Jump to content

Jaktvåpen garderoben vs. trening / konkurransevåpen.


SpecOps

Recommended Posts

Jeg lurer på en ting etter at disse koselige nye forskriftene kom, og den 6-våpen garderobe saken...:

 

Jeg har 3 rifler i kaliberene .223, .308 og 7.92x57, en halvauto solong, .22LR, en hagle kaliber 12 samt 4 etthånds våpen.

Alle våpena er registrert som trening og konkurranse våpen.

5 av våpena er godkjendt til jakt, selv om de er registrerte for trening / konkurranse.

 

Jeg kunne tenke meg å søke på en halvauto til i kaliber .223 eller 7.92x39 samt en leveraction rifle.

Problemet er at jeg da vil være oppe i 7 våpen som både vil kunne brukes til konkurranse og jakt.

Blir det nå godkjendt våpen utover 6 stk. til trening og konkurranse, når disse våpena samtidig er godkjendte til jakt?

Det hjelper vel heller ikke å registrere om 6 av våpena til jakt våpen?

 

Får vel uansett trøbbel med behovsprøving på enda en halvauto rifle, enten den registreres som jakt eller trening.

 

Noen som er i samme situasjon og har prøvd å søke på flere våpen utover de 6 etter at forskriftene kom?

 

Lite lyst å punge ut 400kr+ for så å få slengt i trynet "Innvilget, x antall våpen må avskaffes før kjøp av....." eller noe i den retning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en ting etter at disse koselige nye forskriftene kom, og den 6-våpen garderobe saken...:

Får vel uansett trøbbel med behovsprøving på enda en halvauto rifle, enten den registreres som jakt eller trening.

 

Noen som er i samme situasjon og har prøvd å søke på flere våpen utover de 6 etter at forskriftene kom?

 

Lite lyst å punge ut 400kr+ for så å få slengt i trynet "Innvilget, x antall våpen må avskaffes før kjøp av....." eller noe i den retning...

 

Det har vel egentlig aldri vært mulig å erverve våpen til trening, eller i alle fall ikke de siste årene, man må spesifisere enten jakt eller godkjent skyteprogram.

Link to comment
Share on other sites

Har den nye forskriften trådd i kraft pr dato? Hvis ikke så er alt ved det gamle.

 

Ellers fikk jeg godkjent rifle nr 8 eller 9 her i våres, men det måtte innmelding i et forbund til for å få det til. Jeg lurte også på det samme, men mine første 6 våpen er jaktvåpen og de siste er konkurransevåpen og da er det jo helt klart et "behov" utover jaktgarderoben.

 

Ellers har jeg aldri skjønt helt logikken i at jeg blir "farligere" jo flere våpen jeg har. For det første har jeg bare en høyre pekefinger så jeg får bare skutt et våpen av gangen og for det andre ser jeg ikke helt at disse gjenstandene lagd av stål, tre og plast og er nedlåst i et våpenskap skulle ha noen uheldig innvirkning på min moral og oppførsel.

 

Det er påstanden om samme som er hårreisende ulogisk og særs samfunnsfindtlig, - ikke antall våpen nedlåst i våpenskapet.

 

Det burde vært straffbart med lovens strengeste straff å innføre lover basert på egne fobier! :evil:

8)

Link to comment
Share on other sites

Sukk! Jeg vet det ikke er alle som har fått med seg hva "jaktvåpen" garderoben er, men i alt som er helligt sitt navn. Det ligger i ordet.

 

Fra 1.7.09 er det jaktvåpengarderoben som teller (max 6 jaktvåpen, som i 6 registrerte jaktvåpen), uten spesiellt gode behov. Den som fra før har flere enn 6 registrerte jaktvåpen, må nå normalt selge seg ned til 5 jaktvåpen for å få kjøpe nytt jaktvåpen (men ikke for å kjøpe seg nye Ø/K våpen).

 

Dette betyr selvfølgelig, at etthvert våpen som er registrert som noe annet enn ett jaktvåpen. Ikke kommer i konflikt med garderobe.

 

Etthåndsvåpen, affeksjons våpen, og Ø/K våpen (Øvelse/konkuranse, dette behovet henger i dag sammen, men før kunne man få påført kun trening på slike våpen. :wink: ). Har altså ingenting med jaktvåpna å gjøre.

 

Man kan muligens ikke utelukke at en gjennomgang av ens våpen, vil kunne medføre at enkelte kan bli omregistret. Utifra at de ikke er godkjente konkuransevåpen. Men den risken løper alle som har "merkverdigheter" på våpenkortet sitt hele tiden når ens våpeninnhav kommer på bordet.

Mann risikerer også å måtte dokumentere at behovsgrunlaget for eksisterende våpen, fortsatt er tilstede når man søker om nye våpen (har litt med hvor mange og hvilken type våpen man har).

