Jump to content

Accu-strut på Mini-14


hoanka

Recommended Posts

Supert!

Har sett lenge etter en slik test. Det hadde vært fint om du kunne teste med litt forskjellig ammo også. Se om effekten er forskjellig med ulike kulevekter.

 

Legger også til et spørsmål da tråden passer: Noen som har erfaring med lyddemper på Mini-14. Tenker på presisjon og funksjonering.

Link to comment
Share on other sites

med demper forblir funksjonen i og for seg den samme, men jeg som skyter links be plaget av økte mengder kruttgasser bak til ansiktet. det problemet løste jeg med ei justerbar gassblokk fra asi. jeg merker forskjell i presisjon i min med og uten demper, har hatt et par treskuddsgrupper under 1MOA på dager da jeg har gjort min del av jobben (som som er alt for sjeldent).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ENDELIG har jeg fådd tid til å teste den nye dingsbomsen!:)

jeg skjøt 5skudds serier på 100 meter med AE55gr FMJ ammo.

på bildene ser dere presisjonen med strut, uten strut og med demper.

børsa fikk også tid til å bli kald igjen etter hver serie.

 

dette er bare for dårlig spør du meg. slik er mini14 rett fra eska

normal_IMG_1046.JPG

 

 

 

med demper er presisjonen nokså bra! 45mm.

normal_IMG_1047.JPG

 

 

dette er med accu-strut montert. 40mm samling inkludert flygern som gikk over, denne kom på siste skuddet. noe som jeg vet siden jeg har skivekikkert. etter 4 skudd fikk jeg en feil ladning, siste skuddet ble ikke skjøvet inn i kammeret som resulterte i en svær bulk på hylsa. om det har skylda for det dårlige siste skuddet det vet jeg ikke.

Men uannsett! accu-strut funker virkelig!!

normal_IMG_1045.JPG

 

 

og sånn ser rifla ut me accu-strut og litt camo tape her og der:)

normal_IMG_1037.JPG

 

 

Det er mye mer behagelig å skyte med demper, for da er d 0 rekyl og svært lite PANG.

Og som man ser på bildene er presisjonen med demper montert ca det samme som med accu-strut på rifla.

Men jeg likte strut'n bedre;)

Link to comment
Share on other sites

Bra! Endelig godt å se noen "objektive" tester :)

 

Med tanke på at demperen også ga bedre presisjon, lurer jeg på hvordan presisjonen hadde vært med både accu-strut og demper. Da kan man jo ikke bruke en demper med bakkammer.....så da blir vel lengden på Mini´n litt vel lang.

 

Børsa ser hvertfall bedre ut med Accu på!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg antar at jetcarrier er en eller annen form for betalingstjeneste. Har aldri i mitt liv handlet noe på nettet :oops: så derfor spør jeg så dumt. Var inne å kikket på siden til firmaet som selger disse tutene og fant ingen annen måte å kontakte dem på enn via mail.

Bestilte du via mail :?

Link to comment
Share on other sites

jetcarrier er et firma som transporterer saker og ting til deg via en en "fiktiv" adresse du får i new jersey. hvis et selskap ikke vil sende noe ut av usa (som er tilfelle med de som lager accu-strut), kan en, om ikke new jersey sine delstatslover eller føderale ablegøyer setter en stopper for det (tydeligvis ikke noe problem med accu-strut), be dem sende det til jetcarrier som får det hjem for deg. jetcarrier har sikkert ei bedre forklaring enn min på hvordan det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jepp.. da har også jeg rotet meg til å montere en slik Accu-Strut.

 

Slik fungerte det på min;

Presisjonen ble merkbart bedre, det beryktede snusboks-målet på 100m klarer den nå med grei margin.

Rent praktisk sett, vil det bety at rifla gikk fra å være ett morsomt leketøy jeg sansynligvis ville solgt om noen år, til noe som er duganes på jakt som jeg vil beholde. Det i seg selv er verd den tusenlappen, selv om rørbiten i seg selv kanskje ikke er det..

 

Men straks pipa blir varm, krøp treffpunktet stadig lengre ned og både spredningen og frustrasjonen gikk opp..

I iveren på å montere den best mulig, vasket jeg først med rødsprit før jeg brukte Locktight også mellom klemmene og løpet. Jeg sitter nå med en sterk misstanke om at Accu-strut'en bøyer pipa ørlite ned mot moder jord i takt med at jernet i pipa utvider seg. Etter ca 30-40 skudd må da siktet legges helt i øverst på det svarte for å treffe någenlunde midt i, det er temmelig stor foranding!

 

Har andre med Accu-strut opplevd noe tilsvarende? Hvordan kan evt. fikses?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trodde hagle og motorsag var det eneste som dugde mot Zombiene jeg..

 

mini14champ; Som jeg skrev.. så er den duganes til jakt. Men sett om man skal skyte inn kikkerten i forkant av jakta. Etter pent og pyntlig satt 20 skudd i pappen, ender man opp med å skru seg opp mot fåglarna.. Med påfølgende skadeskyting og alskens elendighet som resultat. As conclution Your Honor, enhver rifle med såppas stor forskjell på kaldt og varmt løp har ett problem som trengs å løses. I rest my case :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei sann!

 

Går med planer om å skaffe meg en mini selv, men har noen spørsmål:

 

1: Er det forskjell i pressisjons kappasiteten etter hvilke kaliber man velger? (lurer på 308W)

2: Leser i tråden at man ikke kan ha demper med bakkammer, hvorfor det?

