Jump to content

Begynne med lading- noen par spørsmål.


mariusxxxx

Recommended Posts

Har nå tenkt å begynne med lading men, er litt usikker på hva utstyr jeg trenger og noen par utrykk.

 

spørsmål:

-Er det forskjellige typer krutt som du bruker når du lader?

-hva gjør egentlig en sånn die?

-hva ineholder ett die sett?

 

Hva betyr uttrykkene:

-die sett?

-villkatt ?

 

Er det noe annet viktig jeg må huske på? sorry for "tytinga" men alle har vert nybegynner en gang!

Link to comment
Share on other sites

Og en ting til, man kan nesten ikke få vært for forsiktig til å begynne med, selv turde jeg nesten ikke lade i det hele tatt, jeg leste ladeboka mer enn 2 ganger og leste det meste av det som var av info på nettet.

Ladepressa stod ubrukt og ferdigmontert i nesten en mnd. før jeg pressa min første patron.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Jeg har lest et par av innleggene til mariusxxxx i andre tråder, og det er tydelig at han vil lade til diverse antikviteter.

 

Dette er litt ute mot de hvite sidene i kartboka, fordi vi snakker om ukurante kalibre som det finnes lite data til og fordi de våpnene det gjelder kan ha høyst variable dimensjoner og er av ukjent styrke.

 

Jeg vil anbefale mariusxxxx å først lese ladeboken, og så bygge seg opp litt erfaring med lading av mere kurante kalibre i solide, moderne våpen før han forsøker seg på utvikling av ladninger til noe som kan være gebrekkelig og nesten uerstattelig.

Link to comment
Share on other sites

Om Marius skrev i profilen son hvor han holdt til var det kansje en i nabolaget som kunne invitert ham på en demonstrasjon av ladingens kunster. En praktisk demonstrasjon vil alltid være overlegen. Jeg forutsetter at de som inviterer har erfaring med hjemmeladning.

Det vil ofte være en fordel for medlemmer å ha bosted i profilen sin, jeg kan faktisk ikke se noen som helst bakdel med det.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut Marius. Beste måten å lære på er fra en som kan faget.

 

Bare husk, dette kan bli dyrt...... Masse forskjellige kuler og kruttyper som skal testes ut, for ikke å snakke om div dubbeditter som en bare ha i tillegg til det vanlige ladeutstyret... :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det verste med å lade selv er at skytingen fort kommer i annen rekke og man får skylapper, blir fort til at man kun ser tomhylser når man er på banen. Vanskelig å treffe når man tenker mest på om noen kommer til å tråkke på de flotte hylsene min å ripe dem opp :lol:

 

Bruker Forster bench-rest die sett (hjemmelading.no) og der sentreres spissene på kulene veldig presis! Har ikke prøvd de vanlige diene som koster halvparten men det er kanskje andre som har prøvd begge deler og kan si om det er noen forskjell?

 

Har forresten breech lock pressa fra Lee, har aldri testet andre presser men den er lett å forstå og man skifter dier på 5 sekunder pga hurtigkoblinger. Fungerer iallefall bra til både pistol, revolver og rifle for min del. Billig er den også! :D

 

Husk å kjøpe mikrometer og skyvelær til å måle trykkringer og hylselengder med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker Forster bench-rest die sett (hjemmelading.no) og der sentreres spissene på kulene veldig presis! Har ikke prøvd de vanlige diene som koster halvparten men det er kanskje andre som har prøvd begge deler og kan si om det er noen forskjell?

Jeg bruker Lee kuleisetter og Lee Collet neck sizer. Med disse diene greide jeg i helga å få gjennomsnitts samling med 165 grs Interbond i 308win på 9,7 mm på 100 meter, så selv de billige diene fungerer. Bruker Lee pressa fra det settet hjemmelading selger

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba! Jeg kjøpte bench rest for å være sikker på å slippe å angre dersom vanlig sett ikke var så bra.

Ser jo ut til at det kanskje ikke var vits i men de ekstra pengene er innspart for lenge siden. Men sikler litt på en "bane-Krag" for øyeblikket så da må nye dier i hus. Kan jo spare litt på billigdier da :D

 

Herlig å lade selv :D Ladet opp 50 skudd bare i dag, fikk tak i 400 kuler Sierra match king 150grainere til 1,50 pr kule 8) Så totalprisen pr skudd blir vel kanskje rundt 3 kr?

