Jump to content

Gordonsetter er valget, men det er mye "skrap" hjelp!


Melk

Recommended Posts

Nå er jeg vell på mitt tredje år med å bestemme meg hvilken rase jeg skal gå for.

Det ser ut som jeg ender på Gordonsetter hele tiden.

 

Men jeg skal innrømme at jeg er litt redd da jeg har hørt at det finnes så skinnsykt mye "skrap" av Gordonsettere der ute i et hav med useriøse parringer.

 

Hunden jeg ser etter blir en familiehund, men primært en jakthund.

Folk kan sikkert si at det er opp til eieren hvordan hunden formes fra valp av til voksen jakthund, og jeg må si meg veldig enig i dette.

Men det skal også sies at det kreves også en del av hunden (etter det jeg har lest)

 

Det virker som at det er viktig at begge foreldre bør være veldig gode jakthunder med godt jakt instinkt for at kullet skal egne seg godt til jakthunder.

 

En liten annen ting jeg har tenkt på er:

Hvorfor er alle Gordonsettere så veldig forskjellig?

Jeg forstår at det er som mennesker, og at et hvert individ er unik på sin måte, men det er så veldig stor forskjell!

Hver gang jeg ser en Gordonsetter ute på tur med sin eier, er den enten hyperaktiv som F! Eller så går den som et skudd ved siden av sin eier og virker stø og rolig.

Har dette kun med hva den har blitt trent opp til, eller er det forskjell på hundene da kanskje foreldrene er mer rolige av seg og dette går videre i genene?

 

Det jeg ønsker meg, er selvfølgelig en rolig Gordonsetter med stor jaktlyst, og spør egentlig om dette er noe jeg må jobbe for selv, eller må jeg i tillegg gjøre grundig "research" rundt parringer/kull av denne rasen før jeg velger valp?

 

Noe erfaring har jeg med hund fra før, men dette blir på en måte min første hund. Har tidligere hatt 2 Golden Retrievere og en Cavalier King Charles Spaniel, men dette var fra min barndom og disse har heller ikke vært brukt til jakt :).

Før jeg i det hele tatt kjøper en valp, skal jeg lese en del bøker om hvordan jeg former denne hunden som en fullverdig jakthund, men ønsker også tips om hvordan jeg skal gå frem så jeg ikke ”driter meg ut”.

Jeg synes det blir litt dumt å gå på finn.no peke på en hund og si: ”den skal jeg ha”

Jeg tror egentlig man bør tenkte litt lenger.

 

Setter hvert fall veldig stor pris på alle tips jeg får rundt denne saken.

Hvis noen vet om klin seriøse oppdretts folk og kanskje har tips rundt mulig gode valpekull, takker jeg evig for det.

 

Mvh

 

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

Hei, gratulere med valget :D

Det er som du sier, vær veldig selektiv når du skal kjøpe deg valp, seriøse oppdrettere avler ikke på skrapmateriale og er nøye på både bruksegenskaper,eksteriør og helse.

At bikkjer er forskjelige skal du aldri tvile på, men de eksemplene du nevner tror jeg eierne må ta på sin kappe, tren lydighet fra du får valpen i hus, bruk masse tid på å bygge kontakt det har du igjen for senere.

Har hatt ett mål med mine hunder og det er det at jeg aldri slipper hunden i terreng det er fugl i før sitt, ligg og innkalling sitter 100%, å venne ei bikkje av med å gå etter fugl kan være ett langt arbeid, veit du at hunden sitter på komando er det ett mye bedre utgangspunkt for å lykkes.

 

Ellers kan jeg gi deg det rådet at du lytter til de som har holdt på ei stund og veit hva de holder på med.

Kansje du får deg noen treningsturer sammens med de å får lære noen triks og få gode råd.

Lykke til med bikkja når den tid kommer :D

Link to comment
Share on other sites

......et hav med useriøse parringer. Problem for alle raser og klubber, avling på hobby dyr er ikke på samme seriøse nivå som feks i landbruksnæringen. Det produseres flest middelhavsfarere.

 

....egne seg godt til jakthunder. Linjeavl på ønskede egenskaper er meget effektivt. Seleksjon av foreldre gjøres ved dokumenterte jaktprøveresultater og individenes påvislige nedarvingsevne.

 

....mer rolige av seg og dette går videre i genene? GS’ene er bygd for å løpe 10mil på jakt hver dag hele uken, ikke påregn at de automatisk går og loffer ved fot når de kommer ut av huset.

 

....gjøre grundig "research" rundt parringer/kull av denne rasen før jeg velger valp? Raseklubbens avlsråd er kilden til informasjon. Sjekk websidene. De vil peke deg videre. Sjekk ut alle fuglehund klubbene likesågodt..

 

Bli med og se på jaktprøver, snakk med folk i miljøet, hør hva dommerene sier, se hva som blir premiert (egenskapene) og hva som er ubrukelig….

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hva skal jeg se etter med tanke på jakt premier da?

Hva er forkortelsen for denne "premien"?

 

Med tanke på hva hundene har fått av utstilling premier, bryr jeg meg veldig lite om.

Gå rundt med hunden i stramt bånd og vrikke på rumpa er ikke helt min stil hvis du skjønner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spør om å få komme å se tispa som skal du vurderer valp etter. De lærer utolig mye av henne på 8 uker. Rolig tispe fører ofte til rolige valper. Stressa tisper hadde jeg styrt langt unna selv med høy premiering. Hør også om tispa blir tvunget til å være med valpene hele tiden. Da lærer de å bli korrigert og blir mye lettere når du overtar.

 

Min erfaring med Gordon er at linjer som er høyt premierte på skog ofte er noe større og har ett mer avbalansert gemytt. Høyfjellshunder er i min verden mer som en araber (stressa og mye fart). Påstår at disse krever mer erfarne dressører for å få bra resultat.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

No må melk huske på at utstilling er ikkje for utseendet sin del i hovedsak (hverken på deg eller bikkja) Utstilling er til for å finne hunder med optimal oppbygging og minimalt feilbygging som dermed holder ut dag etter dag og veke etter veke på jakt. Det er rett og slett ein bedømming av hundens fasong, former og praktiske oppbygging i forhold til å kunne brukes best mulig til det den skal brukes til: Nemlig jakt!

Dessuten er det omtrent einaste plassen de med skikkelig dårlig gemytt blir kommentert. Er ikkje nokon spesiell fan av utstilling sjølv, men det blir jo heilt feil slik du fremstiller det (i din uvitenhet;=)

 

Ellers har du rett i at det er mykje rart blant GS, spes helsemessig men opgså gemytt og jaktmessig..Kvifor har du egentlig bestemt degfor akkurat den rasen??

