Jump to content

På utkikk etter linsebeskyttar til kikkertsikte


Garegaupa

Recommended Posts

Hei!

 

Eg er på utkikk etter ein linsebeskyttar til kikkertsiktet mitt (av typen Leupold VX-II 3-9x50mm). Eg får ikkje brukt desse vanlege "flipp-opp"-greiene frå Butler Creek grunna at den fremre beskyttaren kjem i konflikt med det originale opne siktet på børsa (som eg ikkje vil ta vekk). Difor er eg på utkikk etter noko liknande av dette her:

 

highresimage?saleitemid=128386

 

Eg ville helst hatt den typen som ein kan sjå gjennom i eit knipetak, slik som på biletet, men viss dette ikkje er råd å få tak i så får eg klare meg med den ugjennomsiktige typen.

 

Utfordringa mi så langt har vore å finne ein nettbutikk som sel slike, då eg bur høveleg langt frå næraste våpenbutikk. No har eg vore gjennom sortimentet til alle dei eg veit om (pluss eit par eg ikkje visste om før eg gjorde eit søk i Gule Sider :P), men eg finn ingen som fører nett denne typen linsebeskyttarar (biletet ovanfor er henta frå nettsidene til Midway, men det ser ut som om dette er ein modell som berre vert seld i lag med Swarovski-kikkertar).

 

Viss det er nokon som veit om ein nettbutikk som fører dette så vert alle tips mottekne med takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Leupold VX II sikte, 6-18 x42 tror jeg det er.

Til dette kan du få originale aluminium linsebeskyttere som du skrur inn i kikkertrøret, slik at det bygger minimalt på utsiden.

Disse er riktignok ikk gjennomsiktige, men kan kanskje være et alternativ.

Se på Leupolds nettside for detaljer.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar så langt, folkens! :D

 

Hjortefot: Ja, eg kikka litt på den varianten. Viss eg ikkje finn nett det eg tenkjer på så vert det nok den der eg går for. Han ser rett så grei ut. Det hadde som sagt vore greitt å hatt ein gjennomsiktig ein slik at ein kunne skyte utan å ta han av viss forholda tilseier det, men eg får sjå kva eg finn. Uansett, takk for anbefalinga!

 

Komla: Ein interessant ide. Eg var nett inne på nettsidene til Leupold og såg på desse. Som du seier så var det ei veldig kompakt løysing, men det står kanskje føre meg at dei tek noko lang tid å skru av viss det må gå litt fort (til dømes viss du støyter på ein elg på veg til posten)? Men alle løysingar skal vurderast, det er klart!

 

VeT|Us: Takk for den! Men det verkar som dei har gjort eit stort poeng av at denne berre passar enkelte Swarovski-modellar. Men det kan kanskje tenkjast at han kan brukast likevel?

Link to comment
Share on other sites

G.Larson: Jau, godt poeng. Viss dei måla stemmer så skulle det ikkje vere nokon grunn til at ikkje dingsen passar til andre kikkertar enn Swarovski sine. Eg skal ta kontakt med Midway og høyre.

 

Elles har det absolutt inga bråhast for meg å få tak i dette (det er meir for å vere klar til jakta i haust), så viss du har noko liggjande som du vil verte av med for ein høveleg slant så seier eg mange takk for at du tek deg bryet med å sjekke! :)

Link to comment
Share on other sites

men det står kanskje føre meg at dei tek noko lang tid å skru av viss det må gå litt fort

 

De dekslene jeg har fra Leupold, som er skrudd inn i hver ende av kikkertrøret, er ikke noe du skruer av når du skal bruke kikkerten. Selve lokkene er hengslet (som på en Buttler Creek) og kan vippes opp. De holdes lukket med en liten magnet, men er ikke vanskelige å åpne. Det forrerste dekselet har en liten kant som stikker ut, denne plasserer man bare tommelen bak å skubber lokket opp. Det bakerste dekselet har en liten "knott" man trykker på for å vippe lokket opp.

