Jump to content

Andedødar....


bk00

Recommended Posts

Da var jegerprøven i boks, og hagle står på handlelista. Ser for meg at det blir mye and i første omgang, kansje til og med fra kajakk.

Ser for meg ei o/u hagle i 4-8k prisklasse. Styrer helst unna tyrkere... Noen forslag på hva jeg bør kjøpe? Er relativt blank på haglefronten så vet ikke helt hva jeg ser etter en gang :lol:

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

baikal er ingen tyrker. god gammel russer som tåler ALT av behandling. men det finnes jo grenser :P en O/U bør ha automatisk sikring og ellers er det smak og behag. det som skiller en hagle til 5K fra en hagle til 10K er stortsett hvilke materialer som er brukt og finnish.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor styre unna tyrkere? Jeg har akkurat skaffa en Huglu Hawk Hunter 103D, kjempefin tyrkisk hagle til prisklassen din. Kan også tenke meg at pumpehagle kan være lurt med tanke på rust om du skal drive andejakt ute ved sjøen? Har snakka med folk som har den som sier den er perfekt til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kjøp den berettaen om den ikke er solgt. Det gjelder også om den ikke har utskiftbare choker.

Kjempekjøp! (Heller ikke min :-)

 

Og ellers enig med de andre. Lanber er ok, Star'en fortjener sitt rykte som uslitelig (I likhet med mange andre moderne hagler),

ikke kjøp pumpe som førstehagle (jeg har tyrkisk pumpe som hagle nr2 - ikke særlig tillitvekkende mekanisk, men billig).

 

Og så har jeg ett råd til:

Kjøp 1000 (eller så mange du har råd til) treningsskudd og sett deg som mål å bruke dem før høstjakta. Det vil lønne seg så det synger etter når første anda letter.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en halvautomat? Kjøpte meg en Mossberg 935 i 12/89 i høst, med tanke på nettopp andejakt. Kosta 5 tusen ny på Winge våpen. Kjempebørse! Hele børsa er kamolakkert, som gir et beskyttende lag mot elementene. Og stålpatroner i 12/89 fungerer helt fint på anda, uten å koste skjorta.

Link to comment
Share on other sites

ville styrt unna pumphagle til slik jakt. Mye som må pusses og det er ikke lett, ihvertfall når en ikke vet hva som skal pusses og hvordan det skal gjøres. Men star baikal er et godt kjøp.

pumphagle er no ikke et våpen som trengs å pusses så veldig mye. Jakter hvertfall enn hel sesong uten å pusse pumpa mi (oljer den utvendig noen ganger da), og blir den brukt til det meste av jakt. vil på stå at ei pumpe er like vedlikeholds fri som knekkhagler.

Link to comment
Share on other sites

ville styrt unna pumphagle til slik jakt. Mye som må pusses og det er ikke lett, ihvertfall når en ikke vet hva som skal pusses og hvordan det skal gjøres. Men star baikal er et godt kjøp.

 

Det er i fra egene erfaringer. Men dere kan ha andre

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Den testen er grei nok for de som skal løsne kanskje 20 skudd på jakt i året. Men for litt aktiv bruk er ikke den testen verd mye. Da må det langtidsstest til. F.eks den bettinsolien.... har tre kompisser som har kjøpt Bettinsoli, exxo eller andre varianter av samme hagle. Nærmer seg eit par tusen skudd med lett lerdueammo og klikkprosenten er kraftig økende. For ikke å nevne slarken.

 

Men som sagt for noen få skudd på jakt i året, funker de nok fint.

Link to comment
Share on other sites

ville styrt unna pumphagle til slik jakt. Mye som må pusses og det er ikke lett, ihvertfall når en ikke vet hva som skal pusses og hvordan det skal gjøres.

 

Huh :shock: !

 

Jeg vet ikke hva slags pumpe du har hatt, men en Rem 870 er etter mitt syn et av de best egnede systemene til jakt på sjøen. Nettopp fordi at den er så lett å demontere å holde ren. Jeg kan demontere min på en slik måte at hele mekanismen og hver krik og krok er tilgjengelig, og uten bruk av verktøy, fortere enn jeg kan skru av stokken på O/U' en. Da jeg bodde i umiddelbar nærhet av saltvann brukte jeg min fra kajakk og den ble stadig utsatt for sjøvann på en ytterst direkte måte. Etter velt eller dårlig vær ble den demontert og alle deler ble dusjet i varmt vann (fordamper fortere) og lagt på radiatoren til den ble tørr. Etter dette ble den satt inn med et tynt lag olje og var klar for nye turer. Hadde dette vært en O/U med trestokk hadde prosessen vært vanskeligere siden bla mekanismen er mer utilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Eg personleg ville nok gått for ei 870 til den bruken. Som Malle seier, veldig enkle å demontere. Eit av verdens mest solgte og brukte hagler, det er nok ein grunn til.

