Jump to content

"Gjeddefiske" med skytevåpen


oskar

Recommended Posts

Takk for gode svar, dette er jo en alternativ aktivitet til å få lufte hagla når det normalt ikke er annen jakt. Jeg lurer altså på hvordan man kommer kontakt med noen som tilbyr denne type jakt. Det kan være greit med litt veiledning i starten og det er vel neppe bare å finne seg et vann eller en elv, kjøpe fiskekort og legge ann ;)

Link to comment
Share on other sites

Du må ha tillatelse fra grunneier. Ellers så er ikke gjeddefiske med hagle å definere som jakt! Fiske er fiske, uansett redskap :)

 

"Gjeddejakt" med hagle er faktisk veldig spennende. Gjedda soler seg i sivet, så da er det bare å skyte. Du bør gå med sola i ansiktet, slik at du ikke kaster skygger over vannet. Gjedda følger faktisk med på hva som skjer over vannet, så ser den deg så stikker den av. Fisken dør av trykkbølgen, ikke haggelet, så du trenger ikke treffe direkte på gjedda. Valg av ammo tror jeg spiller liten rolle, men slugs er nok ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

dette funker veldig bra til gjedde fordi den har en tendens til å legge seg i overflaten. nesten som en krokodille som stikker snuten opp av vannet. Har selv tatt gjedde med kniv fra kajakk på 8 kilo. Hadde jeg hatt hagla så hadde jeg vell tatt en med den istedenfor =)

Link to comment
Share on other sites

Det skal du kunne gjøre. Tilbake på SL ble det lagt ut svar fra DN på dette spørsmålet, deres tolkning var at alle skytevåpen (inkl. bue som det var spørsmål om) i utgangspunktet var lovlig nettopp fordi dette ikke ble regulert av Lov om viltet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis "Gjeddefiske" med skytevåpen ikke er definert som jakt så kanskje det er lov å bruke revolvern på den også?

Ja, det vil jeg tro. Uten at jeg kan dra fram noen paragrafer på det. Antar det går som skyting i utmark, greit såfremt grunneier/kommune gir klarsignal + fiskekort er på plass.

Men vær obs på rikosjett faren, sånn sett vil jeg tro bue er mer egnet 'fiskeredskap'.

Link to comment
Share on other sites

Har svidd av rundt 10 skudd etter gjedde der den har solet seg 10-30cm under vann. Samtlige har vært borte når krusingen på vannet har gitt seg.. Er egentlig fiske med hagle særlig effektivt? ..eller er det viktig at man skyter vinkelrett ned på vannet? :?

 

 

Du må bruke grov hagl, gjerne buckshot. Ellers funker det faktisk fint med en 22 LR også om den ikke ligger for dypt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke i mot jakt på gjedd så lenge fisken blir til mat!

 

Det som er problemet med dette er at det ofte er de store fiskene som skytes. Disse egner seg dårlig til mat pg kvaliteten på kjøttet (grovt og slikt) samt at gjedde er på topp i næringskjeden. Miljøgifter samles opp i fisken, og er dermed ikke anbefalt å spise.

 

Nå disse relativt få store fiskene blir borte vil bestanden eksplodere i antall og man får masse små gjedder i stedet. Samt at genene til disse flotte fiskene blir borte. Det store er også utelukkende hunfisk. Dette fører også til økning i andre fisk og hele økosystemet kan faktis forringes med dette. Mort, abbor sik ol kan eksplodere i antall, og fisken blir liten og uinteressant å fiske på/etter.

 

Mye av det som skaper reaksjoner er at folk dreper gjedde bare for å drepe den. Om det da blir reveåte, gravd ned ol er det forkastelig. Det er like forkastelig å knerte en stor gjedde på andremåter også når den kun skal graves ned. (ref. en kar somnerta en på rundt 20 kg med garnda han så den ved siden av brygga. Den ble drept og gravd ned. Bruk da heller garn og fisk opp småfisk. Ingen ville skutt en stor elgokse/ku for å bruke den til reveåte?

 

Ja det er lov, men det jobbes intensivt i fiskemiljøene for å få dette avviklet. Noe som de bla har klart på gjeddefestivalen i Steinsfjorden der det i år kun var C&R på gjedde. I hverftall de store.

