Jump to content

Hylsetrimmer for nybegynner


TargetMaster

Recommended Posts

Hvis det er utstyr til lading generelt du trenger tips til, anbefaler jeg absolutt en pakkeløsning som inneholder alt du trenger for å komme igang.

Mange anbefaler Lee Aniversery. Har ingen erfaring med den.

Jeg kjøpte en Redding Big Boss De Luxe sett fra statene når dollaren var billig for et års tid siden.

Det finnes også mange tråder om emnet ra før av, og jeg er sikker på du vil finne svar ved et enkelt søk.

 

Hvis det er hylsetrimmer du er ute etter (Av hensyn til trådtittel) har jeg ingen erfaringer foruten det som følger med i Redding sin pakke. Synes den er grei å bruke. Husk å få med piloter til dine kalibre. Som regel følger det med en god del piloter i settene.

 

Lykke til!

:-)

Link to comment
Share on other sites

Har samme spørsmål. Skal begynne å lade nå og kommer til å kjøpe meg Rock Chucker settet til RCBS. Men jeg er litt i stuss på hylsetrimmer. Har fått anbefalt Lyman sin trimmer, men leser i noen gamle innlegg på kammeret at det ikke er alle som er like fornøyd med denne??

Link to comment
Share on other sites

Lyman sin trimmer, men leser i noen gamle innlegg på kammeret at det ikke er alle som er like fornøyd med denne??

 

Hei, er det denne du mener?

 

s7_210585_imageset_01?$main-Medium$

 

Jeg har denne, og den fungerer godt nok for meg, men den har en tendens til å forskyve seg litt. Så jeg må sjekke at den er ritkig innstilt for hver 10. hylse (ca.).

Link to comment
Share on other sites

jeg har lee sin manuelle og kort sakt, den er like enkels som genial.... billig i innkjøp. lett og rask å bruke, null tull med innstillinger, bare å kjøre på, blir helt rett hver gang.

 

lee sin kan og festes på drillen om du vil det skal gå enda fortere. eller det går å kjøpe en slik Zip trimmer fra lee med "startsnor" har selv brukt drill og håndholdt i ca 10 år, funker supert... vurderer å kjøpe Zip trimmeren nå da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne, og den fungerer godt nok for meg, men den har en tendens til å forskyve seg litt. Så jeg må sjekke at den er ritkig innstilt for hver 10. hylse (ca.).

 

Takk Takk. Ryktet forteller at den skal være rimelig kjapp i bruk? Stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Har fått anbefalt Lyman sin trimmer, men leser i noen gamle innlegg på kammeret at det ikke er alle som er like fornøyd med denne??

 

Jeg klarte ikke å finne disse innleggene, og jeg er litt nysjerrig, kunne du lenket dit?

 

Min Lyman hylsetrimmer var ihvertfall et mandagseksemplar, holderakslingen og skjæreakslingen hadde ikke samme senter (2mm skeivt).

Jeg måtte løsne holderakslingen og vri den 180grader for at det skulle stemme, men det betyr at de hylsene som har tynnest krage/rille får jeg ikke klemt fast. Håndtaket stopper mot trimmerhuset på baksiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Lymann sin trimmer og vil ikke anbefale denne. Låsesystemet for hylsa gjør at du må være forsiktig når du strammer denne. Hvis du strammer så hard som du normalt gjør for at hylsa skal sitte, så blir den sittende skevt ift senteraksen på kutterhodet. Man må derfor bare så vidt stramme til for at det skal bli nok "slark" og at hylsa ikke sitter altfor skjevt. Det finnes andre trimmere av samme type med mye bedre låsesystem, etter min mening. f.eks RCBS og ikke minst Forster.

 

Jeg bruker Lee sin trimmer til alle kalibre det finnes pilot til. Lettvinnere og billigere får du det ikke. Kutterhodet med pilot er selvsentrerende også da du holder denne i hånda, mens hylsa står i drillen og den har du i den andre :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lånte en rcbs i noen mnd før jeg kjøpte egen. Syntes denne fungerte veldig bra. Den låste hylsa helt rett og trimmet nøyaktig som innstilt fra første til siste hylse. Fikk skikkelig "good-feel" med den.

 

Nå har jeg kjøpt en lee zipp-trim og synes denne fungerer bra. Billig og enkel. Blir lei av den evige "slarkelyden", men til mitt bruk er den helt fin.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne. Mener å ha lest at Lee piloten må skiftes ut med jevne mellomrom fordi den "slipes" ned, slik at hylsene blir kortere etter hvert.

 

Noen med erfaring angående dette som kan fortelle hvor mange hylser man kan trimme før piloten må skiftes ut?

Link to comment
Share on other sites

Piloten til Lee er ei stang som er tilpasset lengden på patronen med kutterhodet skrudd i den ene enden av stanga. Blir denne slitt så må vel det være tykkelsen på stanga og ikke lengda. Har brukt disse en del men kan ikke skjønne at stanga blir kortere ved bruk. Jeg har aldri hatt noe problem med det i alle fall. Kutterhodet slites jo, men det er jo ikke noe bombe akkurat. Blir kutterhodet veldig slitt så kan sikkert dette påvirke lengden på hylsa noe,men da er det så slitt at det ikke kutter lenger og må byttes. Da løser problemet seg, om det i det hele tatt eksisterer, noe jeg tviler på.

 

Har trimmet over 1000 hylser i 8x57, og 6.5x55 med min Lee trimmer. Dette innebærer også en del trimming av 30-06 hylser til 8x57 og kan ikke spore slitasje på piloten i lengderetningen. Når man skal kutte av mange mm av hylsene og tar mange i en sleng så må man huske å smøre, hvis ikke blir det varm og da slites piloten der som halsen på hylsa kommer.

Link to comment
Share on other sites

Lee lager på bestilling

 

http://www.leeprecision.com/html/catalog/custom.html#CUSTOMCASELENGTHGAUGE

Case Length Gauges

 

Custom case length gauges can be made for cartridges that fit an existing shell holder. A list of calibers and their corresponding shell holders can be found in our catalog (page 24) or on the FAQ portion of our website under "Case Preparation" and then "Shell holders and calibers." While there is really no maximum caliber, the smallest we can make is .22.

 

We need:

Payment of $19.00 ($15.00 + $4.00 processing fee)

Desired trim length

Bullet diameter or a couple sized sample cases

Shellholder number

 

Please allow five weeks for delivery.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

tar opp igjenn denne tråden her, har hylsetrimmeren til lee. Det jeg lurer på er hvor hardt skal egentlig piloten skrus til mot cutter delen. skal piloten være skrudd helt inn mot cutteren? Det går iverfall ikke på den som jeg har. Mangler ca 2 mm når jeg skrur så hardt jeg greier for hånd. Dersom det skal være slik så er jeg nødt til å sette den ene delen i skrustikke og bruke vannpumpetang på den andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...