Jump to content

nok en gang: Hausken eller A-Tec??


tnBMG

Recommended Posts

vet at dette temaet har vært oppe mange ganger her på forumet,men jeg finner alikevell ikke svar på mine spørsmål :(

spørsmålet er: Hausken eller A-tec?

 

d jeg legger vekt på er:

 

[*]demperen skal dempe mest mulig støy!

 

[*]demperen skal kunne leve opp til at presisjonen ikke blir dårligere

 

[*]demperen skal ha litt "levetid" (hører at hausken "buler" etter x-ant. skudd)

 

lurer også på om man får kjøpt løse moduler til A-tec?

 

mitt inntrykk er at hausken sine dempere er potensielle til å dempe mest mulig støy pga. muligheter for ekstra stort ekspansjon-/ forbrenningskammer for gassene, og at man deretter kan montere fronstykket..men dette blir litt for dyrt derfor er jeg egentlig utte etter Hausken std. eller A-Tek TMM-4..Og kaliberet er 6,5x55 :o

 

takker for svar :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet relativt lite om Dempere. MEN... Atec får mye skryt for Demping av lyd. Mener jeg leste en test der hausken dempet 22 db og Atec hadde en som dempet 29db på samme testen. også mener jeg å huske at Atec er stål og tåler derfor mye mer.. Når riflen er i hus blir det Atec demper fra min side.

Link to comment
Share on other sites

A-tec TMM4..Alu...........................vekt 403g dia ca 50mm demping i 308w ca 29dB....Bygger ca 16cm frem.

Hausken std 162mm bakkammer.Alu....vekt 510g dia ca 50mm demping i 308w ca 28dB....Bygger ca 14.5cm frem.

A-Tec CTM4.Alu............................vekt 276g dia ca 40mm demping i 308w ca 24,5dB..Bygger ca 16cm frem.

A-Tec CMM4.Alu...........................vekt 217g dia ca 40mm demping i 308w ca 22dB.....Bygger ca 16cm frem.

A-TEC CMM6. Stål.........................vekt 479g dia ca 40mm demping i 308w ca 25dB.....Bygger ca 18cm frem.

VMAK3.Alu...................................vekt 513g dia ca 50mm demping i 308w ca 22dB....Bygger ca 11.5cm frem.

 

Demper til 308w gir kun 3 reelle valg av teleskopdempere (de tre første på lista mi her).

Max demping med minimum vekt, gir A-TEC TMM4 fordel. Litt mindre tyngdepunktforskyvning enn Hausken og VMAK3

Hausken sin demper er god og står seg godt som alrounder, taper mot TMM4 på vekt og demping, men vinner på kortere overheng (skuddbuler skal ikke lenger være ett problem). Lik tyngdepunktforskyvning med VMAK3

Minimum vekt med god demping, gir A-Tec CTM4 en massiv fordel, denne er også tynn. Mindre tyngdepunktforskyvning enn de andre.

A-TEC CMM4 alu, for frontmontering, veldig lett. Minst tyngdepunktendring av omtrent samtlige dempere på markede.

A-TEC CMM6 Steel, for frontmontering, Lett til å være stål. Nesten like mye tyngdepunktsendring som Hausken. Bygger langt frem. Tåler alt.

VMAK3 bygger lite frem, men er tung og demper for dårligt etter vekt og diameter. Lik tyngdepunktforskyvning med Hausken std.

 

For meg er det etter nøye vurderinger kun to reelle valg til min 308w. A-TEC TMM4 og CTM4. Max demping, eller minimum vekt. Har lyst til å ta en ole Brom. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har (nesten) bestemt med for en A-tec TMM-4. ... :D

 

Takker for svar på disse spørsmålene:

:arrow: Er det ok å montere denne på en Kongsberg 393 kal 30-06?

:arrow: Har en lavt montert 1.5-6 * 42 - Vil demperen være plagsom synlig på ca 3 ganger forstørrelse?