Link to comment
Share on other sites

Før du leser deg blind på premieringer, bør du tenke nøye gjennom hva du skal bruke hunden til. Hvilke egenskaper er du ute etter? En liten og lett høyfjellsracer som kan sanke førstepremier i konkurranser, en tyngre hund som kan kløve og trekke pulk, en hund som først og fremst skal brukes på skogsfugljakt, en hund som kan alt dette? Hvor mye tid har du tenkt å sette av til trening?

Jeg har hatt GS i mange år, og har hatt alle ovennevnte varianter. Innimellom kan du være heldig (og dyktig) nok til at du får en hund som egner seg til alt dette, men som regel er det lettere å finne en egnet valp hvis du på forhånd vet hvilke egenskaper du ønsker deg.

Avlsrådet kan gi deg god hjelp på veien, men vær sunt kritisk til alt du hører om konkrete hunder og blodslinjer. Innhent informasjon fra mange kilder, forsøk å få se hunder i aksjon (du kan f.eks bli med som tilskuer på en jaktprøve), og gjør deg opp din egen mening. Det beste utgangspunktet for en valp, er at DU har tro på at dette skal bli bra!

Link to comment
Share on other sites

Herregud, jeg kommer til å bruke 2-3 år til på å finne den rette Gordonsetteren.

Jeg brukte bare 3 måneder på å finne "riktig" LCD-TV til stua, lurer på hvordan dette skal gå....

Men tusen takk for tipsa, setter stor pris på det. Blir primært kun skogsfugel jakt på meg, så jeg er ikke ute etter en "araber" som du kaller det. ;)

 

 

Som jeg sa, er det skogsfugel jeg jakter mest, og derfor falt jeg på GS.

Jeg har tenkt på Spets også, men det er 100% uaktuellt uten at jeg vil diskutere det i denne tråden.

 

Etter den erfaringen jeg har sett i filmer og folk jeg treffer under jakta, virker GS som en hund som passer meg bra.

Hunden vet jeg krever en del mosjon, men det gjør jeg også da jeg har fått noen kilo ekstra på kroppen, så det er midt i blinken.

Hundene virker også veldig snille noe jeg setter som ALFA OMEGA da jeg har en 4år gammel datter i huset veldig ofte.

Det er klart man aldri vet med dyr i forhold til om dem blir agresive eller ei, men GS (etter det jeg har lest) er ikke vansklig sånn sett.

Link to comment
Share on other sites

Jeger: No må du stikka hodet opp av sanden!! Kva andre av fuglehundrasane meiner du slit like mykje med sjukdom som GS?? Tyroxinmangel, kloløsning.."uvanlige" sjukdommer i fleng, sikkert grunna ukritisk avl gjennom lang tid men dog likevel. Synd, men sant-og det vil nopk ta litt tid med bekjemping før dette er nede på stabilt nivå igjen

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder utstilling, er jeg enig med "oshundeservice". Utstilling av jakthunder har lite til felles med utstilling av f.eks. retrievere. Jakthundutstilling går mye på korrekte vinkler og at hunden er bygget for å kunne jakte mye uten at den får skader. Så har jo GS krav om farger ( imotsetning til f.eks ES ) som også blir bedømt på utstilling. Hvorvidt en tar hensyn til dette for å få en jakthund, er opp til hver enkelt. Men hunden blir altså bedømt etter en rasestandard som man skal holde seg innenfor.

 

Når det gjelder det jaktlige, så er jeg veldig enig med "Jeger". Finn sjøl ut hva du vil ha for egenskaper i hunden din. Når du har funnet ut dette, må du lete etter foreldredyr som innehar egenskapene. Siden du først og fremst skal jakte på skog, bør du se etter skogsfuglpremieringer. Man må også ha i tankene at en "høyfjellsracer" med en dyktig dressør fungerer godt på en skogsfuglprøve. En hund med x antall høyfjells-premier, og 1 skogsfuglpremie KAN være en slik hund. Avslrådet i raseklubben sitter inne med mye informasjon. Men være kritisk, slik "Jeger" sier. Det er DU som skal velge valp! Personlig synes jeg raseklubben, og fuglehund-Norge generelt, sikter for mye mot høyfjell. Noe jeg (også personlig) mener går ut over skogsfugl-egenskapene.

Hvor rolig en hund er / blir, er vanskelig å si. Foreldredyrene sier en del, og har du anledning til å treffe disse, kan du danne deg ett bilde. Dette avhenger også en del av trening, dressur og aktivisering. Det kan også være store forskjeller innad i kullet, noe man må huske på da man velger valp.

Du har rett i din oppfatning om at det er mye useriøs oppdrett av GS. Rasens skjønnhet, og popularisme på bakgrunn av at våre skihelter fikk GS i gave, har ført til at mye penge-maskiner. Noe som igjen går utover rasens egenskaper. Jaktprøve-resultater er den eneste måten å dokumentere jaktegenskaper, men mange dyktige hunder blir ikke stilt på jaktprøver. De kan være svært gode jakthunder, men om du ikke kan vurdere de selv, så kan du ikke vite det. Hvorvidt foreldredyrene er premierte begge to eller ingen, har ikke all betydning. Man må også se bakover på stamtavlene for å se premieringer på de linjer som ligger bak. Disse kan gjerne være godt premiert, mens selve foreldredyret ikke er stilt. Eller motsatt....

 

Ettersom du har lest en del, har du sikkert fått med deg at det er foretatt noen godkjente parringer med ES på slutten av 60-åra. Årsaken var at GS skulle ha et dårlig standinstinkt, og man gjennomførte dette for å bedre på problemet. Hannhunden som ble brukt het Vestfjellet`s Topper. Denne ES-hannhunden går igjen i så godt som alle stamtavler idag, dersom man går langt tilbake i tid. Ofte kommer hannhunden igjen i flere linjer bakover, noe som gir linjeavl. I tillegg eksisterer rykter om minst et par andre tjuvparringer som ikke er dokumentert. Det anses som at man får mere høyfjells hunder jo mere ES det er i hunden. En sannhet med modifikasjoner uten tvil. Ønsker du en hund av rent GS-blod (ikke missforstå, alle GS som er registrert er å kalle rene, men ofte da med innslag av ES Vestfjellet`s Topper), så finnes en liten gruppe som sysler med dette. Du kan se mer på www.gammelgordon.no. Deres meninger om avl er bestridte, men de innesitter store kunnskaper om rasen uten tvil. Denne gruppen hevder at gammelgordon (rene GS), er rolige og robuste jakthunder med godt søk for skog først og fremst, men også for fjell. Særlig da du først og fremst ønsker en skogsfuglhund, vil jeg anbefale deg å ta en titt på disse sidene.

