Jump to content

Utfylling av søknad på våpen


sorander

Recommended Posts

Ja da nærmer det seg tid for å søke på mine første pistoler.

Skal i første omgang ha en .22 og en 9mm, men har bestemt meg for å søke på .357 og .45 samtidig.

 

Mitt spørsmål er, hva (eksakt) skal jeg skrive i søknaden når det gjelder hvilken konkurranseform/skyteprogram jeg skal oppgi?

Vil jo ikke blokkere nykjøp senere eller få søknaden avslått på grunn av uvitenhet :?

 

Klubben driver med alle "normale" skyteprogram så vid meg bekjent (finfelt, grovfelt, bane, miliktærfelt, revolver felt etc.)

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver han strengt tatt bare ".45", og .45LC kan lades til faktor med god margin. .45 ACP hadde en ond kusine som het .45 Super. Hun ble ladet til høyere trykk, og hadde hastigheter omtrent som 10mm Auto. Uansett sliter man med reglementet i Magnumfelt siden hylsene til autokalibrene er for korte (minst 25mm).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

22 - Finfelt

9mm - Militærfelt

357 - Magnum 1 (?)

45 - Magnum 2

 

22- Finfelt

9mm- Militærfelt

45 ACP - Grovfelt/Magnum 1

357 - Revolverfelt

 

De kan sikkert være vriene på at du kan bruke 9mm og 45 acp i både militærfelt og grovfelt. Da kan du eventuelt si magnum 1.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper lite å sette grovfelt på 9mm og militær på 45...siden 9mm kan benyttes til begge øvelsene.....

 

Hvis du ikke har tenkt å kjøpe alle våpen'a innen 6mnd så søk kun på de du har tenkt å kjøpe og vent med resten til runde2. Man får dette godkjent hvis behovet er der...så ikke vær redd for det....er bare å skyte mye stevner så går det bra....:-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Enig at det er en fordel å søke på flest mulig våpen når man først skal betale...men for de som sliter med behovet er det lite poeng å prøve siden de antagelig blir nektet.

Det er fullt mulig å være taktisk når man søker, feks da koste på seg 450 kr ekstra og søke i to omganger eller på forhånd gjøre seg kvalifisert til å inneha reserve våpen. Og søke på så mange som du bare orker. Selv leverte jeg 6 søknader som ble godkjent på 3 dager....så det går bra hvis man har ett reelt behov.

 

Men hvorfor er så mange opptatt av hva man har lyst på...og ikke hva man har behov for? Kan forstå at det mye som er "kult" å eie, men ser man utifra fakta i denne saken ser jeg ikke helt poenget med å ha både en 9mm og en 45kal....skal man skyte stevner er det en fordel å holde seg til så få våpen som mulig, og det å begynne å lade for å skyte både 9mm og 45kal sier seg vel selv at noe vil skjære seg over tid....i dette tilfellet tror jeg nok vi snakker om "ønskelig" enn "trenger" men arrester meg hvis jeg tar feil...hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Bromark. Det er mer ønske enn behov, hvertfall innenfor felt. Har du en 9mm så går den i militær, grovfelt og spesial om den er liten nok. Skal du bli god til å skyte så vil jeg absolutt anbefale å kjøpe så få våpen som mulig.

 

Jeg har gått på "feilen" ved å kjøpe flere pistoler. Det gir meg mindre tid pr pistol, og dermed så er jeg ikke så god som jeg kunne vært om jeg hadde holdt meg til et våpen. Med tanke på penger så er det nok bedre å legge mye i en pistol, enn litt i flere pistoler. Eneste unntaket er kanskje for pistoler som er like. Eksempelvis Glock som du får i flere størrelser og kalibre. Da blir grepet og avtrekket det samme, og du kan ha flere pistoler uten å bli kjent med flere ulike.

Link to comment
Share on other sites

:!: Denne er iallefall MEGET VIKTIG:

Det gir meg mindre tid pr pistol

Jeg er helt enig i den påstanden, så å kjøpe / eie for mange våpen går virkelig ut over treningstid pr våpen og også resultatene! Er nok mye bedre som du sier å kjøpe et kvalitetsvåpen enn to dårlige.

