Jump to content

Jogging med elghund


Leonidas

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en 14 mnd gammel gråhund som jeg har begynt å ta med på korte og rolige joggeturer (35 min/ 5 km). Jeg har passet på å ikke legge ut på joggetur på dager hvor det har vært for varmt. Jeg benytter sele og strikk.

 

Når vi jogger så ligger hun ikke foran og drar, men ved siden av meg. Det synes jeg er helt greit. Men når vi kommer til bratte oppoverbakker så blir hun hengende etter og jeg må nærmest dra henne med dersom vi skal opprettholde noe som kan kalles joggetempo. Siden jeg ikke har lyst til å tvinge henne med så blir det ofte til at vi går i oppoverbakkene, noe som er litt frustrerende.

Det virker mer som det er motivasjonen det er noe feil med enn fysikken. For dersom det plutselig dukker opp noen andre mennesker eller dyr så virker hun brått ikke sliten i det hele tatt.

Når vi går på spor i skauen viser hun heller ingen tegn på dårlig kondis eller at hun sparer på kreftene.

 

Er det andre her som har lignende erfaringer med elghunder og jogging? Tips tas i mot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Har ei gråhundtispe på to år og opplever akkurat det samme som trådstarteren. Det er tydelig på bikkja at det er motivasjonen det står på og ikke kondisjonen. Hun konsentrerer ikke seg om oppgaven, men snuser en del på overvær mens hun småtraver.

 

Etter at vi fikk trent inn kommandoen "Gå foran" har det blitt enklere å løpe med henne, men hun løper fremdeles ikke fortere enn at strikken er slapp.

 

Tror at elgbikkjer generelt ikke er like glade i ensformig løpetrening som fuglehunder.

 

edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spisshunder generelt er vel ikke bare glad i å løpe kunn for å løpe,,,,,er vett i hue på dem :mrgreen: må ha vilt foran seg 8)

 

men jeg har sykkla mye med gammlehunden min,finskspets,men han er ivrig den første km å så dabber det av i mere rolig tempo,,,,, men kommer det ei katte ut i veien så er det null problem å dra en gubbe på noen tunge kg :lol: sjøl om det er motbakke,,,, så en motivajons faktor er nok ikke dumt å tenke på,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Spisshunder generelt er vel ikke bare glad i å løpe kunn for å løpe,,,,,er vett i hue på dem :mrgreen: må ha vilt foran seg 8)

 

Du får kjøpe deg en større spisshund :wink:

 

 

Har to jämter som jeg sykler ofte med,rundt 2 mil er turen på,men holder meg til grusvei !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjør det til noe moro helt enkelt. En ekstra godbit fast etter avsluttet tur kan være en liten motivasjonsbooster. Har selv hunder med varierende motivasjon for løpeturer, men det lar seg gjøre å motivere og det er som regel ikke rare gulroten som skal til.

Link to comment
Share on other sites

....Du får kjøpe deg en større spisshund :wink:

Har to jämter som jeg sykler ofte med,rundt 2 mil er turen på,men holder meg til grusvei !

Kanskje det er slik at gråhundene heller bruker energien sin på jakt, mens Jämthundene helst vil være trekkhunder :mrgreen:

 

Til trådstarter:

Et annet moment er jo at du har en ung hund som du skal være glad vil bruke nesa si borti alt mulig. Det er da derfor vi har dem, er det ikke. Gråhunder er vel generelt ikke så veldig glad i denne formen for mosjon. Har selv et pack i sykkelen og får ikke noe hjelp der, nei. Om jeg tar en titt i speilet og ser på magen min, så har jeg forresten godt av å tråkke selv også :oops:

Link to comment
Share on other sites

Sitter å bremser og prøver å holde tempoet nede når jeg er ute med mine. :lol: Tar ei stønn før de har kommet inn i rask trav og da kan jeg få litt mosjon også :wink:

De digger en sykkeltur og går i taket når jeg tar fram sæla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...