Jump to content

Forslag til valg av våpen til "spesialpistol"-feltet?


ender

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en kompakt pistol til "spesialpistol", men høydekravet på 125mm synes særdeles urimelig. Er det noen lesere som har forslag eller erfaring å dele? Tenkte meg noe som lignet litt på en Walther PK380 (WAP40002) eller en Baby Eagle II (BE990RB). Sistnevnte har en høyde på 127mm, men jeg antar at det er mulig å få kjøpt "flush-fit"-magasin til denne.

 

-- Linda

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg forstår har de to nevnte forskjellige kalibre (.380ACP og .45)? Du vil vel finne endel forskjellig som går i 'kassa', men det er greit å bestemme et kaliber først. .380ACP og .45 er uanstendig dyrt å skyte mengder av hvis du ikke skal lade selv da.. (Jeg for min del havnet på en 'baby-glock' i 9mm som er passe rimelig.)

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp skaffet meg en Beretta m 70. Var i utgangspunktet ute etter

en Walther p 22. Var for sen på en walther, men samme selger hadde denne berettaen.

Er glad for det i dag. Går ann å justere vekt på avtrekkeren ved å bøye en fjær.

 

Baksiktet er ikke skruing på, men det går å banke det til siden.

Høydejustering gjør du ved å file fremsiktet, eller sveise på det.

Må da files igjen.

 

Ble mest overrasket over at den fungerte på den svakeste ammoen jeg har.

Fungerte også med enhånds.

 

Den er ellers litt lett. Jeg teipet fast en blyremse bak på skjeftet. Skal også prøve å

få på noe vekt forran avtrekkerbøylen. Er veldig fornøyd med pistolen.

Og billig er den å skyte med. Er ikke bedre til å skyte, at jeg kan ha det

handikappet med å skyte grovere kalliber.

Link to comment
Share on other sites

Her er et meget godt alternativ til en god "speialpistol" for feltskyting.

Jeg har en modifisert Hammerli X-esse (kort versjon) kaliber 22 LR.

For å gå i kassa er skjefte og magasin slipt litt, samt at vektloddet er tatt av.

Pistolen har et meget godt grep.

Dette er en pistol som overgår det meste av andre våpen som blir brukt som spesialpistol.

Dette er et våpen med justerbart baksikte, og super presisjon.

Nypris ligger på rundt 5.000 kr.

 

normal_Hammerli_x-esse_modifisert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jøss, går den korte exessen i kassa altså? Må det tas av mye på grep/magasin? Har tenkt tanken en gang i tiden selv, men slo det fra meg da jeg trodde den ville bli i lengste laget. (Katalogen til Landrø angir den til å ha lengde 200 mm.) Eller er dette en kortere versjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei, jeg har en FEG mod.P37 i cal.7,65 som er helt optimal til kassen for spesialfeltpistol, en helt kurrant pistol til formålet. Den er for salg med to magasiner.

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en kompakt pistol til "spesialpistol", men høydekravet på 125mm synes særdeles urimelig. Er det noen lesere som har forslag eller erfaring å dele? Tenkte meg noe som lignet litt på en Walther PK380 (WAP40002) eller en Baby Eagle II (BE990RB). Sistnevnte har en høyde på 127mm, men jeg antar at det er mulig å få kjøpt "flush-fit"-magasin til denne.

 

-- Linda

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har akkurat anskaffet våpen til spesialfelt selv, og jeg synes det var ganske vanskelig å bestemme meg for våpen. I og med at man har så godt som fritt valg av kaliber, må man tenke seg litt om. Om du ønsker et våpen som det er litt enklere å hevde seg resultatmessig med, vil kanskje et våpen i .22lr være mest aktuelt. Ikke det at det er enkelt å skyte med en nedkappet X-esse i .22lr, men noen fordeler har man med snillere kaliber. Om du er en av oss som synes det er gøy med noe med litt mer smell i, kan kanskje et grovere kaliber være aktuelt.

 

Mitt valg falt på en snerten liten Walther PPS First Edition i 9mm. Grunnen til at valget falt på denne, er hovedsaklig det store salgsargumentet til Walther når det gjelder denne pistolen: Den er utrolig tynn, og passer dermed godt til meg med korte fingre. Har ikke fått skutt mer enn ca 100 skudd med den enda, men førsteinntrykket er bra. Veldig tight våpen, lite slark og små toleranser. Rekylen er kanskje litt i overkant, men jeg regner med ladningene kanskje kan reduseres noe etter innskytingsperioden når ting har fått gått seg til. Presisjonen i våpenet i seg selv er etter sigende meget god, antakelig på grunn av at pistolen er godt skrudd sammen. Avtrekket er som forventet på et våpen av denne typen - har lest at mange har sammenliknet det med Glock sitt, bare med litt kortere vandring og at det er litt "renere" i det avtrekket går. Avtrekket på min har bedret seg merkbart bare i løpet av de første 100 skuddene, så ting går seg vel enda mer til etter hvert her også.

 

pps_gross_prod.gifwalther_pps_2.jpg

http://www.walther-pps.com/

 

Det fulgte med 2 backstraps (i mangel av et bedre norsk uttrykk for den bakre plastdelen av skjeftet), slik at du kan velge den som passer din hånd best. I kofferten lå det også 3 magasiner med kapasitet på henholdsvis 6,7 og 8 skudd (8-skuddsmagasinet følger kun med First Edition-utgaven). Det er uansett kun 6- og 7-skuddsmagasinet som gjør at våpenet passer i kassen. Det minste magasinet gjør at du er nødt til å ha lillefingeren hengende under, mens det med 7 skudd har plass til lillefingeren - samme opplegg som en Glock 26 med lillefingergrep på magasinet.

 

Du kan jo ta en kikk på PPS'en om den høres interessant ut. Jeg gleder meg ihvertfall til neste gang jeg skal på banen med min, og håper på en lang og snøfri høst!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en kompakt pistol til "spesialpistol", men høydekravet på 125mm synes særdeles urimelig. Er det noen lesere som har forslag eller erfaring å dele? Tenkte meg noe som lignet litt på en Walther PK380 (WAP40002) eller en Baby Eagle II (BE990RB). Sistnevnte har en høyde på 127mm, men jeg antar at det er mulig å få kjøpt "flush-fit"-magasin til denne.

 

-- Linda

Ta en titt på Beretta Cheetah i .22. Veldig bra våpen, ligner litt på den mere kjente 92F, men i mindre målestokk.Fåes vel muligens også i .380 Auto og .32 ACP. Har 2 stk. selv, og er veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...