Jump to content

Skille mellom Pistol og Revolver


TargetMaster

Recommended Posts

Først og fremst: Revolver ER en pistol, pistol er bare et etthåndsvåpen.

Selvfølgelig kan vi dele opp emnet i forskjellige typer, men følger vi ditt argument skulle vi også delt opp rifle i repeter og halvauto (og kanskje også brekkvåpen), hagle måtte også deles opp i minimum brekk og halvauto. Jeg synes ikke dette virker mer oversiktlig, tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening kan vi ikke si at revolver og pistol er det samme hverken teknisk eller i dagligtale. :shock: Begge er håndvåpen ja :wink: I USA skiller de håndvåpen helt klart i to grupper, pistol og revolver etter om det er magasin i våpenet eller om det er en revolverend tønne (enkelt forklar). :idea: Jeg er klar over at andre kaller alle håndvåpen for pistol men jeg synes det blir feil.

For min del er det helt greit at alt står under pistol. Krangler ialdri med skyttere. :lol: Men vi kunne jo kalle kammeret håndvåpen da :?::|

Link to comment
Share on other sites

I USA skiller de håndvåpen helt klart i to grupper, pistol og revolver etter om det er magasin i våpenet eller om det er en revolverend tønne

 

Hva da med Billy the Kid, "the prince of pistoleros"? Han skjøt jo stort sett med revolver... :wink:

 

Ok, så spikker jeg fliser... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det går fint å bruke begge deler. Å skille pistol og revolver var ett ønske fra meg. Kos dere i pistolkammeret. I am done :)

 

Multiple senses of the word "pistol"

The word "pistol" is often synonymous with the word "handgun". Some handgun experts make a technical distinction that views pistols as a subset of handguns. In American usage, the term "pistol" refers to a handgun whose chamber is integral with the barrel, making pistols distinct from the other main type of handgun, the revolver, which has a revolving cylinder containing multiple chambers. However, Commonwealth usage makes no distinction at a technical level—"pistol" may refer to revolvers, semi-automatics, or muzzle-loading/cap-&-ball handguns. For example, the official designation of the Webley Mk VI was "Pistol, Revolver, Webley No. 1 Mk VI", and the designation "Pistol No. 2 Mk I" was used to refer to both the Enfield Revolver and the later Browning Hi-Power semi-automatic.[1],[2],[3],[4]

 

The first pistols were made as early as the 15th century, however the creator is unknown.[5] By the 18th century, the term came to be used often to refer to handheld firearms. Practical revolver designs appeared in the 19th century, and it was in that century that the (sometimes-observed) technical differentiation in usage of the words "pistol" and "revolver" developed.[citation needed]

Link to comment
Share on other sites

...der ble Colt revolver omtalt som "revolving pistol"...

 

I mitt gamle leksikon fra begynnelsen av 1900-tallet, heter det omdreiningspistol på norsk.

 

Omdreiningspistol.....Beste ordet jeg har hørt på lenge :D Herved tatt opp i mitt vokabular!

Jeg skal nå ut å skyte en runde omdreiningspistolfelt. Tøft.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noen annen kompatanse på området enn at jeg har intressert meg ganske mye for og lest endel om emnet det meste av mitt 28 og et halvt år lange liv, våger jeg meg utpå med følgende påstander:

 

Når du sier "revolver" og "pistol" har du i upresis dagligtale beskrevet to forskjellige våpentyper, men de er begge pistoler.

 

Som mange tideligere har nevnt, er en revolver en pistol, akkurat som en automatpistol er en pistol, ordet revolver presiserer bare at vi snakker om en pistol med revolverende magasin/kammere.

 

Det finnes også enkeltskuddspistoler, og repeterpistoler. De fleste revolvere er repeterpistoler, men en repeterpistol er ikke nødvendigvis en revolver.

 

Ordet automatpistol er heller ikke presist nok; vi har både helautomatiske pistoler og halvautomatiske pistoler.

 

For å skape litt ekstra forvirring kan vi kaste inn ordet automatrevolver- ja, de finnes faktisk, revolvere som automatisk roterer cylinderen og gjør klart til neste skudd. disse er vel strengt tatt revolverende halvautomatiske pistoler, om vi skal spikke flisa helt ned(og det skal vi!)

 

Pistol er altså et relativt internasjonalt ord for enhåndsvåpen, selv om det i dagligtale i mange land betyr det som egentlig heter halvautomatisk pistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...