Jump to content

Valg av kaliber


Len

Recommended Posts

For noen mnd siden begynte jeg å skyte i min lokale pistol klubb.

Og etter hvert har jeg lyst til å søke tillatelse til eget våpen.

Fram til nå har jeg bare skutt med .22 men synes dette er noe smått.

Selv om jeg bare skyter hull i papir, så ønsker jeg noe med mer kraft i.

Hva slags kailber er det å anbefale, og hva slags regler gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Dette var litt av en velkomst av et nytt medlem. Alle bare viser til "Søk" funksjonen, istedet for å komme med et skikkelig svar. Prøv og søk på f.eks "pistol kaliber" og se hva dere får opp. Jeg tror ikke dette frister en ny bruker til å være aktiv på forumet. Nå er det mulig at dere som har svart ikke har spesielt peiling på pistol, men da syns jeg dere kan nevne det i samme slengen istedefor å gi inntrykk av at dette innlegget er en plage for de som har vært aktive en stund.

 

I mine øyne er det en stygg trend at det skal være en stor grad av aversjon mot å starte nye tråder som muligens har vært diskutert før. Jada jada, noen emner er selvfølgelig diskutert nok til at det kan kalles et oppslagsverk.

 

Hvis man skulle ha et svar på dette spørsmålet, hvorfor bare ikke skrive det?

 

Edit; Beklager til trådstarter for at jeg hopper grovt off topic.

Link to comment
Share on other sites

@Len

 

Hva slags skyting driver du med?

Felt, Bane, Praktisk?

Det er lettere å svare deg hvis vi vet hva du skal bruke pistolen til.

Er du hjemmelader?

 

Dette forumet er som en datamaskin, "Shit in=Shit out"

 

Velkommen skal du uansett være :D

 

Edit.

Bor du nær Oslo er det bare å sende en PM så skal du få teste de fleste kalibre fra .22 til .44mag en dag jeg orker å dra meg opp på banen.

Link to comment
Share on other sites

:D Hei Len, og velkommen hit!

Som du forstår, kommer du langt ved å lese i forumet, og bruk søkefunksjonen.

Men det er forfattet en ganske grei tips-side av en av brukerene her, nhd.

Den finner du her: http://www.idant.no/velgevapen.htm

 

Jeg er HELT enig med forfatter om at du BØR prioritere en .22 finpistol som første våpen.

Den kan du bruke til det aller meste, og den er RIMELIG i drift. Bruk litt tid, og PRØV så mye

som mulig før du bestemmer deg.

Husk at det koster like mye for å søke på ett våpen som for fem... PLANLEGG!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv om .22 kan virke litt kjedelig i lengden er nok mye å hente på å faktisk lære seg å skyte brukbart med finkalibrede våpen før man begynner å skyte med betydelig kraftigere kalibre. Om du nå er fast bestemt på at du skal ha noe stort og tøft som første våpen vil jeg anbefale deg en revolver i kaliber .38spl/.357 mag. (hvis du da liker revolvere) Da har du god tilgang på fabrikkamunisjon i alle varianter fra relativt svakt ladet .38 wadcutter, til harde .357 magnumladninger når ørevoksen skal blåses ut. Prøv å få skutt med så mange våpen som mulig før du bestemmer deg. Pistolskyttere er helst snille folk som gjerne lar deg prøve en serie eller to med sine egne våpen.

 

-edit- ser at du allerede er invitert til prøveskyting , så jeg har i alle fall litt rett :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal sette deg godt inn i de ulike programmer som skytes med pistol/revolver.

Etter dette må du gjøre deg opp en formening om hva du vil satse på. Skal du satse på konkurranser eller bare kjøpe grovt for å ha grovt.

22 er uten tvil det rette kaliberet for å komme godt i gang med mengdetrening til en svært rimelig penge. I tilegg kan du delta på treninger og stevner hvor det måtte være. Hos oss er det maks 32 som kan brukes innendørs.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

Jeg bor i Sandefjord, og er nytt medlem i Sandefjord Pistol Klubb.