Link to comment
Share on other sites

nå ja Woff, slike rørtenger er vel ikke klassifisert som pistoler :)

 

Nå veit ikke jeg hvilke ambisjoner eller tanker trådstater har om hvilken (e) pistoler eller resultater han sikter etter, men for meg så er ikke Pardini noe "pistol". Ja den er fin til å skyte på bane, men for meg så liker jeg pistoler som også er praktiske i det virkelige liv. Ikke det at jeg bruker pistol til vanlig, men det er 1911 og andre tjenestevåpen som er pistoler for min del.

 

Pardinir i feltløypa er etter min mening bare med på å ødelegge finfelten. Lite vits å stille mot slike skyttere om du har en mosquito eller p22. Nå vil jeg presisere at jeg har ikke noe imot folk som skyter med slike våpen, men konkurransevåpen burde være egen klasse etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

:? Kanskje det er derfor jeg har en baby-glock? Sånn bare for å oppveie for mine rørtenger? Jeg kan forøvrig være enig i at det burde være en egen klasse for rørtenger, men det blir det sikkert så mye problemer med å få til at det nok ikke er aktuelt.
Link to comment
Share on other sites

...liker jeg pistoler som også er praktiske i det virkelige liv....

Eeeh...?

 

Skyting fins jo ikke praktisk.

 

* Masse styr med regelverk for å ha våpen.

* Politisk motvilje til det å inneha våpen.

* Mye gåing pga lange avstander for å få anvist.

* Våpen må pusses.

* Ammo koster skjorta.

* Rifleskyttere kler seg ihjel i tillegg til å bruke begge hender.

* Man må nesten være professor for å finne ut av alle programmene som fins.

 

Det mest praktiske hadde vært om vi bare kunne kasta stein mot blink. Færrest forsøk på 50 treff vinner. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver han strengt tatt bare ".45", og .45LC kan lades til faktor med god margin. .45 ACP hadde en ond kusine som het .45 Super. Hun ble ladet til høyere trykk, og hadde hastigheter omtrent som 10mm Auto. Uansett sliter man med reglementet i Magnumfelt siden hylsene til autokalibrene er for korte (minst 25mm).

 

- Øivind

 

45 WinMag går i Mag 2 :mrgreen:

 

50 AE går også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det igjen har vel med at det tidligere når rundskrivet kom og hvor det står meg bekjent at det ikke var noen idrettslige grunner for innehav. Dette er nå forandret, og vi trenger bare å åpne opp for en egen magnum3 klasse så snakker vi skikkelige saker :-) kanskje POD tar til fornuft ?? Hvem vet...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og svetter over noen våpensøknader, i første omgang ser de slik ut:

 

.22lr - standardpistol

9x19mm - Grovpistol

Våpendel: Vekslesett cal .22lr til 9mm grovpistol - Trening/Finfelt

357mag - Revolverfelt

45 ACP - Militærfelt

 

Neste søknad vi da sansynligvis se slik ut:

 

.22lr - 9mm - Spesialpistol

Våpendel: Vekslesett cal .22lr til 45acp grovpistol - Trening/Finfelt

 

 

 

 

Spesialpistol:

Jeg unlater å søke om den i første runde, da jeg er redd den kan komme i konflikt med både grov og finpistol søknaden (venter til 22lr og 9mm er i hus, så jeg er fri til å velge, dessuten mangler jeg kunskap om emnet nå).

 

 

Jeg er usikker på om 45 ACP er grei til Militærfelt når man samtidigt søker på 9mm til grovpistol, men militærfelt krever 1360g på avtrekkeren, mens grovpistol nå kun krever 1000g. Det blir mye styr å endre på dette i farta, og resultatet blir nok også dårligt. Så etter mitt syn burde man kunne søke på to våpen i 9mm (grov og miltær) om man så ønsker, da avtrekksvekten skiller de som to forskjellige klasser der våpnene ikke utenvidere kan brukes omhverandre.

 

Noen meninger om dette?

 

Det andre er noe jeg ikke har vært borte i før, og det er våpendel. I dette tilfellet ønsker jeg et vekslesett i 22lr til 9mm pistolen, da jeg vet det betyr at adskilligt mer trening er tilgjengeligt for en rimligere penge, samt at den reduserte rekylen nok ikke er dumt med tanke på avtrekks treningen med 9mm'n.

 

Kan jeg støte på noen problemer her, da jeg samtidigt søker på 22lr til finpistol?