Link to comment
Share on other sites

Bruker Forster bench-rest die sett (hjemmelading.no) og der sentreres spissene på kulene veldig presis! Har ikke prøvd de vanlige diene som koster halvparten men det er kanskje andre som har prøvd begge deler og kan si om det er noen forskjell?

 

Kulesetter dier med mikrometer instilling er ikke nødvendigvis bedre. Flere av disse diene har mikrometer innstilling for hvor langt kula skal ned i hylsa, men de er ikke nødvendigvis bedre når det kommer til å sentrere kula i hylsa.

Med mindre du er BenchRest (BR) skytter så tror ikke valg av kulesetter die har noen praktisk betydning. Den dagen du skyter bedre enn ammunisjonen du kan lade av Lee dier, da er du på et nivå hvor sponsorene burde gi deg ladeutstyret gratis :) Nå har vel noen verdensrekorder blitt satt med Lee dier.

 

Mitt råd er derfor å kjøpe Lee Deluxe Die settene. Gjerne med en Collet halspress die ved siden av.

Lee Challenger pressa gir mye for pengene, men Lee Classi Cast er en mye bedre presse, så har du noen ekstra hundrelapper å legge i så ville jeg valgt Classic Cast.

 

Et du stødig i engelsk, så har Ammosmith på youtube mange gode videoer.

Når det kommer til hylsegalskapen, så gjelder det å samle så mye som mulig. Den dagen du har "nok" hylser trenger du ikke være igjen på skytebanen for å finne den ene hylsa som ble borte.

 

Lykke til i ladeverden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev kanskje litt vanskelig, bench rest dien har ikke mikrometer. Det som skal være forskjellen er at den sentrerer kulen og hylsa slik at det ikke blir kast i kula om du forstår hva jeg mener? Når jeg nevnte mikrometer så mente jeg å bruke et vanlig mikrometer til å måle trykkringer på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev kanskje litt vanskelig, bench rest dien har ikke mikrometer. Det som skal være forskjellen er at den sentrerer kulen og hylsa slik at det ikke blir kast i kula om du forstår hva jeg mener?

 

ja ok, jeg tenkte på RCBS dia.

Jeg ville uansett vært litt skeptisk. Jeg har enda ikke sett noen som kan vise at disse diene gir målbart bedre sentrering enn Lee diene.

 

Det finnes uansett et lite jungeltriks for å sentrere kula bedre med en vanlig die. Sett kula 1/3. Roter hylsa ca 90 grader. Sett ned til 2/3. Roter 90 grader til og sett kula helt ned. Dette skal vistnok fjerne litt av skjevheten som kan komme med vanlige dier. Jeg har ikke en sentreringsmåler, så har ikke målt det selv, men har lest og hørt at det skal hjelpe.

 

Kanskje noen med måleverktøy kan teste det ut for oss?

Link to comment
Share on other sites

du mener kuleisetter med mikrometer. Poenget med en slik dings på ladeutstyret har jeg aldri sjønt. Mye fordi jeg justerer kuleisettern en gang pr kartong kuler og da uansett må sjekke patronlengda med skyvelær.

Den mikrometern har kansje misjon for de som vil lade forskjellige patronlengder av samme ladning med jevne mellomrom. Jeg for min del liker å skyte. Så ladebenk onani får andre bedrive i fred for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etterhvert fått et litt skeptisk forhold til tabeller i ladeboka, spesielt i de eldre utgavene, de er innimellom friske.

En anna ting er at man skal begynne på startladning og jobbe seg opp. dette for å oppdage slike ting som forrige taler påpekte.

 

Forresten anbefaler jeg helst å bruke kruttprodusentenes siste utgave av egne laddedata.

Link to comment
Share on other sites

Forresten anbefaler jeg helst å bruke kruttprodusentenes siste utgave av egne laddedata.

