Jump to content

Hund til gaupe og elgjakt


Snoalta

Recommended Posts

Laika....ikke mange hunder som er bedre for den kombinasjonen der, men skal du ha en hund for kun de to jaktformene blir de ikke mye jakt på hunden.

Slenger du på litt mår, fugl, grevling +++ så får du maksimal uttelling av hunden.

 

Et problem du garantert vil få under gaupejakt desom du skal jage elg med hunden i tillegg, er at de hopper av på elgspor om de finner dette.

Vet om flere laikaer der elginteressen er tatt bort, og da er et stort problem eliminert og det gir bedre uttelling under rovviltjakta.

Link to comment
Share on other sites

det hørtes jo interessant ut, men har hørt historier om hunder som er blitt stygt skadet i møte med gaupe, har derfor tenkt at en større og kanskje litt mer agressiv hund kunne være å foretrekke. men hunden skal jo fungere utenfor skogen også

 

Det sitter en artig liten innretning inne mellom øra på alle hunder, og om den ikke brukes, kan det fort bli kostbart å jage gaupe ja.

En pågående hund som er vant med gaupe går det nesten alltid bra med, men har du en uerfaren hund som går rett på... ja da kan du kjøpe klippekort hos veterinæren :lol: Vi har laikaer som jager en dag og er sykemeldt resten av jakta. Disse hundene er ikke mye å holde på med.

 

En pågående og mentalt stabil hund, skal kunne slå av bryteren når jakta er ferdig. Mange laikaer som er slik, men titt litt på foreldrene om du starter å lete valp.

Her er det mye lettere å bli skuffa enn å bli fornøyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

det hørtes jo interessant ut, men har hørt historier om hunder som er blitt stygt skadet i møte med gaupe, har derfor tenkt at en større og kanskje litt mer agressiv hund kunne være å foretrekke. men hunden skal jo fungere utenfor skogen også

 

Er vel kanskje best at de ikke er så veldig agressiv, hvis de er det så er det stor sjangs for at de blir skadet hvis de får nærkontakt. beste er vel at hunden holder litt avstand.

Link to comment
Share on other sites

det hørtes jo interessant ut, men har hørt historier om hunder som er blitt stygt skadet i møte med gaupe, har derfor tenkt at en større og kanskje litt mer agressiv hund kunne være å foretrekke. men hunden skal jo fungere utenfor skogen også

 

En agressiv hund får nok oftere juling enn en som er litt mer forsiktig.

Tror ikke størrelsen har alt å si,blir de for nærgående så får de bank.

Link to comment
Share on other sites

Hei Snoalta :mrgreen:

En jämthund av skikkelig rovviltlinjer hadde vært noe å tenke på også.

En laika er jo også en mulighet,men det er jo ikke så mange der som blir duganes på det du er ute etter da. :!:

Ikke det at jämthunden er bedre enn laikaen.det er jo større populasjon i jämthunden enn hos laikaen,dermed er det en større mulighet til å lykkes. :D

Jeg har nu kjøpt en jämthvalp i fra finlands mest fremtreende rovvilt kennel"karhunkajaatan". :mrgreen:

Karhunkajaatan avler hunder til gaupe,villsvin,elg og bjørn.Dette er meget allsidige hunder, i allefall like allsidige som laikaene som du "såkalt skal få kjøpt i norden :?:

Har du spørsmål så ta gjerne kontakt gjennom PM :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Snoalta

Vi har ei NEG tispa som brukes som bandhund og jeg sporer også Gaupe med henne så det susrer har enda ikke sluppet på Gaupe, men byr muligheten seg, så slipper jeg!(og har trua på at det vil funke)

Hu markerer også der Gaupa har treea og blir helt idiot hvis katta eller kattene til nabon sees:wink:

Er en enorm forskjell på bikkja i bandet enten jeg sporer elg eller Gaupe....På Gaupa blir hu "tung", som om hele bikkja suges ned i bakken og går på som et lokomotiv. Utrolig artig å kjenne.... :D

 

Jeg er ingen ekspert men jeg vil tro at dette med skadde hunder av Gaupa skyldes at bikkja er for pågående og skarp(hard).