 

Jeg lurer på om 45acp kan brukes i en klasse som 9mm ikke kan ?

 

Kan noen forklare meg reglene for Magnum 1 og 2?

Jeg finner ikke ut av noe med det som står på nett, og i klubben ble jeg heller ikke klokere da der ikke akkurat var konsensus om dette. :roll:

 

Jeg er klar over at alt jeg egentlig i førsteomgang trenger, er 1 stk 22lr rørtang, og en stk 9mm feltpistol med vekslesett. Men så er det dette med å male seg selv inn i ett hjørne for fremtiden da. Der er ting som kan tyde på at jeg kan få sansen for 45acp (tenker på rekylfølelsen som skal være mindre "snappy" enn 9mm) :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:)

Jeg lurer på om 45acp kan brukes i en klasse som 9mm ikke kan ?

Pistol over 10mm..

rekylfølelsen som skal være mindre "snappy" enn 9mm

Spørs hva du sammenligner... En tung 9mm med 6" løp mot en lett .45 med 3" løp.. Da blir det nok ikke mye snappy på 9mm'en!

Men så er det dette med å male seg selv inn i ett hjørne for fremtiden da.

Hvis du er 'aktiv' er det nok helst lommeboka som setter grenser og ikke hva du har fra før av våpen... Politiet innvilger reservevåpen i samme kaliber hvis du skyter nok konkuranser.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til 22lr kits så tror jeg ikke du skal få noen problemer med det. Du kan jo begrunne det i økonomi. Når vi først snakker om økonomi så må du skyte mye før det lønner seg å skyte 22lr kit. Du må nok over 2000 skudd før du går har begynt å spare penger på det i forhold til å bare skyte 9mm. Lader du selv snakker vi om over 3000 skudd før det lønner seg.

 

Jeg hadde heller brukt pengene til 22lr kittet på ladeutstyr, eller bare 2000 9mm skudd :) Tomhylsene kan du selge for 500 kroner så har du plutselig 250 skudd til.

 

45 kan du jo bruke i spesialfelt ved siden av militærfelt. Kanskje ikke optimalt, men du trenger ikke ha "perfekte" våpen i alle klasser. "Gøts er noen ganger bedre en glory" :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde heller brukt pengene til 22lr kittet på ladeutstyr, eller bare 2000 9mm skudd

Helt enig! Skal du skyte .22 er det bedre å gjøre det med en pistol bygget for det! De ombygningssettene er det jo som oftest bare problemer med etter det jeg leser..

Kjøp deg heller ammo og kos deg med våpenet sånn det SKAL være! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ladeutstyr (selvfølgeligt), og er stor fan av 22lr. :wink:

Dessuten er 22lr ett fint kaliber til plinking.

 

Spesialpistol vurderes med tiden og da sansynligvis 22lr (Hammerli xesse kort, moddet til spesialpistol høres litt fristende ut), men det var disse penga da.

 

Reservepistol blir nok ikke noe problem nei, første året jeg skyter konkuranser, og i dag blir det vel konkuranse nr 3 (gud signe korspondanse konkuransene). Regner med 10 konkuranser per år blir oppfylt allerede i år for 22lr. Verre blir det nok med militærfelt/grovfelt, da jeg ikke er så veldig mobil.

 

Det ser ut til at jeg i første omgang går for:

 

.22lr - standardpistol

9x19mm - Grovpistol

Våpendel: Vekslesett cal .22lr til 9mm grovpistol - Trening/Finfelt

357mag - Revolverfelt

Link to comment
Share on other sites

:) Ser ikke helt problemet med 'oppskrift' for å få tillatelse til flere våpen.. Hvis det missbrukes så er det jo politiets oppgave å tilbakekalle våpenløyvene. (Tenker på de som er med i 6 måneder, kjøper seg maks antall våpen for så å ikke vise seg på bana mer..) Om Ola Nordmann har en pistol eller fem pistoler i våpenskapet gjør vel ikke den store forskjellen? Som nevnt i en mengde andre tråder, er det statistisk meget få forbrytelser som begåes med våpen stjålet fra registrerte våpeneiere med påbudt oppbevaring. (Når det er rimeligere for et uregistrert våpen 'på gata' enn de andre alternativene, er det ikke store poenget i å lage problemer for registrerte brukere.)
Link to comment
Share on other sites

Det er vel strengt tatt ingen oppskrift på å få flest mulig våpen, men en veiledning på å bruke regelverket på en optimal måte. Vi holder oss til norske lover og forskrifter, så ser ingen problem med det. Ser du det på en annen måte så har du feil utgangspunkt etter min mening.