3: Finner det mini utgave med heavy barrel?

4: Hva må man forvente å betale for en brukt/ny mini14?

 

Alle svar mottas med takk...

Link to comment
Share on other sites

ville muligens lagt på en tusing på forvnetet bruktpris.

Target utgaven koster mer. står en BR reflex demper på min, men den har også justerbar gassblokk.

 

OG som foriige taler sa. det fines ikke mini 14 i 7,62 x 51. Det finnes dog i 7,62 x 39 og heter da mini-30

Link to comment
Share on other sites

En Mini 14 i 308 kan vel kalles Garand..

 

Garand er vel ikke den beste sammenligningen. Den er i 7,62x63 og har ikke løst magasin men ladeklipps.

En bedre sammenligning er vel M-14 / M1A,som er i 7,62x51 og har løse magasiner.

Link to comment
Share on other sites

En Mini 14 i 308 kan vel kalles Garand..

 

Garand er vel ikke den beste sammenligningen. Den er i 7,62x63 og har ikke løst magasin men ladeklipps.

En bedre sammenligning er vel M-14 / M1A,som er i 7,62x51 og har løse magasiner.

 

Men M-14/M1A er vel ikke lett å få kjøpe tillatelse for, er vel ikk lovlig på jakt??

Link to comment
Share on other sites

En Mini 14 i 308 kan vel kalles Garand..

 

Garand er vel ikke den beste sammenligningen. Den er i 7,62x63 og har ikke løst magasin men ladeklipps.

En bedre sammenligning er vel M-14 / M1A,som er i 7,62x51 og har løse magasiner.

 

Men M-14/M1A er vel ikke lett å få kjøpe tillatelse for, er vel ikk lovlig på jakt??

 

Det er ikke Grand heller. (Som forøvrig originalt er 30-06 ikke .308)

 

Så den eneste konstrukjsionen basert på garand prinsippet som er lovlig til erverv i kogeriket i dag er rugers nedskalerete Mini 14 (Derav navnet, en liten M14) og dens bror i 762 x 39 kjent som mini-30

Sistenvnte er sjeldnerer i landet og ellers en mini 14. men også vankseligere å få solgt... prisen ar helt avhengig av selger og kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen Mini-14 i 308W

 

Det stemmer faktisk ikke.

Ruger produserte noen få utgaver av Mini14 i 308win. Så en auksjon tidligere i år for en av disse sjeldne utgavene :wink:

 

"A larger version of the Mini-14, called the XGI, was developed by Ruger in .308 Winchester and .243 Winchester, but while it was advertised in 1985, it never entered production due to continued accuracy and functioning problems. " Kilde: http://guns.wikia.com/wiki/Ruger_Mini_14

Link to comment
Share on other sites

Du ja jo "finnes ikke" så da måtte det jo korrigeres 8):wink:

 

Ellers så kan jeg informere trådstarter om at jeg vurderer å selge min Mini14, 580 serien (nyeste). Rifla er gjenget, og tunet avtrekk. Stokken er litt moddet, men ikke noe stort. Selges med orginalt 5 og 10 skudds magasin, samt 2 stk 30 skudds magasin. Sitter en Bushnell 1-4 kikkert på. Alt selges samlet til bud over 6000 kroner.

 

Presisjonen på rifla kan du se på Ruger Review som ligger på portalen. Rifla ser "normal" ut nå, uten alt "tacticool" utstyret på :wink:

 

Edit: Rifla er nå solgt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Litt (mer) off topic. Håper det går greit for trådstarter: Kan man bruke Ruger mini 14 i .223rem til jakt? Eller sier POD att dette er en rifle av militær karakter? Jeg så for meg å kjøpe en ar-15 til jakt på rev, rådyr osv. En liten snerten sak med valgmuligheter altså, men etter å ha lest gjennom lover og forskrifter så var jo dette lite aktuell (har jo ikke lyst til å bli hanket inn av politiet etter att bukker er blitt felt). Og akkurat nå finner jeg ikke igjen lista over godkjente halvautoer som er godkjent i jaktsammenheng.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

La inn et quote på jetcarrier kontoen der man får dem til å gi tilbud på å levere varen via dem hjem til meg.

 

Der ville de ikke bestille en accu-strut gitt...

Merkelig at det skulle være umulig. Har lest om flere som handler via dem...

 

Prøvde å bestille en manuelt så får vi se. Er vel ikke noe importforbud på denne delen??

Link to comment
Share on other sites

"mannen bak" AccuStrut jobbet for noen år siden med en eksport utgave. En litt simplere variant som skulle koste under 100USD. Men det er såppas mange kjepper i hjulene for eksport, at planene ble lagt på is.

 

Da en skrue røyk på min, måtte selv den sendes til Norge via en amerikaner. Betalingen for skruen måtte også komme fra personen som skulle videresende den, ikke undertegnede. Skummel rørbit dette..

Kan forsåvidt forstå at ingen norsk importør gidder alt styret som følger med, når man kanskje bare får solgt ett par hundre.

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke akkurat dette Jetcarrier skal ordne da? Være bindeleddet....

Lettere å fått en våpensmed til å lage en nesten :)

 

Får håpe den kommer seg til døra mi etterhvert. Er iallefall betalt og sendt til jetcarrier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...