Jump to content

Beretta Ultra Light


saan

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Beretta Ultra Light til rypejakt.

 

Er det noen her som har brukererfaring med denne hagla ?

 

En del stål er vel erstattet med lettmetall for å redusere vekten. Personlig er jeg ikke "allergisk" mot hverken lettmetall eller plastdeler på våpen, så lenge disse brukes på steder de ikke blir utsatt for direkte mekanisk slitasje. Derfor vil jeg gjerne høre fra dere om dere har hørt om, eller selv erfart noe positivt/negativt med denne hagla. De som av følelsesmessige årsaker mener våpen kun skal bestå av ståldeler, må gjerne mene det, men det er ikke den diskusjonen jeg ønsker å starte her.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd hagla på banen, og den er VELDIG god å skyte med etter min mening. Holdt på å kjøpe ei slik, men endte opp med ei urika i stedet - da ene og alene på grunn av pris.

 

Vet en på banen som sikkert har skutt over 1000 skudd med sin ultralight. Den er tight og fin, slik som kan forventes av en hagle til den prisen. Vet at han knakk en tennstift når hagla var nesten helt ny, uten at det har vært et problem senere.

 

Kan ellers nevne at urika'n min har spyttet ut i overkant av 5000 skudd nå. Det er en halvauto med lettmetall låskasse. Jeg ser ikke forskjell på de slitemerkene som var kommet etter 50 skudd, og de slitemerkene som er der nå...Har ikke hatt noen feil på hagla i det hele tatt - så jeg tror nok Beretta vet hvor de skal bruke hva når de bygger ei hagle :wink:

 

Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

beretta lager jo kvalitets våpen med stor K så det er ikke noe farlig med å kjøpe disse haglene.

jeg har også en urika som har spyttet ut rundt 2000-3000 skudd uten noe feilslag :D

 

Ikke løp å kjøp med ta sikkelig rennafart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har beretta ultra light lux, som er rimelig lik ultra light, men med litt mer påkosta graveringer.

Rett og slett en nydelig og lett hagle som er en drøm å gå med på fjellet og i skogen.

Kanskje litt lett for leirdueskyting for enkelte, men jeg har 71 cm løp, så den blir kanskje ikke så vinglete som 67cm.

Er vel en 8 år gammel nå, og fremdeles er den veldig "tight", kanskje siden jeg alltid har behandlet hagla som om den var laget av glass (lukker pent igjen). Dette har jeg vært ekstra nøye på siden låskassa er laget av aluminium, og at jeg vil ha denne hele livet.

Etter min mening den ultimate hagla for lange dager på rypefjellet og i skogen, men ingen hagle du burde råskyte med på leirduebanen flere dager i uka.

Link to comment
Share on other sites

Har beretta ultra light lux, som er rimelig lik ultra light, men med litt mer påkosta graveringer.

Rett og slett en nydelig og lett hagle som er en drøm å gå med på fjellet og i skogen.

Kanskje litt lett for leirdueskyting for enkelte, men jeg har 71 cm løp, så den blir kanskje ikke så vinglete som 67cm.

Er vel en 8 år gammel nå, og fremdeles er den veldig "tight", kanskje siden jeg alltid har behandlet hagla som om den var laget av glass (lukker pent igjen). Dette har jeg vært ekstra nøye på siden låskassa er laget av aluminium, og at jeg vil ha denne hele livet.

Etter min mening den ultimate hagla for lange dager på rypefjellet og i skogen, men ingen hagle du burde råskyte med på leirduebanen flere dager i uka.

 

Har samme hagla og samme erfaring. Den ekstra kiloen kjener du godt etter en dag i rypefjellet, men den blir litt mer vinglete enn et tyngre våpen. På den annen side skal du gå på støkkjakt er det vel ikke mange som greier å gå med en 3.5 kg skikkelig parat en hel dag, mens det greier du bedre med 2,6 kg.

