Jump to content

Jaktamunisjon i 308w til rein, hjort og rådyr


madsemann

Recommended Posts

Jeg går med store planer om å komme meg med på storviltjakt for første gang i høst. Dermed må det kjøpes inn jaktammunisjon til storviltprøven og jakten..

 

Jeg lurte derfor på om noen kan anbefale ferdigrullet jaktammo som egner seg på rein, hjort og rådyr? Trenger altså ikke en "elgvelter". Kaliberet er 308 og i og med at det ikke er snakk om å skyte så veldig mange skudd med jaktammoen er ikke pris det viktigste heller... Det som er en fordel er visst jaktammoen går noenlunde likt med en eller annen form for treningsammo, men dette vil kanskje variere fra rifle til rifle?

 

Riflen er en remington sps tactical med kort løp (20") og 1-12 snurr.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Ville sett på Federal trophy, samt den nye trophy tip. Ellers så har Remington Ladet ammo med siroco(var sikkert ikke rett skrevet) og accutip. Alle disse patronene er ladet med 165 grains kuler som gir lavere rekyl og fltere kulebane enn 180grains kuler. Samt min erfarin er at 165grains kuler samler mere likt med 150grains trenings ammo enn 180grains.

 

Men dette er min erfaring og dette vil variere fra våpen til våpen. Men har passet bra i 5 av 6 308 rifler jeg har/ har hatt.

 

Ps dette er mellomdyr til littdyr ammo men med veldig gode kuler som ekspanderer godt men som samtidig sparer kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er ok til cal.308win. Du trenger ikke de dyreste premiumkulene som swift, Lapua naturalis,Rino osv i og med at du ikke har noen ekstrem høy hastighet på kula. Fusion og Norma elite er 2 typer du godt kan bruke og som ligger i mellomsjiktet prismessig. Kan være greit å finne seg en type ammo som man er vant til å bruke. Hold deg unna de aller billigst merkene. Du får til en viss grad hva du betaler for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen stor jeger med mye erfaring, men slenger meg med i ny og ne og har noen rådyr på egen grunn. Skyting gir meg mye mer enn jakt. Men til saken: Jeg har langt mer tro på et presist skudd enn på de vanvittige diskusjonene om kaliber og kuletyper. Jeg har også en Remington Tactical (LTR) med 1:12. Den billigste, Norma forbedret elite, og likedan Oryx går hull i hull på 100 m. Jeg har ikke sett annet enn at både elg og rådyr faller for et presist skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig klar over at plassering teller over kuletype. Samtidig kan jeg svært lite om forskjellige kuletyper, bortsett fra forskjellen på helmantel og ekspanderende, og da er det greit å få litt tips slik at en evt. hjort faller greit samtidig som det er noe igjen av et evt. rådyr. Dersom noen har en link til en artikkel om kuletyper hadde det vært hyggelig om de delte den!

 

Flere tips mottaes med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

oryx!

 

holder godt sammen, ekspanderer villig lager en forholdsvis kraftig men likevel ren sårkanal. Som sagt er restvekten bra, og dette gir ofte penere slakt enn hvis det brukes tradisjonell blyspisskuler som federal power-shock og norma elite. Med den sitnevnte har jeg sett et par meget stygge hjorteslakt med mantelrester spredd rundt i begge bogene --> begge bogene ble kjøttdeig :?

 

Så hvis du verdsetter en effektiv kule som gir et (forholdsvis) pent slakt, og hvis ikke pris har noe å si da du ikke kommer til å skyte så mange skudd så er oryx et svært godt alternativ, men ferdigrulla norma oryx koster opp mot 30 kroner smellen bare sånn at det er sagt.

 

Uansett, jeg er godt fornøyd med ferdigrulla oryx :)

Link to comment
Share on other sites

Ellers finnes Laupua Mega i 150 grn. Passe kule for mellomstort vilt i 308. Den er ganske billig også, og går neppe helt ulikt andre 150grns kuler til trening.

