Jump to content

Stenging av jaktråder - geitetråden som eksempel


Per-S

Recommended Posts

det var jo et serriøst avis innlegg må jeg si! :shock: ....rart dem ikke hadde vridd å vrengt på det mattilsynet hadde kommentert på slutten.... :twisted:

hadde en lignende sak her hjemme for et par år siden,da jeg la ut en dau purke til reveåte....

kom inn på statoil på kvelden,og såg ett nærbilde av purketrynet på forsiden av lokalavisa!kjøpte avisa,og der var det blåst noe jævlig opp....smittefare,sjenanse osv...osv...på min egen tomt,der ingen har rett til å ferdes i grunn!!!

det fikk meg til å innse at jurnalistikk,ikke dreier seg om å drive saklig dukumentasjon,men å skaffe seg lesere i en ellers så kjedelig avis.....

poacher; kjenner meg mye igjen i denne usaklige artikkelen,og har bare en ting å si.....drit i det,og peis på!

 

ps (jurnalisten skulle vell ha likt å sett hva jeg hadde på åta mi i fjor) :twisted: ...men synd for ham,og turgåerne(som tipset avisa),som har tur-rute igjenom beita,så er denne nå stengt med kjetting,og dobbel piggtråd,oppå porten!

ingen som kødder med en hardbarka sauebonde/revejeger!!! :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det ville vært av stor interesse om noen fra (...), NOHA, (...) engasjerte seg i diskusjonene her på forumet. Tenk så mye jeg ville lært om deres standpunkter og argumentasjon.

 

Det første som som slår meg, som en vill okse i brunst, er; NEI!!!

 

NOAH har overhodet, absolutt ingenting her på kammeret.no å gjøre. NOAH har vedtatt sin agenda, og den heter; Inte döda nogot som helst.

Å diskutere jakt, eller fiske for den del, med noen fra NOAH er som å prøve å dytte Dora på sjøen med bare hendene. De er litt som kristne som har bestemt seg for at bibelen representerer den eneste sanne virkelighet. "Dette tror jeg på, alt annet er tull. Punktum." Og resten av gjengen har jeg ikke troa på at vil høre på jegere. De retter seg etter de som skriker høyest, og det blir gjerne NOAH & co. Bare se på Langesund katastrofen. Hylekoret vant frem. Det er litt som da jeg spurte en amerikansk kollega hva som ligger bak uttrykket: "Beating on the drums of war." Han såg melankolsk på meg, og fikk et ganske tafatt uttrykk i ansiktet når han svarte: "Normally it means blocking out the voice of reason." En ganske sterk kommentar fra en amerikansk soldat i 2003.

Link to comment
Share on other sites

skyttis@ NOAH? Nei, deres argumenter har blitt uintresange og ubetydlige. Dette ikraft av at NOAH har en opplest og vedtatt agenda, der diskusjon og fakta ikke er en del av denne. Og siden man ikke kan diskutere med de basert på fakta, kan man ikke regne med at de skal endre standpunkt på noe av det de står for ved en saklig diskusjon. Det merklige er at langt de fleste jegre er villig til å endre på ting basert på fakta informasjon, dette viser vel kun at NOAH er ekstremister mens jegre er vanlige folk med det man kan kalle gangsyn og fornuft. Enhver diskusjon med ekstremister av typen NOAH, kan kun medføre stor frustrasjon og i den forbindelse gjene tap av egen anseelse. Når man diskuterer med NOAH, må der alltid være ett publikum, og en må alltid argumentere for å vinne publikum, og ikke motparten. Ekstremister er og blir ekstremister, og kan ikke endres på. Slike diskusjoner vill generere mye skadlig støy, om ikke alle er ekstremt forsiktig med tiltaleform og kun bruker begrunnede utsagn (les komentarene under diverse artikkler i avisene rundt jakt og fangst, og se hvor mange av disse som fyller disse kriteriene, jeg vil tro at de få som gjør det kommer fr vårt ståsted).