 

Hva "oshundeservice" mener med "uvanlige sjukdommer i fleng", kan hun sikkert forklare deg i detalj. GS har problem med kloløsning, og man har vel etterhvert funnet at det er arvelig. NGK har også ett prosjekt gående for å forske på dette. Så det er en ting man bør sjekke med foreldredyr. Bortsett fra det har vel ikke GS så mye større problem med sykdom enn andre raser såvidt jeg vet.

 

Jeg har ingen konkrete oppdrettere å tipse deg om. Det mest konkrete jeg kan komme med, er at du bør bruke tid på å finne det korrekte kullet for deg. Vær kritisk! Gå gjerne på en utstilling, om ikke annet for å finne noen hunder du kunne tenke deg som foreldredyr. Det vises gjerne her om de er rolige, og du kan få sett mange hunder samtidig.

 

Uansett, lykke til!

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Som aktiv prøvedeltaker over en peroide på 25 år, ser jeg mye gode GS ute i felten og kjenner mange flinke GS folk. Desverre ble det slik at rasens popularitet eksploderte, noe som førte til endel ukritisk avl og oppdrett.

Personlig er jeg ingen stor GS fan, men kan ikke stikke under en stol at det er mye bra å få tak i.

 

Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men om du sender meg en pm, skal jeg gi deg navn på endel GS folk du kan ta kontakt med og rådføre deg med før ett evt. valg av valp.

 

Ønsker å slenge ut en liten brannfakkel mtp på det som oshundeservice sier ang. utstilling. Hvor meget greie på anatomi og kroppsfysikk tror du man hadde dengang rasestandarden for våre settere ble nedfellt.

Jeg ser overhodet ingen fordel med tung og kraftig kroppsbygning og kraftig beinstamme når det gjelder utholdenhet i fjellet. Se på en langdistanseløper og bedøm han eller hennes kroppsfysikk iforhold til en sprinter.

Det er ikke uten grunn at vi her i Norge har satt vår egen standard på hvordan vi ønsker at våre hunder skal se ut.

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere lovende kull nå.Flre blir født fra nå og 2mnd fremover,kjenner til blodslinjer på Gordon bra og kan hjelpe deg å finne en valp du blir fornøyd med hvis du vil?Største problemet er å ringe tidsnok!Ofte lange bestillingslister..Ikke se etter fuglehunder på finn,send meg heller pm,så kan du få no du blir fornøyd med om du dresserer riktig da..

Link to comment
Share on other sites

Kyrre: Men så blir vel hundene dømt etter denne standarden no også, da vel?? Størrelsen er berre ein liten bit av dette, vinklinger og holdning blir ikkje bedre om ein hund er liten eller stor men det kan være STOR forskjell på den fysiske yteevnen dersom ryggen er for lang i forhold til beina, eller omvendt (f.eks) Det med at proposjonene skal stå i forhold til enannen, ikkje være kuhaset,hjulbeint og gud veit er vel egentlig ganske viktig for utteevne og slitasje over tid..?? Eg understreker at utstilling er ikkje det eg driver mest med, ville berre utheve det fysiske til Melk så han ikkje trur det kun er et fesjå heile greiene;=)

 

Og, Dagl: Meiner du at det ikkje er masse stoffskifteproblemer blandt GS, og kva andre av gr.7 rasene er det som f.eks kan skilte med noko liknande?? Eg meiner Tyroxinmangel er ein "uvanlig sjukdom", arvelig og særs uønska med livslang medisinering (ser ein heil del GS med desse problema, dei ser både skabbete og fæl ut til tider)

 

For all del, det er sjølvsagt også veldig mykje bra her, men for ein fersking er det sikkert lett å gå seg vill i jungelen av kull, og det hjelper heller ikkje rasen framover at GS-entustiastand går med skylapper og benekter at der er store,stygge helseproblemer i full blomst :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hva skal jeg se etter med tanke på jakt premier da?

Hva er forkortelsen for denne "premien"?

 

Se etter Søksegenskaper, Viltfinnerevne og Fuglebehandling. Under finnes skjema som dommerene benytter. Forsøk å danne deg et bilde av hvordan din hund bør være i forhold til disse kriteriene. Finn foreldredyr som er bedømt til å ha egenskapene, tro og håp at valp etter dem arver egenskapene.. Regn med at det er himla stor etterspørsel etter relativt få av de mange kull på markedet. Andre leser også statistikker.... fordi livet er for kort til en dårlig jakthund.

 

http://www.gordonsetterklubben.no/images/stories/pdf/jaktpr.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært lykkelig eier av en Gordonsetter. En særdeles dyktig jakthund. Problemet var at min hund var den eneste i kullet som ble noe til jakthund. 2 av kullsøskenene havnet hos jaktprøvedommere, men de måtte etter noen sesonger gi opp. Problemet var at disse hundene hadde ikke kontakt med fører, de jaktet helst alene i nabokommunen. Grunnen til at jeg lyktes med min var antageligvis at jeg hadde en spesiell jobb og noen spesielle kammerater. Denne hunden jaktet 3-4 dager i uken fra sept. til febr. over flere sesonger. En høst reiste den Vestfold-Finnmarksvidda 3 ganger med 3 forskjellige førere. :D

 

Med denne hunden burde jeg egentlig vært frelst, men det var deprimerende å snakke med eierne av kullsøsknene. Enda mer deprimerende var det å se hvor galt det bar avsted med ekstriøret og helsesituasjonen hos rasen generellt.

 

Jeg ser det nevnes lenger opp i tråden at det finnes dyktige Gordonsetter folk (les jaktprøver). Jeg kan her og nå komme med oppskriften på å få en gordon som samler premier:

-Vær aktiv i prøvemiljøet og ha gode kontakter

-Kjøp valp av alle kull du har trua på, evt. eget oppdrett og selg resten av valpene på FINN.no (penger å tjene)

-Pass på å ha reservebatterier til halsbåndet

-Lykkes ikke hunden i UK blir den skutt eller gitt bort, så blir plass til en ny ung og lovende

:wink::roll::wink::roll::wink::roll:

 

 

Jeg er veldig på linje med oshundeservice:

Kvifor har du egentlig bestemt deg for akkurat den rasen??

