Jump to content

Nybegynner på pistolmarkedet


Thorstein

Recommended Posts

Hei, jeg er nylig medlem i pistolklubb, men starter allerede nå på leting etter "den rette" pistolen.

Jeg har lest litt her inne og blitt en del klokere allerede. Det er litt vanskelig å velge i markedet syns jeg. Jeg har sett at det fins noe kjente og solide merker som en kan få til grei pris om man er nybegynner, men jeg må innrømme at jeg har ganske høye ambisjoner med tanke på utvikling av ferdigheter. Gjort meg opp en mening om at jeg like godt kan investere i en solid og god pistol med det første, og som har litt muligheter for tilpass.

Så er vel allerede her jeg har kommet med mitt første kriterie..

 

Konkurranseskyting ser moro ut, men jeg har gode muligheter for sportslig mengdetrening privat og.

Jeg syns at 9 mm er veldig greit. I pris har jeg foreløpig tenkt noe mellom 11-15tusen om jeg handler nytt.

Som nevnt bør den ha gode muligheter, men av egen sær oppfatning liker jeg ikke blanke pistoler.

 

Nå har jeg kun kikket litt på- og holdt i en USP Expert og syns den er helt kurrant. Men jeg har lyst å spørre om de som måtte ha skutt med en slik har en god erfaring kontra andre pistoler i samme prisklasse? Normalt er det godt tempo i konkurrranseskyting, men jeg ønsker en pistol som godt egnet for presisjonsskyting og, da jeg ønsker å trene på dette.

 

Jeg prøver å starte med det, så får jeg heller høre med dere om jeg har glemt vesentlige kriterer :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet.. :D

For å bli en habil skytter tror jeg di aller fleste vil anbefale deg å bruke mest kr på en god 22.

Spør di i klubben din om å få prøve forskjellige typer (Pardini sp Walther ssp Hammerli sp20) er vel di flest brukte om dagen :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen her Thorstein!

Som ssp1 sier, er det nok mest fornuftig å bruke pengebunken på en presisjonspistol i .22. Denne er rimelig i drift, noe som er ganske vesentlig hvis du skal trene mye med den. Og bruksområdet til en .22 er mye større enn en 9mm.. (Her er det ikke lov å bruke 9mm på innebana, kun ute..)

Ta kontakt med lokal klubb og vær med der litt før du bestemmer deg for noe!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen som pistolskytter.

 

Som sagt av de andre bør du begynne med en cal 22.

Du bør finne noen i klubb og høre om du får prøve noen av våpnene av de andre i klubben (det er normalt ingen problem)

Da finner du nok en pistol som passer skytterhanden og deg.

 

Du skriver ikke hvor du kommer fra, gjør du det er det nok noen her på forumet som kan hjelpe deg med klubb og prøving av våpen.

 

Hvis du kommer fra Rogaland er det bare å si i fra så kan jeg hjelpe deg.

 

JB

Link to comment
Share on other sites

Takker for deres engasjementet! Ser at dere er veldig enig om en 22.

Jeg ser også etterhvert at det er en rekke fordeler her både med tanke på mengdetrening, presisjonsskyting og pris på ammoen.

Så dette åpner jo for en klasse våpen jeg ikke har vært så interessert i tidligere, selv om det er 22. vi benyttet under den grunnleggende kursingen.

 

Som fersking var det bra lesestoff du hadde lagt ut, nhd :D

Så det stod nevnt noe om H&K Expert som et billigere alternativ innen militærfelt. Forslag til gode tjenestevåpen, og som jeg evt. kan benytte på feltbane med tid og stunder?

 

Bor i Oslo og nylig medlem i pistolklubben med samme navn :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at en H&K Expert koster 12750 hos Jevnaker agentur (importøren) i dag. Det er 5000 mindre enn en Pardini GT9/GT45 9mm som jeg mener er den klart beste.

 

Billigere nytt våpen enn Experten finner du nok ikke om du har de god ambisjonene du skriver om i ditt første innlegg. Jeg liker denne innstillingen. Har du penger, går du for det beste våpenet med en gang :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er et par motstridende statements i det første innlegget ditt - om du tillater:

 

1. Du er ambisiøs og vil trene presisjon, og vil ha en pistol som er egnet for det.

2. Du liker 9mm og kunne tenkt deg det.

 

9mm er det siste du bør kjøpe som nybegynner. Dvs, hvis du vil lære å skyte og med tiden bli god. Hvis du vil ha noe fordi du liker våpen (sånn begynte jeg, min første var en Walther PP i .32acp), så kjøp hva du vil. 9mm er helt uegnet som presisjonsvåpn.

 

Jeg har holdt det gående i noen år, og jeg har sett mange som har kjøpt seg en 9mm det første de gjorde så snart de fikk godkjent søknad - deretter så vi de aldri mer, hvis ikke det var på bunnen av en eller annen militærfelt resultatliste.

