Jump to content

Skytterlag, ammo til jegere


fjompen

Recommended Posts

Som nyengasjert i det lokale skytterlaget er det noen spørsmål som dukker opp.

Det jeg lurer på, er hva slags utvalg av ammunisjon andre skytterlag tillbyr jegere,og hva som er normal pris.

Det er bare 6,5x55,308w og30-06 som er aktuelle. De fleste jegere er jo litt opptatt av pris, og det er heller ikke meningen å tjene grovt på dem. :) Hos oss er det jegere som skyter flest skudd på banen, så vi må passe godt på dem. :)

Link to comment
Share on other sites

I vårt skytterlag er det en børsemaker som står for ammo valget, så alle må bruke Norma forbedtert Elite, da han synes at det er godt nok til de fleste.

Problemet på øvalses ammoen har det vært brukt ulike merker med forskjellig kulevekt, dette har medført til en del skruing på sikter fra år til år.

Prøv å vær konsekvent på innkjøp av merke og kulevekt.

Har hørt at Federal fusion og American Eagel (begger fedreral ammo) skal gå noe lunde likt i de fleste børser.

Eller er jo Norma Jaktmatch og og andre norma produkter en klassiker.

Husker desverre ikke prisene, men pleier som sagt å lagerføre de tre store 6,5x55. 308 win, 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Problemet på øvalses ammoen har det vært brukt ulike merker med forskjellig kulevekt, dette har medført til en del skruing på sikter fra år til år.

Prøv å vær konsekvent på innkjøp av merke og kulevekt.

Har hørt at Federal fusion og American Eagel (begger fedreral ammo) skal gå noe lunde likt i de fleste børser.

Eller er jo Norma Jaktmatch og og andre norma produkter en klassiker.

Er jeg veldig sær og slem når jeg ser det som mer en fordel enn en ulempe at disse jegerne må skyte inn siktene hvert år?

 

Etter at Lapua kuttet ut Trainer (som vi solgte sammen med jaktpatronen Mega) så har vi kjøpt litt forskjellig ammo. Vi selger fortsatt gjerne Mega, nærmere jaktstart trolig i kombinasjon med den patronen som Landrø har tatt inn som erstatning for Trainer; Partizan. Vi har nylig kjøpt inn en god del Norma Golden Target, fordi hobby-/konkurranseskytterne på banen heller ville ha denne enn Partizan. Oppunder jaktstart er det imidlertid en ulempe å kun ha ammo i 50-pakninger, og det er en av grunnene til at vi da også gjerne tar inn Partizan i 20-pakninger. Norma Jaktmatch går godt i svært mange børser, og matcher Normas jaktammo, men Golden Target til Skytterlagspris er rimeligere. Det kommer an på hva man prioriterer.

 

Prisen på ammo er i stadig endring, så lagets selvkost vil avhenge av pris på kjøpstidspunktet. Man bør derfor være litt varsom med å se alt for grundig på prisene på andre baner, og heller bestemme hvilket påslag man skal bruke på det man har kjøpt inn, ut fra hvilket tilbud man ønsker å ha til jegerne.

Link to comment
Share on other sites

Norma Jaktmatch går godt i svært mange børser, og matcher Normas jaktammo, men Golden Target til Skytterlagspris er rimeligere. Det kommer an på hva man prioriterer.

Er det egentlig noen forskjell på GT og JM? Siste pakka jeg kjøpte til store-Sakoen var GT. Kula (ihvertfall den delen som stikker utenfor hylsa) er til forveksling lik (jeg greier ikke å se forskjell), og oppgitt V0 skiller med 5 m/s, som jo er godt innenfor slingringsmonnet ift. ulik pipelengde. Inntil noen overbeviser meg om det motsatte, er jeg tilbøyelig til å tro at ihvertfall .30-06 Jaktmatch og .30-06 Golden Target er samme patron pakket i ulike esker.