 

Alle er interessert i å ha gode bestander med mye og stor fisk. Tenkt litt på det før dere "tar dere ut". Mange her inne er sportsfiskere også så jeg regner med dere ser problematikken i dette!

 

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Mange her inne er sportsfiskere også så jeg regner med dere ser problematikken i dette!

Hvorfor skal det ikke være like stor sport og like aksptabelt å skyte en gjedde med f.eks. pil og bue (som er lov) som å ta den på stang? Trofejakt er jo akseptert nå på de fleste andre dyr?

Enkelte steder hvor fiskeforeningen har makta er skyting med bue eller skytevåpen forbudt, for meg blir det litt som om hagleforeningen skulle ha makt til å forby riflejakt på rype, eller motsatt. Hvorfor ska fiskestanga vær det eneste riktige? Selv om akkurat du synes det er mest moro?

 

Selv ser jeg heller ikke hensikten med jakt der ikke har tenkt å bruke iallefall noe av dyret, kjøtt eller pels. Bare for å henge på veggen blir litt søkt for meg men, det er jo allment akseptert på f.eks. rådyr så hvorfor ikke gjedde?

Å bare blåse den ut av vannet for å grave den ned høres litt rart ut i mine ører, men mange ønsker jo også gjedda vekk. Hvem har rett?

 

Jeg bare spør, for jeg vet null og niks om hverken gjedde eller skyting av gjedde, utover at de jeg har spist har smakt godt. Men jeg har hverken fisket eller tilberedt gjedde selv. Imidlertid er gjeddejakt noe jeg godt kunne tenke meg å prøve, både med stang og bue/pil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det skal du kunne gjøre. Tilbake på SL ble det lagt ut svar fra DN på dette spørsmålet, deres tolkning var at alle skytevåpen (inkl. bue som det var spørsmål om) i utgangspunktet var lovlig nettopp fordi dette ikke ble regulert av Lov om viltet.

 

 

Husker at i en av Lars Monsen-episodene fra Femundsmarka så var det med en trønder som "fisket" med revolver. Dette ble i hvertfall sendt på riksdekkende tv, uten at jeg kan huske at det helt store rabalderet rundt det.

Link to comment
Share on other sites

Dachs: Skal man drite i hva folk gjør hvis det også påvirker mange andre?

 

ja det kan hende det er få gjedder som taes under jakt. Problemet er ofte at det også er FÅ store fisk i vannet. Disse ryker først under "jakta". Et annet problem er at gjedda har et dårlig rykte, og mange tar faktisk livet av gjedde bare for å kaste de etterpå. noe som også ødelegger. Hadde noen gjort slikt med ørret/laks så hadde det vært en "krigserklæring" :)

At da et vann/vassdrag kan ødelegges av dette synes jeg er relevant.

 

Overført til ørret: En fiskespisende ørret på 1 kg, spise ca 10 kg småfisk i løpet av et år. Taea 10 slike fisk ut av et vann skal det da egentlig fiskes 100 kg småfisk for å gjøre samme jobb. Det skjer ikke! Samme problemet er det med gjedde, uten at jeg kjenner til tilsvarende tall.

Resultatet blir fort mange små fisk som også er uinteressante som sportsfisk. Det tar mange år å rette opp en slik skade.

 

Som sagt er jeg ikke mot slik jakt, bare vis hensyn og tenk på hvilke konsekvenser det kan ha/få.

La de store gå og ta de som er mindere!

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

eller er det viktig at man skyter vinkelrett ned på vannet? :?

Punktet du sikter på har med lysbrytingen i vannoverflaten å gjøre, så mye vet jeg om det :?

En bekjent har skutt endel gjedder. Største på 15,9 kg, 136 cm lang. Han anbefalte ikke slug og mente du måtte treffe fysisk med hagle, men at gjedda døde av trykket fra ei rifle. Den biten er diskuterbar. "hjortelars" burde brukt 9,3`n, den hadde gjort sus i sivet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet. Hvordan skal en klare å skyte vinkelrett på vannflata, uten å støkke gjedda? Ser for meg at en da trenger helikopter :mrgreen:

Man tar spring fart og fyrer i det man stuper ut over gjedda.. enkleste sak i verden :wink:

 

Jeg prøvde 4'er skudd med normal mengde futt i mine mislykkede forsøk. Man bør kanskje opp på magnum og med pipa nært vannet?

