Jump to content

Hunderaser på ville veier -NRK2, NÅ!


hjortefot.com

Recommended Posts

Sitter å ser på det nå.... FY F..N FOR ET VANNVITTIG OPPLEGG!!!! :evil:

Det var jo en hund som hadde haugevis av valper, vunnet alt som var as show og alt takket være plastisk kirurgi !!!! :shock: Det er jo helt sjukt!

 

Dachs ja...fanken det var jo "langbeinte" jo?!! :shock: Hvorfor er de kortbeinte nå?

 

Ser på min egen rase, vestsibirsk laika... 3 eller 4 hunder registrert med HD. Ingen kjente arvelige sykdommer.

Vi må jo gjøre noe fundamentalt feil.... :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blei skremt over hvilke defekter som faktisk blir avlet videre på, og at "friske" Ridgeback blir avlivet fordi de ikke har den defekten som kjennetegner rasen.

Skummelt er det også at tidligere så stolte Shæferhunder blir avlet til å se ut som en frosk i bakparten.

v1_list.jpg

 

Og så var det Mops, vel..den kan man si mye om.. Akkurat som den lille "hunden" som måtte stå på ispose etter 20 meter gange for å unngå overoppheting. Den vant jo!

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett heilt grufullt.. håpar me i jakthund-verdenen ikkje kjem dit ein dag :(

 

Er ein viss fare for at me er på veg til det.

Men ein kan vel forbygge det noko ved å kreve jaktpremiering på hunder som skal inn i avl.

Det vert i dag avla på hunder kunn med tanke på eksteriør. Nei takke seg til ein god jakthund med middels eksteriør i stadenfor ein topp hund eksteriørmessig som er ubrukeleg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Er vi virkelig så sikre på at jakthund-rasene er så fordømt friske som vi liker å tro??

 

Eksepler/ Tanker:

Høy HD prosent hos Breton?

Gemytt hos Weim?

Kloløsning hos GS? og manglende standinstinkt..?

Levealder hos Vorsteh?

 

Maratonavl på Jaktchampions og Linjeavl er da like utbredt hos jakthundrasene som ellers!?

 

Kanskje skyldes noen av defektene nettopp raseavl?

 

Dette er selvsagt bare noen umiddelbare tanker, men kjør debatt :)

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at det blir bastard på meg når jeg får hund.

(nå skal det sies at jeg ikke planlegger å jakte med hund)

 

Jeg fikk gysninger av denne dokumentaren, og tviler på om jeg

i det helle tatt noen gang vile vurdert å få meg rasehund,

da selv om man langt fra er garantert å få en sund hund bare fordi

den ikke er renraset. (for ikke å snakke om gemyt)

 

Å anskaffe seg hund for deretter oppdage at den vil slite resten av livet

med alvorlige helseplager p.g.a. feil avl. Må vel nesten sidestilles med

å få en barn med lignede sykdomer, grusomt.

 

men en ting vet jeg, katt blir det ALDRI i et hjem jeg bor i.

Link to comment
Share on other sites

Det var nå en litt fatalistisk holdning til renrasede hunder da, vil tro du risikerer mer med en blandingshund hvor jeg skulle til å si hverken fysikk eller kjemi er kjent på forhånd.

 

Jeg så ikke dette programmet, men det finnes mengder av rasehunder som er sunne og friske.

 

Bevisst avl på kondystrofi (dvergvekst) - tror jeg det heter - er et tydelig, men likevel vellykket inngrep fra menneskets side, som i ekstremitetene er tydeligst hos dachs, men er også tilfelle med min egen rase basset, og drever for den del.

 

Men man skal ikke tukle for mye nei, som sikkert den dokumentaren sa en hel del om...

Link to comment
Share on other sites

Heilt klart at sjukdommer og skavanker finns det alltid Når det gjeld Breton og HD så er det klart det har vært et stort problem for rasen og NKK tok ikkje dette på alvor.Grunn til HD eksposjonen var at me måtte bruke importhunder i avl - uten kjent HD status (pga for trangt avlsmateriale/liten rase)

Derfor ble det fra ildsjeler i klubben utformet er nytt diagnostiserings opplegg som nå er i bruk, me har gått vekk frå NKK sin HD a,b,c,d- no er endelig pila på god veg nedover igjen takka være dyktig avlsråd med ryggrad.

Gemytt er et problem alle våre raser sliter med, noen meir enn andre. Det viktigaste ein her kan gjera,som "vanlig mann i gata" er å være ærlig i vurdering av egne hunder mht avl og undersøke avlspartnere grundig på de hundene du vil bruke i avl.

Kloløsning er jo et grufullt preoblem for ein jakthund, dette er jo også arvelig og kreves "edruelighet"blant de som har hunder med dette problemet- at de IKKJE avles på!! Det verste som kan skje ein rase er at ein gjer blaffen for profitten sin del-det er SVÆRT ødeleggende og ingen tjent med. Stoffskifteproblem/tyroxinmangel er også veldig utbredt, her må det også holdningsskapende arbeid til blandt hundeeier/oppdretter.

No veit ikkje eg kva rase NEG er Hansen De luxe, men Nyresvikt og fettkuler er da vitterlig et mer kostholdsrelatert problem enn arvelig etter mine begrepet.. men så mange Labb-hunder som det tusler rundt i dette langstrakte land så er ikkje det problemet så merkelig;=)

 

Det viktigste me alle kan være er ÆRLIG om problemer og sykdommer, det er den lettaste måten å bekjempe på, trur eg??