Man skrur altså ikke disse av når man skal skyte, vipper dem bare opp/ut.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Mr Drilling: Takk for tipset! Eg skal kikke litt rundt om eg finn noko der!

 

Komla: OK, då misforstod eg litt. Det var ikkje veldig mykje om å gjere før framdekselet frå Butler Creek hadde klarert dei gamle siktemidla, så viss denne har ein lågare profil så er det absolutt interessant å sjå på!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det kan være til noen hjelp, men da jeg for en del år tilbake kjøpte et Bushnell sikte, så kom det originalt med gjennomsiktige linsebeskytere av den typen du etterlyser. Kanskje du kunne finne noe som kunne passe din kikkert fra Bushnell?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Ulken og Raudnakke: Takk for tipsa! Eg skal sjå på dette! :)

 

JanT og amatør: Jau då, det er sjølvsagt eit alternativ å byte montasjar. Det kan godt hende eg gjer det på sikt. Men det vil uansett vere ein dyrare og meir omstendeleg prosess enn å berre prøve ein annan type linsebeskyttar, og dessutan måtte børsa skytast inn på ny. Ingenting av dette er på nokon måte uoverkomeleg, men viss eg får tak i ein linsebeskyttar som gjer jobben (omtrent) like godt som ein linsebeskyttar av typen "flipp-opp", så er det så langt eg kan sjå ingen vits i å gå over bekken etter vatn. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fysj og fy, høyere montasjer er normalt det man gjør nesten alt for å ungå. :wink:

 

Jeg har ettervert kommet til at man prøve monterer siktet med de lavest muligemontsjene man kan legge fingrene på. For så å sjekke hvor øyet kommer i siktet (man etterstreber at øyet skal være midt i på høyden når en har god kinkontakt).

Og så velger jeg de montasjene som kommer nærmest dette, dette gjør at man mye hurtigere får ett brukbart siktebilde når det skal gå litt fort for seg.

Link to comment
Share on other sites

Fysj og fy, høyere montasjer er normalt det man gjør nesten alt for å ungå.

 

Jeg har lagt merke til at dette er den gjengse oppfattningen. Og at mange mener at lave montasjer er et mål i seg selv. Jeg hadde en lang runde på gamle sluttstykke.com hvor jeg gikk igjennom fordelene med høye montasjer eller stor avstand mellom siktelinje og løpsaksen som på kombier med rifleløpet underst. Det er sikker mange som husker dette.

 

Men uansett, jeg også monterer sikter så lavt som praktisk mulig, men ikke på bekostning av det praktiske. Dvs jeg vil ha plass til de linsebeskyttelsene jeg vil bruke. Spikking på butler creek, for å få de på, synse jeg er en uting. Jeg velger ikke bort en svingmontasje, selvom jeg kunne spart 5mm i høyde. Ofte velger jeg sikter med montasjeskinne, selv om det også kanskje koster noen millimeter.

 

Og det er nettopp dette jeg forundrer meg over. Jeg opplever at så lite som 5mm høyere montasjer, får folk til å gremmes over at montasjen er så høy.

 

Kinnkontakt er viktig. Men noe som er værre enn for dårlig kinnkontakt er å ikke kunne få øyet lavt nok. Derfor er kolben tilpasset de åpne siktene. og på en slik kolbe som passer til åpne sikter, har jeg aldri sett noen som ikke blir minst 20mm for lav selv med den laveste montasjen som finnes. Dette er sikter med liten objektdiameter. (ofte da begrenset av okulardiameteren, som jeg tydelig ser en trend hvor denne bare øker.) Jeg ser oftere og oftere at det er 56mm kikkerter som blir montert. Da kommer de de ofte ikke lavere enn 30mm høyere enn siktelingja til de åpne siktene. Da blir etter min mening, de 5mm bare som en pølse i slaktetiden. Kolben passer ikke uansett.

 

Nå er det vanligere og vanligere at rifler ikke har åpne sikter. Rifler med lyddemper har det svært sjeldent. Så hvorfor har vi fortsatt det maset om at montasje skal være så lav, når ikke lenger målet er å bruke en kolbe som skal passe noenlunde både til åpne sikter, og skyting med kikkertsikte på?