Link to comment
Share on other sites

Vi kjøper mest konkuransepatroner fra norma, og endel fra dfs. Jaktammunisjonen kjøper vi hos en lokal forhandler, og det er norma forb.elite og nosler. Vi har også kjøpt inn noe partizan fra Nisi. Sp og Fmj.

Det har en tendens til å bli mye forskjellig slags ammo,og mange ser kun på pris. Tror det er nødvendig med to typer blyspiss, "billig", og "dyr". Men hva slags??

Og det bør vel holde med en type helmantel i hvert kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Hei "fjompen". har handlet inn endel ammo for laget ti ljegerne de siste åra. Når det gjelder helmantel så har vi brukt mye partizan og umc(remington) Fått de inn til laget for under 5 kroner. og vi tilgode ser medlemmer med en god del. Og de som ikke er medlem betaler litt under veil pris. Når det gjelder bly så vil mange fortsatt ha forbedret elite. Men vi har i de senere åra konvertert endel ti lå bruke bedre kuler. vi valgte å ta inn sako shh. somer ei god kule som var relativ rimelig før schou tok over. Men norma har også skrudd op pprisene skikkelig. så veil pris på eliten er i år 360 kroner. og sakoen ca 400. Vi solgte også noe oryx tidligere, men de har tat helt av i forhold til pris, de runda vel 600 for ei pakke 3006 i år. Som nevnt ovenfor er jo golden target ei god patron, men bakdelen er 50 skuddspakninger, samme med sellior & belliot.

 

Ei annen bly patron som er god, men er litt ukjent for mange er remington clu. Den kan bortimot sidestilles med oryx, men er vesentlig rimligere.

 

(ser du er fra sørlandet, det er jeg også, jeg 6 mil fra kr.sand)

Link to comment
Share on other sites

Norma Jaktmatch går godt i svært mange børser, og matcher Normas jaktammo, men Golden Target til Skytterlagspris er rimeligere. Det kommer an på hva man prioriterer.

Er det egentlig noen forskjell på GT og JM? Siste pakka jeg kjøpte til store-Sakoen var GT. Kula (ihvertfall den delen som stikker utenfor hylsa) er til forveksling lik (jeg greier ikke å se forskjell), og oppgitt V0 skiller med 5 m/s, som jo er godt innenfor slingringsmonnet ift. ulik pipelengde. Inntil noen overbeviser meg om det motsatte, er jeg tilbøyelig til å tro at ihvertfall .30-06 Jaktmatch og .30-06 Golden Target er samme patron pakket i ulike esker.

Det er i alle fall ikke samme kulen til Jaktmatch og Golden Target i 6,5x55.

Golden target er her samme kule som Diamond Line. Forskjellen er at Diamond Line er Moly-belagt.

Jaktmatch har to forskjellige kulevekter til 6,5x55.En 100grs hulspiss og en budt 120grs. helmantlet kule som er brukbar til fugl og annet småvilt.

 

Utvalget av Norma trenings-patroner i 30-06 har ikke vært all verden, men den Golden Target’en må være helt ny. Stemmer sikkert at det er samme kule og tilnærmet samme patron som Jaktmatch i samme kaliber hvis kula er en budt helmantel.

Men i Normas oversikt på http://www.norma.cc så virker det ikke slik.

Link to comment
Share on other sites

Hei "jamt", siden vi holder til i samme landsdel,tør jeg å spørre: Hvor kjøper dere partizan, umc, og sako patroner? Er det hos en lokal forhandler?

Jeg ser "fordelen" med 20pakninger, mange "erfarne jegere" synes det er unødvendig med 50 patroner til trening. :)

Link to comment
Share on other sites

den Golden Target’en må være helt ny. Stemmer sikkert at det er samme kule og tilnærmet samme patron som Jaktmatch i samme kaliber hvis kula er en budt helmantel.

Men i Normas oversikt på http://www.norma.cc så virker det ikke slik.