 

Joda, det finnes gode individer, men jeg ville ikke gamblet med dette. Dessuten er det et ikke ubetydelig moralsk aspekt ved å bidra i et marked der idealistene har rømt opp på taket og dradd opp stigen og bredden produserer plendritere for å fylle lommeboka. Det avles utvilsomt på hunder med dårlig helsestatus, jeg kaller det dyreplageri.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde den jobben du sitter midt oppe i nå for sju år sida, lette, hørte på avelsråd, ringte folk i miljøet, endte opp med en gordonsetter hvor parring med samme hanhund var gjort før med utmerket resultat, da sikter jeg til premieringer på prøver bade på skog og fjell på dette kullet, noen gode plasseringer i nm skog var det også.

 

Kom meg inn på venteliste, og siden jeg jaktet forholdsvis mye fikke jeg valp, hunden er nå en sterk herremann som trekker (40 kg pulk på ukesturer i fjellet), bærer kløv som en hest, trekker som en racer på ski, er lydig og dressert sitter utelukkende i oppflukt,snill som dagen er lang. Men som jakthund er han gitt opp og har skuffet meg stort.

 

Jeg har hatt noen hunder etter dette, og har da sett mer på jaktegenskaper og foreldrene på jakt, jeg kjøper gjerne en hund fra foreldre som ikke er stilt på prøver og utstillinger, så lenge foreldrene er gode jakthunder

 

Jeg kjøper ikke GS igjen, ikke mulighet.. spesielt ikke til skogsfugl, her er det mye annet som frister mer.

 

Jeg mener ikke med dette at gordonsetter er en dårlig hund, har sett mange knallgode bikkjer av denne sorten, og ikke tvil om at du vil få en snill og fortrolig hund i gordon, eller hvilken som helst setter for den sakens skyld.

Link to comment
Share on other sites

http://www.tonekollen-kennel.com

Dette er kennelen vår. Vi skal ha et par kull om ca 2 år, og du kan lese om valpene fra de forige kullene og tispene vi skal parre. Kan sjekke ut 'Heras side' 'Ronja' 'Epis side' og 'Ragas side :)

 

Ellers kan du sjekke ut valpelisten til gordonsetterklubben. Da får du en parring som er godkjent av avlsrådet i GSK.

 

Bare å ta kontakt hvis du er mer interessert.

 

Mvh Kim Simonsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har holdt på med standtrenings kurs for Ngk og Nvk siden 1988 og fram til år 2000. Har nok sett noen hundre hunder. Itillegg har jeg vært både deltaker og kjentmann på jaktprøver. Har også vært prøveleder. Utifra det jeg har sett så kan jeg ikke anbefalle noen å kjøpe gordonsetter.Altfor mange mangler standinstinkt og mange har for stor villskapp iseg.

Spesielt etter at Amerkanske hunder ble blandet inn på tidlig 90 tall så synes jeg situasjonen forrverret seg. Vi fikk hunder med dårlig standinstinkt, dårlig kontakt, mye villskap og dårlig eksteriør.Har selv hatt 3 gordonsettere men gikk over til strihåret vorsthe, har hatt\har 4 stk.

Jeg vil anbefalle deg å kjøpe Strhåret Vorsthe. Kan nesten garantere deg at du vil få en brukbar jakthund. Denne rasen har et mye mye bedre standinstinkt. Det gjør det mye lettere og få til hunden. Itillegg er det lettere å lære en Vorshte apportering. Den kan også brukes som ettersøkshund på klovvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeger: No må du stikka hodet opp av sanden!! Kva andre av fuglehundrasane meiner du slit like mykje med sjukdom som GS?? Tyroxinmangel, kloløsning.."uvanlige" sjukdommer i fleng,

 

Her hadde jeg egentlig skrevet et langt innlegg, men av respekt for trådstarter skal jeg ikke gå inn i noen rasedebatt, men nøye meg med å konstatere at jeg i min nærmeste omgangskrets har opplevd 2 stk ES med tyroxinmangel, IS med kloløsning, IS med dvergvekst, pointere som har så dårlige poter at de ikke er jaktbare mer enn én dag pga sårbeinthet, KV med spondylose, galoppvegring og fullstendig mangel på jaktlyst, breton som skal spise opp alt og alle som drister seg til å komme i nærheten osv. Jeg har også opplevd GS med kloløsning og tyroxinmangel, men begge disse har jaktet og fungert godt hele livet med riktig medisinering.

Og da har vi ikke begynt å snakke om HD ennå...

 

Poenget er at det å kjøpe hund er et sjansespill uansett valg av rase. Imidlertid er det slik at det er fullt mulig å redusere sjansen for å få en hund med noen av disse defektene kraftig, dersom man gjør et grundig forarbeid. Dette gjelder også for GS.

 

For øvrig er det svært begrensede muligheter for å stikke hodet i sanden med de snømengdene vi har her for tiden :)

 

PS: Jeg har enda til gode å oppleve en stående hund uten standinstinkt, og såkalte "standtreningskurs" er etter min erfaring best egnet til å lette unødvendig tunge lommebøker.

 

Lykke til med jakten på hund! :D

Link to comment
Share on other sites

La oss være enige om at dårlige hunder og syke hunder finnes blant alle raser!En kan være uheldig med alle raser.Når en ser på hvor mange Gordonvalper som blir solgt,er det klart at noen få blir ubrukelige eller middelmådige!Kjenner en til hvilket blod som er bra og avler bra,er sjansen stor for å lykkes!Legg merke til de som har drivd med Gordon i 20-50år og avlet like lenge,de lykkes bestandig!Alltid gode hunder selv.Det har kollosalt mye å si med riktig dressur også.Noen vil ikke ha Gordon,vel jeg kunne ikke tenke meg no annet!Bedre kobihund finnes ikke!Da tenker jeg på søksopplegg,bruk både i skog og fjell.Vet jeg blir fornøyd,men nå vet jeg vilket blod jeg vil ha også!Å påstå at Gordonsetteren er bare skit og anbefale strihåra Vohrster er jo latterlig!Søket er på mange av dehelt trist å se på..

Link to comment
Share on other sites

Jeger: Har ikkje så mykje anna å sei til dette enn at det er ikkje rart det fins ein masse sjuke og stand-frie GS`er, med slike skylapp-eiere som deg som "gode preferanser for rasen" :D

Men, men- det fins også heldigvis ærlige eiere/oppdrettere og masse gode hunder som avler utenom alt dette faenskapet så til trådstarter vil eg berre sei

Lykke til i jakten på din jaktkompis. Håper du finn deg ein frisk og god kamerat for livet og at du slepp jobba deg ihjel for å få jakthund utav det 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeger: Har ikkje så mykje anna å sei til dette enn at det er ikkje rart det fins ein masse sjuke og stand-frie GS`er, med slike skylapp-eiere som deg som "gode preferanser for rasen" :D

Men, men- det fins også heldigvis ærlige eiere/oppdrettere og masse gode hunder som avler utenom alt dette faenskapet så til trådstarter vil eg berre sei

Lykke til i jakten på din jaktkompis. Håper du finn deg ein frisk og god kamerat for livet og at du slepp jobba deg ihjel for å få jakthund utav det 8)

Synes det er trist jeg, hver gang det er snakk om Gordon så er det "noen" som øser av sin kunnskap å forteller for ei håpløs drittbikkje det er,det er jo ikke det :!:

At rasen lider under at det er avla på mye skrap er det jo ingen som helst tvil om.

