en svært uheldig gest, og burde være i strid med NJFF sitt formål for aktiviteten.

 

Enda en gang vises holdningen at de som ikke er over middels entusiastiske skal holde seg vekk fra jaktfelt arenaen. Noe jeg synes er trist.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

jeg er veldig over middels intresert og jeg kjenner meg ikke hel igjend på den komentaren dagl.

men det burde være muligheter for test-innskyting på stevne.kan jo være at en mister børsa i bakken når en pakker ut for eks,da kan dagen være ødelagt for skyttern. vi som er veldig intresert burde være litt "fadder ordning" for kansje noen som har lyst til og prøve seg,mange sliter med prestasjonsangst, og det er det ingen grund til men sånn er det,tror noen av disse ville blitt med om noen hjalp dem igang med første stevne. jobber nå med og prøve og få i vegen et jaktfeltstevne, men virker jo som det er farlig for enkelte,klart det er en jobb men andre får det til og da burde vi i ringsaker klare det og. slike lokale tiltak kan ha forbedrene rekkrutering og intressen for skyting-trening vil stige.her burde lokale elgjegere og bjørnelaget stille som en selvfølge mener jeg.det er tross alt sosialt og en bra treningsverdi, i forhold til storviltprøva

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker bare for meg selv og det arrangementet jeg er med på, nemlig jaktfeltstevnet på Lunner. Der er det normalt ikke anledning til innskyting, pga konflikt med rekruttløypa. En annen ting er at om en skal ha en innskytingsbane tilgjengelig, fordrer det at en har 2 mann til overs med tanke på standplassledelse og anvisning/skivebytte. (Om en da ikke drar i gang elektriske skiver).

 

Jeg har personlig liten tro på at mangel på innskytingsmuligheter på stevnet er en bariere for nye deltagere. Normalt er det fullt mulig å teste børsa på banen om vinteren på lørdag, så dette bør i de fleste tilfeller kunne gjøres før stevnet.

 

Om du er uheldig å mister børsa i bakken når du tar den ut av bilen på et stevne, ja, da er oftest dagen ødelagt, sånn er livet. (for en del år siden rakk jeg å gå 15m fra bilen da reima løsnet og børsa dundret i bakken. På første skiva lå jeg en 5-7cm til siden og tapte noen poeng på det, men fikk skrudd meg inn og kom tålig greit ut av det. Slikt kan skje og det er surt der og da, men ikke alt kan ungås).

 

Siden dette er feltskyting og det ofte ikke er en bane til stede så er det i mine øyne helt greit at det ikke er mulig å skyte inn på stevnedagen.

Link to comment
Share on other sites

@pettern:

jeg tror du missforstår meg litt. Eller jeg skjønte ikke hvilken kommentar du siktet til. Om det var kommentaren om at man må være over middels interessert for å skyte inn i billysene, så mente jeg ikke at alle entusiaster skyter inn i billysene. Men de som ikke er over middels ivrige, de gjør det ihvertfall ikke!

Vi er nok egentlig enige om dette, tror vi snakker litt rundt hverandre.

 

@kammerherren:

Dersom arrangør ikke har plass til innskytingsskive, eller det blir konflikt med andre hold, så er det en ting. Det skrev jeg også i mitt innlegg. Innskytingsskive er ikke noe alfa og omega.

Men dersom man har plass til det, så kunne man gjerne henge opp en skive. På svært mange steder har man faktisk plass om man legger godviljen til.

Man trenger ikke avsette mannskaper til dette. Heng opp en skive med ruter på. Skytteren finner en "ledig" rute og skyter inn på. Dersom man ikke har kikkert som man ser hullene i, får man sikkert hjelp av en kamerat eller lignende. En skivekikkert på stativ på standplass er også en løsning. Denne skiven kan mange skyte inn på før den må byttes. Da byttes den enkelt, om man har laget flere på forhånd. Ingen klistring, og bytte av denne skiven 1-3 ganger iløpet av en dag har man alltid en som har 5 minutter ledig tid til.

 

Personlig tror jeg heller ikke at deltagerantallet vil stige til nye høyder dersom man innfører innskytingsskiver der de ikke var før. Men det er derimot en svært god service til de få, og en service som koster lite. For de få det gjelder, vil det være viktig. For en som mister børsa ut av kofferten om morgenen, kan det være noen poeng spart (ref. din egen opplevelse). På de stevnene jeg har vært hvor det har vært oppsatt innskytingsskive, så har den som regel blitt flittig brukt, og det er vel det viktigste?

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stort sett ikke uenig i noe av det du sier, men det er en ting. Loven sier at skyting ikke skal forekomme uten at en standplassleder er til stedet. Det beyr at om en arrangør av jaktfelt setter opp en egen skive for innskyting, uten å ha mannskap der, hvor så en klarer å skade seg selv eller andre, ja da sitter stevneansvarlig i heisen. Dette gjelder forøvrig også skyting utenom organisert skyting på alle baner rundt om, det SKAL ALLTID være 2 til stedet. En kan da skyte, mens en skal passe på. Jeg er veldig klar over at dette er noe mange ikke vet og at det er MANGE som hver dag skyter alene, men det er altså ikke lov. Så å be en stevnearrangør bryte loven for å la noen skyte inn er ikke helt "my cup of tea". Derfor vil det nødvendigvis kreve minst 1 ekstra mann pr steve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøner at det er noen som kunne tenke seg innskytingskive på hvert stevne, men jeg personlig ser ikke det problemet at det ikke er. Det er kanskje 2 av hundre som ikke er innskutt før stevener av en eller annen grunn. Det går ikke an å ta hensyn til alle hele tiden. Jeg er med på å arrangere stevne i krødsherad, der har vi verken plass eller mannskap til ha innskytning. Det må være opp til vært stevne om de vill ha innskytning. ja han kan være uheldig å miste børsa i bakken, men da er fleske stekt den dagen.