 

Du nevner str på NEG'n....Jeg er også enig i at NEG'n er litt liten, særlig hvis man skal følge rase standaren, Bella er ei tispe som ikke er så liten....hun er høyere enn det som er ønskelig osv osv....hun har Finske blod i seg, faren er fra Finland. Etter hva jeg har forstått liker både finene og svenskene at NEG'n er høyere.

 

Ligger en tråd på forumet i fjor om Bella og Gaupe sporing.

viewtopic.php?f=7&t=2106&hilit=neg+og+sporing+av+gaupe

Link to comment
Share on other sites

Blandt spisshundene er det flere som er egnet til dette formålet:

 

Du har Laikaene, de er mye brukt spesielt på rovvilt som gaupe og Jerv

 

Jämthundene er også mye brukt til dette, faktisk var det dette de ble brukt til i tidligere tider.

 

Gråhund har også de samme egenskaper, tror ikke størrelsen har så mye si, annet enn når det blir mye snø.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kjøpt meg laika for akkurat det formålet, elg og rovvilt.

 

Og det er et par gode grunner for og velge laika.

 

1. Påhengelighet og sammarbeidsvilje.

Når du jakter Gaupe er sjansen overhengende stor for å treffe på elg.

Får du en jemte eller gråtass av den riktige påhengelige sorten har du en lang trugemars forran deg. Og innen du har fått koblet bikja og prøvd på nytt. Er kvota fylt. Laikaen er som regel ikke like påhengelige, på godt og vondt. Og vil være letter å få inn for nytt forsøk. Been there, done that.

 

2. Fart og smidighet. Skal du som hundefører lykkes med å skyte gaupe for en spisshund er man avhengig at bikja greier å "sprenge" gaupa

En ting er å stille/tree en gaupe i sept/okt på tilnærmet barmark. En annen tinge er å greie det 1.feb. med 1-1.5 meter snø. Har hatt laikaen sammen med gråhunder i skogen. Både i søk og los. No offence. De blir parkert. Når det blir 30-40 cm med snø, er de sjanseløse på å holde følge. Vi hadde gråhund før laikaen. Og jeg hadde rett og slett ikke sluppet den på gaupa med mye snø.

 

 

Nå vet jeg ikke om jeg har lykkes i valget mitt siden bikja bare er rett over året. Men det virker lovende både på elg og gaupe.

Dårlig bikjer finnes det i alle raser. Sett klare krav til premiering på foreldrene så er du kommet et stykke på vei. Og sjekk både finland og sverige. Laikaen er en liten rase, så det er verdt å reise litt for og få tak i en god hund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Riktig Melvin, Gaupa er heller ingen langdistanseløper, finner den ett passelig tre går hun opp i det så fort som mulig, ellers så rygger hu inn i ett berg og fronter hunden.

 

Jerven treer også veldig fort, da kan man få en underholdende los.

 

Personlig jakter jeg mere elg enn gaupe, da vil jeg ha en hund med godt søk, og påhengelighet, det kan som du sier bli en lang trugemarsj, men det får da heller våge seg.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg bare poengtere at det er endel forskjell på svarthund kontra gråhund, både pels, spenst og smidighet er i svarthundens favør, samt at de av nayur muligens er litt mer universale enn gråhunden.

Har ennå ikke sett at snøen har plaget mine svarthunder nevneverdig, men så har de jo for det meste blitt brukt til toppjakt på skogsfugl når de ikke går som bandhunder på elg/hjort.

 

Noe av det viktigste i mine øyne er vel å prege hunden tilstrekkelig som bandhund før man slipper den på gaupe (eller fugl for den del) nettopp for å unngå at den flyr etter elg eller hjort i dagevis.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg her Stykkjunkeren, tror nøkkelen til suksess er hvordan man preger....

Bella er godt preget på elgspor som bandhund, hun var 5 år før jeg testa henne på Gaupespor.... :wink:

Jeg tor faktisk at det ville være mulig å få til noe med tiur'n med henne å....men dette er bare noe jeg tror.... :wink:

 

Tenker da som treskjeller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husker jeg jaktet elg inne på Finnvollen i Namdalseid da brukte vi gråhund, mener å huske at vi skjøt 8 tiurer og 3-4 orrfugl med hund i band. Når hunden markerte, gikk vi (to skyttere) inn på hver kant og hundefører gikk inn med hunden, der braket fuglen ut og som regel gikk den i bakken med ett hagleskudd. Veldig artig jakt

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke sett at snøen har plaget mine svarthunder nevneverdig, men så har de jo for det meste blitt brukt til toppjakt på skogsfugl når de ikke går som bandhunder på elg/hjort.