@oshundeservice,synes innlegget til Jeger er mye mere reflektert enn ditt å du driver butikk, hundeservice.... ja ja deg om det :roll:

Link to comment
Share on other sites

oshundeservice: du nevner stoffskifte-problemer på GS. Dette finnes helt sikkert på GS, men jeg har ikke hørt at det er veldig mye mer utstrakt problem på GS enn andre raser. Siden jeg ikke er instruktør eller profesjonell hundeperson på noen måte, jeg har ikke engang en egen blogg om hundehold, har jeg bare bladet "Fuglehunden", og diverse jakt og hundeblader å støtte meg til. I tillegg til de GS-eiere jeg kjenner, som etterhvert begynner å bli endel. Mulig du har rett i dette, og det er også mulig at det KUN er GS som har dette problemet. Som sagt, jeg har ikke hørt om dette tidligere. I ditt første innlegg skriver du "uvanlige sykdommer i fleng", og ved oppramsing kommer du med èn eller da muligens to. Hvor din relative grense for "i fleng" ligger, må jo du bestemme, men for meg er dette begrepet betydelig fler enn en eller to. Og når du påpeker at GS har spesielle problemer med disse sykdommene, bør du også informere om at andre raser også har eksempler på samme sykdom, om enn ikke så mange. Men din hovedhensikt ser ut til å være å svartmale GS.

 

Forøvrig minner denne tråden om andre rase-tråder på fuglhunder.no. De fleste benytter anledningen til å rakke ned på GS, og å forsikre trådstarter om at det ihvertfall ikke er GS han trenger. Det hevdes at rasen mangler standinstinkt, har bøttevis med sykdommer i forhold til andre raser (som tilsynelatende er sykdomsfrie og totalt lytefrie på alle områder) , overhodet ikke eier kontakt og samarbeid, og at det inneforstått er en rase for fine fruer i "åsen".

 

Ja, GS har hatt problemer, og GS har problemer. Hvilken rase har ikke sine problemer å stri med?

Som jeg nevnte i mitt først innlegg, så har GS vært utsatt for stor produksjon av valper, da "rått og røti" kunne bli solgt. Men det har da fortsatt blitt avlet hunder av bra linjer og egenskaper! Man må da for all del ikke velge disse "fabrikkvalpene" som foreldre til sin nye valp? Det er jo nettopp derfor trådstarter spør om hjelp! Les overskriften i første innlegg en gang til! Trådstarter sier overskriften at han er klar over at GS har problemer. Men han har allikevel bestemt seg for GS, og ønsker råd og hjelp til å finne fram i jungelen. Man kan godt være uenig med ham, men istedet for da å skygge banen, så hopper folk på tråden og rakker ned på de som ønsker å gi ham velmente råd. Og man må for all del fortelle trådstarter at han er på villspor allerede! Og istedet da å framheve den rase man mener er bedre, så konsentrerer man seg om å svartmale GS mest mulig, og helst latterliggjøre de som har GS og som er fornøyd med rasen.

 

Jeg stikker absolutt ikke under stolen at GS har både sykdomsproblemer og andre problemer. Men man må jo også se at andre raser har sine problemer. Kanskje GS har større problemer enn andre raser. Det er nettopp derfor trådstarter ber om råd! Jeg mener i motsetning til flere her, ikke at ting er svart/hvitt, og at alle GS er totalt ubrukelige. Å kategorisk si at GS er bare skit blir for meg helt i det blå.

 

Dette ble dessverre helt OT, men jeg må si meg inderlig trøtt på alle disse som har GS som hatobjekt og som ser sin livsoppgave i å rakke ned på rasen og dens eiere.

 

Mvh Dagl

 

Edit: Skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Eg hater på ingen måte GS men synes det diverre er altofr mange sånne eiere som skyver rasens sykdommer og problem under teppet.. og kun fremstiller GS som ein vidundelig jakthund (noko den SJØLVSAGT også er om du er heldig å treffer det riktige objektet)

Tyroxinmangel burde ikkje være et fremmed problem for ein GS-eier?? Men, o.k, dette går an å søke seg fram til på Google, dessuten står det vel nedfelt i avlskriteriene til GS at det ikkje skal avles på hunder med denne defekt.

http://www.google.no/search?hl=no&rlz=1 ... art=0&sa=N

 

Når det gjeld min butikk, så har vel det lite og ingenting med GS og sykdom eller min meining omkring det å gjera?? :roll: Eg selger ikkje sjuke GS`er innpå der (kun endel bandasje og sokker, langliner og anna;=) Ein må vel få lov å ha meininger fordi om ein driv butikk?? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Oi, her har det kommet mange svar :)

 

Jeg vet det er et sjansespill uansett hvilken rase man velger.

Mitt valg er, og blir GS selv om det har stått mellom Gordonsetter og Engelsksetter LENGE.

 

Om det er større sjanser å ta med GS enn andre hunder har jeg ingen formeninger om.

Det eneste jeg vet, er at det er en del "skrap" der ute.

Men etter jeg la ut denne posten, har jeg fått en god pekepinne på hvordan jeg skal gå frem hvis jeg skal finne en GS med gode gener.

 

Jeg tror også det er mye opp til meg som eier om hvordan hunden blir "formet".

Man kan lære en hvilken som helst hund til HVA SOM HELST.

Med en profftrener og MYE svette, kan du sikkert få en Norskelghund til å finne rype så det synger etter, det er jeg skråsikker på.

 

Uansett resultat av hunden, skal jeg hvert fall gjøre mitt beste for at den skal få mosjon, jakttrening og alt annet slik at den får det beste utgangspunktet til å utvikle seg på.

 

Feiler jeg, ja vell, da har jeg hvert fall en god venn i mange år.

En ting er sikkert og visst, det er at jeg tar hvert fall ikke med meg hunden i skauen og setter en slug i pappen på den! Har hørt flere historier om dette faktisk.

Duger ikke hunden, nei, da blir den skutt!

Det skjer ikke her!

