Jump to content

Engelsk ord for ettersøk!?


fat_dog86

Recommended Posts

Bloodtracking og afterseek hørtes ikke veldig plausibelt ut, he he! Der er jeg blank i mitt engelske ordforråd, men det går jo an å omgå ordet (om det finnes) ved å bruke en setning, feks search for wounded animals eller noe sånt.

 

Kommer sikkert et :idea: i tråden her snart. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blood tracking kan helt utmerket benyttes i en presentasjon på engelsk, i betydningen "følge blodspor". Skal du benytte en mer beskrivende formulering er vel neon77s forslag godt, men injured bør bytte ut med wounded hvis vi snakker jaktsituasjon. Her finner du det DN har å si om dette på engelsk...

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke feil med tracking wounded game.

«Tracking wounded game» betyr «ettersøk av skadet vilt», verken mer eller mindre.

 

Man kan jo si hva man vil, men ordet «tracking» betyr «ettersøk», rett og slett. Enhver engelskspråklig vil forstå dét. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder meg till ordet tracking. Bikkja mi er oversatt "a sertified tracking dog" og "Norwegian wild game tracking champion". Aner ikke om det henger på greip eller ei - men det er nå det jeg bruker nå jeg snakker med engelsktalende folk og de skjønner hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo si hva man vil, men ordet «tracking» betyr «ettersøk», rett og slett. Enhver engelskspråklig vil forstå dét. :)

[flisespikking]"Tracking" betyr "sporing" og "tracking wounded game" blir direkte oversatt "sporing (av) såret vilt" (dette ifølge Kunnskapsforlagets Blå Ordbok Engelsk-Norsk). [/flisespikking]

Link to comment
Share on other sites

[flisespikking]"Tracking" betyr "sporing" og "tracking wounded game" blir direkte oversatt "sporing (av) såret vilt"[/flisespikking]

Hehe. Jeg er enig med deg og litt uenig med deg. :) Selv om ordstammen i "tracking" er "track" (der riktig nok én av flere betydninger på norsk kan være "spor"), er vel ikke nominaliseringen "tracking" begrenset bare sporing. Se f.eks. Dictionary.com:

 

  • tracking
     
    noun
    the pursuit (of a person or animal) by following tracks or marks they left behind

 

"Tracking" betyr altså "ettersøk", så enkelt som det. Det er det idiomatisk riktige ordet. Anyway, det er som jeg sier: Det er deilig å drive ord!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...