Jump to content

22mag: Helmatel eller hullspiss til gås?


måltrosten

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som bruker 22mag på gås?

Hvis ja bruker dere helmantel eller hulspiss?

 

Jeg har ikke jaktet gås før men får muligheten i 09 :D

 

Jeg har blitt fortalt at helmantel duger til både gås og rev men etter duejakten i fjor er jeg ikke sikker på om jeg skal stole på det :?:

 

3-4 ganger i løpet av jakta kom duene seg på uforklarlig vis avgårde selv om treff var tydelig og blod og mye fjør lå ved skudd stedet. :oops::x:cry:

 

Jeg vet at selvfølgelig at hvor kula treffer er av største betydning (no shit sherlock!) men jeg trodde 22 mag (helmantel) var så kraftig i forhold til duer at treff i kroppen vill bety at dua ble liggende (tar selvfølgelig bare rene skudd).

 

Jeg tar skadeskyting tungt, liker ikke at dyret lider og det viser i tillegg dårlige fangstmanstakter.

 

Jeg vil ikke inlede min gåsekarriere med skadeskyting!!

 

Spørmålet var altså holder helmantel mål eller må jeg skyte inn med hullspiss?

 

Har også 30-06 i skapet men vil ikke skyte spurv med kanon.

 

Jeg bruker cci maxi-mag. Er det noe som er bedre?

 

Setter stor pris på svar!

Link to comment
Share on other sites

40 gr hullspiss, uten tvil. CCI sine HP og FMJ går likt i min CZ452, så det er ingen innskytingsproblm å snakke om for meg.

Ha felt 15-20 gås med 22WMR og CCI HP, de ligger oftest i smellen, og det er ikke kjøttødeleggelse å snakke om. Maxholdet mitt er 100 meter med WMRen.

30.06en med FMJ funker utmerket det også, fint spurvekaliber det også.

 

Edit: Ikke bruk 40gr FMJ på gås i 22WMR, halvparten av gåsa du skyter på vil lette og fly 100+ meter bort før dem kanter, og det vil vi vel ikke :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med 22 på store fugl, men jakter skarv og andre sjøfugl med 6.5x55 når de er utenfor haglehold. Så lenge hastighetene er moderate så har ikke jeg opplevd noe unødvendig kjøttødleggelse. Bruker 9 gram Scenar kula med 780 m/s fart og har aldri hatt behov for et skudd nummer 2 (med mindre jeg bommer :) ).

 

30-06 bør derfor fungere utmerket. Den er mindre utsatt for vind også, en fordel om holdene blir noe lange.

Link to comment
Share on other sites

har skutt gås med RWS blyspiss. Den fungerer også perfekt på tiur og orrhane. Den er endel mykere enn andre blyspiss patroner jeg har prøvd, så den "fungerer" bedre i viltet.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville egentlig bare kjørt 30-06 med helmantel. Denne er mindre utsatt for vind fra siden, og på et så "stort" småvillt som gås blir ikke hullet 30-06 kula gir fra seg noe å bry seg om.

 

Jeg har hvertfall skutt noen gås med 308 win med helmantla kuler (norma jaktmatch), og aldri reagert på kjøttødeleggelse. Kulediameteren på 30-06 og 308 win er jo den samme (bare litt høyere utgangshastighet på 30-06), og da jeg ikke har reagert på kjøttædeleggelse tviler jeg nesten på at du vil gjøre det heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svogeren kjørte en helmantel i ei kanadagås som satt i fjera fra 50m hold, den prøvde å komme seg på vingene og dro 250-300m utover vannet for den kantret og tilsynelatende så død ut.

Da han hadde fått båt på vannet og padlet ut, prøvde jaggu fanskapet å bite ham tiltross for at den var gjennomskutt gjennom brystet fra side til side.

Etter det har han bare kjørt hulspiss og da har de ligget igjen i smelden.

 

Selv kjører jeg på med 223rem og 6.5x55 og bruker blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det endte med at jeg feiget ut og brukte store slem med norma jaktmatch 9.7 g helmantel.

Knep en gås på ca 90 meter 8) og den fløy ikke videre fo å si det sånn. Det viste seg at 1/3 av skroget under brystet var blåst bort (tarmene datt ut når jeg plukket den opp fra bakken):shock:

Henge i 40 døgngr. var det ikke snakk om, skar bryststykkene og låra ut og la de i frysern med engang, restene gikk på bålet.

 

Jeg synes det var vel stor effekt (selv om det står "fågel" på pakken). finnes det noe annen 30.06 ammo som er ladet "lavere"? Hadde dette skjedd med en tiur så hadde blitt lei meg.

Til høsten skal jeg nok prøve 22 mag med hulspiss.

 

Under jakta fikk jeg snakket med en grunneier til, så nå er jaktområdet til høsten blitt dobbelt så stor :mrgreen:

 

Er det noen som røyker/speker gås?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
.35Whelen: Tror jeg ville brukt Federal sine "tunge" 50 grainere.

Du ville ha gått fra hp CCI 40gr. til hp federal 50gr. på gås.

 

Hva med å bruke 50gr. på hare, rype, due, ender, nøtteskrike og bjørketrost(vel bare i teorien)? Blir det for sterk kost?

 

Jeg ønsker ha en patron som kan ta alle uten at jeg må koke suppe på de minste.

 

Er 50gr. litt mindre følsom i vinden eller er forskjellen på 10 gr. for liten til at det er målbart (bare lurte)?

 

Er det noen som speker grågås?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenker å se hva jeg får tak i av .22wmr ammo i morgen, og teste nyrifla. Monterte kikkerten i går.

(Sako Quad Heavy barrel m/ Leupold VXII 4-12 x 40 AO) m/ A-tec moduldemper

 

Har vært innom på siden til CCI:

 

http://www.cci-ammunition.com/ballistics/rimfire.aspx

 

 

Noen som har meninger og erfaring om bruken/effekten av de ulike patronene som er listet opp der??

Tenker spesielt på forskjell i effekt/bruksområde mellom;

 

Detail 0024 22 Magnum RF Maxi-Mag 40 JHP

Detail 0059 22 Magnum RF Maxi-Mag +V 30 JHP

Detail 0063 22 Magnum RF Maxi-Mag TNT 30 TNT HP

Detail 0073 22 Magnum RF V-MAX 30 poly-tip

Detail 0060 22 Magnum RF Maxi-Mag TNT 30 TNT HP

 

Small Game

 

Detail 0022 22 Magnum RF HMR GamePoint J SP 40 GamePoint JSP

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som har meninger og erfaring om bruken/effekten av de ulike patronene som er listet opp der??

Tenker spesielt på forskjell i effekt/bruksområde mellom;

 

Detail 0024 22 Magnum RF Maxi-Mag 40 JHP

Detail 0059 22 Magnum RF Maxi-Mag +V 30 JHP

Detail 0063 22 Magnum RF Maxi-Mag TNT 30 TNT HP

Detail 0073 22 Magnum RF V-MAX 30 poly-tip

Detail 0060 22 Magnum RF Maxi-Mag TNT 30 TNT HP

 

Small Game

 

Detail 0022 22 Magnum RF HMR GamePoint J SP 40 GamePoint JSP

 

 

For bruk på matvilt er det den første og siste som gjelder, maximag 40 jhp har betydelig bedre effekt i viltet enn gamepoint som etter min erfaring ikke ekspanderer over 70m så til alt over rype ville jeg brukt maximagèn. Alle de andre er varmint kuler.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...