Skal man kjøpe kikkert på stativ til innskytingen koster det noen tusen lapper, alle som har stevner vill jo ha overskudd på stevnet, så tror ikke det er noen mulighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

må vel gå an å bruke fantasien litt er vel det minste problem å få skyti inn ei børse trenger vel ikke å kjøre milevis for å komma deg på en bane. du har sikkert en skogsbilvei eller et jorde i nærheten der du bor som du kan setta ei skive i snøen å skyte inn er det mørkt bruk bil lysa å skyt inn.

 

Hvor bor du? Har du tenkt tanken om at alle ikke kan gjøre dette der de bor, selv om du kan? Jeg bor langt ute på bygda selv, og er ikke værst stilt sånn sett, tror jeg men det du foreslår kunne ikke falle meg inn. Skulle jeg begynne å skyte inn i lys fra bilen på jordet hos naboen, så tror jeg fort en av naboene hadde ringt til noen som fort kunne ha hentet alle mine våpen......Skudd etter mørkets frembrudd er i store deler av landet ikke populært heller. Rare greier egentlig......eller kanskje ikke.

 

Ja til innskytingsmuligheter på stevne, for de som trenger det. Jeg møter opp med innskutt rifle på stevne, da jeg har mulighter ellers til å skyte inn.

har ikke sagt at du skal skyte utafor husveggen til nabon om natta.må en skyte etter at det er blitt mørkt kjører jeg innpå skaugen der ingen hører meg.det kreves faktisk en del plass og mannskap for å arrangsjere et stevne ikke så lett å skaffe 30 frivillig. har vert med på stvner del stevner de siste 5 åra ikke vert innskyting skiver der jeg har vert bortsett fra nm, har da ikke hørt at noen syntes det har vert no problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri ment at innskytingsskive er ett krav. Jeg har heller aldri krevd det. Men jeg mener at arrangøren gjerne kan ha den servicen, og jeg mener at det ikke er mye ekstra.

 

Sett opp skive inndelt i firkanter. De fleste ser kulehull, eller har en kamerat med kikkert god nok til å se kulehullene. Trenger ikke anviser. Jeg ser at innkjøp av skivekikkert koster mange kroner. Men det var ett forslag, og ment dersom en medlem hadde en til utlån. I en forening så stor at de arrangerer jaktfeltstevne, er det ofte en eller annen som har en skivekikkert.

 

Angående standplassleder, så kan den i noen tilfeller plasseres i tilknytning til ett av holdene slik at standplassleder her også har kontroll på innskyting. Ofte har man ett av holdene fra standplass på skytebanen. Eller den kan plasseres slik at admin/sekretæriat mannskaper kan ha kontroll. Ved å legge godviljen til, tror jeg ikke man trenger å avsette en hel mann hele stevnedagen for dette.

 

At det for noen er umulig å få til, skjønner jeg. Og som sagt, jeg mener ikke det er Alfa og Omega.

Men jeg synes at man kan legge godviljen til, ikke bare avfeie det. Så tror jeg også man finner løsninger. Og at det ville hjulpet mange, er jeg overbevist om. Om andres erfaring er at innskytingsskivene sjelden er i bruk, så er ikke det min erfaring. Tvert i mot har jeg sett at det nærmest er kø foran innskytingen.

 

Derimot er det holdningen som kommer fram hos enkelte jeg er imot. At om man ikke er interessert nok til det og det, så får man holde seg unna. Det er de skytterne som er akkurat interesserte nok til å møte opp vi bør verne om og ta godt imot. For det er de som trenger det mest!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hva yttertreff sonen er på de forskjellige skivene på nm løypa er. HAdde en diskusjon i dag da vi var to som skaut løypa hjemme. Som feks hjorten er det kun ut til 1 ern som er ytter treff eller er det resten av hjorten. (hadde nemilig en der ute :oops:). Samme med de andre og egentlig.

Link to comment
Share on other sites

På ulven har du poengskiva som gir poeng. Utenfor det som teller som innersone på NM altså fra 1'er ring og ut, så har du ei linje som følger vital del dvs. hjerte/lungeregion på ulven. Denne følger litt mer vanlig anatomi enn ei rund poengskive. Det er dette som vanligvis blir regnet som innertreff. Jeg går ut ifra at de bare har knepet inn innersona, og at yttertreff er som ellers med treff i hele dyret untatt bein og ører.

 

Egentlig har jeg ikke tenkt så hardt på det. Hvis ikke alt sitter innenfor 2'ern med godt mål for min del, så kan det være det samme for da er det rævva uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...