Til nå har jeg skutt med .22 S&W revolver, skøyt noen ganger med den og det var litt gøy. Men synes det var litt upraktisk ladning, og trekke hanen tilbake mellom skudda. Så prøvde jeg en Ruger MK3 tror jeg, (i hvertfall .22) både treffsikkerheten og "gøy" faktoren steg betraktlig, og dette var noe jeg kunne tenke meg og fortsette med.

 

Men unasett før jeg velger våpen og kaliber, så tror jeg at jeg skal prøve flere pistoler.

Nå skyter jeg på 25m innebane, og det er en utebane som klubben disponerer, så når snøen forsvinner og været blir litt mildere skal ejg ut på den.

Jeg har lest litt om praktisk skyting/felt (usikker på hva som er hva) men synes dette høres spennende ut.

 

Mvh, Len Aanes

 

Edit: er Walter p22 noe som kan være greit for en nybegynner?

Link to comment
Share on other sites

:) Med frykt for å erte på meg de andre her, er kanskje walther p22 ikke akkurat å anbefale som første våpen...

Du bør satse pengene på en god finpistol først, og så kommer alle de andre etterhvert som penger og lyst er tilstede.

Uansett så bør du prøve litt forskjellig før du kjøper! Og det ER gøy med pistoler i kraftigere kalibre, men vær obs på

at prisen pr skudd er 3 ganger så høy og oppover...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Okai, mye gode forslag her, absolutt. Men jeg tror det viktigste er at du blir litt kjent med program som er mulig å delta i og de våpen som hører til. I Sandefjord Pk har du en av landets beste skyttere nemlig Bjørn Einar Noren. Snakk litt med han og hør hva de som har vært med en stund har å si.

 

Jeg vil påstå at de som velger er Ruger Mk x eller noe annet "ræl" i 22kal enten ikke har råd til noe mer eller så gir de F i hvilken 22 de har. Det er egentlig synd for det er nettopp en 22kal som gir deg grunntreningen du trenger for å gjøre det bra i andre grener.

 

Så min anbefaling måtte vært å bruk litt tid og spar opp noen kroner og kjøp deg først som sist ett bra matchvåpen i 22. Så kan du spe på litt med andre våpen med tiden.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at de som velger er Ruger Mk x eller noe annet "ræl" i 22kal enten ikke har råd til noe mer eller så gir de F i hvilken 22 de har.

 

Med all respekt å melde, men det der er noe tull! :shock:

Hvor mange har ikke begynnt sin skytterhobby med en Ruger MK 1-2 eller 3?

Dette er meget driftssikre pistoler, mer enn pressise nok for de fleste den første tiden.

Hva mener du en nybegynner må ha for ikke å se ut som en som "enten ikke har råd til noe mer eller så gir de F i hvilken 22 de har"?

Jeg mener bestemt at en pistol som fungerer 100% og som går bedre enn skytteren kan utnytte til å begynne med

er mye viktigere enn statussymboler som ikke alle fungerer så godt som en Ruger MK-serie.

Folk har så mange foreskjellige ambisjoner, ikke alle vil kjempe i tetskiktet i NM.

Og om man kun skal kjøre i 30 og 50 sonen kan en El-bil være mer praktisk enn en Veyron! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er så mangt man kan handle, og at skyttere mener forskjellige ting om hva som er mest hensiktsmessig, det er sikkert.

 

Det som uansett er sikkert (i min bok), er at det er viktig at ferske skyttere gjør seg opp en mening med bakgrunn i egne erfaringer, at de finner ut hva de vil ha ut av sporten. Kan være vanskelig nok bare det.

 

Rådene om hva man burde kjøpe av våpen er mange, og det er mange riktige svar. Man kan kjøpe seg en matchpistol, og det behøver ikke koste skjorta. Man kan kjøpe seg et mer traust alternativ, og ha et pålitelig og slitesterkt våpen som man kanskje vil "vokse ifra" etterhvert. Jeg mener det aller viktigste er at man kjøper seg våpen som man vet at man vil bruke, og da helst bruke mye. Dette er nok det viktigste i en nybeynner-fase.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at de som velger er Ruger Mk x eller noe annet "ræl" i 22kal enten ikke har råd til noe mer eller så gir de F i hvilken 22 de har. Det er egentlig synd for det er nettopp en 22kal som gir deg grunntreningen du trenger for å gjøre det bra i andre grener.

