Jump to content

.458 WinMag Ackley Improoved.


Fossdal

Recommended Posts

Jeg vet ikke om Hr. Fossdal kommer på banen med denne, men mens vi venter har jeg brukt QuickDesign og simulert en Improoved utgave av .458 Win Mag'en. Jeg gjorde lengden på halsen lik diameteren på kula og kopierte vinkel på skulder og innsmalning på hylsa fra 30-06 Ack. Imp.

Det ga 2,6grs mer vannvolum i hylsa(96,3 til 98,9 - begge hentet fra QD). Dette tok jeg inn i QuickLoad. Med 500grs BarnesTX ga det en økning på 10ms (36 fps) med kula satt ned til skulderen.

Ved samme hastighet (2170 fps) ga Imp'en 100bar lavere trykk. (Norma 202)

 

Resultatet kunne sikkert sett anerledes ut med annet valg av krutt og kule, men jeg tror ikke det ville utgjøre veldig mye på forskjellen mellom de to hylsene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det blir sagt at forskjellen på .458 Lott og .450 Ackley er tydelig, faktisk over 100 fot i sekundet.

Da mener jeg at samme forskjell burde være gjeldende for en .458WinMag og samme i Acklerisert utgave.

Man kan fremdeles skyte vanlig fabrikkammo i kammeret.

Ja, du kan vel det, men da får du vel et hastighetstap som jeg vil tillate meg å tro ligger i samme gate som gevinsten på 100 f/s.

100 f/s er 'tydelig'? Mulig det, men er det 'betydelig' i praktisk jaktsammenheng? Neppe for meg.

 

Og: en patron med liten skulder som denne, vil den kunne få samme vansker med ujevn headspacing (låseavstandskontroll) som f.eks. den gamle 10,75 x 68 var plaget med? Slett ikke, fordi her er det snakk om delpressede hylser, og bare ett og samme kammer?. Godtar det.

 

Men så var det dette med 'låseavstand', da. På en .458 Win Mag kontrolleres dette av fremre kant av beltet. På 'din' patron her, vil du ha låseavstandskontroll på skulderen? Begge deler, sa du? Tror ikke det er noen god løsning. Enten eller bør det være.

En annen fordel er at kulen får bedre feste i den parallelle halsen, og at man bruker 2 dier i stedet for 3 som på WinMag og Lott.

Det ligger nok en fordel der. Men så var det dette med innvendig økning i materialtykkelse, da. Her må det vel da innvendig svarvning til for å få jevn meterialtykkelse i hele halsen? Jo, det går, men det kompliserer.

mens økningen i prosent blir større i den korte enn i den lange. 100 fps er ikke mer enn 30 m/s, men for en patron som har rykte på seg for å være litt krampaktig, vil 100 fps være manna fra himmelen.

100 f/s? Ikke mer enn variasjonen fra skudd til skudd med fabrikkammo, snarere mindre. Men gjennomsnittlig hastighet vil kunne ligge 100 f/s høyere.

100 f/s, det er under 5% av Vo, det. Hvor mange grader temperaturendring på våpen/ammo må til for å endre hastigheten 100 f/s? Ikke vet jeg , men tror ikke det er så veldig mange gradene, (sett i tropisk/subtropisk sammenheng.)

 

Og enkelte land på det sorte kontinent godtar ikke ammo med et annet bunnstempel enn våpenets kaliber (påstemplet løpet også?). Men det er ikke sikkert det blir kontrollert like nøye overalt der nede.

Ja, jeg antok at dette var et safari-prosjekt?

Ikke det, nei...

 

100 f/s er 'manna fra himmelen'. Vel, jeg må anstrenge meg sterkt for å se det slik. Men det er morsomt å ha noe litt grovt som få eller ingen andre har!