 

jeg har allerede gått engang gjennom den kværna, og skal til med ny runde nå til høsten. Og generelt så handler alt om å bekrefte sine behov så onkel kan sove trygt i visshet om å ha gjort sin plikt. :wink:

 

Tilslutt vil jeg minne om at når man betaler for en våpenssøknad (eller tre, sender aldri inn kun en), og ingen blir godkjent, så skal man ha tilbake pengene for gebyret.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det har vel vore diskutert før, men:

Korleis er reglane for å benytte eit våpen som står på konkurranse-kvota på jakt?

 

Akkurat det er vel noe som ikke står på verken våpenkortet eller ved noen annen informasjon man har på seg som man må vise oppsynsmannen, så lenge våpenet er godkjent for jakt, men søkt for på annet grunnlag så synes jeg ikke det skal være et problem. Må vel ringe politiet for å finne ut av søkegrunnlaget må man ikke?

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Kurtz i "Sauer 200 STR - På jakt ?" tråden

 

 

GODE NYHETER!!!

 

I dag (for 5 minutter siden) snakket jeg med jurist Ståle Svendsen i Politidirektoratet (POD). Han regnes å være en av deres fremste eksperter på våpenloven. Han sa at det ikke er noe problem å bruke konkurransevåpen til jakt eller vise versa. Usikkerheten rundt dette skyldes misforståelser og mistolkninger i de enkelte politidistrikt og lensmannskontor. Så lenge alle andre krav til anslagsenergi, oppskyting osv tilfredstilles så er det bare å dra på jakt med konkurransesaueren, og det med god samvittighet. Svendsen hos POD er en bra mann. Han sa at regelverket ikke måtte tolkes så firkantet som det vi har hørt om tidligere i tråden.

 

 

 

:D:D:D8)

Link to comment
Share on other sites

Det har vel vore diskutert før, men:

Korleis er reglane for å benytte eit våpen som står på konkurranse-kvota på jakt?

001 har uthevet og fargelagt en del av sitatet.

 

Bare for at ingen skal "gå i den fella" igjen, starte "feltrykter" eller på annen måte tro/videreformidle at det er en "kvote"ordning på konkurransevåpen.

 

Det er ingen "kvote" for konkurransevåpen :!:

 

Konkurransevåpen skal innvilges på bakgrunn av et behov.

 

Beklager om det blir OT, men det er viktig at man er klar over den forskjellen det er mellom erverv av våpen i jaktvåpengarderoben og erverv av våpen til konkurranseskyting.

 

Forøvrig veldig fint å høre at Svendsen sier at regelverket ikke må tolkes så firkantet :)

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt bør det være greit å bruke et konkurransevåpen til jakt når våpenet ellers er tillatt brukt til den typen jakt. Problemet er hvis folk prøver å omgå jaktvåpengarderoben ved å søke om et konkurransevåpen når våpenet (i hovedsak) skal brukes til å jakte med. Det vil være et forsøk på å omgå reglene og kan, hvis det blir litt for populært, føre til ytterligere innstramninger i regelverket.

 

Konklusjonen er altså: Hvis du har et "reelt" konkurransevåpen kan du jakte med det, men ikke søk om konkurransevåpen hvis du skal kjøpe våpenet for å jakte med det.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen er altså: Hvis du har et "reelt" konkurransevåpen kan du jakte med det, men ikke søk om konkurransevåpen hvis du skal kjøpe våpenet for å jakte med det.
Vær nå litt grei da Sako. Det er ikke jeg som lager disse idiotiske reglene. Jeg prøver bare å etterleve dem så godt det lar seg gjøre. Hvis DFS godkjenner 223, så hadde det vært en glimrende mulighet til å fått seg en flott rådyrbørse av typen 200STR. Jeg hadde jo brukt den litt på banen også.
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke Sako lang som er ugrei her... Det er den gufne "virkeligheten"...
Virkeligheten har jo her skapt et "smutthull" til å skaffe seg fler enn 6 jaktvåpen, mens Sako oppfordrer alle til ikke å bruke det. Jeg er egentlig enig med Sako, men som sagt mange ganger før, så var ikke denne idiotiske jaktgarderoben min ide. Her passer det med et sitat fra Star Wars: "The more you tighten your grip, the more starsystems slips through your fingers".
Link to comment
Share on other sites

Husk at det er en grense for hvor mange innstramninger og reguleringer som kan lages før en majoritet pluttselig befinner seg på feil side av loven. Jaktgarderoben var en av flere som virkelig førte oss tett opp mot grensa. Ingen er tjent med dette. Men kanskje det må bli sånn, før alle parter forstår hvor dumt det er.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er en grense for hvor mange innstramninger og reguleringer som kan lages før en majoritet pluttselig befinner seg på feil side av loven. Jaktgarderoben var en av flere som virkelig førte oss tett opp mot grensa. Ingen er tjent med dette. Men kanskje det må bli sånn, før alle parter forstår hvor dumt det er.

Så Kammeret har sin helt egen RAF-terrorist, som prøver å tvinge frem revolusjonen ved å provosere staten til å vise sitt "sanne ansikt?