 

K.

 

Den var ganske så grov du, både ruger og Browning Buckmark kan lett skyte godt nok til og gi 50 serier i rett hender.

Dette er ihvertfall ikke holdninger som kan spre seg i pistolmiljøet, for da ender vi opp som DFS med ett svindyrt våpen som det eneste man kan skyte med (dukker du opp med en gammal mævser eller krag så blir du nok ledd av banen)

 

Og vet du hva, det er ikke alle som kan påkoste seg 15-20K til en .22, og en brukt Ruger\Buckmark til 2 lapper eller så er mer en godt nok for og lære grunntrening og mere til.

 

Men ting som Walther P22 og Sig Mosquito derimot er *kanskje* ikke det beste valget, har en kammerat som har lært det den noe harde veien. Men at ruger eller buckmark skal være dårlig går jeg ikke med på, og enda viktigere, det skal ikke være noe negativt med at folk ikke har 20 lapper og legge ned for en pistol. DFS kan få være elitiske og kaksete, pistolskyting er og skal være en folkesport tilgjengelig for alle. (må få legge til at blant de jeg kjenner som skyter pistol så er det et høyt antall av folk med varierende grad av uførhet fra litt til mer eller mindre 100%, og da har man antakeligvis ihvertfall ikke 20 lapper til en .22)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Ruger Mark 1,2 og 3 er gode våpen som er meget godt egnet til å lære seg å skyte med. Du skal ha trent lenge før presisjonen er bedre i skytteren enn i selve våpenet. Setter du en Walther SSP og en Ruger mark 3 i benk ser du tydelig at du ikke får det du betaler for når det kommer til ren presisjon. Begge er temmelig like.

 

Har du ingen planer om å skyte i 22lr klassen er det meningsløst å bruke 10 000-15 000 kroner på et slikt våpen. En brukt Ruger til 2-3000 kroner er det beste. Mitt førstevåpen var en Walther p22. Etter noen måneder trening skøyt jeg 9+ på 25 meter.

 

Det viktigste etter min mening er at du får en pistol du liker å skyte med. Så er det bare trening som skal til. Hvilket våpen du velger har faktisk lite å si så lenge det passer i hånden og hjertet :) Det er svært få av oss som er bedre skyttere en våpenet!

Link to comment
Share on other sites

Setter du en Walther SSP og en Ruger mark 3 i benk ser du tydelig at du ikke får det du betaler for når det kommer til ren presisjon. Begge er temmelig like.

 

Det kan jeg være med på. Startet selv med en Browning Buck Mark, og skøt faktisk godt med den etterhvert.

Montert på benk, vil de kanskje ikke være så forskjellige. Men med tanke på ergonomisk utforming og pistolens oppbygning generelt, vil jeg påstå at en "rørtang" ligger bedre i hånden.

Men smaken er som baken....noen liker BMW, jeg vil aldri vurdere en. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk ikke slike "rørtenger" alltid er det beste å lære å skyte med. Skal du kun skyte i 22lr klassen er de klart best, men det er en mer form for teknisk skyting enn mye annet. Heldigvis er ikke alle skytegrener så "kjedelige" at du må stå på vanrett overflate i korrekt vinkel til målet :)

 

Skal du over til feltskyting må du lære deg å skyte i ulike posisjoner og med ulike grep. Går du opp i kaliber blir evnen til å håndtere rekyl mye mer viktig, og den treningen får du ikke i like stor grad gjennom treningen med rørtenger.