 

Angående heksejakt/krav om identitet på den skyldige. Det er en god grunn til dette, og det er å vise at slikt ikke er akseptert adferd, og at det bryter mot Kammerets grunnsyn, som er å fremme jakt og skytesport. Gapestokken er i dag det eneste av de gamle metodene for å få folk til å oppføre seg som fortsatt fungerer her i landet (siden offentlig pisking heldigvis er forbudt :wink: ). Hvor viktig det er å få namn og nummer på denne personen? Ikke i det hele tatt egentlig, da vedkommende (og andre) nå forlengst må ha skjønt at det er en reell fare for å ryktet sitt smørt utover ved å utføre slike handlinger. Mange tror at det å sitte på en pc, fritar en fra alt ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det gjørnoe at/om noen har tipset nettavisen om avskytingen av geiter. Dette er et åpent forum, og hvem som helst er velkommen til å lese her, og melde seg inn og skrive om man vil det. Det kan man også gjøre om man er vegan, mot jakt, mot tåfis ellerhva som helst annet. Men, siden dette er et forum for jegere og skyttere tror jeg det blir en smule ensformig å skrive her, om man er imot skyting eller jegere :wink: Men hver sin lyst, det er et åpent forum dette og vi som jegere har ingenitng å skame oss over i forhold til det at vi går på jakt.

Link to comment
Share on other sites

NOAH? Nei, deres argumenter har blitt uintresange og ubetydlige.

 

Skyttis har et poeng. Jeg er (om en litt motvillig) for at vi skal fronte kontakt og dialog med alle grupperinger som engasjerer seg i spørsmål rund jakt. Ikke glem at vi også sees på som fanatikere med ubetydelige og uinteresante argumenter. Faren for at vi ender opp i et rustningskappløp, der vi "hemmeligholder" og de "avslører", er stor.

 

Det er klart at man må ignorere uttalelser fra ytterpunkter, men det må ikke gjelde hele organisiasjoner, men enkeltpersoner som skader dialogen på begge sider.

Link to comment
Share on other sites

Ang NOAH og andre "uortodokse" leserar på forumet:

Det vi driver med skal og må tåle dagens lys. Vi skal vere seriøse og følge dei lover og reglar som foreligger, og vi skal derfor ikkje ha noko å frykte. At enkelte grupperinga bruker usakeleg argumentasjon og prøver å vippe oss av pinnen må vi tåle, vi må heller berre bruke det mot dei. Vi må ha sopass tiltru til oss sjølv so gruppering av vi kan møte denne kritikken på ein skikkeleg måte.

Ingen skal nektast innsyn og deltaking på eit åpent forum på bakgrunn av sine meiningar, uansett om andre meinar dei er hårreisande, lite faktabasert eller manglar sunn fornuft.

 

Eg ser det heller som positivt at våre motdebattantar kjem med innspel på forumet. Vi får derfor kjenskap til argumenta og kan vere forberedt når vi eventuelt må komme med motsvar i meir profilerte rom (f.eks. media). Sjå på det som god trening. Debatt er ein treningssak.

 

Vi SKAL vinne denne "kampen". Vi skal ikkje la oss vippe av pinnen av usakelege utspel. Vi skal lytte til kva motparten har å seie. Deretter skal vi plukke argumenta frå kvarandre på ein sakeleg måte.

Den skumlaste motdebattanten er ikkje den som ropar høgast.

 

Ang heksejakt:

Eg ser ikkje poenget. Om det so har vore ei anmelding til Mattilsynet eller tipsing av media, so er det ei handling som er utført som privatperson og ikkje som brukar på kammeret.no. Det som vert skrive på åpent nett her skal uansett følge forumreglane og dermed norsk lov. Det kan eigentleg vere kem som helst som står bak ei anmelding eller tipsing, og treng ikkje vere registrert brukar.

Uansett er det ei sak mellom den som anmelder, den som blir anmeldt og øvrigheita. Verken kammeret.no som nettstad eller brukerane som brukerar har noko med å legge seg opp i dette. Kva folk gjer som privatpersonar for stå for deira eigen rekning.