 

Det er forskjell på og greie seg bra og sprenge ei gaupe :lol:

 

Noe av det viktigste i mine øyne er vel å prege hunden tilstrekkelig som bandhund før man slipper den på gaupe (eller fugl for den del) nettopp for å unngå at den flyr etter elg eller hjort i dagevis

 

Min erfaring er vel motsatt. Jeg sporer det viltet jeg vil at hunden skal jage, for og prege den på riktig vilt slag. Men nå er ikke jeg noen bandhund mann. Til det har jeg for dårlig tolmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Gaupa blir sprengt, som andre katter klatrer de opp et eller annet tre ikke så langt fra der de ble jaget fra.

 

Lars Gangås brukte noen amerikanske pumahunder i ett merkeprosjekt. Han bedøvet og merket flere gauper alene an hva som ble skutt i hele Hedmark på ett år. det sier litt om kapasiteten til hundene, disse var jo selvsagt spesialister på Katt. regner med at det gikk ett par huskatter også i disse hundenes trening.

 

Litt på siden:

For å trene fram rovdyrskarpheten er grevlingjakt med løs hund en utrolig god metode, Grevlingen går ikke av veien for en fight, og da må hunden også vise hva den er bygd av

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Gaupa blir sprengt, som andre katter klatrer de opp et eller annet tre ikke så langt fra der de ble jaget fra.

 

Nå har ikke jeg noe kjempe erfaring fra Gaupejakt, enda :lol:

Men de fleste hundemennesker jeg har snakket med. Understreker det samme. Hvis du skal ha sjans til og få standlos på gaupe krever det fart. Gaupa har dårlig kondis og under idielt føre greier en topptrent bikje og "sprenge/tømme" gaupa på korte distanser. Har gaupa sjans, prøver den og riste av seg bikjene i bratt og kranglete terreng.

Link to comment
Share on other sites

Vet faktisk om både Drever og Dachs som har treet Gaupa.

 

Det viser jo hvor dårlig kondis gaupa har. Jeg har hatt dachs og gråhund samtidig. Og når jeg gikk på ski med de løse begge to. Hadde dachsen i 75% av tilfellende større fart en hva gråtassen hadde.

Man kan sikkert bruke alt mulig av hunder, og lykkes på idieelt føre. Men når det står 1.feb på kalenderen er det gjerne mengder med snø. Og plutselig velger gaupa og søke tilflukt i det bratteste av det bratte. Da stiller du ganske mye sterker med en spenstig, smidig og lett laika enn en plugg av an gråhund. Pluss at bikja skal ha muligheten til og gjøre unna manøver fra skinn angrepene til Gaupa.

Link to comment
Share on other sites

Gaupa er ingen langdistanseløper, den vil ganske raskt forsøke å riste av seg forfølgerne ved å gå opp og ned i ulendt terreng og bratte bergskrenter, hvis ikke dette lykkes går den gjerne i berg eller opp i tre.

Nå har jeg sett amerikanske spesialhunder som har jaget gaupe som bare rakkern, men som også har slitt med trønderske brattheng og "gauplier" her, i samme åndedrag kan det nevnes ellers utmerkede russiske støvere hvor den tyngre hannhunden heller ikke har klart å følge på der den mindre tispa forserte hindringene.

Resultatet blir at den tyngre hunden må ta større omveier for å komme på sporet igjen.

 

Gråhundene blir gjerne litt tette og "tunge i sessen", kanskje ikke like mye spenst, men jeg vil tro at både Laika og Jämt, ja Kareler for den del, kan bli litt tunge der terrenget blir mer krevende.

 

Svarthundvalpen jeg måtte kvitte meg med hadde som nevnt gaupe i tre to ganger før han fyllte året, senere har han hatt los på gaupe ved 3 anledninger der han har lurt seg ut av halsbåndet eller døra i et ubevoktet øyeblikk.