 

Selve utformingen av konkurransepistoler er også helt annerledes enn praktiske våpen. Det å lære seg å håndtere våpenet i forhold til å dra, hylstre og bevege seg kan bli vanskelig om du må skifte mellom ulike typer våpen. Går du fra en Mosquito til Sig 226 eller p22 til Glock blir overgangen mindre enn om du går fra Walther SSP til en 1911 eller en Glock.

 

Økonomi er også et viktig moment. Du får en Ruger MIII og 25 000 skudd for prisen av en Walther SSP. Tror de 25 000 skuddene gjør deg til en bedre skytter enn om du starter med en Walther.

 

Ruger, Mosquito og p22 er derfor i min mening kanskje bedre egnet til å lære seg å skyte med om du ikke har planer om å skyte i 22lr konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som oppfordrer folk til å heller kjøpe seg en bra brukt matchpistol enn noe med dårligere balanse, avtrekk, sikter og ergonomi. Og det kommer jeg til å fortsette med. Men husk at denne pistolen absolutt ikke trenger å koste 10-15-20 tusenlapper. Broren min solgte sin Pardini .22 for 8000 i fjor, og har man øynene med seg og er litt tålmodig så finner man et våpen i en overkommelig prisklasse som er langt bedre enn Buckmark/Ruger/P22 til bane/felt. Jeg skyter jo som alle andre fordi det er morsomt, og det er enda morsommere å skyte bra!

 

Og skulle man (Gud forby!) finne på å bytte hobby vil man få igjen mesteparten eller hele beløpet ved et evt videresalg.

Link to comment
Share on other sites

Okai, jeg vet at det er som å banne i kjerka når man sier at man bør gå for noe annet enn Ruger Mkx. Men jeg står for hva jeg sier og grunnen er enkel, de er ikke bra nok på sikt.....vis meg 1 skytter som har skutt bra i ett baneprogram med ett slikt våpen. Dvs under ett NM, EM, VM eller OL....kun 1 stk....

 

Eller kanskje bedre....vis meg en skytter som har skutt bedre enn 570 poeng på hurtig fin under ett stevne med ett slikt våpen.....kun 1 er nok.....

 

Jeg kjøpte min første 22kal for kr 2 250.- Det var en gammel Unique Des69 som så ut som en dass....men våpenet er selv om det er fra 60 tallet 10 ganger bedre enn en Ruger Mkx....derfor mener jeg at de fleste er tjent på å kjøpe en gammel matchpistol enn å kjøpe en MKx som faktisk vil koste det samme mer eller mindre....

 

Det er min anbefaling når det kommer til 22kal og det man faktisk trener mest med....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

støtter Bromark og Domino 100 % her.

Hvorfor kjøpe en pistol som etterhvert vil bli en "begrensende" faktor , når du med å legge i noen få kroner mer kan kjøpe en pistol som gjør det lettere å skyte godt.

 

Men , bruksområdet og ambisjonsnivået bestemmer selvsagt størrelsen på investeringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både "rørtang" og vanlige .22LR pistoler i klubben og det var ingen våpen jeg traff så lite med som de såkalte presisjonsvåpnene.

 

Det jeg traff best med var Russiske Baikal pistoler som har blitt herja med i gudene veit hvor mange år. Jeg hadde ingen problem med å holde samling med den og etterhvert som jeg justerte siktet litt satt alle skuddene der de skulle.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du er enklere å kjøre? en Volvo 240 eller en formel 1 bil ?

 

Det samme prinsippet kan vi si gjelder også med kvaltitet på håndvåpen. Ett kvalitets våpen som har ett godt avtrekk krever mye mer av sin skytter enn ett som ikke har samme avtrekk. Men det er først når vi skal begynne å bruke våpna på en raskere måte kvalitetsforskjellene blir mer synlige. For det er nok en grunn til at vi ikke ser disse våpna hos skyttere som driver på ett høyt nivå....at det er mulig å skyte med de? helt klart....man kan bruke en volvo 240 til mye rart...men formel 1? Nope...ikke ennå ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte i 22lr klassen så er såklart konkurransepistolene best.

 

Poenget mitt er at du får ikke noe bedre trening med konkurransepistoler enn vanlige pistoler som Ruger, P22, og Mosquito vis du har planer om å skyte med større kaliber og andre "normale" pistoler senere.

