Jump to content

Elektrolyse/kobber belegging?


Fozzy357

Recommended Posts

Vil vel for letthetens skyld si nei til det:)

Av flere grunner kan det være vanskelig praktisk.

 

Har et apparat på jobb som kan kobber belegge, men ulempen er at det gasser veldig, og tar tid.

Slik at "produksjon" er vanskelig. Gassen er og noe saltsyrelignende og er anbefalt avsug.

Bruker en kraftig likeretter til dette (oksydrensemaskin).

Vår er av en type der en jorder(er vel egentlig pluss) benken, og har en katode med en spesiell svamp som en fukter med kjemikalie.

 

Finnes også kar. Men da må det være varmekolbe, en kraftigere likeretter med styring. og skyllekar.

 

Går nok greit å lage, men gassingen av elektrolytten bekymrer meg til slike hobbyprojekter.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Hei! Dette er noe du kan gjøre selv, men du bør ha god tid og helst en luftig plass for å utføre.

Jeg var litt Reodor Felgen som barn og forgylte mynter og andre gjenstander i en isboks i 10-årsalderen. Har i tillegg en god del kjemiutdannelse, men skal holde dette enkelt.

Jeg brukte bare 4,5volt flatbatteri, bordsalt som elektrolyttmedium(salt i vann Na+ Cl-) og en bunt kobberledning på + (dersom det var kobber jeg skulle overføre). Gjenstanden du skal forkobre lar du ha kontakt med -.

De positive metall-ionene vil da vandre i væsken og feste seg på gjenstanden med negativ ladning.

eleklyse.gif

Som klumsen nevner dannes det gasser også. Dette er de negative ionene som vandrer til den positivt ladde anoden. Hvis dette er kloridioner (Cl-) vil du få dannet klorgass (Cl2) og den er giftig. Med min tidlige forskning vandret jo også Na+ ionene til minuspolen. Det som skjer her er at Na+ ionene tar opp elektroner fra minuspolen og danner rent metallisk natrium. Dette reagerer umiddelbart med vann (H2O) og danner NaOH- (lut) og H2 (hydrogengass - eksplosiv). Snedige greier på gutterommet, men i min lille skala ble det bare småbobler og elektrolytten ble nok ikke så veldig basisk.

For større effektivitet bør du kunne skaffe Kobberklorid i pulverform (salt), av dette blander du elektrolytt.

galvan.gif

Elektrolyse fungerer bare med likestrøm, så batteri eller en omformer må til. Hastigheten på reaksjonen avhenger av størrelsen på dette utstyret. Enkelt med en bilbatterilader siden den har klemmer. Størrelse på karet, styrke (blandingsforhold) på elektrolytt, volt og temperatur er variablene du må teste deg fram til. Du vil se på amp'en på batteriladeren hvor fort det går, samt på hvor mye klorgass som dannes.

Det går også an å løse rent kobber i saltsyre for så å bruke dette som elektrolytt, men dette vil jeg ikke anbefale da feilmarginene og farene øker. Det vil blant annet dannes hydrogengass (H2) som er eksplosiv.

Å legge kulene en snartur i syre for å vaske av produktrester og fingeravtrykk (fett) er likevel å anbefale. Bruk et dørslag og vask med store mengder rent vann etterpå. Ei HELT rein kule gjør at forkobringen sitter bedre.

SÅ har du "problemet" med at du ikke får kobber på kontaktpunktet til katoden; hvis du setter kulene på ei metallplate som er tilknyttet - polen, vil du få rent bly i bakkant av kula. Dette har jeg ingen god løsning på... Å sette kulene på nålespisser kan nok gå, men høres plundrete ut samt at du kan på ubalanse i kula om du ikke treffer senter.

 

Søk litt på google. Der finnes elektrolyse på alle nivå, fra ungdomskole til kjemisk industri.

Se for eksempel http://www.overflate.no/fagstoff/galvano.htm

 

Bruk verneutstyr når du skal leke med syra! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Du får ferdig elektrolytt til å belegge kobber bla.

Dette lagerfører castolin forhandlere.

kan/bør sette kulene ned i kar med spissen opp og perforere en plate eller lage en netting kurv som du senker ned i elektrolytten.

Kontaktpunktene vil ikke bli belagt, så ei finmasket nettingkurv i ledende mateiale kanskje?

Det med lader 12/24 V er noenlunde det samme vi bruker på jobb, men en del kraftigere.

Viser ikke A-verdi men bruken vår er hel anderledes.

Men vil advare nok en gang om at det er syre en jobber med så tøy, hud, øyne, er utsatt.

Samt at det dannes gasser som en ikke bør puste inn.