Link to comment
Share on other sites

Dachs: Skal man drite i hva folk gjør hvis det også påvirker mange andre?

 

Påvirker hvordan?

 

Hvis jeg nå under bukkejakta skyter min drømmebukk for en bogmontasje og kaster resten... Så er faktisk det HELT opp til meg å gjøre så! Og du har ingen ting med det!

Link to comment
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet. Hvordan skal en klare å skyte vinkelrett på vannflata, uten å støkke gjedda? Ser for meg at en da trenger helikopter :mrgreen:

Man tar spring fart og fyrer i det man stuper ut over gjedda.. enkleste sak i verden :wink:

 

Jeg prøvde 4'er skudd med normal mengde futt i mine mislykkede forsøk. Man bør kanskje opp på magnum og med pipa nært vannet?

 

Da må jaggu gjedda stå nær land hvis dette skal være noe for meg, med min kroppsvekt og spenst 8)

Link to comment
Share on other sites

Mange her inne er sportsfiskere også så jeg regner med dere ser problematikken i dette!

Hvorfor skal det ikke være like stor sport og like aksptabelt å skyte en gjedde med f.eks. pil og bue (som er lov) som å ta den på stang?

K

 

Enkelt og greit fordi gjedda dør av det.....det blir ikke noe mindre leven på fiskersiden.no om du viser frem en dau stor gjedde tatt på stang.

Selv fisker jeg av to orsaker, spenningen med å få stor fisk, og å skaffe mat.

Hvis fisken ikke kan spises slipper jeg den forsiktig tilbake....jeg ser overhodet ikke noe poeng i å ta livet av noe uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

Poacher: Du glemmer en vesentlig ting. I et vann/vassdrag er bestanden en begrenset populasjon hvor tilsig/tilførsel fra individer utenfra er begrenset. Slik er det ikke med rådyr/fugl ol.

 

Som sagt er jeg heller ikke mot å skyte gjedde, jeg prøver bare å formidle noen synspukter mot dette for å få folk til å tenke litt.

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Nja, gjedda har større sjans for å klare seg om man slipper den tilbake enn om man bare dreper den med en gang og hiver den i buskene som de fleste typiske gjeddefiskere har for vane å gjøre. og problemet med fiske er jo at man ikke vet om man skal drepe fisken før den kommer på land, nå du jakter ser du tross alt byttet før du får det.

 

Hvis filosofien din er at du er nødt til å kakke alt du får på land så synes jeg egentlig du burde slutte med fiske for den holdningen er ikke bare for fiskebestanden, dessuten klarer fisk seg stort sett helt fint etter en tur på land.

Og bare så det er sagt, jeg er ikke noen inbitt C&Rfisker, men om man får en torsk på 200 gram i indre Oslofjord så kan man rett og slett ikke kakke den. og i Oslomarka er det minstemål på ørret så der må man slippe ut alt som er for smått.

Det at all fisk som kommer på land må kakkes uansett om det kan brukes eller ikke er heldigvis en holdning som er på vei ut.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi nok forholdsvis enige, jeg synes ikke det er riktig med rent C&Rfiske, og fisken er viktigere enn fiskerne, jeg ville f.eks aldri fisket en plass for C&R er påbudt, men jeg klarer ikke å forsvare å ta på land fisk jeg ikke kan bruke til noe heller, så derfor må nødvendigvis noe ut igjen også.

Det er ikke så lett å la være fullstendig å fiske i Oslofjorden fordi torskebestanden er dårlig heller, men litt lettere i en lakseelv som ikke huser annet enn laks.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt forskjellige våpen til gjeddeskyting, synes hagle med slug fungerer bra. Når man bruker rifle skal man tenke på rikosjettfaren. Ellers er det hendig og kjapt å bruke håndvåpen. Min erfaring med 22 er at man må treffe i hodet eller helt i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så ble det vel en del rabalder rundt han som skøyt med revolver i programmet til Lars Monsen... Tror han ble anmeldt for ulovlig bruk av håndvåpen ( ikke at jeg skal være altfor bestemt om den saken)...