:arrow: Bør løpet kappes/hvor mye bør kappes for å beholde noenlunde balanse i riflen?

:arrow: Er løpet på Kongsbergen grei å gjenge opp til denne demperen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en Hausken medium på min Kongsberg 393 i 30-06. Har en Zeiss V 3-12x56 som er så lavt montert som det går an, men den er jo sikkert likevel noe høyere enn din. Hausken synes ganske godt på den laveste forstørrelsen, men ikke så ille at det sjenerer nevneverdig. Men dette kan du jo enkelt teste ved å dra i en butikk eller låne en tilsvarende demper av noen og bare tre den på løpet... Det ser jo akkurat likt ut om den sitter fast eller ei :wink:

 

Når det gjelder kapping ville jeg ha kappet løpet til ca 52cm. Da er det fremdeles levelig, men litt mer framtung blir den jo. Personlig ville jeg ikke hatt noe så tungt og stort frampå mi børse, for jeg syns den blir stor og tung nok med Hausken Medium som veier bare 290g og bygger bare 8cm framover. Mitt løp er imidlertid i originallengde 56 (eller muligens 58?)cm intil videre..

 

Var jeg deg ville jeg gått for en av de lettere variantene fra A-tec. CTM-4 ville være mitt førstevalg, evt CMM-4 hvis du kan leve med litt mindre demping. Kapper du i tillegg løpet noen cm så har du ei helt kurant rifle 8) med en demper som ikke forstyrrer særlig i siktebildet.

 

Ja løpet er helt kurant å gjenge opp.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, ja mye å tenke på men har allerede bestilt TMM-4 og satser på at det blir bra med kappet løp til 52 eller 53 cm :D

 

Vet at presisjonen vil være like god eller kanskje bedre med demper. Gjelder dette også med kappet løp? Hvordan vil presisjonen være med kappet løp hvis man skyter uten demper?

 

(Føler bare at det kommer mer spørsmål etterhvert, jeg...)

Link to comment
Share on other sites

ASEutra. demper mest i følge test i vapentidningen. Solid stål også.

Hvilken da?

Ase produserer flere (innkludert Br reflex). Etter å ha skummet tre blader med tester, er den eneste som kommer i klasse med TMM4/Hausken std er S7, men den veier jo 784g (med en tyngdepunktsforflyttning av en annen verden), og jet z compact som demper litt dårligere, men fortsatt veier 569g (ikke såå ille, men for mye for meg).

 

Bris@ er du redd for å få for mye demper i siktet, så bør du vurdere å prøve A-Tec CTM4 (40mm rør).

Link to comment
Share on other sites

Angående presisjon og kapping av løp: (Siterer fritt fra hukommelsen fra ørten andre innlegg om temaet)Regelen ved kapping av løp er vel at man aldri kan være 100% sikker på at presisjonen blir like god, men det avhenger av om børsemaker gjør en god jobb eller ikke. Presisjonen blir ikke dårligere bare av at løpet er kortere. Noe må være feil med kroning eller noe annet hvis det skal bli verre. Presisjonen kan like gjerne bli bedre etter at du har kappet løpet. Dette kan etter sigende komme av at et kortere løp er stivere og at den nye kroningen blir bedre enn den gamle.

 

Og er presisjonen god med demper blir den ikke dårlig uten. Det kan imidlertid være vanskeligere å skyte bra samlinger uten demper da dette medfører mer rekyl og smell enn med.

Link to comment
Share on other sites

Og er presisjonen god med demper blir den ikke dårlig uten. Det kan imidlertid være vanskeligere å skyte bra samlinger uten demper da dette medfører mer rekyl og smell enn med.

 

Dette kan man fikse ved å montere en rekyldemper, jeg har 47cm løp og skyter bedre samlinger med rekyldemperen enn med demperen på!!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, alu + stål betyr alu demper med stål forsterkning i gjengepartiet. Fungerer helt greit til jaktbruk, sliter en ut en baffel, så flytter en bare den fremste modulen bakerst, eventuelt kjøper en ny modul. Men det tar litt tid før en får skutt (errodert) den åpninga så stor at en faktisk hører forskjell (det ser nok helt for jev.... ut før en kommer dit). :wink:

Link to comment
Share on other sites

ASEutra. demper mest i følge test i vapentidningen. Solid stål også.