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat sett dokumentaren, og som alle dokumentarer virker den litt overdrevet og innrettet mot de ekstreme tilfellene. Både når det gjelder hundene det fokuseres på, og folkene som intervjues...

 

Her er forresten debatten fra "I Kveld" bl.a med miss dådyrøyne, Live Kleveland i Dyrebeskyttelsen...

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/161149

 

Minner forøvrig om at det faktisk finnes lovhjemmel i eksisterende dyrevernlov som forbyr den mest ekstremt feilretta avlen, og alt vi egentlig mangler er en presedensdom som viser at lovhjemmelen faktisk har et praktisk tilsnitt.

 

§ 5. Avl

Det er forbode å endra dyra sine arveanlegg ved bruk av genteknologiske metodar eller ved tradisjonelt avlsarbeid dersom

1. dette gjer dyret uskikka til å utøve normal åtferd eller påverkar fysiologiske funksjonar i uheldig lei,

2. dyret blir påført unødig liding,

3. endringa vekkjer ålmenne etiske reaksjonar.

Det er forbode å avle dyr som har vorte slik som nevnt i fyrste ledd.

 

Det eneste jeg kjenner til som har blitt mer eller mindre forbudt gjennom denne lovhjemmelen, er storferasen belgisk blå, den linjen innen rasen som har doble lårmuskler. En rase som ikke har i nærheten av de helseproblemene en ser hos enkelte hunderaser.

 

At dyrevernorganisasjonene skal ta opp denne saken er derimot heller tvilsomt, da det mest trolig vil være et angrep mot egne medlemmer...

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje sett programmet.

 

Dachs er avla med forkrøpla føter. Fører det til rygg/hofteproblem?

 

Mange har abnormt lange øyre (spaniel, basset mfl.): Har desse mykje øyreproblem?

 

Ein del hundar har "nyyydeleg" utstillingspels. Korleis fungerer desse ved "nullføre" i snøen? Og korleis fungerer desse pelsane på jakt og på tur?

Link to comment
Share on other sites

Sambo er innehaver av to nusselige små ulldotter som heter Bedlington terrier. Også kjent under samlebetegnelsen fetthoinn. Røytefri, allergifri - pelsen er omtrent som fleece, men den tover og snøen klabber noe usannsynlig. En tur i skogen, og pelsen er aldeles fullstappa av kvist og annet rallemikk. Forholdsvis ubrukelige til alle praktiske formål. Med unntak av at de utgjør et perfekt terrormål for en 4 måneder gammel plotthund som har vokst forbi dem... :twisted:

 

Har visstnok, som en del andre terrier-raser, vært avlet frem som rottefangere og "lurchers" (dvs hunder som løper opp og dreper byttet sjøl, f.eks kaniner). Terrier innkrysset med mynde. At de har fart, er det ingen tvil om. At de, i "utstillingsklipp" er usannsynlig lite vakre i en jegers øyne, er det heller ingen tvil om. Jeg har derimot sett eksemplarer der pelsen har fått vokse i "fri utfoldelse" (de må klippes), og de ser faktisk tilnærmet ut som en ekte hund...

 

Ellers har jeg ikke (litt til min store ergrelse) klart å oppdage noen klare genetiske svakheter, med unntak av en eller annen genfeil som gjør at alle avlshunder av rasen gentestes for å finne parringskombinasjoner som ikke gir utslag av denne defekten. Hva det nå enn er. Men dette er tydeligvis noe de har kontroll på innen rasen.

 

Men man kan jo alltids håpe at noe dukker opp... Det har nemlig vært nevnt at når en av dem dør, kan vi jo skaffe en borderterrier istedet... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Siden det er jeg som kom med denne høyst subjektive uttalelsen får jeg kanskje skrible noen linjer av hva jeg mener.

 

min erfaring med rasen er høyst begrenset, men har håndtert 4 individer fra rasen. 3 av disse har hatt, hva jeg vil kalle et lite ønskelig gemytt.

Det jeg først og fremst sikter til er skepsis mot fremmede. 2 av de 4 individene jeg har møtt, har først møtt meg med knurring etterfulgt av en "feig" gå å hjemme seg holdning, som varte helt frem til jeg snudde ryggen til.....

Den tredje angrep en helt rolig vorsteh uten forvarsel.....

 

Den fjerde var snill og "normal" men eide ikke jaktlyst.

 

Kanskje har jeg bare hatt uflaks, men 3 av 4 individer med et "merkelig" gemytt hadde f.eks vært utenkelig hos pointer - uansett eier!

 

Har hørt noen si at "sånn er rasen" - noe som for meg høres en smule mystisk ut. hvorfor skal en weim være en vanskeligere/annerledes nybegynnerhund enn de andre fuglehundene??

Hvor er logikken? - og har ikke dette noe med raseavl å gjøre??

 

Det var ihvertfall mine tanker, men de er absolutt åpen for kommentar. Kanskje har andre fullstendig annerledes oppfating av rasen enn det jeg har.

Har i allefall et ubestridelig inntrykk av at rasen har et dårligere/"annerledes" gemytt enn det de andre fuglehundene har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...