 

Men skal innrømme at det hadde vært trist hvis ikke hunden kunne brukes.

 

 

Har også fått noen PM av noen fantastiske folk som jeg setter STOR pris på!

Jeg skal følge rådet deres, det er helt sikkert.

 

EDIT: Jeg har forresten endret min mening på avel etter at jeg startet denne tråden.

Hvis min hund blir en god jakthund med et godt gemytt, ser jeg ikke noe problem i å bruke den i avel videre slik at vi får luket ut alle disse problemene GS har.

 

Har forresten bestemt meg for en tispe også.

:)

 

Mvh

 

Melk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utrolig hvor mye folk "vet" om Gordonsetteren når de aldrig har eid noen..den er neppe sykere enn Engelsk setter iallefall,og dårlig standinstinkt er stort sett tilbakelagt problem.Mine har tatt stan 3-4mnd gamle.Og at en gordon går stort og jakter på egenhånd langt inn i nabofylket,sier vel mest om eierene som neppe vet mye om dressur og kontakt trening!Vet om mange Engelsksettere og Pointere som en må ha hest for å følge etter,men ikke Gordon.Har gutten bestemt seg for Gordon,så la han kjøpe det og slutt med usannheter og rykter.Høres ut som alle Gordons er like!Min yngste tok stand 3mnd gammel.Dro på jakt med hu 6mnd gammel og hu jakta som en voksen erfaren hund.Visste med engang hvilke oppgaver hu hadde:Søke og finne fugl og ta stand!Hu har meget god kontakt i skogen og jeg vet alltid hvor hu er.Slik har alle mine vært.Så vanskelig å kjenne seg att når det blir snakka om storgangere og hunder uten standinstinkt..men som jeg har nevnt må en velge rette blodslinjene.Bl.a mye bra i Danmark

Link to comment
Share on other sites

Så lenge en gjør et bra forarbeid ser jeg ingen grunn til at en ikke skal få en bra GS, har per dags dato en GS som er meget bra + på skog og funker godt på fjell. Har vært innom noen 10 talls hunder her på gården siden den første Strihår på tidlig 80 tall, det inkluderer også Pointere og en GS som dessverre og uheldigvis døde tidlig.

 

Å finne hund dreier seg vel så mye om å finne oppdretter, finner en seriøse og flinke folk som vet hva de driver med, da er sjansen stor for et vellykket valpekjøp med bra oppfølging.

 

Oppdrettere som ikke tilbyr oppfølging, hjelp og råd er bare til å styre unna, penger skal ikke være drivkraften bak avl.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg vell på mitt tredje år med å bestemme meg hvilken rase jeg skal gå for.

Det ser ut som jeg ender på Gordonsetter hele tiden.

 

Men jeg skal innrømme at jeg er litt redd da jeg har hørt at det finnes så skinnsykt mye "skrap" av Gordonsettere der ute i et hav med useriøse parringer.

 

Hver gang jeg ser en Gordonsetter ute på tur med sin eier, er den enten hyperaktiv som F! Eller så går den som et skudd ved siden av sin eier og virker stø og rolig.

 

Det virker som om du er et langt steg mot riktig valg av Gordonsetter valp allerede, ettersom du er klar over farene som finnes.

Det var ikke jeg første gang og kjøpte Gordon valp og fikk en hund med store pelsproblemer, dette var arvelig og hadde jeg undersøkt bedre ville ikke jeg kjøpt hund fra denne oppdretter.

Når jeg 6 år senere kjøpte min andre Gordonsetter hadde jeg helt andre krav til valg av valp, og fikk også en Nydelig, snill og god jakthund.

Mitt råd er ta deg god tid med valget, gå på prøver (store) og se om det er gordonsettere med gode viltfinneregenskaper og godt søk som du liker, undersøk vilken oppdretter de kommer fra og om det blir gjennparinger fra samme linjer, legg vekt på utstillingsresultater, det er ikke bare til pynt men sier mye om hvordan hunden er bygget opp, her gjelder ikke motoet du kan ikke få i pose og sekk.

Når det gjelder standinnstinkt så var dette noe Gordon/Irsksettere hadde rykte på seg for når jeg var aktiv for ca 10 år siden, Dette er ikke noe problem hvis du velger hund i jakthundmiljøer og ikke showdog miljøet.

Ellers er det ofte større forskjell mellom individene en mellom rasene, og mye ligger på eiers kunnskap,treningsmuligheter og lidenskap, det forklarer også hvorfor noen er rolige og dresserte og andre er hyperaktiv

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cameron- selv om jeg anser gordonsetteravelen på rett vei igjen, kan det ikke stikkes under en stol at mye av det dårlige ryktet er selvfortjent.

Man hadde en periode hvor avl for profitt styrte mye av markedet og hvor rasen som jakthund ble lidende. Kan nevne slikt som en høy prosentdel med HD, dårlig gemytt og ellers svake nerver. Det bør taes alvorlig når selv fler av storhetene innenfor klubben uttrykker bekymring og selv hevder nivået ble satt langt tilbake. GS klubben gikk selv ut med skriv til alle jaktprøvedommere og ba dem rapportere all uønsket adferd. Neppe uten grunn.

 

Selv om jeg ikke er noen GS mann, er det gledelig å se at ting virkelig er på bedringens vei, og det er mye både gode og glade hunder å se.

 

Nok engang ser jeg at enkelte går ut og kritiser jaktprøvene som ett redskap for å finne de beste hundene for viderforedling av rasen. GS bør jo væe ett stjerneeksempel på at prøvene fyller sin misjon. Den urkritiske avl man en periode var vitne til, hvor en avlet på upremierte hunder i stor stil, fikk negative følger for GS som både rase og jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, hvor kan jeg se disse jaktprøvene?

 

Jeg tenkte kanskje jeg skulle ta meg en tur... Sjekke litt opp osv.

Det er sikkert flere steder man kan se disse?

Er forresten fra Buskerud, så hadde vært fint med noen tips om noe ikke så alt for langt unna :)

 

Hvis noen vet om noe da?

 

@General Custer : takk forresten :oops:

Link to comment
Share on other sites

Siden du er frå Buskerud er det vel nærliggende åtru at du med letthet kan stille opp på Geiloprøva (evt. Hallingspørva/Hemsedal) Dette er gode prøver, ofte med bra vær og du kan lett få deg ei KJEMPEHELG 8)

 

Og, Cameron: Kom med disse usannhetene og ryktene- kva er det som er blitt sagt om GS i denne tråden som er usant??

Link to comment
Share on other sites

Litt komikk i det hele.