Jeg vet ikke hvor ny den er, men det er nå et par år siden jeg ble tipset om denne ammoen som et rimeligere alternativ til Jaktmatch. Nå har jeg selvsagt skutt opp de siste restene av JM-ammo og har bare GT i skapet for tida, men jeg skal høre med naboen når jeg kommer hjem fra påskeferie om han har ei eske JM liggende. Isåfall kan jeg fotografere en av hver og legge ut en etter-påske-quiz om hvilken som er hvilken 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

skytterlaget vårt kjøper inn div trenings/konkurranseammo i 6,5x55 308 og 3006. jegerne skal ha det billigste som oftest. samme med blyspissene som kjøpes inn.

 

det de sier er omtrent som følger; jeg skal ha 5 skudd, blyspiss, til prøva, og dem skal være billige.....

 

ja de klager faktisk på at det er 20 patroner i pakka, de hadde jo bare trengt 5 eller 10

Link to comment
Share on other sites

Støtter deg der, høgger'n! Eg fatter egentlig ikkje, att slike karer har råd til å jakte eg!!! Eg blir rett og slett provosert av den type haldninger. Eg har gått mang ei runde med han som kjøper inn ammo i vårt skytterlag, da det har vert partizan og selleri og gulerot som har blit solgt i 308 og 30 06. Eg har bett han gang på gang om og ta inn litt vettug ammo, og han gjorde eit tappert forsøk på og selge lapua, men han måtte jo ha hjertestarter på ammolageret, for gammelkara fekk jo angina og hjertestans heile gjengen, når dei hørte prisen på den ammo'n kontra det dei vanlegvis kjøper. Av det han tok inn, har han vell solgt 5 pakker eller noko slikt :roll: Eg såg faktisk ein av dei kara som hadde kjøpt lapua på bana i fjor haust, han hadde skutt prøven med partizan, og hadde ein indre kamp med seg sjølv, om han verkeleg skulle spandere ein laupa til trening, slik att han viste att skuddet gjekk der det skulle. Han gjorde faktisk det! Men det var rein smerte og fortvilelse og sjå i anskiktet på den mannen, når han kamra den mega'n!!! Kva skal ein gjere med slike karer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som deltaker og administrator av storviltprøven ved en DFS bane, har vi sluttet å selge amo.

Grunnen er at folk skal ha det biligste uansett hva det heter.

De mest gjerrige drar opp av lommen diverse gamle patroner som er overliggere fra historiske tider.

Når vi påpeker at de bør bruke samme amo til oppskyting som de skal jakte med, er det flere som svarer at jakt amoen er så dyr at de må bruke opp restene fra «krimkrigen» først.

Jeg /vi vil ikke selge amo som vi selv ikke vil bruke på jakt.

Link to comment
Share on other sites

slik jeg ser det kan like gjerne skytterlaget selge det jegerne skal bruke på banen som at jegerne kjøper det selv. om skytterlaget kun selger mega, a-frame eller Oryx, vil ikke de få solgt særlig med ammunisjon.

 

jeg har møtt på jegere med plastpose med div 30-06 oppi som de bruker til oppskyting. så på noe slik ammo hs en fyr. det var en salig blanding av amerikansk garand-ammo i klips, norsk RA produsert mauser ammo i klips, litt div helmantler, og tilogmed litt panserbrytende og sporlys.

 

jetror enkelte av disse jegerne hadde skutt de 30 skudda i 308w børsa si med blåplast om de hadde fått de skudda gratis(eller funnet de i kjellern).

Link to comment
Share on other sites

Siden Grimm spør skal jeg svare.

Nå ligger dette ca 15 år tilbake i tid. Da solgte vi skytterlags amo fra Norma/Raufoss. Av jakt amo så var det Norma elite som var rådene.

Stadige kommentarer om at vi måtte skaffe billigere amo som S/B og andre billig løsninger gjorde at vi bestemte oss for å kute ut salget av amo.

Jeg vil ikke bruke Elite på jakt,men det er min vurdering. Jeg lader selv og bruker konsekvent premmium kuler.

