Jump to content

.458 WinMag Ackley Improoved.


Fossdal

Recommended Posts

Dette er en sak som jeg ikke blir kvitt.

Jeg har diskutert dette med en delfolk på bla AR forumet, men alle sier at jeg har feil.

Me thinks not! Ingen har prøvd det, så ingen kan si noe sikkert, alle ryster bare på hodet.

Det blir sagt at forskjellen på .458 Lott og .450 Ackley er tydelig, faktisk over 100 fot i sekundet.

Da mener jeg at samme forskjell burde være gjeldende for en .458WinMag og samme i Acklerisert utgave.

Her er et bilde som illustrer: ( høyreklikk på bildet og trykk "Vis bilde" for å se hele)

lottwinmagandacley.jpg

:458 Lott, .458 WinMag, .458 WinMag skutt i .450 Ackley kammer, .458 Lott skutt i .450 Ackley, og til slutt originalpatronen .450 Acley.

 

Min plan er altså å lage en tilsvarende hals og skulder på .458 WinMag som på .450 Ackley. Man kan fremdeles skyte vanlig fabrikkammo i kammeret. En annen fordel er at kulen får bedre feste i den parallelle halsen, og at man bruker 2 dier i stedet for 3 som på WinMag og Lott.

 

Hele økingen i hylsevolumet kommer i skulder-området. Volumøkningen blir dermed lik i begge patroner, mens økningen i prosent blir større i den korte enn i den lange. 100 fps er ikke mer enn 30 m/s, men for en patron som har rykte på seg for å være litt krampaktig, vil 100 fps være manna fra himmelen.

 

All matematikk tilsier dermed at den bør gi like mye over en vanlig .458 WinMag som Ackley'en gir over Lott'en. For de som er engstelig for at hylsekonen blir for liten, har .450 Ackley eller tilsvarende patroner aldri vist slike problemer, så det er nok også bare en myte fra gamle dager med dårlige hylser.

 

Nå trenger jeg ingen .458WinMag, men er det noen som har lyst å stille en .458WinMag til disp? Selve arbeidet blir da gratis, det eneste som kunden anskaffer er et dieset til .450 Ackley som kuttes ned til riktig lengde. Så måler vi grundig hylsevolum og hastighet før og etter ombygging.

 

Noen som er med?

Link to comment
Share on other sites

Taylor har skuldervidde på .491", Ackley på .503..... Forskjellen blir mindre enn halvparten av det man legger til på .458'en.

Ikke akkurat noe å rote seg opp med, synes jeg....

Taylor'en er alt en villkatt med et to-die sett, ser ikke noen mulighet for særlig forbedring der på den hylsen.

Den har heller ingen fabrikkpatron som kan erstatte, om du har mistet ammoen.

Da er det mye bedre med en .416 AR om man ønsker å øke ytelsen, evt en .416 Howell om man ønsker å være litt mer klassisk, selv om sistnevnte pga lenger hals ikke renser opp et Taylor-kammer slik en AR gjør.

Ellers er vel .416 Ruger rett rundt hjørnet også....

IMG_0793copy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som du ser er det mulig å utvide til .503 fra .491, det er 0,3mm, slikt blir det ikke mye ekstra rom av. Litt, men ikke så mye at man ikke kan oppnå det samme med ulike kruttyper.

 

.416 AR er laget på RUM, ja og er også åpnet opp til .458 og .470. Det finnes hylser å kjøpe med rett stempel.

Men med .416 Ruger rett rundt hjørnet som fabrikkpatron, er nok AR patronen allerede avlegs, selv om den har litt større volum.

 

Det "store" poenget med .458AI er at man kan bruke fabrikkpatroner, får bedre hold på kulen og bedre dier.

Et svagt øket volum gir ikke mye, men alt hjelper.

Om det blir sucess gjenstår å se! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Min nye jobb i Nordsjoeen har tatt mye tid, saa hoesten har gaatt fryktelig fort...

Villreinjegeren har ikke akkurat mast heller...

Men jeg hadde prosjektet framme i forrige uke, har bestilt pipe i .458 WinMag og brotsj i .450 Ackley.

Kassen er ferdig slipt og rettet, stoetbunn aapnet. sikrimg montert - venter paa aa sette igang med matingen. Saa vi setter vel igang rett utpaa nyaaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Min nye jobb i Nordsjoeen har tatt mye tid, saa hoesten har gaatt fryktelig fort...

Villreinjegeren har ikke akkurat mast heller...

Men jeg hadde prosjektet framme i forrige uke, har bestilt pipe i .458 WinMag og brotsj i .450 Ackley.

Kassen er ferdig slipt og rettet, stoetbunn aapnet. sikrimg montert - venter paa aa sette igang med matingen. Saa vi setter vel igang rett utpaa nyaaret.