 

Under en diskusjon om hund og innblanding av ES i GS avlen, hørte jeg en kar uttrykke. Det er akkurat nok engleksetterblod i gordonsetteren til å sikre den en blindstand i ny og ne :lol:

 

Sier jeg, som aldri har eiet annet enn engelsksetter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er som et filmklipp jeg så for en stund siden....

Husker ikke helt hvor det var fra, men det var om 2 harejegere som hele tiden krangla over hvilken rase som var best. Han ene hadde en Basset og han andre hadde en .....fader, husker ikke...

Uansett, dette var noen eldre karer, og det skal sies at jeg lo så jeg grein!

Hele tiden, selv om "krangelen" var over, kom det små "stikkere"... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Forresten, hvor kan jeg se disse jaktprøvene?

Er forresten fra Buskerud, så hadde vært fint med noen tips om noe ikke så alt for langt unna..

En klubb nær deg:http://www.telefuglehund.org/medlemstilbud.html

 

Terminliste for jakthundprøver: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=303

 

edit: (Det må bli prøvene på Rjukan og Hovden i vinter!)

 

Lykke til videre!

normal_Rapp-2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kyrre: Men så blir vel hundene dømt etter denne standarden no også, da vel?? Størrelsen er berre ein liten bit av dette, vinklinger og holdning blir ikkje bedre om ein hund er liten eller stor men det kan være STOR forskjell på den fysiske yteevnen dersom ryggen er for lang i forhold til beina, eller omvendt (f.eks) Det med at proposjonene skal stå i forhold til enannen, ikkje være kuhaset,hjulbeint og gud veit er vel egentlig ganske viktig for utteevne og slitasje over tid..?? Eg understreker at utstilling er ikkje det eg driver mest med, ville berre utheve det fysiske til Melk så han ikkje trur det kun er et fesjå heile greiene;=)

 

:

 

Enig i mye av det du skriver her, selvfølgelig. Men det er ikke til å komme bortifra at når det gjelder både fart og utholdenhet eller kapasitet så ligger det aller meste mellom ørene.

En hund med stor jaktlyst yter ekstremt på alle slags føre og forhold, selv om den er en annenpremie eller tredjepremiehund på utstilling.

Du kan jo bare se på endel av de us importer vi har hatt her i landet som feks. I`m Oscar eller Equimark som aldri stoppet opp. Bikkjer etter Jedi var jo ikke akkurat noen pingler de heller. Dette var hunder etter Llewelin settere og overhodet ikke avlet etter utstillingskriterier. Det viste seg jo at dette var så rådyrkede jaktmaskiner at svært mange ikke mestret dem, og således skapte ette dårlig rykte for engelsksetteren, ett rykte som fortsatt henger ved.

Personlig ser jeg på en utstillingspremie som en bonus, men stiller kun ut en hunder som er jaktpremiert og som kan stilles i brukshundklassen.

Link to comment
Share on other sites

inderlig trøtt på alle disse som har GS som hatobjekt

 

Kjære deg Dagl, dette her ingenting med hat å gjøre. Dette dreier seg om fortvilelse og sorg. Min agenda som "gordonhater", er kun å påpeke faktum. Mitt lille bidrag til å få denne rasen opp å gå igjen.

 

Jeg ser at Gordonmenigheten fremdeles ikke skjønner sitt eget beste, og gir blanke faen i at mengder av jaktbikkjer ender som understimulerte pasienter.

 

En liten glede i all elendigheten er at trådstarter har fått gode tips, han finner sikkert fram i denne skrapjungelen.

 

 

Jeg ønsker å komme med et sitat fra Norsk Gordonsetter Klubb:

Info til Valpekjøpere

Vår rase har i de siste årene blitt mer og mer populær og det er i dag den 6. største rasen i Norge. Stor etterspørsel har generert stor produksjon og i alt for mange tilfeller dårlig kvalitet på hundene.

 

Gordonsetteren er primært en brukshund, en stående fuglehund, og som et minimum må oppdretter kunne dokumentere at foreldrene innehar de nødvendige bruksegenskaper. Dette bedømmes og dokumenteres på våre jaktprøver. På jaktprøvene vil hunden få en faglig bedømming av viktige egenskaper som jaktlyst, selvstendighet, samarbeidsevne og ikke minst evne til å finne fugl. Finner den fugl og behandler den innenfor regelverket vil hunden få en bedømmelse fra 1. til 3. premie alt etter kvaliteten på fuglearbeidet og de øvrige egenskapene. Uansett premiegrad så er dette en hund som beviselig innehar de ønskelige egenskaper.

 

På utstilling vil hunden i tillegg få en bedømmelse av eksteriør og mentalitet. Husk at disse egenskapene er arvelige og det finnes i dag en mengde ”oppdrettere ” som avler på hunder uten jakt og utstillingspremiering. Typisk for slike oppdrettere er at de svært subjektivt vurderer foreldredyrene sine til å være meget gode jakthunder med et fantastisk gemytt, eller de hevder at de er etter spesielt gode linjer og vektlegger besteforeldre og olderforeldre all oppmerksomhet i annonseringen. For deg som uerfaren valpekjøper kan det virke besnærende, men også forvirrende med en annonse full av superlativer og 1.premier.

 

Det er selvfølgelig viktig med gode linjer, men det aller viktigste er kvaliteten på mor og far, - for ikke å si oppdretteren selv.

 

Ut fra ovennevnte bør du stille følgende krav til selger / oppdretter:

 

Valp etter jakt og utstillingspremierte foreldre

Kjøpekontrakt med bl.a. tidsbegrenset garantier overfor arvelige sykdommer

Oppfølging og hjelp etter levering – hvis du ønsker det.

Riktig pris, avhengig av dokumentasjon og premiegrad på foreldrene.

Friske foreldre, Ingen forekomst av kloløsning eller tyroxinmangel.

Still også krav til deg selv som kjøper / bruker:

 

Tillat hunden å bruke sine iboende egenskaper. Gordonsetteren er ingen ideell familiehund, men en brukshund med stor jaktlyst og et daglig behov for mosjon og trening. Først når disse basale behov er dekket vil den være i stand til å fungere optimalt både som fuglehund og familiehund.

Ta deg tid og unngå impulskjøp. En telefon til avlsrådet kan være forskjellen på skjit og kanel.

 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke komme med meninger jeg.

 

Eneste jeg skal si er at jeg støtter deg i valget ditt jeg. Går selv å venter på å få en ny kamerat jeg. Han er 13 dager idag og har allerede smelta hjertet til samboeren. Mitt trang han aldri å jobbe for å smelte engang.

 

Foreldra er begge sunne og friske bikkjer med flott gemytt.