Hvilken da? Ase produserer flere (innkludert Br reflex). Etter å ha skummet tre blader med tester, er den eneste som kommer i klasse med TMM4/Hausken std er S7, men den veier jo 784g (med en tyngdepunktsforflyttning av en annen verden), og jet z compact som demper litt dårligere, men fortsatt veier 569g (ikke såå ille, men for mye for meg).

Ja, det var den. Testet i vapentidningen #1 2008. Kapp løpet til 40 cm, så er det løst ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har TMM-5 på min rifle. Måtte ta av 2 moduler for å få bedre samling. Kunne sikkert ladet anderledes eller gjort andre triks, men dette var det enkleste. Ville ikke vært foruten denne

muligheten.

 

Det med decibel verdier på en nye demper blir sånn finpirk uten at det i virkligheten betyr noe som helst. Ja, det det blir marginalt mere lyd, men man skyter fint uten hørselvern og man er milevis fra full lyd. Vekballansen blir også bedre. Kommer helt an på hvor mye løp du kapper.

 

Vekt, byggemål, slitestyrke og flexibilitet er dem 4 faktorene jeg mener man må legge vekt på.

Stille nok blir det uansett hvilke demper man velger, og hvorvidt du vel ha mindre lyd eller mere lyd er opp til deg om du kjøper muligheten for å gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Hausken standard selv, da A-tec ikke klarte profilen på pipa mi.

Er kjempefornøyd. Godt å slippehørselvern på jakt.

Men det som overrasket var at samlingene ble dårligere med demper.

Børsa mi skyter 6-7 mm uten demper. Med demper åpnet de opp til det doble.

 

Men demper blir brukt kun til jakt, og da spiller samlinger på 20 mm keine kasserolle.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke alene om å ha fått dårligere samling med demper. Jeg fikk det også på Tikka'n, og måtte begynne og justere ved å fjærne moduler for å få samling igjen.

 

Tror ikke det er ikke ensbetydende at man får noe bedre samling med demper, selv om det som oftest blir slik. Du kan vere uhelding og havne i feil kombinasjon med kuttelengde, dempervekt, ladning, og slike ting som påvirker svingningen i akkurat di pipa. Det er mange faktorer som kommer in som såvidt er nevt i en tråd om svingepunkter og kapping for demper.

 

'Det vil som oftest gå bra' er det noe som heter, og det tror jeg gjelder mere en noe annet når man begynner med dette, men du kan aldri vere helt sikker.

 

Den fleste som har svidd av 4000 på å kappe løp og sette på demper ønsker vel at børsa skal gå enda bedre fordi alle sier at det kan man forvente.

Link to comment
Share on other sites

Nå prøvde jeg tre forskjellige ladninger\kuler (Northt fork 140 gr., Match Kiing 120 gr., V-max 95 gr.) og alle tre åpnet betydelig opp med demper. Kappe løpet er ikke et tema med carbonløp... :mrgreen::mrgreen:

 

Kanskje noen får bedre samlinger med demper fordi de slipper så mye av rekylen? Ikke vet jeg.

 

Uansett blir ikke demper brukt på konkurranser av meg uansett. Så dette betyr ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

Var innom Sannes Presisjon i dag og skulle kikke på den lette versjonen av A-tec (271 gram?). Fikk en liten aha-opplevelse da Petter tok fram Hausken sin kompaktdemper. Vesentlig kortere. Blir nok den som kommer på rifla mi. Ikke sikker på vekta, men lengden var vesentlig kortere. Et viktig moment for meg da Tikka Sporter-rifla mi er lang nok fra før.

 

Har en Tmm-5 fra før, men den kommer jeg nok til å sette permanent på reverifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...