Og blir man lei custom-ladning, kan man jo skyte fabrikkammo. Med 100 f/s hastighetstap?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde kontakt med børsemakeren i kveld, og vi kom fram til at prosjektet avsluttes med øyeblikkelig virkning, og låskasse med bolt og underbeslag sendes tilbake til meg ved første anledning når han er kommet tilbake fra plattforma.

Synd det ble slik, men jeg som de fleste andre er avhengig av at avtaler holdes, hvis ikke så er vitsen borte.

 

Må bare se på andre muligheter med denne børsa eventuelt selge dette til noen som er villige til å gjøre det som skal til på denne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er B-5 jakt du er interessert i så slå deg til ro med en standard 458 wm. Husk at tusenvis av elefanter og bøfler er nedlagt med dette kaliberet både av betalende kunder og av profesjonelle jegere.

 

Med moderne kruttsorter kan jeg ikke helt se hva som skal være så "krampaktig" som er den frasen mange bruker.

 

Sjekk hjemmesiden til Norma. 458 wm har oppgitt utg. hastighet på 645 m/s. Dette er patronen som blir dømt nord og ned. Antakelig av folk uten noen som helst erfaring.

 

458 lott i African PH-serien er rost opp i skyene og er manna fra himmelen. Norma oppgir en utg. hastighet på 640 m/s. Altså 5 m/s lavere hastighet enn Wm patronen. Jeg ser ikke logikken. Det er kula og ikke hylsa som får viltet i bakken.

 

Hvis målet derimot er en villkattpatron som få eller ingen andre har så lykke til med prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

458 lott i African PH-serien er rost opp i skyene og er manna fra himmelen. Norma oppgir en utg. hastighet på 640 m/s. Altså 5 m/s lavere hastighet enn Wm patronen. Jeg ser ikke logikken.

 

Logikken er da enkel nok; 458Lott ble ikke designet for å gi høyere hastigehet enn 458Wm, men samme hastighet med lavere trykk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, høyere fart enn 458WM faktisk ga, som var en god del mindre enn hva reklamen fortalte.

 

Men det er mange versjoner av historien om Jacks møte med bøffelen

 

 

EDIT-458WM var opgitt fra fabrikk å skulle gi 2150fps med 500grs med slet i virkeligheten med å klare noe mer enn 1900-1950fps. Noe av problemmet er hevdet å skyldes at de kruttsortene en brukte ikke var egnet for de komprimerte ladningene som ble brukt; kruttet klumpet seg og ga dårlig forbrenning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så opptatt av 15 -20 meter i hastighetsforskjeller, i dag finnes det flere kruttyper som ja jager opp win mag`n til lott hastighet om det skulle være påkrevet,

Ikke tror jeg Elefanten eller Bøffelen merker noen forskjell på de holdene man skyter disse på heller, for meg er egentlig det viktigste at patronen er å få tak i nær sagt overalt i verden, iallefall i Afrika hvor disse er aktuelle å bruke.

 

Jeg sa ok til Ackley imp saken da den kunne skyte win mag uten noen endring,

 

Håper at jeg skal klare å få fart i dette prosjektet igjen når alle trådene er samlet.

 

Det er mye jobb som står foran meg med dette prosjektet..men hvem har det travelt det har gått 3 år nå uten at noe har skjedd, så ett år fra eller til spiller ikke så stor rolle lenger

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

458 lott i African PH-serien er rost opp i skyene og er manna fra himmelen. Norma oppgir en utg. hastighet på 640 m/s. Altså 5 m/s lavere hastighet enn WM patronen. Jeg ser ikke logikken.

Da har man vel gått ut ifra at den fabrikkoppgitt Vo for .458 Win Mag er "sann". Ofte kan slike data være litt "optimistiske".

.458 Win Mag-data har vært kritisert for nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei. Jeg er i gang med et prosjekt der jeg skal bygge en safaririfle i cal 450 Ackley.

Jeg skal bygge på en Sako kasse, men trenger tips til valg av løp,stokk og sikte.

Om noen har ladedata så mottas det med takk :D

Kan nevne at rifla er i links.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...