Ingen skal vel hengast ut på dette forumet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du tar litt for lett på dette her, men det får stå for din egen regning. Åpent forum... javel, men fremdeles er det norske lover og regler som gjelder, samt folkeskikk.

 

Jegmente ikke å uttale meg om jussen rundt det å trykke bilder som er publisert her. Men det er opp til hvem som helt å lese det som skrives her, å linke til det videre, og lage nyhetssaker av det om man vil det. Dette er et åpent forum og det må man være klar over. Det vil ikke si at vi skal være politisk korrekte, vi har ingenting å skamme oss over som jegere. Men vi må være klar over at vi har lesere som ikke er jegere, og sikkert som er mot jakt. Så får vi skrive slik at vi kommunisrer så tydelig vi kan, og om noen leser det som vil misforstå så får vi tåle det.

Link to comment
Share on other sites

Tenner i gummene bør man ha, men de bør da også være rene og pene så vi med god samvittinghet kan smile til hvem som helst.

Kammeret.no er ikke kretsen rundt leirbålet, vår egen indre krets vi kan dele alt med.

Derfor viser vi respekt for felt vilt når de avbildes, derfor holder vi unna å fleipe om det og derfor passer vi språket vi bruker i innleggene våre.

 

Utover det må folk promotere hva de vil for min del, enten det er isfiske eller langholdsjakt, fugletitting eller rottejakt på fyllingen.

Link to comment
Share on other sites

Ang heksejakt:

Eg ser ikkje poenget. Om det so har vore ei anmelding til Mattilsynet eller tipsing av media, so er det ei handling som er utført som privatperson og ikkje som brukar på kammeret.no. Det som vert skrive på åpent nett her skal uansett følge forumreglane og dermed norsk lov. Det kan eigentleg vere kem som helst som står bak ei anmelding eller tipsing, og treng ikkje vere registrert brukar.

Uansett er det ei sak mellom den som anmelder, den som blir anmeldt og øvrigheita. Verken kammeret.no som nettstad eller brukerane som brukerar har noko med å legge seg opp i dette. Kva folk gjer som privatpersonar for stå for deira eigen rekning.

Ingen skal vel hengast ut på dette forumet!

 

For å ta det siste først, her henges vi ut både titt og ofte. Somregel for egen maskin. Om det å påpeke at noen har gjort dette og hint som har skadet jegerstanden i sammenheng med forumet og media, er å henge de ut....... Vel det kommer an på hvordan den jamne forum deltaker ser på det som eventuelt har blitt gjort.

Om det gavner forumet om vedkommende blir hengt ut? Nei det tror egentlig jeg ikke.

 

Uansett så er det å tipse media om ting her inne som kan brukes NEGATIVT! mot jegerstandens omdøme. Egentlig forbudt etter forumets vedtekter (man skal tipse mods, vårt eget intern politi. Og så er det opp til de hva som skjer videre om der er noe å utsette på ett utsagn her inne). Å tipse mattilsynet om noe man mener er ulovligt, se det er en helt annen sak, som kommer inn under det du nevner er en privatsak.

 

Tipsing til media på denne måten, er derimot ikke akseptabel oppførsel. Dette uavhengigt av om saken blir posetiv eller negativt profilert i pressen. Dette da Kammeret (NOJS) selv via styret skal håndtere media.

 

Forøvrig viser slik oppførsel for meg veldig mye av vedkommendes personlighet. Og jeg trenger vel knapt å si at jeg kjenner igjen det vi kalte "klagerskiten" fra barneskolens tid (personer som startet en fight, for så å klage til læreren om han/hun tapte). Og jeg skal inrømme at jeg kun har forakt til overs for denslags personer. Men dette betyr ikke at man ikke skal kunne være uenige, eller diskutere saker, kun at man holder seg innefor det formene som er opplest og vedtatt. (sutring til media for å ta igjen eller for å få sine argument frem i forhold til en Kammeret tråd, er til å spy av. Uansett om det er noen dyreplagere, eller ett vanligt forummedlem som står bak).