Du lærer deg ikke 2hånds rekylopptak med en konkurransepistol med spesialgrep.

 

Riktig håndtering av våpenet er også viktig å lære seg så tidlig som mulig. Går du rett på en konkurransepistol uten hylster så får du heller ingen trening med å kunne trygt hylstre og dra pistolen. Å kunne beherske dette er faktisk meget viktig. En stor andel av skyteulykkene (har jeg hørt) skjer ved at folk skyter seg selv eller andre under hylstring og presentering av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Lære å skyte med større kalibre????? Tror du glemmer det mest vesentlige her. Og det er at skal man "lære" å skyte bør man starte med 22kal eller kanskje luft, for det er her du virkelig ser om du gjør en avtrekksfeil. Det å skyte med større kalibre er ingen sak så lenge man har lært seg å ta ett avtrekk samt se på sikte....begynner man motsatt vil man stort sett aldri lære seg å skyte "riktig". Og jo bedre ett våpen er jo mer må skytteren kunne for å håndtere dette.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både "rørtang" og vanlige .22LR pistoler i klubben og det var ingen våpen jeg traff så lite med som de såkalte presisjonsvåpnene.

 

Du sa noe annet når du skjøt med SP20'en min.... :wink:

 

Hva tror du er enklere å kjøre? en Volvo 240 eller en formel 1 bil ?

 

Jeg tror faktisk Formel 1 bilen er enklest å kjøre. Kjører man den som en 240, vil den neppe være så vanskelig å håndtere. Kjører man derimot en 240 som en F1, havner man i grøftekanten lenge før man har nådd F1's nivå. :lol:

Link to comment
Share on other sites

, for da ender vi opp som DFS med ett svindyrt våpen som det eneste man kan skyte med (dukker du opp med en gammal mævser eller krag så blir du nok ledd av banen

 

 

OT-men allikevel; Nei, tvert i mot. De fleste instruktører i DFS sier nettopp det-at en godt kan begynne med en Krag eller Mauser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både "rørtang" og vanlige .22LR pistoler i klubben og det var ingen våpen jeg traff så lite med som de såkalte presisjonsvåpnene.

 

Du sa noe annet når du skjøt med SP20'en min.... :wink:

 

That's right buddy :D, jeg mente klubbvåpen i denne sammenhengen. De GSP'ene der satte jo skuddene i alle retninger. Men det kan jo ha med å gjøre at de ikke passer i hånda mi også.

 

Den SP20'en din traff hadde jeg kjempefin samling med, den er jo god å holde i også.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du er enklere å kjøre? en Volvo 240 eller en formel 1 bil ?

 

Jeg tror faktisk Formel 1 bilen er enklest å kjøre. Kjører man den som en 240, vil den neppe være så vanskelig å håndtere. Kjører man derimot en 240 som en F1, havner man i grøftekanten lenge før man har nådd F1's nivå. :lol:

 

 

Kjører man en -240 som en F1 kommer man ikke så langt som til grøfta engang.. bare turtallet på motoren ville få motoren i 240'en til å eksplodere.. det ville også drivstoffet. Metanol i en volvo motor.. intresant :P

Link to comment
Share on other sites

den evinnelige diskusjonen om matchvåpen kontra "vanlige" pistoler... Jeg var stevneleder under fjorårets Felt-NM og kan ikke huske at jeg så så mange Ruger eller Buckmark, for ikke å snakke om P-22 og Mosqito under omskytinga, og vi hadde hele 36 skyttere til omskyting i de forskjellige klasser i finpistol.

 

Spør du de skytterene som står øverst på resultatlistene hva de vil anbefale, så tror jeg nok de fleste (alle) vil anbefale deg en matchpistol, gjerne en gammel Walther til 3000 kr framfor en Ruger og Buckmark..