 

Vi andre som vil bli gode går inn for en top-of-the-line .22 pistol. Den skal brukes til trening og til mange .22 programmer. Skyt alt du kan, start med en gang og ikke vent til du får trent noe. Stevner er i seg selv den beste trening, og det er ca 4:1 i antall .22 stevner mot alt annet.

 

Jeg ville valgt en brukt .22 matchpistol, en av de aller beste. De får du for mellom 5-10K. Sjekk hos Børselars, Våpen-Søilen, Jakt og Friluft, Landrø. Kjøp hos en forhandler hvis du ikke har peiling, og be om å få prøve våpenet før de stempler løyvet endelig - det pleier å gå bra. Da har du en god sikkerhet hos de seriøse aktørene også.

 

Neste våpen kan så være en .32 eller en revolver i .38. Eller hvis du skal skyte praktisk, en 9mm som begynnervåpen innen den grenen.

 

Nå er det jo slik at du behøver ikke å høre på alle råd heller - du må avgjøre dette her selv. Lykke til iallefall. :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med hipshot her.

Det er med en 22 (eller med luft) du legger grunnlaget for hvordan du vil mestre det tekniske med skytingen.

Vil du bli god, skyter du mye med 22 og lite med 9mm til du virkelig mestrer dette.

Mitt inntrykk er at frafallet er størst blant de som satser grovt med en gang istedenfor å ta dette i tur og orden.

Vil tro at en viktig årsak er manglende mestring, og det er ikke moro i lengden.

 

Det er glimrende at du har ambisjoner.

Sånt liker jeg.

Jeg liker det enda bedre om du er villig til å lytte til erfarne skyttere.

Viljen til å lytte og lære er en fin egenskap om du vil nå helt til topps.

 

Når det gjelder våpen, er mitt svar det samme for 22 som for 9mm.

Du må prøve.

Noen liker mora, andre dattera (og noen liker tilogmed sønnen).

Vi er alle forskjellige og ulikt bygd opp.

Våpenet må passe til deg og det må føles naturlig å holde det.

Om jeg skal være konkret, må jeg si at USP er noe av det verste jeg har holdt i.

Avtrekket er bra, men grepet er som å holde i en 2x4" plank og våpenet ligger alt for høyt over handa.

Våpen som har godt grep (for meg ihvertfall), godt avtrekk og god presisjon er Tanfoglios CZ-kloner (Match, Gold Match, Limited osv...). http://www.tanfoglio.it/tanfoglio.php?lingua=uk

Det er muligens her du får mest for pengene.

Kjøp gjerne brukt når du finner ut hva du vil ha.

Det er også enkelt å importere og spare endel tusinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske ny i gamet jeg også, jeg ble anbefalt .22, 9mm var bare tull sa dem. Og det har jeg kjøpt meg. En .22 Unique DES69, jeg ble anbefalt denne av de andre i klubben. Jeg ble anbefalt og trene med luftpistol også. Det krever mer ang. presisjon. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å anbefale våre førstegangskjøpere til å kjøpe både en .22 pistol (ortopedisk grep om mulig) og en 9mm, begge brukt. Det er ikke noe som å komme raskt igang med feltskyting i tillegg til baneskytinga, hjelper på motivasjonen til å bli god :D

 

Luftpistol er forresten fantastisk trening! Savner luftbanen jeg ikke har tilgang til lenger ... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svarer litt sent etter å ha vært på ferie...

Ser det er stor enighet om .22, også blandt forhandlerne så da er jeg overbevist.

Jeg tror jeg har vært dårlig til å definere bruksområdet mitt.

Her har jeg blandet inn "både-og" i en mølje ...

 

- Over skrev jeg at jeg bl.a. ønsket å trene presisjon. Holder fast ved dette, og en .22 (og evt. luftpistol) er gode emner her har jeg forstått, selv om mitt framtidige mål er å bli kar med en god 9 mm også.

- Jeg syns praktisk skyting så utrolig spennende ut. Inntil nå visste jeg ikke engang at dette var en skytegren, og usikker på om Oslo Pistolklubb har dette, og hvordan opplæringen her evt. foregår. Men det er vel derfor jeg har vært opphengt i 9 mm, for å svare på Hipshots kommentar :)

 

Så oppsummert ønsker jeg meg et våpen (.22) til presisjon og mengdetrening, og et våpen for praktisk skyting. Det planlegges tidlig som dere kanskje skjønner, og jeg har enda ikke fått til å gjøre gråstein til gull. Men så har jeg enda litt tid før jeg i det hele tatt får lov å søke.

 

Om jeg har et budsjett på 20.000 pr våpen. Våpen med gode justerbare- og utskiftbare muligheter og som tåler aktiv skyting, hva kan jeg eksempelvis spørre etter hos forhandler om å få se nærmere på? Takker for alle svar og tilbakemeldinger om erfaringer :D

Link to comment
Share on other sites

sitter i samme båt som deg om dagen.

