Jump to content

Går Trainer og Mega virkelig likt?


Kriegh

Recommended Posts

'Bare å teste det' eller 'Bruk søkfunksjonen'. Faens drittsvar! Jeg spør fordi jeg vil at noen som har erfaring eller peiling nok til å uttale seg skal gjøre det. Vil dere at jeg skal teste Mega på en rype i dag?

 

Djeeses..... :cry:

Link to comment
Share on other sites

'Bare å teste det' eller 'Bruk søkfunksjonen'. Faens drittsvar! Jeg spør fordi jeg vil at noen som har erfaring eller peiling nok til å uttale seg skal gjøre det. Vil dere at jeg skal teste Mega på en rype i dag?

 

Djeeses..... :cry:

 

Det finne svel en blink å oppdrive vel.

Svarene du har fått innviterer deg til å skaffe deg erfaring selv, og da kan du jo dele denne erfaringen med oss andre.

Er ikke verre en det vet du

Link to comment
Share on other sites

Er det andre som selger Trainer enn Winge Våpen? Hva vil forresten en Mega gjøre med feks en orrfugl, tiur rype?

 

 

He he, jeg er litt sur i dag, beklager det :lol:

 

Selvsagt skjønner jeg at en kule kan gå ulikt i ulike rifler, det er mer spørsmålet om hva en Mega (annet enn å ta livet av den) vil gjøre med en rype - det er DET jeg lurer på :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

'Bare å teste det' eller 'Bruk søkfunksjonen'. Faens drittsvar! Jeg spør fordi jeg vil at noen som har erfaring eller peiling nok til å uttale seg skal gjøre det. Vil dere at jeg skal teste Mega på en rype i dag?

 

 

Det var ikke noen "drittsvar" men derimot bra svar. Det er ingen andre enn deg som kan svare på spørsmålet du stiller!

Våpen og ammunisjon går ikke likt. Så du er nødt til å teste det selv..... :roll:

Andres erfaring er mer eller mindre irrelevant. I min 308 som jeg hadde, gikk alle kuler (155gr - 185gr) nær nok POA til å brukes på jakt ut til ca 150m...

men det betyr ikke at andre også kan det....

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har all verdens peiling så tenker jeg at kanskje den vil fyke rett igjennom rypa og dermed ikke lage så mye søl? Samtidig så høres det litt voldsomt ut å bruke samme ammo på en elg som en fjellrype.

 

Jeg kommer herved med en beklagelse for mine sure oppstøt :oops:

Link to comment
Share on other sites

det er mer spørsmålet om hva en Mega (annet enn å ta livet av den) vil gjøre med en rype - det er DET jeg lurer på :lol::lol:

 

 

Kommer ann på hvor du treffer rypa.... :lol:

Men med treff i brystet vil man nok ofte oppleve at det ikke er så veldig mye middag igjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har all verdens peiling så tenker jeg at kanskje den vil fyke rett igjennom rypa og dermed ikke lage så mye søl? Samtidig så høres det litt voldsomt ut å bruke samme ammo på en elg som en fjellrype.

 

Jeg kommer herved med en beklagelse for mine sure oppstøt :oops:

 

 

Jeg lurer altså på om Mega kan brukes hensiktsmessig på en rype :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer altså på om Mega kan brukes hensiktsmessig på en rype :roll:

 

Personlig ville jeg tro en helmantel ville være bedre på en liten fugl som rype..

med Mega må du nok være forberedt på at noen fugl blir skutt såpass mye i stykker at de blir hundemat.

Link to comment
Share on other sites

Mega kulene har, hvis de ikke har blandet blyet feil, ganske hardt bly, så den vil nok ikke gjøre store skaden på noe så lite som en rype, annet enn å gå igjennom, fordi den krever noe motstand for å ekspandere. De hadde en lot kuler engang som gikk gjennom elg uten nevneverdig ekspansjon, men det var nok uten treff i større bein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer herved med en beklagelse for mine sure oppstøt

 

Jeg ser ikke hva det er du skal beklage Kriegh. Du kommer med et legetimt spørsmål om hvorvidt andre har en opplevelse av at Trainer og Mega holder det reklamen lover. Det burde være enkelt å svare på for de som har erfaring. De som ikke har erfaring bør vel holde fingrene fra tastaturet hvis de ikke kan komme med noe konstruktivt. At forskjellig ammo kan gi ulikt treffpunkt i ulike børser er en kjennsgjerning. dette er det vel ingen grunn til å utbrodere i det vide og det brede. Spørsmålet til Kriegh er likevel interessant hvis det forholder seg slik at andre har en opplevelse av at Trainer og Mega faktisk har samme- eller tilnærmet likt treffpunkt i deres våpen.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har all verdens peiling så tenker jeg at kanskje den vil fyke rett igjennom rypa og dermed ikke lage så mye søl? Samtidig så høres det litt voldsomt ut å bruke samme ammo på en elg som en fjellrype.

Jeg kommer herved med en beklagelse for mine sure oppstøt :oops:

Det kan jo virke som om det er flere enn du som har stått opp med feil bein først, ja!

 

Det du spurte om i første innlegg, var om to forskjellige ammunisjonstyper "går likt". Og til det spørsmålet er det (minst) 2 svar:

 

Det første er kulebane, ytreballistikk, dette finner du mye om i programmer som f.eks. PCB. Dvs. kulefall, vindavdrift, og på lengre hold andre forhold som rotasjonsavdrift etc. Da forutsetter vi at begge projektilene har samme utgangsretning, som om løpet var boret ut av ei diger stålblokk.

 

Det er ikke særlig praktisk å gå på fjelljakt med ei stålblokk på 30 tonn, derfor bruker vi vensentlig smekrere piper. Og da kommer et annet forhold inn: Pipesvingninger. På de få tusendels sekundene fra tennstemplet slår i hetta, til kula er (vel *) ute av løpet, oppstår det svingninger i godset. Dette kan føre til at enden av pipa peker i forskjellige retninger, avhengig av hvor mange mikrosekunder kula bruker på sin ferd, og hvor hardt "slaget" fra kruttladninga er. Moderne målemetoder for kammertrykk etc. har gjort ammunisjonsfabrikantene i stand til å lade ammoen nærmere opp til standarden, slik at den gir omtrent likt "slag", uavhengig av kulevekt og -fasong. Derfor går forskjellig ammo generelt mer "likt" i dag enn tidligere.

 

Lange, slanke piper er generelt mer utsatt for løpssvingninger enn kortere og litt tykkere piper (som er "moten" nå). Selvfølgelig vil også låsesystemer, toleranser i låskassen etc. virke inn. Derfor vil nyere våpen (kanskje?) samle forskjellig ammo litt bedre enn gamle våpen gjorde. Jeg skrev for øvrig en liten artikkel om dette i "VJ" nr. 1/96.

 

Men dersom fabrikanter "garanterer" at forskjellig ammo går likt i "alle" våpen, er det nok en påstand som kan arkiveres under "villedende markedsføring".

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte opp et parti med Lapua Trainer 123 grs. fra ei lokal sjappe her om dagen. Tror ikke mannen bak disken var helt klar over handelens innhold..... Fikk de for 90,- pr. eske 4,50 pr. skudd og deretter topp hylse å lade om. :D

 

Fikk vel med meg 24 esker hjem....... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...