Jump to content

Våpensprengning med S&B (Sverige)


einherje

Recommended Posts

Pang som sier pang er vel ingen uvanlig hendelse?

Det skjer jo flere ganger i året i alle land.

Vanlig er vel at et prosjektil ikke klarer å forlate løpet, av forskjellige grunner, og at neste skudd så blåser ting til dundas.

Det går som regel bra med skytteren (rent bortsett fra skrekken og kostnaden), det kan være mer skummelt for den som evt. står ved siden av. Det er jo sjelden et håndvåpen blåser bakover.

 

Jeg har ikke hørt om denne hendelsen i Sverige, så jeg vet ikke hvordan det gikk med vedkommende, men jeg regner det som stor sansynlighet at det gikk greit med vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Ein i jaktlaget her hadde for eit par veker sidan nesten same opplevinga. Det small noko vanvittig, og rifla kunne ikkje brukast etterpå. Er ikkje sikker på kva som skjedde med sjølve rifla, men det var garantert noko gale med ammunisjonen. Det var snakk om S&B 6.5x55-ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det hadde gått så mye verre med en plaststokk, men det kommer jo helt anpå stokken.

Stygg sak dette her og veldig bra at det kommer frem!

 

Personlig har jeg aldri kjøpt eller skutt S&B ammunisjon.

 

Jeg har derimot opplevt å nesten sprenge en Tikka M-55 i 308 win med Norma Forbedret Elite med 180 grs Hornady Interlock.

Måtte slå opp hevarmen, og tennhetta var borte når hylsa endelig fant veien ut av kammeret.

Det skal legges til at pipa var HELT ny (walther) og påmontert en hausken standard demper.

Løpet ble pusset rent før skyting og visuelt kontrollert for rester av pusselapper o.a. Samme med demperen.

Alt så greit ut før skyting, og børsemakeren som hadde gjort jobben garanterte for at kammeret var kamret og tolket

etter alle kunstens regner. Dette var forøvrig ei rifle som ble kontrollskutt før den ble sendt tilbake til kunde og

virket utpåklagelig med Norma Jaktmatch og Remington UMC etter den nevnte nestenulykken.

 

Resten av denne pakka med ammunisjon og den skutte hylsa ble sendt tilbake til Kenneth Skoglund og Norma

for kontroll.

Har aldri opplevd noe lignende med Norma fabrikkammunisjon, men dette var for min del en ugrei opplevelse.

Det blir spennende og høre hva de kommer frem til, men at denne patronen var en drøy overtrykkspatron er hevet over

enhver tvil. Om årsaken skyldes feil kruttmengde eller feil på selve kula aner jeg ikke, men ettersom Norma har streng kontroll på

kontroll av ammunisjon som sendes ut for salg heller jeg mest mot at det har vært feil på kula.

Kan det ha vært ei 8mm kule som har stått i denne patronen?

 

Dere som var på omvisning hos Norma i vinter eller når det var, har dere noen kommentarer på dette ref. sikkerhetskontroller

før patronene pakkes og sende ut?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har derimot opplevt å nesten sprenge en Tikka M-55 i 308 win med Norma Forbedret Elite med 180 grs Hornady Interlock.

Måtte slå opp hevarmen, og tennhetta var borte når hylsa endelig fant veien ut av kammeret.

Det skal legges til at pipa var HELT ny (walther) og påmontert en hausken standard demper.

Løpet ble pusset rent før skyting og visuelt kontrollert for rester av pusselapper o.a. Samme med demperen.

Alt så greit ut før skyting, og børsemakeren som hadde gjort jobben garanterte for at kammeret var kamret og tolket

etter alle kunstens regner. Dette var forøvrig ei rifle som ble kontrollskutt før den ble sendt tilbake til kunde og

virket utpåklagelig med Norma Jaktmatch og Remington UMC etter den nevnte nestenulykken.

 

Resten av denne pakka med ammunisjon og den skutte hylsa ble sendt tilbake til Kenneth Skoglund og Norma

for kontroll.

 

la meg gjette, norma fant ingen feil med egen ammo?

Link to comment
Share on other sites

Eg har skutt i 30 varmegrader med S&B 6.5x55, og då hadde eg treige hevarmsløft, dette var 140 grains FMJ... Så at dei er ladd i grenseland er sikkert. Men i .223 har har eg ikkej vært borti dette, der er det andre merker som er langt hardere iallefall..

 

Men ein sånn opplevelse er tøff, trur eg hadde vært veldig usikker på skytebanen hvis eg hadde vært borti ein sånn utur som det der..

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti åpenbart for hardt ladde Norma .308 W med Oryx kule ved to anledninger og i to forskjellige våpen.

Tunge hevarmsløft samt flate og punkterte hetter.

Har opplevd det samme for noen år siden med Hirtenberger i 8x57 IS.

 

Det er åpenbart at ammoprodusentene kan misse også selv om det skjer svært sjelden med tanke på alle skudd som blir solgt.

 

Sjansen for å bli skadet i en trafikkulykke på vei til eller fra skytebanen er vel vesentlig større enn å bli skadet som følge av feil på fabrikkammoen.

Link to comment
Share on other sites

Alle fabrikker kan gjøre feil av og til, og med tanke på hvor mange millioner skudd som produseres er det nesten rart at det ikke skjer feil oftere.

 

Jeg fikk nylig en litt guffen opplevelse med Lapua Match fabrikkammo i .308. Eldre lot, men riktig lagret osv og uten synlige skader på eske eller hylser. En av patronene i pakka lagde annen lyd enn de andre ved avfyring, og det blåste litt varm kruttgass i ansiktet på meg. Det viste seg at hylsa må ha hatt en svakhet som ikke var synlig utenfra, den fikk en langsgående liten sprekk halvannen cm foran bunn.

 

Er det noen som har godt rykte for hylsekvalitet så er det vel nettopp Lapua- men her var det altså en fabrikkny Lapua-hylse med potensielt farlig feil. Jeg regner med at dette var en av en million eller så, og siden det var en gammel lot(sikkert 10 år eller mer, lå nederst i våpenskapet) gadd jeg ikke å rapportere til produsenten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...