Link to comment
Share on other sites

Har den selv:) Helt herlig hagle! Har skutt ca 1000 skudd med den, og den kjennes helt lik ut som da den var ny. Det eneste negative jeg kan komme på er at sikringen er litt hard på de første 200 skuddene. Ellers er det en helt super hagle, så hvis du har 20 000 å bruke på hagle, så løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Min probemstilling for tre år siden var: Beretta ultralight (lux) eller den vanlige Silver Pigeon. Jeg falt ned på sistnevnte da jeg skjøt bedre med den etter å ha testet begge to. Har ikke angret, heller ikke på slutten av lange dager i fjellet. Lettvekteren ble funnet for lett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik som Bris hadde jeg samme problemstilling å velge mellom SP og UL, men valget falt på SP generelt fordi jeg fikk "følelsen" på denne. Var bare noe som kom når jeg sto i butikken og monterte haglene på tur, tok på dem, klådde, koste, kasta og tja alt mulig rart. Og det kom til meg at et par ekstra gram på toppturen, ikke noe problem. For gromhagle ble det! For selv om vekta er litt høyere så er det den indre følelsen, (ja høres sykt ut) som jeg går med når jeg har denne hagla i hendene, som betyr alt :D

Hm, ikje at jeg tror dette svarte deg på noen spørsmål, men husk å ta på dem, MASSE :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle inspill. Det er ren fjellrypejakt jeg eventuelt skal bruke den til, så kaliber 12/70 holder i massevis. Jeg har andre hagler som tar 76 mm hvis det skulle trengs. Det er vekta + at jeg snubla over en med uvanlig pent treverk som fikk meg litt interessert i denne modellen.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne at Fabarmen bare veier fra 2,65 kg til 2,85 kg:)

 

Sitat Klikk.no:

 

"Denne nye lettvekts O/U hagla – Fabarm Axis AL 12 Elite – er i kaliber 12/76, har låskasse i lettmetallslegeringen Ergal med ny og rikelig gravyr og titanfinish. Hagla har oppgradert valnøtt med oljebehandling. I tillegg har den spesial innvendig løpsprofil – Tribore – for bedre funksjon, samt lange spesial Inner HP choker. Løpslengde: 61, 66, 71 eller 76 cm."

 

"Italienske Fabarm gir nå en helt spesiell garanti for bruk av stålhagl og andre alternative hagl med høyt trykk, nemlig en trykktesting til 1630 bar overtrykk i sine nye modeller. Trykktest 1370 bar kvalifiserer for liljemerking, altså offisiell sluttmerking (stempel), som i regelen er høyeste gradering for stålhaglbruk"

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ultralight kan være litt slem med 2x skudd med magnumladning,men bortsett fra det er det en fantastisk hagle.Personelig valgte keg en 20" SP istedet pga samme lave vekt,men bedre rekyl.Har skutt mye på bane mot Ultralight´n 12". Og jeg må inrømme at med en 20" så ligger snittet mitt over 20 og eieren av ultralighten ca 17. Mange ler av folk med 20" men etter at de ser en som kan skyte skeet og trap endrer de ofte mening.Etter en dag på fjellet blir man helfrelst. Mitt beste råd 20" Beretta SP S686 er det beste sett på pris.2x skudd med magnumpatroner i skogen er en drøm.

Lykke til med valg av hagle.

Link to comment
Share on other sites

Man går ikke feil med en Beretta hagle uansett. Hvis ønsket er lav vekt anbefaler jeg å sammenligne UL i 12/70 med en 686 i 20 mag. Det er litt smak og behag, jeg foretrekker balansen i haglen med stålbaskyl og endte i min tid opp med en 685 i 20 etter nettopp den sammenligningen.

Ad lettmetallsbaskylen, så er det ingen grunn til bekymring over den. Beretta kan tingene godt nok til at de har lagt inn forsterkninger av titan på alle kritiske punkter, eks. støtbunn og hengselbolter.

Hvis ikke du allerede har kjøpt haglen, så lykke til !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...