Link to comment
Share on other sites

Så Kammeret har sin helt egen RAF-terrorist, som prøver å tvinge frem revolusjonen ved å provosere staten til å vise sitt "sanne ansikt?
Ja kanskje det hadde vært noe :lol:. Men jeg tror jeg nøyer meg med å påpeke problemene med for harde innstramninger. Jaktgarderoben er et godt eksempel: Denne regelen fører til at lovlig uregistrerte hagler til stadighet skifter eiere uten at de blir registrert i våpenregisteret. Dette er dumt for alle parter, ikke minst politiet, som gjerne ville hatt disse inn i sitt register, noe jeg også syntes at de burde bli. Dere vet like godt som meg at dette skjer. Og av helt "vanlige" folk, som ikke hadde gjort seg til lovbrytere hvis ikke et tullete lovverk hadde satt kjepper i hjulene for sunn fornuft. Jeg påpeker bare at unødvendig strenge lover skaper lovbrytere helt unødvendig. Og at ingen er tjent med det. Så kan dere jo velge å tøyse det bort, hvis dere syntes det er et sårt tema. Men jeg vet at dere er oppegående nok til se problemet selv.
Link to comment
Share on other sites

Jaktgarderoben er et godt eksempel: Denne regelen fører til at lovlig uregistrerte hagler til stadighet skifter eiere uten at de blir registrert i våpenregisteret.

 

For ordens skyld, lovlige uregistrerte hagler kan ikke skifte eier.. de er da pr definisjon ikke lovlig ervevede våpen.

At det skjer er et valg frie mennesker kan ta, men en velger altså bryte lovverket.

Det er neppe noen i dette landet som har behov for slike halger om det er jakt man tenker, så lenge våpengarderoben rommer 6 våpen. De som kan dokumetere et reelt behov for dette, vil nok faktisk få innvilget utover garderoben 6 "frie" våpen.

 

Jeg skulle virkelig ønske at det ikke var slik, men å velge den holdningen vor ma fritar seg selv for ansvar ved å legge skylda på lovgivningen finner jeg noe naivistisk, og også mot sin hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt at "vår" gamle hagle (som en gang var uregistrert) nå er registrert som affekjonsvåpen. Den blokkerer da ikke for hverken jaktvåpen eller konkurransevåpen.

 

Nå er jeg imidlertid i den uheldige situasjonen at jeg kun har et våpen i min "jaktvåpengarderobe", og det bør jeg vel få gjort noe med snarest. Jeg kan jo ikke bruke mine konkurransevåpen til jakt. Det hadde tatt seg ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hassel:

Det er neppe noen i dette landet som har behov for slike halger om det er jakt man tenker, så lenge våpengarderoben rommer 6 våpen. De som kan dokumetere et reelt behov for dette, vil nok faktisk få innvilget utover garderoben 6 "frie" våpen.

Det eneste reelle behovet en jeger har for å drive all jakt i norge i dag er en kombi med et storviltkaliber i rifleløpet. Og har du et eksra løpssett med dobbel 9,3x74R så dekker du resten av verden også. Så da kan jo likegjerne jaktgarderoben være på ett våpen da? Du hadde sikkert forsvart en slik innstramning også. Dette handler ikke om hverken behov eller rettigheter. Du har som regel ikke bruk for mer enn en bil heller, men det er ingen begrensninger på hvor mange du kan eie. Det til tross for at bilen dreper langt flere mennesker årlig en det skytevåpen gjør. Du kan kun kjøre en bil av gangen, og hva du velger å bruke pengene dine på skal ingen andre legge seg opp i. Det er viktig med strenge regler for hvem som kan eie våpen, slik det er viktig med strenge regler for bilkjøring. Men er du først godkjent skikket, så er det tull med slike anntallsbegrensninger. Er lovverket tullete og ufornuftig så må det da være en god ting at noen gidder å påpeke det?
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke Sako lang som er ugrei her... Det er den gufne "virkeligheten"...
Virkeligheten har jo her skapt et "smutthull" til å skaffe seg fler enn 6 jaktvåpen, mens Sako oppfordrer alle til ikke å bruke det.
Det stemmer. Og hva er grunnen? Jo, at "all erfaring tilsier" at dersom mange nok utnytter et smutthull til å bryte lovens intensjon, vil dette smutthullet bli tettet. Og da blir det gjerne tettet såpass grundig at andre, mer ordinære åpninger i regelverket også blir tettet.

 

For å si det i klartekst: Hvis det blir for utbredt, eller hvis regelmakerne får det for seg at det blir for utbredt, å utnytte et slikt smutthull vil vi få en innstramning i adgangen til å erverve konkurransevåpen. Og det er noe som nok være til ulempe for en rekke aktive skyttere. Ergo vil du, hvis du oppfordrer til slik praksis, skyte både deg sjøl og dine skytterkolleger i foten.

 

Jeg prøver å ikke være ugrei, men av og til er virkeligheten ugrei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...