Jump to content

Støtte for sittende skyting


Target

Recommended Posts

Har noen synspunkter på hva som er det optimale her?

 

Jeg vil anta at en tofot lett blir for lang og tung. Løsningen er kanskje en skytestav av typen bi- eller tripod.

 

Jeg ser for meg å bruke noe sånt både på banen og på posteringsjakt.

 

En tripod er kanksje mindre fleksibel, og en monopod gir kanskje for liten støtte.

 

Synspunkter?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

To eller tre rette skudd av rogn eller vier, med barken på, bundet sammen med kraftil strikk laget av sykkelslange blir en ypperlig bi- eller tripod. Er heller ikke så farlig om du glemmer stativet på post. I høvelig lengde er denne egnelig som stav for oss som begynner å dra på åra.

Jeg har brukt en bipod av denne sorten i årevis til jakt på bever, rådyr og elg.

Link to comment
Share on other sites

Ved sittende skyting sitter jeg på rompa med beina i kryss. Høyrefoten er under venstre kne for å løfte kneet opp. Albuene mine er plassert i overgangen mellom kne og lår på begge sider. Ryggen er bøyd fremover slik at jeg får tyngdepunktet midt i senter av posisjonen min.

 

For ekstra støtte fester jeg reimen i beltet midt bak på ryggen. Reima går så over venstre skulder og rett til festet under våpenet. Reima drar da ikke i armen min og hjelper meg å stive opp hele kroppen.

 

Denne posisjonen fungerer veldig fint for meg. Bruker den på jaktfelt (uten reim) og på jakt. Den er også veldig fleksibel i forhold til underlaget og du trenger ikke noe anlegg eller skytastav/tofot.

For å få en mest mulig lik vinkel hver gang har jeg venstre kne pekende mot målet.

 

Liker denne stillingen veldig godt da jeg synes den tradisjonelle sittende stillingen ikke gir god nok støtte eller stabilitet. Rekylen er også lettere å håndtere da jeg har et lavt tyngdepunkt med vekten av overkroppen min mot våpenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei !

 

Jaktskyting krever, læring, trening og tilpassning, til mange ulike skytestillinger.

 

For sittende skyting finnes det sikkert mange varianter, og disse kan selvfølgelig varieres ut i fra bevegelighet (mykhet i kroppen) og jaksituasjon.

 

Den mest vanlige, er sittende med begge albuer støttet til knærne. Den er også best egnet, når man blir litt eldre og mere støl.

 

Grunnen til at denne er mest brukt, og også best egnet i jaksituasjoer er følgende:

 

1: Med skyterem får du god støtte for våpenet, men trening kreves.

2: Ved å løfte høyre albue, fra høyre kne, kan du følge på dyr i bevegelse.

3: Den er rask med tanke på å måtte flytte seg- ny stilling f.eks knestående/ endre skytevinkel.

4: Du kommer også litt høyere opp i forhold til terrenget, slik at du unngår gress og mindre vekster i

siktebildet.

 

For å få denne skytestillingen optimal, er det viktig å ikke bli sittende for høyt med rompa.

Da får du en for mye fremadlutende stilling, og mye sideveis bevegelse på våpenet. Du klarer heller ikke å elevere våpenet (skyting oppover) godt nok i denne stillingen.

 

Knærne, når du sitter, bør være i høyde med mellomgulvet dette gir den beste balansen i denne stillingen.

Hvis man må skyte litt oppover i terrenget, er det helt nødvendig å få knærne opp i høyde med mellomgulvet eller litt høyere.

 

Om man sitter på, stubber, tuer, steiner, stokker eller jaktstol er det samme. Men riktig sittehøyde må tilstrebes, og skytestol (3 føtter) er nok den beste.

 

Det beste råd man ellers kan gi, er å prøve og feile, og da helst på skytebanen. eller best i terrenget.

Mange av oss bruker alt for mye tid på skytbanen, i liggende stilling.

 

Prøv nye stillinger, og gjør dere kjent med disse, lerduer oppsatt på 50-80m er glimrende trening for de fleste i knestående/stående skyting (lang arm).

 

Sitat fra en gammel og god jeger: Liggende skyting, er for soldater og villreinjegere.

 

 

Hilsen

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...