En av disse tilfellene gikk antagelig gaupa i berg, de to andre gikk losen et par kilometer i lettere terreng med lite snø.

Og dette var altså en valp som jeg kvittet meg med fordi den hadde medfødte defekter i albueleddene som gjorde at den egentlig ikke skulle kunne gå, langt mindre løpe. :shock:

 

Hvilket minner meg om at jeg ikke har hørt noe fra oppdretteren ennå...hmm... :?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare Laika som takler mye snø. Dette er jemten frøya på sine 64cm mankhøyde i dyp snø. Hun jager elg i valdres og i bratt terreng. Dette drevet fra 2006 var på ca 4 timer og endte med los på kvige som dompet ned i Tolevsrudjuvet med hunden etter.

Hun jager også pus og vi har sporet inn en ulv i -98. Så jeg vil nok si at jemt har noen av de egenskaper du søker etter.

Vi har også en unghund, hanne, som liker å jage pusekatter. Foreløpig bare gårskatter, men losen går greit når den tresettes :twisted:

61910200_9921b411aa_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

ser det er kommet mange bra tips og erfaringer med gaupe og hund.

NEG tispa som jeg har er langbent i forhold til de andre tispene som er her rundt om kring.

 

det var veldig innteressant ang snø dybde og sporingsforhold.

 

blir å prøve hunden i helga, vi har endelig fått sporsnø

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lurer på å kjøpe meg jämt eller kanskje laika til høsten, forhåpentligvis til dette bruksområdet.

 

For meg er fundamentet i hundetrening god fysisk kapasitet og en haug med timer i skauen, og det blir opp til eier. Men mer spesifikt, hvordan går man frem med trening på en sånn type hund?

 

Vil det lønne seg å prege mest på gaupe i starten for å minske faren for at man får en hund som slår over på elg i de fleste tilfeller senere (med tanke på elgtettheter kontra gaupetettheter). Og da evt. trening på grevling og andre mulige arter.

 

Når vil for eksempel en jämt være moden nok til direkte kontakt med gaupe? Jeg regner med at sporing i band kan gjøres fra et tidlig stadie.

 

Jeg ser mange mener en hannhund er det beste til rovdyrjakt, pga mer pågangsmot og at de gjerne er noe større, men hvor avgjørende er dette? Personlig har jeg litt bedre erfaringer med tisper, når det gjelder å ha de i hus utenfor jakttid.

Link to comment
Share on other sites

Min første hund skulle jeg ha nettopp til det formålet; elg og gaupe..

Valget den gangen ble en øst-laika med gode rovdyrslinjer i seg.. Egentlig ganske tilfeldig at det ble en øst-laika, men den gangen klarte iallefall ikke jeg å finne noen linjer i verken vest-sibirsk, jämthund, kareler, eller gråhund som oppfyllte mine kriterier..

Det er et valg jeg absolutt ikke angrer på, og skulle jeg valgt en hund for samma formålet igjen måtte det nettopp blitt en slik laika som er høgreist og spenstig, med stor rovdyrskarphet. Og etter foreldre jeg vet fungerer både på elg og gaupe. Og ikke minst etter foreldre det BEVISELIG er skutt gaupe og andre store rovdyr for.. Det er mange oppdrettere og hundeeiere som hevder mye, men ikke alle snakker sant, desverre..

 

Men så kommer problemet med en hund du skal bruke på både elg og gaupe, (gjelder iaf. mine hunder). Når det jaktes gaupe, må dem ha et varmt spor for at dem ikke skal slå over på elg..

Men sporer man fram til liggeplassen og slipper hunden(e) der, da har man helt ferske spor, og sannsynligheten for at hundene skal velge elg er mikroskopisk. Normalt vil da også gaupa befinne seg innenfor en 3-400m, et forsprang en laika ikke vil bruke nevneverdig med tid på å ta igjen.. :wink:

 

Uansett, så er min oppfatning at man ikke skal henge seg opp i så mye vilken rase, det finnes ingen raser man kan si egner seg bedre til gaupe enn andre. Det vil kun være enkeltindivider, og visse linjer som utmerker seg som gode gaupehunder..