 

Etter min mening, har man akseptert at fokus og vinklinger, er gjort fra jegere og skytteres synsvinkel når man kommer hit for å lese eller delta. Og er man ikke enig i dette, kan man ta turen ett annet sted.

 

Desverre så ser det ut til at man på mange måter trenger en lukket del der man kan ha ett "indre" felleskap, og den delen bør være privat eid ikke offentlig info med copyright (om noe slikt går i dag) som eventuelle aviser ikke kan trykke utdrag eller faksmiler fra om de får kloa i materiale derifra.

Der man kan være litt løsere i snippen spesielt med tanke på bilder. Kansje ett sted å prøve ut artikkler og reportasjer lukket, og kun for en begrenset medlemsmasse. Før man legger ut ting som man er i tvil om er "pent" nok til ikke å støte noen på det åpne forumet?

 

For ett er sikkert, vårt åpne forum, for og med jegre og skyttere. Er nå på vei til å bli alt annet enn ett sted der man er blandt venner og likesinnede. For man kan overhode ikke ha noe som ligner på vanlig god gammeldags grovkornet jeger/soldat/gutte humor, fordi de som ikke skjønner slikt vill ta det ille opp, eller drar det til en avis og hyler opp om slemme folk som ler av ting som er aaaalt for alvorligt (etter deres syn altså).

Det er trist å si det, men her inne er vi nå på vei til å bli så PK at man likegjerne kan melde seg inn i Norsk (litt) jeger og fiske forbund.

 

Jeg savner virklig ett talerør med en viss tyngde, som kan gå ut i media når slikt skjer, komme med fakta og herse litt med journalister som mer eller mindre bevist forvrenger ting for å få sine sensasjoner. Samt kan gå dyreplagerne i møte i offentlige fora.

Link to comment
Share on other sites

"Respekt for felt vilt" i bildesammenheng, som Fossdal skriver om, er ikke alltid lett. Det rene klassiske trofèbildet med elg, våpen og mann med bredt flir er noe vi må ha. To ryper på tvers av en pen hagle i lyngen er også et "spiselig" motiv. Problemet er når man fortsetter å ta bilder. Utvomming, flåing og partering. Hvis vi fortsatt står og poserer med et like stort flir om munnen blir det vanskelig. Når det i tillegg er sånn at enkelte jaktformer fører med seg store ødeleggelser på dyret. Feks V-max på skadedyr. Er det da akseptert å stå og flire med byttet i hånden?

 

Er det i det heletatt lov å le i kirken?

 

At man komenterer bilder og understreker hvor gøy det var hvor mye rå glede som ligger i hvert eneste felt vilt, er det feil? Ikke det at "drapet" i seg selv er "gleden" men at man har lykkes i fullføre noe som for mange har tatt fryktelig mye tid og resurser å forberede.

 

 

Strengt tatt bør kammeret komme med en utførlig beskrivelse av hva som kan publiseres av bilder.

 

Min planlagte reportasje om jakt med .410 blir aldri publisert. Den er ferdig, men jeg manglet bilder for å underbygge en del påstanderer i artikkelen. Kommer aldri til å legge ut noe som helst som beskriver aktiviteteter jeg deltar på. Uansett.

Link to comment
Share on other sites

Er det respektløst å flire under utvomming og partering av dyr? Er det virkelig sånn at du ikke kan synes det er morro? Respekt handler om å utnytte dyret på best mulig måte, ikke hvorvidt man smiler eller gråter etter dyret er skutt. Skal vi gråte når vi parterer dyret da, for da viser vi jo respekt....

 

Folk må kunne tåle bilder av skutte/parterte dyr på et jakt- og skyteforum!

Kanskje vi skal begynne å kun bruke helmantel, og la dyrene blø sakte ihjel i stedet, for da får vi hvertfall pene bilder etterpå? Fornuft må alltid gå foran følelser!