 

Nei, slutt med det kontinuerlige maset om lave montasjer, men få kolben til å passe, bygg opp kinnstykket eller kjøp et skjefte som ikke er beregnet på åpne sikter. Skål man bruke både åpne sikter, og kikkert, er justerbar kinnstøtte det som det bør mases etter.

 

Kort oppsummert, for å få kinnkontakt, flytt kinnstykket oppover, kikkertsiktet kommer ikke helt ned uansett. Det er ingen tvil om at god kinnkontakt gjør at mam skyter bedre.

 

En annen ting jeg heller aldri has sett diskutert, hva med å montere åpne sikter som passer til en kolbekammen som er høy nok til kikkertsikter.

 

Men jeg har forståelse for at de færreste ønsker å montere justerbar kolbekam på en fin gammel drilling. Og det er disse våpnene som virkelig kommer til rett med veksle mellom åpne riflesikter, hagleskinne og kikkertsikte alt etter hvilken jaktsituasjon som man kommer opp i. Men det ble gjort i gamledager også

1206_schiwy_08_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

amatør@ Nå skriver jeg strengt tatt ikke at siktet skal være lavest mulig, men at man etterstreber å få siktet midt i der øyet havner med kinnkontakt (eller så nære som råd er over denne linjen). Og ja jeg husker siktelinje tråden på SL (den var heftig, og ingen ble enige, selv om alle sa det samme :lol: ). Men kort sagt så var konklusjonen dengang også, at for normale skyteavstander med normale kaliber, så spillte det ingen rolle om går for høy eller lav siktelinje.

 

Mitt poeng er at det er viktigt at i det en slenger kinnet til kolba, så er siktebildet der, ikke slik det ofte er med at man leter som en gal etter riktigt sted der en ser gjennom siktet (hvor mange ganger har jeg ikke under småviltjakt opplevd at skuddsjangsen forsvant mens jeg lette etter "bilde" i siktet). Hvordan man oppnår dette er for min del revnende likegyldigt, men jeg heller etterhvert til at det beste er å få kolben til å passe kroppen (spesielt for slike lanhalsede hegrer som meg selv), og så montere siktet midt i øyets høydenivå. Da er det komfortabelt å skyte, og så slipper en kansje "grey out" grunnet press på nakken. Dette forutsetter selvfølgeligt at man går for enten åpne eller optiske sikter, eller ekstremt høyt monterte åpne sikter ala AR15. Desverre er mange kolber ett kompromiss, og derfor er mantraet som oftest å få siktet ned på kassa.

 

Men der er ett annet moment man ofte glemmer, og det er at spesielt på lette børser, så kommer man ikke unna at dess høyere siktet er montert, dess mere påvirkes våpenets balanse til det negative (den tabben har jeg selv gjort). Så der er alltid flere ting som må veies opp mot hverandre ved valg av sikte og montasje høyde, selv omman som oftest er låst til lavest mulig montasje for å komme minst muligt ut av det området man ønsker å være i.

 

Siden det ble nevnt, så er noe jeg kunne tenke meg en picatinny eller weaver skinne så langt fremme på løpet som det går (eller på demper), og tilsvarende bak på kassa, slik at man kan smette på åpne sikter i samme høyd som de optiske når en ønsker det (akkurat som når man bruker disse systemene til å bytte mellom forskjellige skikkertsikter). Det hadde virkligt hatt noe for seg når regnet siler ned. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er vi jo helt enige da. Børsa skal passe slik at øyet havner rett på siktelinja når man kaster opp. En kolbekam som passer vil gjøre skytingen stødigere også, da man bruker kinnet til å holde fast geværet også.

Siden det ble nevnt, så er noe jeg kunne tenke meg en picatinny eller weaver skinne så langt fremme på løpet som det går (eller på demper), og tilsvarende bak på kassa
Dine bønner er hørt,( hvis du ikke er som meg og missliker Blaser da.)

bb8fc262b0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...