Link to comment
Share on other sites

I fjor hadde vi mesteparten av tiden to ulike typer jaktammo til salgs på banen; rimelig Elite/Mega og en klart dyrere premiumpatron. Da har jegerne valget. De aller verste gnitalusene som er beskrevet her i tråden er vel trolig uhelbredelige uansett. Vi har heldigvis relativt få av disse på vår bane, og det er derfor mindre grunn for oss til å bli oppgitt over kommentarer om at vi ikke fører den aller billigste ammoen.

 

Jeg håper vi kan oppnå noe ved å tilby et valg mellom ulike kvaliteter til de jegerne som kjøper jaktammo på banen. De jegerne som forventer at vi har ammo å selge dem, virker å være temmelig styrt av vanen. Tydeligvis kommer flere av dem litt i stuss når de blir tilbudt dyrere ammo av høyere kvalitet som et alternativ til det de alltid har kjøpt. Ved synet av prislisten foran skranken spør de gjerne om hva prisforskjellen skyldes, og hva kvalitetsforskjellen består av. Mitt litt naive håp er at noen av disse jegerne ikke dukker tomhendt opp på banen når de kommer tilbake neste år, fordi de selv har pønsket ut hva de vil ha og hvor de kan få tak i det. (Bevisstgjøring; steg 1. :wink: )

 

Forøvrig kan det muligens virke litt arrogant når vi som er langt over gjennomsnittlig interesserte disser jaktkuler som har felt et uhorvelig antall vilt, bare fordi vi selv foretrekker mer moderne premiumalternativer? Det er trolig bedre å prøve å skille mellom enkle men velprøvde kuler, og kuler/patroner som viser seg å være direkte dårlige?

Link to comment
Share on other sites

Gode tankar her, Grimm! Eg trur det er lurt at skyttarlaget/prøvearrangøren har rimeleg ammo av brukbar kvalitet (Elite, Mega) og eit dyrare alternativ ved sida, enn at laget ikkje sel anna enn den dyre og dermed sender jegerane ut etter det aller billigaste som er å få. Eg ville ikkje vera redd for å jakte t.d. rein med Elite og elg med Mega, sjøl om eg helst brukar noko anna.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite spørsmål her fra en som kommer fra kategorier tidligere nevnt.

Er ikke direkte gjerrig, men mer uvitende om hva som er bra treningsammo.

Har prøvd mye rar ammo,men veit fortsatt ikke hva som er brukbart.

På banen der jeg skyter og kjøper treningsammo er det gamle æljjegere som styrer butikken, og innkjøpene er nok deretter.

Til jakt bruker jeg Norma Oryx og det jeg jakter er rådyr og gaupe.

Men jeg synes det blir litt råflott å bruk Oryxen til treningsammo hele sommeren.

Så noen gode forslag mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Støtter deg der, høgger'n! Eg fatter egentlig ikkje, att slike karer har råd til å jakte eg!!! Eg blir rett og slett provosert av den type haldninger. Eg har gått mang ei runde med han som kjøper inn ammo i vårt skytterlag, da det har vert partizan og selleri og gulerot som har blit solgt i 308 og 30 06. Eg har bett han gang på gang om og ta inn litt vettug ammo, og han gjorde eit tappert forsøk på og selge lapua, men han måtte jo ha hjertestarter på ammolageret, for gammelkara fekk jo angina og hjertestans heile gjengen, når dei hørte prisen på den ammo'n kontra det dei vanlegvis kjøper. Av det han tok inn, har han vell solgt 5 pakker eller noko slikt :roll: Eg såg faktisk ein av dei kara som hadde kjøpt lapua på bana i fjor haust, han hadde skutt prøven med partizan, og hadde ein indre kamp med seg sjølv, om han verkeleg skulle spandere ein laupa til trening, slik att han viste att skuddet gjekk der det skulle. Han gjorde faktisk det! Men det var rein smerte og fortvilelse og sjå i anskiktet på den mannen, når han kamra den mega'n!!! Kva skal ein gjere med slike karer :lol:

 

Ser ikke hva som er i veien med å skyte prøva med billigdritt. Man skyter da inn med den jaktpatronen man skal jakte med før jakt uansett. :D

Ser igrunn heller ikke noe problem i å jakte med billigdritt, har da funket for disse gamle ubrukelige karene i 40-50-60 år... :roll:

Så kan man jo stille seg spørsmålet, hvem er egentlig den største idioten? Jeg som handler "dyr" ammo? Eller gamlingen som gjør det samme jeg gjør med mine patroner - til halve prisen..?