Den dagen man skal være redd for å støte noen så kan du ikke åpne kjeften eller skrive noe her, for en eller annen vil alltid bli støtt. Selv Obama fikk relativt mye kritikk for å slå ihjel en flue......det er nå mange rare folk der ute :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for at jeg skal bli mye flinkere til å legge ut jakthistorier med bilder, så i løpet av høsten vil det forhåpentligvis komme noen tråder. Og ja, det kan hende jeg står der og gliser og er veldig fornøyd med meg selv på bildene!

 

Jeg syns det er vannvittig at folk føler seg kneblet og vil tie om sine interesser når de driver med noe som er så betydningsfullt for dem, og som flerparten av befolkningen har respekt for at vi driver med.

 

Takk til dere alle som legger frem flotte historier med bilder her på kammeret. Historiene deres er 100ganger mer interessante enn de sedvanlig kjedelige man finner i bladhyllene!

 

Dessuten er det slik at man føler man "kjenner" forfatteren bak artikkelen og det gjør det hele enda mer moro!

 

Stå på!

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Min planlagte reportasje om jakt med .410 blir aldri publisert. Den er ferdig, men jeg manglet bilder for å underbygge en del påstanderer i artikkelen. Kommer aldri til å legge ut noe som helst som beskriver aktiviteteter jeg deltar på. Uansett.

Synd, for det hadde helt sikkert blitt en interessant artikkel å lese! :( Hvis vi skal kapitulere på den måten alle mann, så kan vi alle like godt henge jaktklærne i gangen og erklære at vi har tapt. Det akter iallfall ikke jeg å gjøre, derfor la jeg ut en jakthistorie i går, i en tråd jeg håper det kommer flere jakthistorier i.

:arrow:viewtopic.php?f=20&t=23750&p=264884#p264884

Link to comment
Share on other sites

Desverre så ser det ut til at man på mange måter trenger en lukket del der man kan ha ett "indre" felleskap, og den delen bør være privat eid ikke offentlig info med copyright (om noe slikt går i dag) som eventuelle aviser ikke kan trykke utdrag eller faksmiler fra om de får kloa i materiale derifra.

Du har, om ikke annet, beskrevet den sikre vei til undergang. Ved å gjøre dette, legitimerer vi ekstremistene og deres metoder - ganske enkelt ved eksempelets makt erkjenne at fremferden deres virker. Da godtar vi, stilltiende, at de har "rett", ganske enkelt fordi vi velger å la dem få siste ordet.

 

Det vi gjør tåler dagens lys - men vi som jegere såvel som alle andre, fortjener respektable presentasjoner. Som jegere trenger vi ikke innta bøllerollen, selv om flere dyrevernaktivister gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Trist sak, dette! Og den beviser atter en gang at man må tenke seg veldig godt om når man ordlegger seg, særlig i et diskusjonsforum for jegere og skyttere. Det finnes mange jaktmotstandere der ute, og vi kan være helt sikker på at de leser på et så stort skytterforum som Kammeret. Men hvorfor leser de her når de er i mot jakt? Selvsagt for å finne ammo til sine egne agendaer. Finner de noe å gripe fatt i er det enkelt å vri litt på fakta. Eller det de mener er fakta. Eller det de velger å legge fram som "fakta".

 

Jeg er helt enig i at å skyte geiter eller andre tamdyr som har forvillet seg og ikke lar seg fange inn på andre måter er helt greit. Jeg har selv, på oppdrag fra saueeier, skutt et forvillet lam under ei elgjakt. Helt greit. Men la ikke ekstreme dyrevernoraganisasjoner eller media få tak i det. Det skal ikke mer til enn en "passende" overskrift før alt sammen eksploderer i hodet på en..

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål jeg har grublet på en stund... Burde NOJS på vegne av kammeret.no kommet med en uttalelse i media?

Det hadde iallefall ikkje vore meg imot om Nettavisen fekk påpakning for det eg meiner er urettmessig bruk av private bilder og faksimile utagn tillatelse frå korkje trådstarter eller nettsted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...