Jump to content

Hvor drar du på rypejakt i år?


vømmøl

Recommended Posts

Rypejakta nermer seg med stormskritt, og jeg begynner å kjenne sommerfuglene i magen :) Under fire uker igjen.

Gleder meg som en unge. Det er mange år siden jeg har jaktet fra 10. sept, men i år slo jeg til og fikk tildelt både jaktkort og hytte i børgefjell fra første dag. :D

 

Skal ligge ved orvatnet i røyrvik. Orvasshytta som den heter. Hytta er delt i to, og vi skal ha den minste enden, beregnet for 4 mann. Hadde vært litt av et sammentreff om noen fra kammeret skulle ha den andre delen :?:

 

Her plages man ikke med å gå i kø!

skj.jpg

 

Hytta:

0414.jpg

 

Meg i grilljakke, sammen med broren. fra 2004:

0401.jpg

 

 

Hvor skal dere på jakt? Kunne vært artig å se noen bilder fra andre sine drømmeområder.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vits i å gå på rypejakt på Helgeland egentlig... Du skal vel ha flaks for å finne rypa i Børgefjell også. Det ryktes blant sommerens turgåere at det er helt elendig med rype, sist jeg jakta rype var vel i 2005 tror jeg, da og senere har rypebestanden ligget med brukket rygg.

 

Skulle ønske Stasskog hadde baller til å frede rypa i to sesonger... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har alltid funnet rype i børgefjell. Selv i 2005.

 

Snakket med fjelloppsynet. Han sa at det var da noen kull. Meldingene fra hundeprøver og taksering sier at kullene generellt er store, men at det er litt langt mellom dem. Dette gjelder både innherred og namdalen.

 

Jeg nekter å slutte å glede meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke vits i å gå på rypejakt på Helgeland egentlig... Du skal vel ha flaks for å finne rypa i Børgefjell også. Det ryktes blant sommerens turgåere at det er helt elendig med rype, sist jeg jakta rype var vel i 2005 tror jeg, da og senere har rypebestanden ligget med brukket rygg.

 

Skulle ønske Stasskog hadde baller til å frede rypa i to sesonger... :roll:

 

Så enig!

Link to comment
Share on other sites

Hundeprøver starter ikke før den 20.aug ...Hmmm

Har alltid funnet rype i børgefjell. Selv i 2005.

 

Snakket med fjelloppsynet. Han sa at det var da noen kull. Meldingene fra hundeprøver og taksering sier at kullene generellt er store, men at det er litt langt mellom dem. Dette gjelder både innherred og namdalen.

 

Jeg nekter å slutte å glede meg. :D

Link to comment
Share on other sites

skal nordover omkring målselv for å jakte med en fetter og to stående fuglehunder.... fikk beskjed fra fettar'n min at det trolig kommer til å bli et bra rypeår der opp ettersom at han har sett en go' del av dem der i området!

 

dette kommer faktisk til å bli mi første rypejakt jeg blir med på også

Link to comment
Share on other sites

Hundeprøver starter ikke før den 20.aug ...Hmmm

..Meldingene fra hundeprøver og taksering sier at kullene generellt er store, men at det er litt langt mellom dem...

Det er sikkert riktig, men forsto det slik at noen av meldingene var fra prøveterrengene i hvertfall.

 

Savner flere bilder av drømmeterrengene. Gullars har i hvertfall funnet seg et paradis i himmelen ser jeg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde egentlig tenkt meg opp i børgefjelltraktene men en ting er at rypebestanden er helt elendig. Men med det sirkuset som er rundt de nye jaktkortbestemelsene så gir jeg F og venter til etter elgjakta. Et mer tungvindt og byrokratisk system som statskog har greid å få til her på Helgeland,(Vefsn,Grane,Hattfjelldal) gjør sitt til at jeg skal finne meg et annet område og jakte kunn på storfugel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...