 

Når folk bruker skattereglementet for å betale minst mulig skatt så ser ikke jeg ned på de av den grunn. Lovverket blir bare fulgt.

 

Jeg vil velger også å tro at de som har flere våpen oppbevarer de på en tryggere måte også. Har du en pistol så er det kjipt å måtte ut med flere tusen kroner for våpenskap mm. Har du våpen for 100 000 kr ++ så er det vel verdt å ha et solid våpenskap og tilstrekkelig sikring som alarm og kanskje en avtale med naboen.

Link to comment
Share on other sites

Sør jeger: Ja!

Men det enesteforbundet som skulle være saklig å erverve til er innen metalsilhuett.

 

Forøvrig, når jeg lurer på om det er klokt å legge ut det jeg vil kalle tyning av regelverket, så er det ikke kun anken på at myndigheter/journalister leser det. Jeg sakl ærlig kunne si at jeg har vært i kontakt med skyttere jeg syns det er helt greit at ikke har noe fler våpen...

Men det er en hel pakke,

Husk at ytringsfriehte kun er snakk om retten til å si noe, det er på ingen måte en garanti for at det ikke for at detdu sier ikke gir negative konsekvenser for den som sier det, eller andre (som meg)

 

fler her på forumet kan bekrefte at jeg kan regleverkenemeget godt og nok har tynt dem for å kunne dekke mine behov innen mange skytegrener og forbund. Men jeg syns alikevel ikke det er klokt å legge ut "oppskriften" offentlig.

 

Skriver du at det er et hendig hull i gjæret på gaustad, og legger det ut, vil nok hullet bli tettett...

Link to comment
Share on other sites

Sitter og svetter over noen våpensøknader, i første omgang ser de slik ut:

 

.22lr - standardpistol

9x19mm - Grovpistol

Våpendel: Vekslesett cal .22lr til 9mm grovpistol - Trening/Finfelt

357mag - Revolverfelt

45 ACP - Militærfelt

 

Jeg skrev:

 

.22LR - Standardpistol

9x19mm - Grovpistol

357mag - Magnum 1

45 ACP - Militær-/Spesialfelt

 

og fikk alle invilget. Ingenting å svette over :D

Link to comment
Share on other sites

Er det kokt å legge ut "oppskrifter" på hvordan mam får mange våpen, på et åpent, offentlig forum?

Hevder på ingen måte at det er noe illegalt i dette, men stiller spørsmålet om det er så lurt, liksom :?

Dette er den naturlige reaksjonen på følgende problemstillinger:

 

1: Gebyr som er for høyt i forhold til at det er tjenligt for flere enkelt gebyrer.

 

2: Nevnte gebyr og gjennomsnittlig ekstremt lang saksbehandlingstid. gjør at man er idiot om man ikke søker på alt man kan få på engang. Fremfor å ta tingene etter behov/mulighet for ett godt kjøp dukker opp.

 

3: Vanskligjøring i forhold til å å få det man måtte ønske å bruke, kontra det man kan planlegge seg frem til. Er også en del av dette.

 

Hadde myndighetene innført følgende, ville ting ha vært bedre for oss alle:

 

1: Max ett gebyr per år (uansett anntall søknader).

 

2: Max 1 ukes behandlingstid for våpenløyve, ved levering av 1 søknad.

 

3: Klarere regler for hva man kan/kan ikke ha i forhold til programmene en skyter (utarbeidet av forbundene). Merk hva en kan kan ikke ha, ikke hva man bør ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med følgende søknad i dag:

 

22lr finpistol.

9x19mm grovpistol (komentar: 1000g avtrekksvekt, se nytt programm).

våpendel, vekslesett 9mm - 22lr trening/finfelt.

357m Revolverfelt.

45acp Miltærfelt (komentar: 1360g avtrekksvekt, se nytt reglemang)

Rifle 308w jakt

 

Prioritet er 22lr og 9mm, resten vil bli ettersom om der dukker opp gode tilbud eller ei. Og er ett resultat av dagens gebyr og tidsbruk politikk.