 

Pass imidlertid på å prøve om matingen fungerer med den patronen. Fabrikkladd Mega nekter plent å mate skikkelig i Sako Forester jeg brukte tidligere. Sikkert fordi patronen er kort og butt.

 

Forøvrig er 150 grn Fusion sikkert et knallbra valg, men jeg har ikke jakterfaring med den selv.

 

Jeg syns 180 grns Oryx blir voldsomt sålenge du ikke skal på elgjakt. Ikke fordi det ikke virker eller ødelegger mer kjøtt (for gjør de neppe), men fordi patronene er dyre og gir kraftigere rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lett litt mer fantes det er bra tråd om 308 kuler her på kammeret

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=20625&st=0&sk=t&sd=a

 

Dessverre var ikke fusion testet der enda, men etter å ha lest en del på nettet virker dette som en god kule som selges til fornuftig pris. Så jeg tror nok jeg kommer til å gå for denne. Da gjenstår det bare å velge vekt...

 

Hva tror dere vil fungere best på overnevnte dyr? 150, 165 eller 180 grs?

 

mads

Link to comment
Share on other sites

Ikke no dårlig valg.I 308Win er mitt valg 165gr.Og 150gr innimellom,eller om jeg ikke får tak i 165gr.Bruker Nosler Accubond.Har og god efraring med Mega,Nosler Partition,Grand Slam,Silvertip osv.Men det til Rein,Litt Hjort og Rådyr.(bruker litt diverse kaliber).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ville gått for Lapua MEGA 12 g. Har god erfaring med denne og du behøver ikke kjøpe noe dyrere kule enn denne. Holder mer enn godt nok.

 

Hvis du skal slå på stortrommen anbefaler eg Ferdreal TBBC.

 

 

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dei 3 artane der, ferdigrulla til 308, so vil det meste av jaktammo i handelen i gruppa 150-180 grs fungere heilt fint. Der er jo eit hav å velge i, og det er meir eller mindre smådetaljar som skiller dei i praksis.

Enkelte våpen kan vere kresne mtp presisjon, so finn ein type som går godt børsa di. Med det utvalget som fins her, er det null poeng å bruke ammo som går berre sånn passe, fordi akkurat den kula måtte ha bra rykte...

 

Du kan jo feks vurdere:

Oryx, fusion, mega, noisler, rhino, trophy bonded, alaska, vulcan, Core-locked, Swift, Barnes, osv osv osv

 

Rein personleg ville eg styrt unna (berre for å nevne det): Elite (uansett om den er ny eller gammal), Sellier & bellot, Partizan, Sierra Game King. Men det er no meg, der fins jegerar med gode erfaringar med alle dei og.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har akkurat samme riflen selv, lurer på en liten sak ang anslag.

I og med at den er 20" må en vel godt opp i kule vekt for å klare kravet til anslag for vilt over rådyr størrelse, "mister" en del hastighet på det løpet.

Noen som har noen abefalinger ang det?

Hvilken utgangshastighet må en ha på 150, 165 og 180grn kuler for å nå helt opp, og blir det forsvarlige hjemmeladinger av det?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme riflen selv, lurer på en liten sak ang anslag.

I og med at den er 20" må en vel godt opp i kule vekt for å klare kravet til anslag for vilt over rådyr størrelse, "mister" en del hastighet på det løpet.

Noen som har noen abefalinger ang det?

Hvilken utgangshastighet må en ha på 150, 165 og 180grn kuler for å nå helt opp, og blir det forsvarlige hjemmeladinger av det?

 

Absolutt ingen problem med noen av kulevektene så lenge du bruker et egnet krutt! Har selv et løp på 22" (56 cm) og jeg får 180 grs kuler opp i over 800 m/s uten å få trykktegn, 165 grs kuler får jeg opp i 830+ og 150 grs kuler får jeg opp i ca 850+. Så du trenger ikke bekymre deg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...