 

Jeg kan ikke komme på en eneste ting en Browning/Buckmark gjør bedre enn en matchpistol i en skytters hender. Skrur vi dem fast i en benk, ja så kan presisjonen være like god i alle, men du kan jo ikke ta med skytebenken på banen, eller rundt i feltløypa, da blir du jo diska :D

 

Øyvind J

Link to comment
Share on other sites

Metanol i en volvo motor.. intresant :P

 

Nå er det lenge siden man brukte alkoholbasert drivstoff i en Formel 1 bil. De siste årene har man brukt bensin, nesten den samme vi får på bensinstasjonen.

 

Men nå beveger vi oss bort fra topic her.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

...skal man "lære" å skyte bør man starte med 22kal eller kanskje luft, for det er her du virkelig ser om du gjør en avtrekksfeil.

 

Mener ikke å kverulere, men jeg må bare spørre.

For jeg har hørt den frasen der så mange ganger uten å ha fått noe fornuftig svar på hvorfor det eventuellt skulle være slik.

:?: Om man napper i avtrekket, vil man bomme mer med en luftpistol og en .22lr enn med en grovere pistol?

:?: Om man ikke fokuserer på siktet, men sikter feil vil man da bomme mer med luft/.22 enn med et grovere håndvåpen?

:?: Om man f.eks skal skyte Praktisk Pistol og aldri skyte .22LR,mener folk fortsatt at å lære å skyte med luft/.22lr fortsatt er det eneste saliggjørende?

 

Jeg har skutt luftpistol så lenge jeg kan huske, og et av mine to første håndvåpen var en .22lr

Og jeg skyter fortsatt masse med .22, mest fordi innendørsbanen ikke tillater grovere skytts.

Det andre var en Racegun i .38Super med full pakke, klar til Open Division i Praktisk.

Så jeg spør ikke for å være kranglete, men fordi jeg ikke kan skjønne at dette skal være så svart/hvitt som "alle" hevder.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi tar luft feks snakker vi om lavere utgangshastighet som igjen vil gjøre at alt som skjer i avtrekks øyeblikket er mer avgjørende for skuddets treffpunkt. Avstand mellom for og baksikte er også en variabel i enkelte tilfeller.

 

Men det vi snakker om er at man ikke "merker" hva man gjør feil nettopp pga at rekylen "ødelegger" for dette. Mange napper av avtrekkeren når de har siktet ca på plass og tenker lite over hvorfor man ikke treffer nøyaktig der man ønsker og tenker heller på at man sikkert ikke tok opp rekylen riktig....

 

Det du bør spørre deg om, er hvorfor det er så vanskelig å skyte luft eller feks fripistol/press :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

:?: Om man napper i avtrekket, vil man bomme mer med en luftpistol og en .22lr enn med en grovere pistol?

Ja, pga utgangshastigheten på luft vil man nok gjøre det.

 

:?: Om man ikke fokuserer på siktet, men sikter feil vil man da bomme mer med luft/.22 enn med et grovere håndvåpen?

nja, skyteavstand samt avstand mellom for og baksikte vil være avgjørende.

 

:?: Om man f.eks skal skyte Praktisk Pistol og aldri skyte .22LR,mener folk fortsatt at å lære å skyte med luft/.22lr fortsatt er det eneste saliggjørende?

Aldri skutt praktisk, men har skutt en del på stål med timer og uansett gjelder samme sikteteknikk med åpne sikter innen all pistolskyting. Men jo fortere det går jo mer røsker man gjerne i avtrekkeren.

 

Så Luft og 22kal er fortsatt en ypperlig måte å mestre presisjonskyting på uansett. Jeg vil anta at man kan skyte bra i praktisk selv om man treffer dårlig, men da må man nok også skyte relativt flere skudd for å treffe. De som har presisjonen inne vil greie seg med de skuddene man må ha og ikke noe mer enn det...

 

Men alt dette er relativt, dette er min erfaring og mening som jeg har fått de årene jeg har skutt. At andre mener noe annet kan godt hende :-) uansett ser jeg nybegynnere komme og gå, de som blir flinke er de som gjør ting på den "rette" måten, resten surrer i sin egen lille verden :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...