Når det gjelder elghund er det vel ganske klar enighet om vilken rase som er den beste (iaf. her i norge).. :roll:

 

Men skal man jakte gaupe litt mere seriøst, så bruker man en spisshund og en støver(som ikke loser på kalde spor) som er godt innjaget sammen. Spisshunden må da være 100% elgren. Da har man hunder man kan slippe på innsporet, og man vet at hundene følger sporet til gaupa er tatt ut, eller dem ikke kommer videre av ulike grunner.. Og i de fleste tilfellene vil det da bli stålos i uttaket..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har ikke lest hele emnet men her er hvordan jeg har opplevd laikaen.

Jeg ovetok en øst laika som var 2.5 år og var bare brukt på elg(beklagelig mest som band hund) men hadde spora litt bjørn og gaupe.

 

Han fungerer greit på elg men prøvde mår da sporsnøen kom og viste stor iver til den men vi fant ikke igjen den. så var det ferske gaupespor, vi følgte til liggeplassen og slipte hund. gikk 2min da loset det av gårde med gang los i tetta men kom ut i løs snøen gikk gaupa oppå snøen og hund datt nedi så da stakk hu ifra, var ca 145cm løs snø.

Han ble brukt hver dag i 10 dage i elgjakta og like ivrig hele tiden mens gråhundene på laget lå som slakt etter 3 dager.

 

Har slipt på gaupe flere ganger etterpå og ferske elgspor som krysser etter han har kontakt med gaupa og følger den er av liten intresse. Men ser han elgen så slår han over...

 

Er et stor rovdyr iver i laika rasen tror jeg men må jo helst få en med "de rette linjene" men jeg skal ha laika så lenge jeg skal ha hund for han er ute uansett tempratur, kløv, snøkjøring, rolig inne da han er det og en kjempegod tur kammerat.

 

Skal du ha laika krever den mye trim og sosialt sammvær har jeg funnet ut er lik en rolig og balansert hund.

Er mange muligheter der ute men finn den hunden som passer til ditt bruk og aktivitetsnivå så blir det bra.

Lykke till.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vet lite om dette, men har en kjenning som bruker jamten sin til både gaupe og elg. Funker bare godt. Hunden hans er ennå ung, men skjønner hva som skal jaktes på.

Har selv en jamt som skal brukes på elg. Min jamt jager ikke katter, stikker heller ikke av fra eiendommen, men er i hunde når den har elg i nesa...

Link to comment
Share on other sites

Nu har æ kjøpt en hund til, d ble en svensk hvit elghund tispe. Så nu har æ to hunder.

Skal bli artig på neste års jakt med to hunder etter gaupa.

 

Min erfaring med gaupe jakt og sporing er at det beste er å gå selv på sporet et par tre timer for så å slippe hunden, da er gaupa så lei av å ha deg på sporet at hun på en måte gir opp og prøver å lure seg unna.

men dette krever selvfølgelig litt fra deg som jeger, og ikke minst "sparer" man hunden til den siste avgjørende biten av jakta.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med gaupe jakt og sporing er at det beste er å gå selv på sporet et par tre timer for så å slippe hunden, da er gaupa så lei av å ha deg på sporet at hun på en måte gir opp og prøver å lure seg unna.

men dette krever selvfølgelig litt fra deg som jeger, og ikke minst "sparer" man hunden til den siste avgjørende biten av jakta.

 

har du skutt mange gauper på den måten eller?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har de senere åra jakta endel ( og feriert ) i søndre delen av jemtland. Og når jeg snakker jakt med folka der oppe så er det jemt som teller, både til bjørn og gaupe ved siden av æljen. Så om jeg skulle valgt så måtte det bli jemt ut ifra hva jeg hører fra svenskene.

Link to comment
Share on other sites

For å ta det litt lengre - det blir omtrent som å spørre folka her inne om hvilket kaliber som er best til det samme. Og alle svarer at akkurat det de selv har, sannsynligvis er det beste.

 

Men hvis målet er elg OG gaupe, blir dessverre de langbeinte støverne diskvalifisert. Og det er jo gode nyheter for gaupa.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
at jämtan anbefaler jämthund skulle vel egentlig bare mangle? :D

 

Ut ifra hvordan jeg kjenner de gutta der oppe tror jeg de ville valgt hva som helst, om bare de synes det var det beste til deres formål. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...