 

Vet heller ikke virkningen av dette gjennom løpet...Mantel?

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Da må du nok lage en bevegelig trommel (a la musehjul) i finnetting som beveger seg hele tiden, og bruke reaksjonshastighet i forhold til rotasjonshastigheten. Det blir fort synlige merker ved kontaktpunktene - og samtidig tynnere kobberlag.

Til pistol er det jo endel buttnesede kuler. Her vil det nok være snasent å sette kulene på katoden (negativt kontaktpunkt) med nesen ned - og vips - BLYSPISS med heldekkende mantel! hehe

Link to comment
Share on other sites

Er det en løsning å bruke en trommel med finmasket netting, sette spenning på den og putte kulene oppi slik at de får helt jevnt belegg?

 

Hvorfor netting? Det må vel være enklere å bruke en roterende trommel som inneholder både kuler og løsning.

 

Ellers ser bad basert på kobbersultfat ut til å være enkle i drift, de inneholder kobbersulfat(200-250g/l), svovelsyre (30-75g/l) og 50-120 PPM klorid. For blank finish brukes bl.a. thiourea og dextrin (10PPM), dette er vel så enkelt som man kan få et bad. Strømtetthet opp til 0,1A/cm^2.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ser tråden har ligget død en stund, men siden det er en kjemiker her så tenkte jeg jeg kunnue spørre...

dersom man er uheldig og antenner gassene fra elektrolysen, vil det ikke da dannes HCl gass som kan legge seg på slimhinner og i lungene som saltsyre? bare noe jeg synes å huske siden vidergånde.....

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tror Fulmen "drepte" tråden og amatørgleden med å sitere en av de vitenskapelige industriløsningene :lol:

For egen del tror jeg ikke den jevne kammerkammerat har bakgrunn og utstyr for å regne og blande i molar (mol/dm3) eller PPM (parts per million) og kanskje heller ikke regne på reaksjonshastighet og strømtetthet... :roll:

Som jeg forsto første innlegg var det heller et arti praktisk eksperiment med egenprodusert mantel, og ikke perfekt salgsvare som var målet. Hold det på et enkelt nivå i starten og avanser heller etter hvert. Jeg gleder meg til å se resultatet her i tråden!

Det enkleste er nok ikke det beste, men det er fortsatt enklest...

Du KAN som sagt få resultater med lommelyktbatteri, kobberledninger og bordsalt i vann, men dette tar laaaang tid og resultatet er dårlig.

Laveste effektive nivå er nok å skaffe seg kobbersulfat (CuSO4) i pulverform. Det er ganske lettløselig i vann og enkelt å veie og jobbe med. Ved elektrolysen vil du kjenne den umiskjennelige lukta av svovel/råtne egg/fjert pga sulfatet som danner svovelholdige gasser rundt plusspolene (anodene).

Den eksplosive gassen som du nevner er hydrogengass H2 (også kalt knallgass) som ved antenning reagerer med oksygenet i lufta O2 og danner ufarlig vanndamp, men smellen er skarp og skremmende nok og kan ved store mengder og dårlig ventilasjon gjøre skade.

Holder du utendørs og har moderat reaksjonshastighet (skal IKKE se ut som om det fosskoker!!) skal det litt til for at du får fyr på knallgassen med lighter (og overlegg) pga lav gasstetthet (men du trenger ikke prøve selv om jeg sa det :shock: ).

Med syre i badet vil en eksplojon av knallgass kunne medføre farlig sprut, så litt vindtrekk er å foretrekke. Dårlig kontakt i likestrømsopplegget ditt vil også kunne føre til gnister, så da trenger du ikke lighteren! :wink:

Syrene (saltsyre (HCl) eller svovelsyre (H2SO4)) vil etter det jeg husker føre til lettere blanding av kobbersulfatet, økt reaksjonshastighet og et jevnere resultat. Men husk at når du skrur av strømmen vil syra tære på det nylagte kobberet, så ikke la det stå over natta!

UANSETT: Bruk vernebriller, gummihansker og en overall og ha rikelig med skyllevann tilgjengelig.

Bruker du syre i badet er du (uansett eksplosjonsfare) nødt å være forsiktig, og klorgass dannes rundt plusspolene. Klorgassen er ubehagelig, "moderat giftig", lukter svømmebasseng og er ikke eksplosiv.

Prøv å plasser blykulene i midten av badet, og ha flere anoder rundt. Ellers vil du kunne få ujevn fordeling av kobberen pga konsentrasjonsforskjeller.