 

Når det gjelder VV-kruttet har jeg opplevd at det kan være en sannhet med modifikasjoner. Ladedataene endrer seg en del der fra år til år og bruker man en tabell fra 2009 på en kruttlott fra f.eks 2003 kan en fort komme opp i og over maksladninger med den aktuelle kruttlot-en. Derfor har jeg som regel ordnet meg med en tabell fra hvert år og bruker tabellen fra samme året kruttet mitt er laget og det har vist seg å stemme godt.

Link to comment
Share on other sites

...........Så totalprisen pr skudd blir vel kanskje rundt 3 kr?

Det tror jeg ikke noe på :-)........prisen går nedover etterhvert som du lader mere og mere.

 

Det første skuddet du lader etter å ha invistert 6000 i ymse laderæl koster faktisk "6000" kr, og

inntjeningen kommer først når du har ladet så mye at invisteringen er nedbetalt av differansen

mellom kjøpeskudd og materialer du bruker når du lader. Da skal du holde på en stund.

 

Derfor har jeg omdøpt lading til å vere en hobby og ikke en lønnsom sak :-)

Link to comment
Share on other sites

Aha, så du regner på den måten! Liker bedre å regne litt annerledes:

Jeg kjøpte masse ladeutstyr for sikkert 5-6000 for det virket så kjekt å lade. Litt som om jeg skulle ha kjøpt meg ny rifle, tar ikke den kostnaden med i ammunisjonsberegningen heller. -Det gjelder å være kreativ i tankemåten for da blir ammunisjonen billig og man slipper å føle seg teit fordi man egentlig taper penger på å lade selv :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

For meg blir iallefall resultatet at jeg skyter usannsynlig mye mer siden ammunisjonen føles nesten gratis og det er så spennende å se hva ammunisjon og skytter klarer å prestere. Men det er klart at man skal skyte veldig mye og lenge før man har tjent inn ladeutstyret og for mange så hadde det nok vært billigere å jobbe ekstra den tiden man bruker på å lade og heller kjøpt mer ammo. -Men det er jo så kjekt å lade at det er nesten på høyde med å skyte! Så ville ladet selv om jeg ikke hadde skutt noe særlig :D

Link to comment
Share on other sites

Det er viktigt å ha argumentene klare når kvinnfolka begynner og mase om hva man bruker penger til.

Sånt mas må stoppes umiddelbart.

 

En som jogger, bruker 3-4 tusen i jobbesko og ymse bekledning hvert år.

En som sykler må skifte dekk og kjeder til 3-4 tusen hvert år.

En som går på SATS bruker 3-4 tusen i medlemsavgifter

En som mekker i kjelleren må ha ei skrustikke og litt verktøy stadig vekk. Kanskje dreiebenk.

En som driver med modelfly må ha nye fly, motorer og controllere til 3-4 tusen stadig vekk.

En som driver med modelbåter skal ordne med alt mulig der også.

En som har veteranbiler svir jo av sikkert 10-20 tusen i året.

etc, etc. Tror ikke det er noe som ikke koster minst 5000 uansett hva man driver med.

 

Da er det jo helt klart at jeg må kunne kjøpe en kuletrekker, eller en die vist jeg trenger det som da er MYE billigere. Selv er elektronisk kruttmål koster ikke det som noe av dem hobbiene ovenfor koster.

 

2 år sparing med bare kjøp av et par kruttbokser og noen kuler, forsvarer jo umiddelbart at man må ha en ny kikkert til 10-15 tusen. Det er jo bare helt naturligt.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktigt, men det hender dem er så utspekulerte at dem skal aveie mitt forbruk opp mot hva dem har tenkt å bruke noe penger på, og det går ikke :-)...Da går det plutselig dobbelt opp med penger.

 

Det er ikke gitt at dem behøver nye støvletter med en gang fordi jeg behøver nytt kruttmål. Det blir feil argument :-)

Link to comment
Share on other sites

Sist uke sa jeg til min bedre halvdel at jeg trengte et nytt løp. Fikk en litt sur kommentar på at jeg hadde brukt for mye penger på ladeutstyr og sånnt i det siste.

Her om dagen sa fruen at hun trenge noen nye støvletter. Ja vel sa jeg, de 8 parene du har i gangen duger ikke?

 

Fikk ikke så veldig dårlig samvittighet når jeg bestilte et par nye dier :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...