Jump to content

Forsvarets kikkerter?


D.skomsvold

Recommended Posts

lurer på om det er noen som vet hva forsvaret i norge bruker til sikkertsikte på M82, MSG-90, Hk417 osv? (skarpskytter rifler) detter er bare i nykjerighet jeg spør. jeg tror de bruker mye S&B. men det er bare noe jeg tror! det for stiller jeg spørsmålet. vil ikke vite hva folk tror altså!!

Link to comment
Share on other sites

Da stemmer mine antagelser. høret snakk om at de brukte swarovski sine også, men det forstår jeg ikke helt, men vet/tror det bruker håndkikkerter fra denne pordusenten. så kan jo være en misforståelse! :-) S&B og hensholt er jo noe sterkere og tyngre. så kansje et logisk valg. men er det noen som finner opplysninger på nett. så send en link!

 

Takk for hurtig tilbake meld!!

Link to comment
Share on other sites

NM-149 var normalt levert med fast 6X42 S&B, AG-3 med skarpskyttersats hadde en 3,6X som jeg ikke husker navnet på og KV-59 en 4X32 Reflecta ??. Alt av tysk fabrikat.... MSG-90 hadde på innføringstidspunktet samme 6X42 som NM-149. Såvidt jeg husker var alt sammen utstyrt med tysk nr 4 retikkel. Så har jeg ihvertfall indikert alderen min sånn høvelig....

 

Siste gang jeg var "oppsatt" som skarpskytter, var det i forbindelse med noe demonstrasjonssaker og da var det en oppgradert/prøver og forsøk type AG, med en 4-16X kikkert med mildot retikkel som jeg ikke husker fabrikanten til (tysk/østerisk), BT railforskjefte og kikkertmontasje, harris bip-pod samt en lengdejusterbar kolbeforlenger som var greia.

 

Ellers har jeg hørt sterke rykter om 2,5-10X? S&B PM kikkerter, samt selvfølgelig 3X til Aimpoint som det er anskaffet ett tusentalls av iht pressemeldinger fra NFM som ble leverandør på dette...

 

I forhold til dagens operasjonsområder, ville jeg faktisk foretrukket en lavt forstørrende (1,1-4X) type kikkert til allmen utdeling, istedenfor eller i tillegg til Aimpointen...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det "meste" er testet og kodifisert, og ligger i EDBRMi og SAP i dag.

 

Jeg tror anskaffelsene har variert veldig alt avhengig av prosjektet bak et våpensystem, og sluttbrukerens prioritet iht FSJ. Men pr i dag har vi det meste av PM II'er, div Hensoldt og Zeiss, og ymse mindre vellykkede merker som har vært testet i desperate forsøk på å spare penger.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med kikkertsikter i forsvaret er som følger:

 

M-82 3-12x56 Hensholdt / S&B 5-25-PM2 NR1=Standard NR2=Enkeltavd.

AG-3 3,6 OIP. Std.

H&K 417 3-12x50 S&B PM2 Std.

MG-3 ACOG 4X32 / ELCAN

KV59 4X32 Hertel & Reuss Std.

A.I. 3-12x50 S&B PM2 Std.

NM 149 S&B 6X42 Std.

MSG 90 S&B 6x42 Std.

H&K 416 Aimpoint STD.

 

På AG-3 har det vært mange som har forsøkt å levere brukpare sikteløsninger Bla. S&SS, men beklagelig vis har alle jeg har kloret på benyttet seg av orginal H&K klomontasje. En montasje som fungerer nogen lunde med den lette OIP kikkerten, men er ubrukelig på tyngre sikteutstyr.

Som nevnt før har det vært mange prøver og forsøk med optiske siktemidler så det jeg har ramset opp er kun materiell levert i et vist antall som jeg selv har brukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På AG-3 har det vært mange som har forsøkt å levere brukpare sikteløsninger Bla. S&SS, men beklagelig vis har alle jeg har kloret på benyttet seg av orginal H&K klomontasje.

 

På den prøver&forsøksmodellen jeg nevner i mitt innlegg noe lengre opp, satt det en flat, skrudd skinnemontasje. Jeg er ikke sikker på fabrikanten, men siden resten var levert av daværende importør av B&T (S&SS) kan det jo antas at denne picatinny railen var B&T også.

 

De senere mer eller mindre opprockede utgavene av AGen jeg har vært borti har ihvertfall hatt B&T forskjefte og topprail.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, det var helt typisk P4L sist jeg skøyt med en 417.

 

Tviler på at du har skutt med en H&K 417 i systemet som orginalt har hatt annet retikkel en P3.

Det retikkelet vi har er P3 Mildot men med avstandsskala i nedre del av retikkelet.

 

Men egenmoddinger finnes det en del av innen systemet, men jeg ser faktisk ikke nytten av og bytte ut en 3-12 p-3 med en 3-12 P-4L.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...