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig noen forskjell på GT og JM? Siste pakka jeg kjøpte til store-Sakoen var GT. Kula (ihvertfall den delen som stikker utenfor hylsa) er til forveksling lik (jeg greier ikke å se forskjell), og oppgitt V0 skiller med 5 m/s, som jo er godt innenfor slingringsmonnet ift. ulik pipelengde. Inntil noen overbeviser meg om det motsatte, er jeg tilbøyelig til å tro at ihvertfall .30-06 Jaktmatch og .30-06 Golden Target er samme patron pakket i ulike esker.

Samme kula! Du får kjøpt kulene løst også, da uten rillekant. Helt kurant BC, ca 0,420.

GT er tilgjengelig i 6,5x55, 308 og 30-06. Uten å sjekke det, mener jeg at JM har noe mindre VO enn GT men som du sier - veldig like patroner.

Takk for sist forresten! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Samme kula!

I thought it enough. Myste litt på en JM i .308 her forleden, og ikke eff om jeg klarer å se forskjell på den kula og ei kule fra en .30-06 GT

Uten å sjekke det, mener jeg at JM har noe mindre VO enn GT

Som sagt, 5 m/s for .30-06 ifølge det som står på pakka. Jeg tror fremdeles det er innenfor slingringsmonnet for målingene.

Takk for sist forresten! :wink:

I like måte. Det var hyggelig den lille stunda det varte ;)

Link to comment
Share on other sites

5 m/s for .30-06 ifølge det som står på pakka

Iflg norma.cc skiller VO for 6,5 og .308 hhv 10 og 20 m/s - for den som måtte ha interesse av det.

 

Ja hyggelig var det, men jeg begynner å bli gammal :lol: trøtt i trynet etter jobb og høy musikk = litt kjedelig selskap.

Link to comment
Share on other sites

5 m/s for .30-06 ifølge det som står på pakka

Iflg norma.cc skiller VO for 6,5 og .308 hhv 10 og 20 m/s - for den som måtte ha interesse av det.

I 6,5 er skilnaden betydeleg større enn i 308/30-06. Jaktmatchkula i 6,5 er ein halvspiss heilmantel på 120grs, mens Golden Target i 6,5 brukar same kula som Diamond Line (130grs), men utan moly.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ett lite spørsmål her fra en som kommer fra kategorier tidligere nevnt.

Er ikke direkte gjerrig, men mer uvitende om hva som er bra treningsammo.

Har prøvd mye rar ammo,men veit fortsatt ikke hva som er brukbart.

På banen der jeg skyter og kjøper treningsammo er det gamle æljjegere som styrer butikken, og innkjøpene er nok deretter.

Til jakt bruker jeg Norma Oryx og det jeg jakter er rådyr og gaupe.

Men jeg synes det blir litt råflott å bruk Oryxen til treningsammo hele sommeren.

Så noen gode forslag mottas med takk.

 

Hei...Ja Oryx er ei altfor dyr kule og bruke til trening( Også unødvendig og bruke til jakt syns jeg)

 

Som trenings ammo har du:

Jaktmatch i de fleste kaliber(dyrt å bruke)

Golden target er også ett godt valg.(fås i kaliber 6.5X55, 308win og 30.06)Rimelige og gode.

Remington UMC (308win og 30.06)Rimelige og gode.

Partizan(Mange kaliber) Rimelige og ok.

Lapua Trainer( Ute av produksjon men kan finnes i noen våpen butikker enda) 6.5X55, 308win og 30.06

Sellier og bellot. (Mange kaliber)Rimelige og gode.

 

Det finnes mange andre også som jeg ikke gidder nevne siden det meste av ammo er brukendes til trening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...