Jump to content

ombygning av hv mauser til 458 win mag


375 hollandogholland

Recommended Posts

Jeg har en .458 mauser som har gjennomgått omfattende forandringer. Hadde en tråd på Sluttstykke om denne, men noen av bildene tåler vel å bli vist igjen.

 

Vet ikke hvor mye penger du vil legge i prosjektet, men for å få en sikker funksjonering og plass i magasinet så vil jeg anbefale å skaffe et nytt underbeslag.

 

Jeg bruker denne bare med åpne sikter og har derfor beholdt den orginale sikringen.

 

Rifla er brukt på vilt som denne patronen er laget for (bl.a. elefant, eland osv.) og effekten har jeg ingenting å klage på.

 

normal_IMG_0138_rezize.JPG

 

normal_IMG_0140_rezize.JPG

 

normal_IMG_0141_rezize.JPG

 

normal_IMG_0142_rezize.JPG

 

normal_IMG_0146_rezize.JPG

 

normal_IMG_0149_rezize.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var artig å se riflen din igjen Tembo.

 

Siden dette er en utmerket vei å gå for å skaffe seg ei utmerket "storviltrifle" hadde det vært artig å høre "et overslag" på kostnader ved et slikt bygg? Og hvem har bygd din?

 

Huff, må vi nå rippe opp i slik "gammel moro" da. :)

 

Det blir jo styggdyrt, men på mitt prosjekt sparte jeg inn mye ved å gjøre stokkarbeidet selv.

 

Ellers så har jeg montert ny pipe med integrert rekylklakk og skursadel. Forsikte med løpsring, rembøylefeste m/løpsring, nytt underbeslag som nevnt, nytt avtrekk, hevarm og såkalt trapdoor pistolgrepsavslutning. Det må også gjøres en jobb med vangene for å få matingen til å fungere.

 

Det er Ragnar Hansen som har hatt hånd om stålarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Mauser er tingen-flott våpen! Den stokken (emnet), kommer den fra Hansen også? Hvordan er den å skyte med?

 

Ja, jeg fant emnet i hyllene til R. Hansen. Valnøtt fra Kaukasus, hard og fin og med ved som følger linjene til stokken.

 

Børsa veier ca. 4,2 kg. og stokken sender rekylen rett bakover. Siktene er regulert med 500 grn. kule og med denne kulevekta er det rekyl så det holder for meg. Rekylmessig så er det stor forskjell mellom 400 og 500 grn.

Med jevnlig bruk og konsentrasjon så klarer jeg å få til brukbar jaktpresisjon, men lysten til å nappe og møte rekyl er aldri langt unna. Jeg skyter uten tvil bedre med mere normale kalibre.

 

Likevel er det en egen sjarm å vandre rundt i afrikansk bush med slik ei rifle på skuldra. Det føles riktig og jakta blir for meg mye bedre når jeg vet at jeg må krabbe nærmere viltet for å kunne avgi et sikkert skudd.

Link to comment
Share on other sites

...Vet ikke hvor mye penger du vil legge i prosjektet, men for å få en sikker funksjonering og plass i magasinet så vil jeg anbefale å skaffe et nytt underbeslag.

- Oi, nei nå begynner det å krible igjen.. Balsam for sjela å se på bildene av den rifla di, Tembo! Slik skal ei storviltrifle se ut! Har bygd ei lignende rifle sjøl, men i noe enklere utførelse, og i villkatten .375/338. Denne har jo "samme" hylse som .458 W. Jeg tok en "økonomi-vri" når det gjelder underbeslaget. Hensikten var å få større dybde i magasinet og samtidig litt mere "pondus" slik ei storviltrifle skal ha etter mine normer. For å gjøre det enkelt sveiste jeg på en U-formet forhøyelse på magasinet foran og bak, avpasset slik at jeg fikk 3 patroner i magasinet og kunne mate den 4. i kammeret. Og litt finjustering slik at jeg fikk riktig stigning på underkant av underbeslaget (underlinja på rifla). Dette var en enkel og kostnadsfri operasjon ettersom jeg kunne gjøre det sjøl. Rifla mater som en drøm, og jeg bruker bare rundnesede kuler.