Alltids noen som skal mene noe om folk. Selv tror jeg nå han trøndern var ment som et artig innslag..

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit fordi gjedda dør av det.....

Nåja, jeg er nå oppdratt til at gjedda er "ufisk", men med ditt ståsted så må jo jakt være mye bedre. Om jeg fisker den så er det stor sannsynlighet for at jeg dreper den (det er en stor påkjenning iallefall) om den har bitt på og jeg ikke vil ha den.

Ved jakt skyter jeg den ganske enkelt ikke om jeg ikke skal ha den.

 

Til Poacher så er jeg enig og uenig, om du "hiver resten" så syns jeg det er en uting, men jeg har som du sier ingenting med det. Jeg må imidlertid få mene det jeg mener, akkurat som du.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Syns i og for seg det er mest artig og bruke fiskestang på gjedda men jeg har også brukt mye hagle og rifle når gjedda står i sivet og soler seg . Det er jo viktig og komme så nær som mulig og så mye over gjedda som mulig . Da får du dypere virkning og den blir som regel delt i to . For flat vinkel kan gi rekorsett av kula og null virkning hvis den ikke blotter hele ryggpartiet .

Hva egentlig lovverket sier om dette har jeg ikke studert eksakt men har sett manges mening men for og si det slik er denne jakten helt vanlig i mitt distrikt og slik har det alltid hvert .

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit fordi gjedda dør av det.....

Nåja, jeg er nå oppdratt til at gjedda er "ufisk", men med ditt ståsted så må jo jakt være mye bedre. Om jeg fisker den så er det stor sannsynlighet for at jeg dreper den (det er en stor påkjenning iallefall) om den har bitt på og jeg ikke vil ha den.

Ved jakt skyter jeg den ganske enkelt ikke om jeg ikke skal ha den.

 

Å dele inn i fisk og ufisk er jo bare noe som henger igjen fra gamle dager, gjedda er en flott sportsfisk og matfisk, det er mange uting fra gammelt av som bare er basert på myter og tull.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nå under bukkejakta skyter min drømmebukk for en bogmontasje og kaster resten... Så er faktisk det HELT opp til meg å gjøre så! Og du har ingen ting med det!

Joda, men ikke glem at vi er avhengige av aksept i samfunnet for å kunne drive med jakt som vi gjør nå. Så mine handlinger som jeger kan faktisk påvirke deg, for om jeg jakter på en måte som undergraver respekten for jakt så får vi alle svi.

 

Jeg skulle ønske vi ikke måtte forsvare vår livsstil ovenfor virkelighetsfjerne og uvitende mennesker, men det er dessverre sånn realiteten er. Du er en jeger og dermed min venn. Jeg lover å jakte med det i mente, om du gjør det samme vil jeg være svært takknemlig. La oss samarbeide om å ikke provosere våre motstandere mer enn nødvendig, så har vi kanskje lidenskapen vår i behold for fremtiden også.

Link to comment
Share on other sites

 

Er gjedda litt under vannflata, så er det bare å sikte 5-10 cm under der du vil treffe. Enklere blir det ikke :mrgreen:

 

Hmmm... Her tror jeg du har misforstått litt :? Det var en som lurte på om det var viktig å skyte vinkelrett på vannflate. Jeg stilte da litt ironisk spørsmål om hvordan i huleste det skulle la seg gjøre :lol:

 

Skal du få "vinkel rett" så må en stakkar stå rett over..Tror de fleste skjønnte dette :roll:

 

Da foreslår jeg at du skyter 5-10 over, så gir du meg tilbakemelding :mrgreen::mrgreen:

 

 

Det var jusst DET som var mitt poeng :roll:

Link to comment
Share on other sites

det bare å sikte 5-10 cm under der du vil treffe.

Det var noe slikt jeg hadde i tankene. I og med lysbrytninga i vannoverflaten skal man altså holde under, har lurt litt på det der :roll: Har ikke "mythbusters" testet hvordan hagl og kuler bremses opp i vann? Prøvde å google, men fant nada :(

 

Her en link til de som foretrekker fiskestang til gjedda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...