 

 

Gled deg du.

Link to comment
Share on other sites

Få om noen hunderase under kategorien "stående hunder" vekker så mye følelser hos folk som Gordon Setteren. Det og diskutere hunderaser blir litt som og diskutere "mora og dattera".

Personlig, tydet jeg trådstarter`s spørmål, mer som hjelp til og finne hund etter rette blodslinjer, enn og bli nedrent av "Gordon-motstandere". Som nevnt gjennom hele tråden, kan man finne eksempler på elendige hunder i alle raser.

Først og fremst må man vurdere utfra sine egne ønsker, hva man trenger. Hva skal hunden brukes til, og hvordan ønsker man at hunden skal fungere? Det er fortsatt mange gode blodslinjer på Gordonsetter rasen, som er interessante, enten man ønsker skogshund, eller fjellracer. Setter man seg klare realistiske mål, og jobber mot disse, er veien til en god jakthund faktisk ganske kort. Kortere enn man tror. Fokuset på prøvehunder, har tatt altfor mye over i forhold til vurdering av hund, og ikke alle vil ha, eller trenger hunder som hevder seg på prøver. Personlig, har jeg bare gode erfaringer med Gordonsetteren som jakthunder, og tror at de fleste som har store motforestillinger mot rasen, ofte, ikke alltid, men ofte er de med minst erfaring vedrørende rasen.

Til trådstarter, vil jeg bare få si: Jeg mener du har gjort et klokt valg i forhold til rase. Bruk tiden framover til og skaffe deg mest mulig oversikt over kommende parringer, og velg valp med omhu. Når valpen vel er i hus, er det ingen vei tilbake. Stå på, så skal du se du får deg jaktkamerat i mange gode år i framtiden.

 

Tiur`n.

Link to comment
Share on other sites

- Har sett og delvis opplevd en del gordonsettere i miljøet rundt meg opp gjennom årene, og jeg må nok si at her er det mye rart. Hvis jeg hadde bestemt meg for gordonsetter, for skogsfugljakt ville jeg gått ut på leting etter de virkelig gamle, rene "norske" blodslinjene - hvis de finnes lengre. Mine inntrykk på minussiden ved dagens hunder bekreftes av flere innlegg her. Jeg har sett svært lite til de egenskapene man før i tida hørte og leste om at gordonsetteren skal ha.

Selv har jeg hatt noen strihårede vorstehere til allsidig jakt gjennom mange år. Må si meg enig med mange som i forskjellige sammenhenger har hevdet at med denne rasen er du nærmest garantert å få en brukbar jakthund.

Også her er det noe forskjell på retningene i avl og egenskaper, så det gjelder å lete litt for å finne den rette..

Link to comment
Share on other sites

- Har sett og delvis opplevd en del gordonsettere i miljøet rundt meg opp gjennom årene, og jeg må nok si at her er det mye rart. Hvis jeg hadde bestemt meg for gordonsetter, for skogsfugljakt ville jeg gått ut på leting etter de virkelig gamle, rene "norske" blodslinjene - hvis de finnes lengre.

 

Undersøkte litt rundt GS for noen år siden. Ble aldri noe av siden vi startet med sau og BC... Fikk inntrykk av at det fortsatt finnes linjer med storvokste individer etter gammle linjer før innblanding av ES, Rio Castelare etc... Snakk med GS-folk, de kan sikkert sette deg på sporet

Link to comment
Share on other sites

Noen råd/tips som jeg har plukket opp nylig litt her og der, du vil sikkert høre det samme fra noen:

 

1) Unngå stortgående jaktidiot som du ikke kan kontrollere, kjøp hvalp etter foreldre med kun 2dre premier på fjell

2) Kjøp tispe, de er greiere på alle måter, i hus og dressur

3) Istedenfor å kjøpe GS valp etter uinteressante foreldre, kjøp pointer!

 

Min mening om rådene:

1) Feil, ikke følg dette rådet, 1ste premieringer betyr bedre sammarbeid dvs dressurbarhet mm.

2) Feil, ingen forskjell mht hushold, dressur osv., kjønnene er kliss like. Obs, mye vanskeligere for deg å få kjøpt en tispe etter bra foreldre!

3) Riktig, ikke pådra deg en GS etter uinteressante foreldre, kjøp Pointer. (men det er heller ingen garanti for suksess)

Link to comment
Share on other sites

Om en hund har endel prøvestarter, er det enkelt å gå inn i dog web og sjekke hva slags hund en har med og gjøre.

 

Jaktlyst, fart og stil blir bedømt etter tallkarakterer fra 1-6, hvor 6 er best. Samme med selvstendighet i forhold til fører og makker.

Derimot er det ikke slik på bedømmelsen av reviering, søksbredde og samarbeid. Her brukes også tallkarakterene 1-6, mens 4 er topp eller det ønskelige for å oppnå 1.premie. Over 4 er for meget. Mao en hund som stadig ligger på 6 på samarbeid, søksbredde og reviering er en hund som går altfor stort og åpent uten kontakt med fører og er ingen 1. premiehund.

Derfor blir det viktig å sjekke ut disse tallkarakterene om hunden har mye 2. eller 3.premier. De færreste orker å jakte med en hund som til stadighet er ute av hånd/kontakt.

Fra og med iår er det kommet nye bedømmelser i fuglekontakt og reis hvor dette også skal gies tallkarakterer. Her bedømmes altså inngang på fugl og hundens presisjon og fuglebehandling, samt reis etter samme tallkaraktersystem. Før het det bare godkjent eller ikke godkjent.

For å si det enkelt. To hunder som begge har 2. premie på jaktprøver kan være ekstremt forskjellige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har peil på det, så tror jeg veldig på det som ble sagt her med at det kanskje er vanskelig å få tak i en tispe fra gode foreldre.

Men jeg har bestemt meg for en tispe, og det skal ikke bare være gode foreldre, men unødvendig gode foreldre! :lol:

Hvis det er så vanskelig, betaler jeg bare mer penger for den hvis det hjelper :cry:

Og hvis ikke det hjelper, skal jeg ikke ha noe hund, så enkelt er det :)

Tror også de som driver med avl er litt "forsiktig" med tispene fordi det kanskje er hunder de kan bruke videre hvis det viser seg at det ble gode hunder av kullet.

Men egentlig burde det nesten være omvendt da... Altså er det hannhunden som bringer det meste av genene videre.

Uansett, skal jeg hvert fall ha med meg en ekspert den dagen jeg henter valpen.

 

Men før den tid igjen, skal jeg lese en del bøker om rasen og treningen.

apropos det, jeg må nesten bestille noen bøker på nett....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...