Dersom du vil ha ein meir allroundvåpen, er nok ein dobbeltløpar kanskje tingen. Du har fått mange råd her.

Rådet mitt er som vanleg: Drit i merke og modell. kjenn på haglene og prøveskyt om du får sjansen. Velg den som passer deg best og som du får best følelse med, innanfor ditt budsjett.

Link to comment
Share on other sites

ihvertfall når en ikke vet hva som skal pusses og hvordan det skal gjøres.

 

Jeg skulle pusse en rem 870 å tok ut sluttstykket å pusset det, så skulle sette det inn fikk jeg det faan ikke inn. men det kan hene at jeg er en inkometent feit idiot og gjore noe enkelt vanselig :D

Link to comment
Share on other sites

ihvertfall når en ikke vet hva som skal pusses og hvordan det skal gjøres.

 

Jeg skulle pusse en rem 870 å tok ut sluttstykket å pusset det, så skulle sette det inn fikk jeg det faan ikke inn. men det kan hene at jeg er en inkometent feit idiot og gjore noe enkelt vanselig :D

 

Bestemor mi på 81 år monterar glatt ei REM 870. Om du ikkje klarar å sette tilbake sluttstykket på ei remington pumpe vil eg anbefale bruksanvisninga. Hvis du fortsatt ikkje får det til har du ikkje fulgt med i biologitimane i 6.klasse :D

Link to comment
Share on other sites

lånte ei en gang å tenkte å pusse den før jeg dro, og mens jeg satt å pussa datt sluttstykke pluss ei "skinne" ut. tenkte at det ikke var noe problem, men det var det. tok å putta hagla i deler i kofferten og tok den med til en som har ei 870, han fikk det heller ikke til pga noe med den skinna. han har aldri opplevd det med si. Så jeg vet ikke. men æ hi itj føld me i timan nånn gång æ:P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Malle. Jeg synes knekkhagler er både bedre å skyte med og penere og se på, men til jakt på sjøen har jeg en 870. Den er driftssikker, enkel å holde i stand, funksjonssikker og billig. At den i tillegg er lang, stygg, raklete og ser ut som om den er maskinert av fulle speiderpiker får jeg heller leve med.

Link to comment
Share on other sites

Har ca 76.805.524 gode grunner

 

 

Jeg går ut i fra at V-max mente tyrkiske hagler, men du forsøker kanskje å antyde noe annet? Fint om du vil utdype dette.

 

Det var en av mine, som vanlige, "sleiv" kommentarer. :oops:

 

Nå har det seg slik at jeg er bransje tilknyttet som mange ønsker å kalle det, MEN som privat person på forumet.

 

Jeg selger 20 - 30 tyrkiske hagler i året, har gjort det de siste 3 årene der jeg jobber, og har til dags dato ikke hatt en reklamasjon.

 

Så fra mitt ståsted har jeg ingen ting å utsette på Tyrkiske hagler :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sjøl Yildizen i en foregående link her. Solid sak som ikke vet hva rust er. Tror ikke billige tyrkere er noe dårligere enn feks Baikal. Tyrkerne blir ofte sammelignet med dobbelt så dyre hagler, og da blir det kanskje litt urettferdig? En hagle til ti tusen SKAL være bedre enn en til fem. Det blir som å sammenligne Hyundai og BMW.

 

Smeller hver gang, hagla mi, men er litt nøye på at man må ha hagla helt inntil skuldra når skuddet går, ellers kan det bli dobbeltskudd. Ikke alltid like lett når en skal skyte styggraskt i skogen. Testen er gammel, og Yildiz har også kommet med 12/76. Penere stokk har den også fått. Mye hagle for penga, men ikke velg med kort løp om den blir aktuell. Lite balanse med 66 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Når dere sier at deres Yildiz våpen er solide hvor mange tusen skudd har de da blitt testet med lurer jeg på :roll:

 

Her i klubben har noen ungutter som ikke har bedre råd kjøpt seg slike Yildiz børser og de har hatt flere feil med knekte tennstifter+++ allerede etter noen måneder så dette er ikke noe våpen å anbefale nei, disse har også billige alu kasser som blir slarkete ganske fort så kjøp noe annet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...