Jump to content

Latmanns-Blånering


S.O.N

Recommended Posts

Kunne tenkt meg å frisket opp litt på blåneringa der det er slitt.

 

Ønsker å gå i en butikk med våpenrekvisita eller lignende og kjøpe noe lurium

som nesten bare er å smøre på. Til nød varme opp i en panne og smøre på.

Ikke noe som skal vere kompliseret eller tidkrevende. Er klar over at man ikke

kan stille for store krav til kvalitet.

 

Hva er det beste av det enkleste ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal gjøre det enklest mulig bruk sprittusj, det er like bra som hurtigbrunering :lol: det finns ingen lett måte hvis du skal ha ett normalt utseende og slitesterkt

 

Når du i tillegg tittelerer deg som børsemaker. :?

Er klar over at man ikke kan stille for store krav til kvalitet.

 

Nok om det, kaldblånnering på boks er selvfølgelig ikke like bra som skikkelig blånnering, men til små sår og til fiksing av slitasjemerker finnes det mange bra produkt.

Jeg har gode erfaringer med denne: http://www.tetraproducts.com/product_view.asp?ID=7

 

Til småjobber er den enkel og grei, og holder bra ved riktig utførelse. Jeg har faktisk blånnert en hel drillinglås med denne typen- med et meget bra resultat. Til småjobber er den kjapp- og grei med et bra resultat- om en følger bruksanvisningen og gjør det riktig.(hurtigverson: rengjør og avfette stålet, påfør Gun Blue med en Q-tips, vent til du har riktig farge, skyll godt med kaldt vann. Puss over med en fille og sett inn med olje.) Anbefales å ha på lur for envær hobbybørsemaker- og proffer :wink:

Link to comment
Share on other sites

neste tips er å la være. kaldblånering er en god måte å fremskynde rust på, du er nødt til å ha den blånerte delen dynket i olje for å holde rusten unna. står den tørrpussa en stund kommer rusten mye fortere enn om du hadde latt "brukspatinaen" være i fred.

Link to comment
Share on other sites

Det der er bare tull, dette er ikke rustbrunnering med salter. Ståler ruster ikke mere med denne typen blånnering en det gjør uten blånnering, følg bruksanvisningen, og sett inn med olje. Uansett, både varm og kaldblånnert våpenstål skal innsettes med olje. :roll:

Link to comment
Share on other sites

neste tips er å la være. kaldblånering er en god måte å fremskynde rust på, du er nødt til å ha den blånerte delen dynket i olje for å holde rusten unna. står den tørrpussa en stund kommer rusten mye fortere enn om du hadde latt "brukspatinaen" være i fred.

 

Dette er nok ikke fakta. Har brukt kaldblånering i mange år, UTEN å ha sett denne effekten som du påstår. Og ja, har latt det stå uten olje, har faktisk hatt våpen på jakt på sjøen uten olje og det rustet ikke noe raskere.

Link to comment
Share on other sites

Outers sin.. tror jeg den heter.... husker ikke i farten. FIkk ihvertfall ikke tak i den her til lands... Må kjøpe den fra England... Mulig de har den inne her til lands nå...

 

Poenget som jeg prøver å få fram er, stålet ruster ikke raskere ved kaldblånering enn ved å la skaden være. Er stålet eksponert og fritt for blånering, ruster det alikevell uten olje.....

 

Det er ihvertfall MIN erfaring.

Link to comment
Share on other sites

har sett kaldblånerte deler bli røde over natta fordi de ikke ble oljet skikkelig opp etter kaldblånering, tro det eller ei.

min kaldblånerte hagle ruster som f### med en gang den har vært i kontakt med fukt, og jeg ikke tørker den ned straks. jeg har døpt den "rustlørja". opprinnelig strippet jeg finishen av den pga rustflekker etter sjøfugljakt, og "reblånerte" den med en eller annen kaldblånering. jeg lærte noe av det kan man si! og ja, den er spylt med varmt vann etter blåneringen, opptil flere ganger, gjort etter bruksanvisningen. har prøvd birchwood casey, både pasta og væske, hoppes, g-96, black king, og en jeg ikke husker navnet på. alle lukter ille, og du blir ikke kvitt lukta uansett hva du pusser eller vasker med.

felles resultat for de jeg har prøvd er en pen blåfarge som blir grå av ganske lite håndtering, og er i mine øyne mye værre enn litt spor etter bruk av våpenet.

 

det eneste hurtigproduktet jeg har noenlunde god erfaring med er bichwood-caseys "plum brown" men den gir sjokoladebrun brunering, ikke sortblå blånering.

Link to comment
Share on other sites

Evert, den G-96 er ikke så aldeles råtten, det er den beste jeg har prøvd hittil og jeg har som du prøvd det meste som er å komme over både her til lands og i UK (fra T.W.Chambers).

God forbehandling er meget viktig, strøken overflate og en god vask med Lynol e.l, påfør rikelig og jevnt med en fille/klut til ønsket resultat, skyll med varmt vann og sett inn med olje,

deretter har jeg varma/lunka med varmluftpistol før det blir satt inn med mer olje og litt moly/grease. Denne "varmebehandlingen" blir gjentatt et par tre ganger og de neste par ukene passer jeg på å alltid ha en tynn oljefilm.

 

Husker ikke navnet på den gèl'n, men viss man brukte store mengder så var faktisk den og helt grei, men at kaldblånering ikke ruster på rekordtid uten olje tør jeg skrive under på!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, men kaldblånering er ikke akkurat kjent for å holde på store mengder olje. Har kaldblånert litt på mauseren etter at jeg fjernet siktene, og selv om det meste har blitt slitt av ruster det ikke av en tur i skogen. Ikke er jeg så nøye med vedlikeholdet heller, med unntak av når jeg har vært på sjøen.

 

Når det er sagt så er ikke varmblånering stort bedre uten olje.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at jeg ønsker ikke fjærne den gamle blåneringen fullstendig. Bare rense med noe electra clean eller tilsvarende, og så smøre på og håpe det funker sånn noenlunde. Dypper hele greia i olje etterpå vist det er medisin for rust.

 

Er det slik at denne er beste kandidat ?

http://www.tetraproducts.com/product_view.asp?ID=7

 

Det virker som denne bluewonder basserer seg på å fjærne gammel blånering, og det var ikke tanken.

http://www.bluewonder.us/BlueWonderGunB ... tions.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...