 

skal kjøpe enn 22lr og en 9mm til praktisk production.

 

22lr så skal jeg "overta min far sin gamle Walther GSP. tror den klarer seg fint i mange år til. koster vel ca 17000 kr ny. denne er vel brukt mye i felt også.

 

på 9mm så har jeg prøvd alt jeg kan komme over og hørt mye på folk i klubben og hørt med noen forhandlere.

fler man prater med jo mer usikker blir man bare. kan trygt si at hver enkelt person har en forskjellige mening om saken.

litt av mine og andre sine meninger. har klart å lande mellom følgende modeller

 

*Sig sauer P226 SCT

*S&W M&P9L

*Glock 17

*Beretta Px4 Storm

 

Alle mener at jeg bør kjøpe en CZ75 SP01 Shadow. har prøvd denne ca 800 skd og synes den ikke passer for meg. for all del en god pistol men jeg syns ikke grepet passer meg og vinklen på siktene blir feil når jeg skal sikte fort,

 

fikk prøve en P226 blackwater av roar på sportsvåpen. utrolig solid og god å skyte med. er identisk med SCT utenom markingsene. denne står høyt på lista. prislappen er eneste jeg tviler litt på. om jeg faktisk vil bruke så mye penger på første pangen. folk jeg prater med sier at den ikke fungerer til bruke grunnet høy kjernelinje. la ikke merke til dette selv ved test.

 

S&W M&P9l har jeg holdt på winge og føles fantastisk i hånda. har til gode å få skutt med en. og vanskelig å bedømme om det er ett bra våpen utfra sponset artikler i amerikanske våpenmagasin på nett. og selger sier vel at det er ett bra valg uansett? han selger dem tross alt.

 

Glock 17. ligger bra i hånda og meget enkel i bruk og lett å få tak i deler, hyggelig prislapp. samler bra med den på 15 meter. men ut på 25 meter så blir samlingen veldig store, over hele skiva store for min del. kanskje jeg trenger mer trening med det avtrekket kanskje.

 

Beretta PX4 storm har jeg fått prøvd ett magasin med. kjempe god å skyte med og mild reklyl, DA og SA var meget god. men 4" sier de fleste er en stor ulempe i Praktisk.

 

så sitter her på gjerdet og er litt usikker. vil jo ikke sitte med noe jeg ikke blir fornøyd med. alle har vel hver sin mening. men hva jeg skal mene til slutt er vel det viktigste?

 

ble nesten en kapring av tråden men dette er hva jeg har funnet ut selv.

 

så ønsker deg lykke til ihvertfall:)

Link to comment
Share on other sites

Med et budsjett på 20000 for en 9mm kan du se i litt andre klasser enn det forrigemann nevner... Det er mer tjenestepistoler enn konkurransevåpen.

 

Navn som STI, SVI, Sphinx og Pardini dukker opp i mitt hode, litt avhenging av hvilken gren du skal skyte.

 

Med nye 20K til .22 pistol har du fritt valg blant alle toppmoderne matchvåpen. Her er det smaken som må avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

En GSP er en skikkelig arbeids hest.

Skal du nå høyt så må du nok opp i en SSP eler Pardini SE.

 

Når det gjelder en 9mm. så er det et vanskelig kaliber å mestre, .45 er 100 ganger lettere å treffe med.

Jeg har nå hoppa i det med begge beina, kjøpte en Pardini 9GT-6, og har lada skudd som er silke myke (Faktor krav 144!)

Slår gutta med .45 nesten hver gang. ( bare jeg kunne få råd til å kjøpe en .45....)

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med hipshot her.

Det er med en 22 (eller med luft) du legger grunnlaget for hvordan du vil mestre det tekniske med skytingen.

 

her må jeg skyte inn en lien mening, selv om dere har "rett": ja takk begge deler. man innarbeider riktig sikte og avtrekksteknikk med luft eller .22lr pistoler. grep på grovere våpen øves best med nettop grove våpen.

baneskyttere som skyter "rørtenger" og luft, og oppnår gode resultater med disse, sliter ofte med "militærvåpen", da de ikke har innarbeidet noen grepsteknikk med annet enn anatomiske skjefter og svak rekyl.

i tillegg skal man ikke kimse av motivasjonsfaktoren i et grovkalibret våpen, mange av oss hadde aldri orket å stå dag ut og dag inn med noe så kjedelig som en 22pistol..

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte et både-og alternativet. En 9 mm med et vekslesett i 22.

 

Fordelen slik jeg ser det er at jeg fikk et avtrekk å trene på og et system og forholde meg til. I tillegg har man med dette da kun søkt om og fått innvilget et våpensystem. Senere, dersom man etter hvert blir fantastisk god og ikke ønsker at våpenet skal være begrensningen, kan man jo søke om en matchpistol i 22.

 

Forutsetningen min er at jeg synes det er mye mer gøy med felt enn med ren baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...