 

PS! Behandle all elektrolyseinfo som du behandler ladedata på nett - med skepsis! Det gjelder også det jeg skriver for jeg driver ikke med dette til daglig, og det er noen år siden jeg sjonglerte reagensglass i hvitfrakken. Skaff info fra flere kilder og start i det små! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det jeg skrev har tatt motet fra noen var det aldri noe håp for prosjektet. Dette er omtrent så enkelt som det kan bli med elektrolyse og bør ikke være noen stor utfordring.

Uten mulighet for analyser kan man ikke riktignok ikke drifte et bad skikkelig, men kjemikaliene er såpass billige at bruk&kast bør være akseptabelt. Man kan sikkert erstatte det kobberet som forbrukes ved å veie kulene, dette vil riktignok gi en opphopning av sulfat (sannsynligvis i form av svovelsyre) men badet virker ganske robust med tanke på sulfatkonsentrasjoner så om en kan starte litt lavt bør det gå en stund.

 

PPM er heller ingen stor utfordring, dette er det samme som mg/l. Klorid omregnet til NaCl (bordsalt) blir altså 80-200PPM som tilsvarer 80-200mg/l eller 1,2-3 grains/l.

 

Badet blir da som følger:

200-250g kobbersulfat (antar at dette er ren kobbersulfat, bruker man vanlig pentahydrat blir det 310-390g)

30-75g konsentrert svovelsyre (16-41ml, evt 77-193g / 60-150ml fersk batterisyre)

1,2-3grs natriumklorid (bordsalt)

0,15grs dextrin/thiourea (ikke påkrevd)

 

Løs dette i ca 5dl destillert vann og tynn til 1l.

Link to comment
Share on other sites

Man får støpeformer til hulspisskuler. Hvis man lager seg et brett med jernstaver med lik diameter som innsiden av hulspissen, så burde man kunne lykkes rimelig greit med en elektrolysebelegging.

 

Leste også en gammel paperback på biblioteket i Trondheim, hvor en våpensmed både forniklet, forsølvet og forkobret med en løsning fra Brownells. Løsningen var basert på en type pasta samt en strømkrets hvor en pensel med metallbust satt på den ene polen, og det man skulle overflatebehandle på den andre, så malte man på løsningen og skylte artikkelen i vann etterpå. Resultetet ble relativt greit. Husker han beskrev hvordan sølvet festet best etter å ha forkobret metallet først (Dette var en løsning ment til å belegge stål, ikke sikkert det er like smidig med bly.). Hvor slitesterk denne løsningen var skrev han lite om, men til ammunisjon så er ikke kravet til holdbarhet ekstremt, bare det blir hengende på igjennom pipa...

 

Her er en link til en produsent av en slik løsning:

http://www.caswellplating.com/kits/plugnplate.htm

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Er det en løsning å bruke en trommel med finmasket netting, sette spenning på den og putte kulene oppi slik at de får helt jevnt belegg?

Vil anta at man vil slite bort belegget like fort som man bygger det opp dersom kulene skal gnisse mot hverandre under prosessen, eller ?

Jeg har mest tro på løsningen med å sette kula med spissen ned og heller godta eksponert bly der fremme det ikke spiller noen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste vil vel være en roterende plastsylinder nedsenket i et bad. Inne i sylinderen har man en ring som kulene er i kontakt med (katode) og en slepekontakt på utsiden, anoden kan kanskje være festet til akselen som trommelen roterer rundt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg skal ikke si for sikkert hvordan dette foregaar hos alle kuleprodusenter, men nato ammunisjon blir vaertfall laget med presset mantel som fylles med bly. Samme prinsipp som ol bokser og andre aluminiums hylser altsaa. Verktoyene for aa lage mantel til 12.7 blir nemmelig laget her hvor jeg jobber, i den maskina jeg sitter i akkurat naa. noen .22 lr kuler er elektrolyttisk belagt med kobber har jeg sett (cci stinger og no federal greier bla.) men kobberlaget blir jo veldig tynt, har mine tvil om at en saa tynn mantel vil ha noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si for sikkert hvordan dette foregaar hos alle kuleprodusenter, men nato ammunisjon blir vaertfall laget med presset mantel som fylles med bly. Samme prinsipp som ol bokser og andre aluminiums hylser altsaa. Verktoyene for aa lage mantel til 12.7 blir nemmelig laget her hvor jeg jobber, i den maskina jeg sitter i akkurat naa. noen .22 lr kuler er elektrolyttisk belagt med kobber har jeg sett (cci stinger og no federal greier bla.) men kobberlaget blir jo veldig tynt, har mine tvil om at en saa tynn mantel vil ha noe for seg.

 

Du aner tydligvis ikke hva tråden handler om :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...