Jump to content

Hvordan ta vare på hjertet?


Ulken

Recommended Posts

I vårt elglag er det ingen tradisjon for å ta vare på elghjertene. Dette er jo synd og skam for hjerter er jo god mat, så til høsten hadde jeg tenkt å ta vare på dem. Siden ingen av de andre sparer på disse, så har jeg heller ingen peiling på hvordan jeg skal behandle hjertet fra det er skåret ut av dyret, til det ligger i fryseren. Tenker da spesielt på hvordan man rengjør hjertet for blod etc.

 

Kan et hjerte som har vært frosent brukes til speking eller røyking?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Hjerte er veldig god mat. Når du har tatt ut hjertet er det viktig å få ut blodrester. Sprett opp hjertet og skyll det godt i kaldt vann. La det ligge i ett kar med kaldt vann og litt salt over natta. Skyll det godt igjen. Da er det klar for å stekes,spekes eller fryses. Ett hjerte som har vært frysi kan godt saltes,røykes og tørkes. Snadder.

Link to comment
Share on other sites

Et nyskutt hjerte bør ligge i kalt vann en stund. Skift vann relativt ofte slik at alle blodrester blir vasket bort. Jeg foreslår deretter å legge det i saltlakeet par dager for så å la det koke i et par timer. Det samme kan du gjøre med tunga. Den bør du i midler tid "skrelle" med en gang den er ferdi kokt. Når den blir kald blir det vanskelig å få av skinnet. Begge deler spises kalt!

Hvis dere ikke tar vare på disse delene kommer jeg over elva og henter de!

Link to comment
Share on other sites

No har eg berre erfaring med hjortehjarte på dette punktet, men rekna med det blir mykje likt.

Lærte meg eit bra triks til korleis sprette det opp, før reingjering og videre behandling.

 

Det eine forkammeret ligger liksom litt utanpå hjartet, ein ser det ganske tydeleg. Hold hjartet slik at dette peikar mot deg (hold hjartet med spissen ned, og blodårefesta opp). Ta kniven og skjer ned på venstre sida av dette kammeret, slik at du opnar det opp.

Deretter tar du kniven ned i det kammeret som blir lengst til venstre av dei resterande, og skjærer kniven i ein slags halvsirkel, slik at ein skjer gjennom dei resterarande kammera. Påss på å nå godt ned i spissen.

No sit du igjen med hjartet opna opp i ei lang leiv, med alle kammera opne. Lett å skylle rein for blod, lett å behandle vidare. Kan vere greit å skjere vekk verste senane, spekket og "blodårefesta".

 

Personleg er eg ikkje redd for å strimle det opp og slenge det rett på steikepanna, uten videre behandling.

Link to comment
Share on other sites

Personleg er eg ikkje redd for å strimle det opp og slenge det rett på steikepanna, uten videre behandling.

Det er ypperlig jegerkost. Hjertet trenger ikke henge/mørne og kan godt steikes rett etter at det er renset og stelt.

Helt rent kjøtt og personlig bruker jeg godt med pepper på når jeg steker det.

Bål. stekepanne og brød, nystekt ferskt hjerte er god mat.

Vet at mange speker det .. røker det osv men så lenge har ikke mine hjerter ligget.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også legge hjertet i salt et par dager, koke den et par timer, og sneie det opp til pålegg. Det er også snadder.

 

Ellers så kan du fylle opp hjertet med blanding av opphakka tomat, fersk opphakka chili, sal og krydder. Pakk det inni aluminiums folie og kjør det inn i steikeovnen på 200 grader i alt får 30 til 60 minutter etter størrelse... Gjerne meir steike tid på store elg hjerter, men det har eg ikkje erfaringer med..

 

Etter steiking, del det på midten med ein skarp kniv, og spis det med enten pasta, skiver med smør på, eller ein god salat...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Fikk et elghjerte siden ingen andre på laget ville ha...

Delte det opp først, la det så i vann 1døgn ca, så 1 natt med salt etterpå, skylte så av det å har nå hengt opp 1/3 av hjertet. (resten stekte jeg opp å hadde til middag etter det første døgnet i vann :) )

Det henger relativt kaldt i en kjeller,12-18 grader tenker jeg.

Hvor lang tid trenger dette å henge før det er ferdig speka?

 

Første gang jeg prøver derfor jeg bare tok 1/3 til det,noe jeg har gjort galt,eller burde gjort annerledes?

Har det litt på følsen at jeg brukte for lite salt kanskje....

Link to comment
Share on other sites

Vi brukar ofte å "hurtigspeke" elghjarta. Då kan du stille opp med "spikji hjarta" neste helg. Opne hjarta og skyll slik at at alt blod kjem ut. Ligge eit døgn i kaldt vatn. Så eit døgn i saltlake. Så set du steikeovnen på litt over 30 grader, legg hjarta på ei rist, steikeovnsdøra på gløtt og la det stå i 2-4 dagar. Skal vere tørt, men ikkje hardt. Stikk neven inn i ovnen med jamne mellomrom for å sjekke temperaturen. Bør etast rimeleg fort, blir hardt om du lagrar det. For frysing og lagring bør du speke på vanleg måte. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge henger dere det til speking på vanlig måte?

Til det er passe "spekekjøtthardt". Avhenger av temperatur og luftfuktighet. Pass på at det holdes åpent der det henger, ellers får du garantert muggslag inni hjertekammerne.

 

Speket hjerte er skikkelig snadder. Jeg har litt sansen for tradisjonen som enkelte har, at hjertet tilfaller skytteren. Dermed er det på en måte litt ekstra hyggelig å servere speket hjortehjerte som tilbehør til kveldsølen på hytta sammen med jaktkompisene. "Dette dyret skjøt jeg da..." åssåvidere en halvtimes tid eller så 8)

Link to comment
Share on other sites

Speket hjerte er skikkelig snadder. Jeg har litt sansen for tradisjonen som enkelte har, at hjertet tilfaller skytteren. Dermed er det på en måte litt ekstra hyggelig å servere speket hjortehjerte som tilbehør til kveldsølen på hytta sammen med jaktkompisene. "Dette dyret skjøt jeg da..." åssåvidere en halvtimes tid eller så 8)

 

+1 :D

 

Liksom litt av stasen, syns eg. Hjarte, event. tunge og anna innmat tilfaller skyttaren.

Dersom skyttaren ikkje er til stades under slaktinga, pleier eg å vere behjelpelig med å passe på at hjartet ikkje går til spille. Det blir aldri kasta eit hjarte!!!

Link to comment
Share on other sites

fettfri kost, null salt

 

Du eter papp? 8)

Nikkita Pappalova eller "Papp" som vi kaller ho her i bygda, har jeg enda til gode å spise. Hun har ikke tatt vare på mange hjerter her... Heller knust dem raskere en svint!

Men kjenner du ho intimt? Hvis så: hvordan smakte dyret fra Belize,

OG hvordan tok du vare på hjertet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...