 

Henger denne opp igjen

 

Det er ikke noe som haster, ta den tiden du trenger Fossdal, jobben din i Nordsjøen må gå foran

Skal bli artig å se det ferdige resultatet.

Må vel også finne ut hva slags stokk jeg skal ha på denne fasongen er gitt; klasisk rett, og jeg går nok for en laminatstokk. da med fremre reimfeste på løpsring.

Link to comment
Share on other sites

Må vel også finne ut hva slags stokk jeg skal ha på denne fasongen er gitt; klasisk rett, og jeg går nok for en laminatstokk.

 

Njaaa. OK. Men ikke noe glorete greier, altså.....!!!??

 

Greit med god tid, men det jeg kommer til å få fortgang i når jeg nå kommer i fast 3/3 rotasjon om to uker, er å få i pipen, måle hastigheten med fabrikkammo i .458Winmag, brotsje opp til AI og så lade denne til samme trykk, kronografere, og så skyte fabrikkammo på nytt og kronografere den.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke sikker på, det blir vel slik at det skal gå 3+1 tror jeg. Hylsen i 458 er vel for grov til at det skal fungere som kryssmagasin. Valnøtten er det flotteste jfr. laminat og plastikk (plastikk er det styggeste jeg ser)

 

Disse to som det er bilde av er jo veldig flotte. Er de bygd på M98 kasse, Rino?

 

Ettersom jeg har forstått på Fossdal er låskasse og det andre stålet strøkent alle stygge merker etter Wehrmacht er borte og kassa er blånert med blank blånering.

 

det er vel boret og gjenget for kikkertmontasje, men kikkertsikte er ikke prioritert på dette våpenet i det hele tatt, kun åpne sikter. Bruksområdet på denne vil ikke innvitere til kikkertsikte. Korte hold på stort vilt.

 

Får jeg tak i ett pent valnøttemne så blir det nok det jeg kommer til å velge.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå er søknad om bytte av løp/kaliber sendt til våpenkontoret, regner med at det skal gå i orden.

fikk beskjed fra våpenkontoret at jeg måtte ligitimere at jeg arrangerer jaktturer til Afrika for å styrke søknaden,

 

Spurte samtidig om når den nye forskriften ville tre i kraft, de viste ikke sikkert, men ca midtsommer 2009 eller kanskje 2010.

Intil videre er det vanlig behovsprøving.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Tror jeg ser årsaken til 5 skuddsmagasin dem har litt buk for å få plass til magasinet.

vet ikke om Fossdal har tenkt noe i denne gata.

 

Neeeei, det har jeg ikke. Blir en del lapper dyrere, da. 3+1 hadde jeg tenkt, med kryssmating, ja.

Men det er du som betaler, hengebuk kan du få! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Siden du baserer deg på bruk av åpne sikter håper jeg du velger en mer fornuftig plassering av skuret enn det Rigby gjør.

 

Forresten, skal du ha peep-sight i tillegg?

 

Ja, jeg nekter å sette åpne baksikter så langt bak. Husker Taylor var godt sur på Rigby for deres plassering av baksikter(fra boken). Det er vel stort sett stokken som blir så lik som mulig, både i farge og snitt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenkte på var at Rigby monterer sikteskuret veldig langt bak slik at det fungerer best for folk som er yngre enn 30.

 

Ved å flytte det fram mot enden av forskjeftet vil det være mye lettere å få både skur og korn i fokus.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende dette Hallgeir :)

 

Ikke for å kuppe tråden, men de åpne siktene som leveres på 375 Ruger Hawkeye, er noe av det beste av masseproduserte åpne sikter jeg har vært borti på lenge.

Til og med jeg med mine noe tilårskommne øyne kan bruke de uten problemer på "bøffelavstand".

 

(beklager litt dårlige bilder)

Ruger375baksikte.jpg

Ruger375forsikte.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har også passert de 50, og trenger lesebriller, slik at baksiktet skal være der fremme slik at det blir skarpt siktebilde, og forsiktet skal være grovt og enkelt, våpenet skal brukes på digert vilt opp til 100 meter og rundt det.

 

Jeg drømmer om denne børsa om natten, for jeg gleder meg til at stokken, en som er laget som klassisk engelsk stil.

Link to comment
Share on other sites

Kupper litt... :shock: ...

 

Jeg har .458 WinMag som kornet er blitt blankt på. Skinner i solen, ikke bra.

 

Er vanlig lakk det beste å ta på eller?

Husker jeg brukte en bit brennende bjørkebark til å sværte siktene på pistolen før...men er ikke overbevist om at elgen gidder å vente på at jeg får sværtet siktene...?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 6 months later...
  • 5 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...