 

Verdt å merke seg er at jeg har ett års medlemskap i pistolklubb bak meg, samt så langt i år tre approbierte stevner (og mere blir det). :wink: Så jeg har aktiviteten i orden så det rekker og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde myndighetene innført følgende,

 

 

Ja men da de ikke gjør det på den måten må vi forholde oss til hvordan verden er i dag og ikke hvordan vi skulle ønske den var.

 

POD/JD har i møter gitt uttrykk for de ikke liker slikt og jeg vil anta det kommer til å komme innskjerpelser som følge av disse. Det har jo kommet rundskriv pga frouminnlegg tidligere.

Og jeg regner også med at mange skyttere her kommer til å skrike og klage ("alt er POS sin skyld", "dumme POD" osv) når det neste innskjerpelsen kommer som følge av hva som har blitt skrevet her på forumet... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern, jeg sier ingen ting til praksisen. Jeg tror min rekord er sånn ca 34 kr pr invilgede søknad....

Det er det å legge der ut på et åpen forum jeg stiller spørsmål til.

Nå har jeg justert brillene, og ser hva du egentlig spør om. Svaret er at nei, det er nok ikke så lurt (derfor fjernet jeg kokeboken som jeg vet går igjennom, upraktisk eller ei).

 

Om vi skulle fjerne resten også, se det vet jeg ikke. Da spørsmålene stadigt dukker opp.

 

Mye av problemet for meg, har vært å skjønne alt det som går for seg i klassene over 9mm. Vanskligt å lese seg frem til hva som gjelder av hvilke kaliber og våpen krav som gjelder for den enkelte klasse.

 

For min del handler det om å få prøve seg i de forskjellige klassene, med forskjellige våpentyper. Og slik finne ut av hva som passer meg. Beklagligvis er dagens opplegg slik ordnet, at dette ikke er så enkelt og liketil som man skulle tro. Da hva man har som "kan" brukes i klassen, fort kan bli brukt mot en. Man blir på mange måter "aktivt" motarbeidet i selv å "prøve" seg frem.

 

Slik jeg ser det, burde dette løsnes på. Og eventuelt kombineres med en liten skjerpning i aktivitets kravet for å unngå missbruk, t.d at man må skyte og dokumentere minst ett approbiert stevne hvert år de tre første årene, før å kunne få permanent våpenløyve og kunne beholde våpenet (burde gjelde alle håndvåpen en kjøper seg, med unntak av reservevåpen). Dette vil ikke være noe problem selv for rekreasjonsskytterne, siden man kan skyte stevnet i egen klubb. Og med ett slikt krav om skjerpet dokumentasjon på aktivitets siden, vill man kansje også oppmuntre 6 måneders skytterne til å yte mere i klubbene.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og svetter over noen våpensøknader, i første omgang ser de slik ut:

 

.22lr - standardpistol

9x19mm - Grovpistol

Våpendel: Vekslesett cal .22lr til 9mm grovpistol - Trening/Finfelt

357mag - Revolverfelt

45 ACP - Militærfelt

 

Jeg skrev:

 

.22LR - Standardpistol

9x19mm - Grovpistol

357mag - Magnum 1

45 ACP - Militær-/Spesialfelt

 

og fikk alle invilget. Ingenting å svette over :D

 

Jeg har akkurat det samme på trappene, men har igrunn mer lyst på 40S&W en .45ACP. Kan bare ikke helt bestemme meg.

 

Det blir ikke 1911 modell da jeg ikke har noe særlig sans for denne (vel vet det er som å banne i kirka,men denne heksa har ikke mye i kirka å gjøre uansprett så det har vel ikke så mye å si). Jeg har mye mer sans for både Glock, USP og M&P i noefall, så da ser jeg ikke helt behovet for .45acp da alle disse er godt tilgjengelige i .40S&W

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke 1911 modell da jeg ikke har noe særlig sans for denne (vel vet det er som å banne i kirka,men denne heksa har ikke mye i kirka å gjøre uansprett så det har vel ikke så mye å si). Jeg har mye mer sans for både Glock, USP og M&P i noefall, så da ser jeg ikke helt behovet for .45acp da alle disse er godt tilgjengelige i .40S&W

 

For å sitere en viss kjent herremann: “...tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør” :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...