RH gjorde pipejobben og justerte mating, og blånerte hele stasen. Resten gjorde jeg sjøl.

Link to comment
Share on other sites

- Først må jeg korrigere meg litt - husken spilte meg et puss... Modifiseringen av underbeslaget besto i at jeg sveiste på en U-formet forhøyelse kun i forkant. Forhøyelsen er på 3,5 mm, og gjorde altså at jeg får 3 patroner i magasinet + 1 i kammeret. Bildet under viser hvordan dette ser ut:

 

vkh0y.jpg

 

Legger like godt ut noen bilder av "godbørsa" - .375/338:

 

axl4lu.jpg

 

..med noen detaljer attåt:

 

2sb3aqd.jpg

sdpbw8.jpg

2myw48z.jpg

2j4qcye.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, rett og slett smekkert, Ei ekte safaririfle skal være utstyrt med en liten 1-5x kikkertsikte på en så lav montasje som mulig, samt at det skal være åpnesikter på våpenet.

det styggeste som finnes på slike kreasjoner er 3-12x56 av ett eller annet merke, hva skal du med en slik kikkert på ett slikt våpen hvor skuddavstand skjelden går over 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne poste noen bilder, eller jeg tror faktisk du må. På min .425 er det mateklips og det fungerer som en drøm. Dette var vel en patent fra Westley R-har ikke sett det på andre børser iallefall. Å det er moro med slike prosjekter.

Hei hyperlink - har fanget opp at du har holdt på med et .425 WR prosjekt - men har ikke fått med meg stort annet enn bruddstykker - er prosjektet ferdig? Har du bilder? Utfyllende opplysninger om "ingrediensene"? Spennende prosjekt - og her trengs nye impulser så vi holder varmen i vinterkulda...

Link to comment
Share on other sites

Hei Gary,

Joda, prosjektet er så godt som ferdig. Mulig det blir litt finish neste år, men den skyter som bare det :)

 

Opprinnelsen var en gammel kasse jeg kom over her i Norge. Den hadde ligget og støvet ned i mange, mange år. Kassen var helt grei, men det var desverre ikke originalt underbeslag - det fikk jeg etter mye strev tak i Sør-Afrika (tror jeg sendte 40-50 mailer til ulike børsemakere dere nede). Og sammen med et gammelt Lyman-sikte (ghost-ring som vi ville sagt i dag) så startet jobben hos Ola Gujord. Emnet kommer via Nøttetreimport og kommer opprinnelig fra Dressel i California. Løpet ble bestilt fra Pac-Nor - resten gjorde kunstneren Gujord.

 

Jeg har snakket med Westley Richards og fikk tak i originale papirer fra da børsa forlot de (1920). Skikkelig moro med et slikt prosjekt, og spesielt når det blir så pass mye historie også.

 

Bilder kan du finne i denne tråden: viewtopic.php?f=14&t=4676

 

Har liggende en kasse som kanskje blir en .318 WR også med tiden.

 

Er det noe mer du lurer på så får du si fra :)

Link to comment
Share on other sites

- Ja det må jeg si er litt av ei rifle, her oser det av tradisjoner og kunsthåndtverk! Må si jeg er imponert over hva du - og O.G. - har lagt ned i detaljer på denne rifla! Jeg skjønner at det må ligge mye studier av historikk og leting både etter komponenter og detaljløsninger i en slik prosess. Men med dette mesterverket går jeg ut fra at tilfredsstillelsen og eierfølelsen står i forhold..

Ser at skyteopplevelsene er positive, etter bildene å dømme har kolben lite fall og det hjelper mye for rekylopptaket. Har skutt litt med "bøffelrifla" til junior, en .404 Jeffery, skytemessig blir vel dette i samme gate. Og det er frisk og morsom sysselsetting.. Har lagt meg det gode rådet på minne; Relax and enjoy it!

Må gjerne høre om dine erfaringer og opplevelser med rifla videre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...