Jump to content

Jakten på den perfekte rifle til jakt.


Ludo

Recommended Posts

God aften Kammerater.

Jeg har lenge vært på søken etter den perfekte rifle for skandinavisk jakt. I løpet av mange år har jeg hvert innom mange typer av kaliber og rifler. Det startet med 6,5x55, så har jeg vært innom: 458 win mag, 6,5-06, 308 win, dobbelt rifle, 9,3x62 i hundeførerrifle, 300 Wetherby mag, men liksom aldrig helt fornøyd. Det har vært for tungt, for langt, for kjedelig, for allment, ikke god nok presisjon, fuksjonsfeil etc.

 

Og nå er jeg pokker meg der igjen, hva slags våpen skal jeg jakte med til høsten?

Hva skal jaktes lurer du kanskje på? Jo, det er elg, rådyr, hjort og bever. Fugel på topp om muligheten byr seg. Det kan bli lange hold mot 200 meter.

Det jeg har lært i denne perioden er at det må være et kurrant kaliber, slik at jeg kan få gode patroner til OK pris. Og i de fleste våpenforretninger.

Det må tåle litt juling, det må ha god presisjon. Så jeg lurer på om jeg ikke havner på 308 win igjen. Kanskje jeg skal kappe pipa og sette på en lyddemper?

Men da blir den lang igjen, og tung. Jeg må ha kikkert, vanskelig og dømme ku eller kvige på avstand med aimpoint.

 

Har dere noen visjoner angående den perfekte rifle for skandinavisk jakt?

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er enten...

 

A: Tikka t3 med en lavtforstørrende kikkert og a-tec moduldemper i 308w

B: Eldre sako med samme som over....

 

mine favoritter....

like egentli ikkje følelsen i t3 men den e sekkert brukanes:)

 

kan kappes og lekes med som man vill(308 e jo laga for korte løp...)

Link to comment
Share on other sites

Du er nok i samme båsen som mange av oss andre, og kan aldri bli fornøyd med bare ei rifle. Med en gang en har skaffet seg ei ny dukker andre behov opp. Slik sett er prosjektet i utgangspunktet dødfødt.......Men det er vanskelig å komme utenom ei 30-06 rifle av god kvalitet. Da finnes det få virkelige gode argumenter for å "må ha noe annet"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Mener selv du er på rett spor når det gjelder tanker rundt 308 med demper. Det første som slo meg inn var: Kort kasse og et løp på snaue 50cm. Rem 700??, Hightech stokk, Futet Krieger løp(eller tilsvarende), En eller annen boks magasin løsning (en som sitter bra selv i tett kratt). Zeiss Victory 2.5-10*50 med lys og BDC, Noen solide stålringer i passende høyde (QRW?). Hadde hatt et mål om at riggen skulle ligge på ca 4kg totalt.

 

Men så tenkte jeg på en sako 85 Varmint laminated stainless (modellen med 20" løp gjenget fra fabrikk) Men denne kan lett bli et lite hakk for tung tror jeg (p.g.a. Laminat stokken) - Det kan tenkes Mcmillan produserer en tilsvarende i glassfiber (vet dem gjorde det for sako 75). Med en ny stokk til denne børsa tor jeg at min optimale børse for livet løsning hadde vert i boks.

Link to comment
Share on other sites

8x57JS.

Bare det å se patronen så ser man at den er riktig proposjonert.

Fin å skyte med er den også.

 

Denne støtter jeg lett. Har ikke kaliberet selv, men har skutt en del med en kammerats outback i 8x57IS, rekylen er en nytelse i denne børsa. 196grs kuler i passe lav hastighet funker fint på det meste.

Link to comment
Share on other sites

vi har vel alle tenkt slike tanker.

 

siden jeg antagelivis aldri blir bitt av drivjaktbasillen, så har jeg overhodet ikke bruk for halvauto eller dobbeltrifle.

så:

 

7x64 ladd med 140gr partition, vekt 3.2kg, kikkert med høy forstørrelse men relativt lav vekt, skumringsegenskaper er ikke så nøye, skal brukes til rådyr, rein etc.

9.3x62 ladd med 286gr oryx, vekt 3.6kg, 1.5-6x, 2-7x e.l kikkert med gode skumringsegenskaper, skal brukes til elg, bjørn, villsvin etc.

 

det var de to jeg føler jeg har bruk for.

men en .30-06 i en helt standard 3.4kg rifle med 24" løp, ladd med 165gr partition og 200gr oryx eller woodleigh, utstyrt med en god 3-9x kikkert.

den gjør nok alt de to øverste riflene kan, og antagelivis det alternativet jeg kommer til og lande på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flere fornuftige svar her. Jeg synes også trådstarter er inne på et vesentlig punkt: Tilgang på ammunisjon. Da er .308 og 30-06 to alternativer det er vanskelig å komme utenom. Og at begge kalibrene duger til det meste av Norsk riflejakt, er vel vanskelig å argumentere imot.

 

En klok mann sa: "Det er mye stor sannhet i banaliteter. Det er derfor de er blitt banaliteter."

 

Det var nå kaliberet. Når det gjelder selve rifla, tror jeg nok at jeg ville sett etter enten noe brukt, eller nytt av Sako. Det er robuste våpen som tåler en støyt. Kanskje en i rustfritt og syntet, da disse er bygget for enklere vedlikehold. Dog ikke vedlikeholdsfritt :wink:

På toppen ville jeg satt en Leoupold 3-9. Det dekker det meste. Dette er robuste kikkerter som tåler juling, og samtidig er relativt lette. Det finnes nok kikkerter med noe bedre optikk, men de koster relativt mye mer, og er ikke kjent for å tåle like mye håndtering.

Ellers har jeg god erfaring selv med Sauer 202 i mye forskjellig slags vær og føre, og ville kanskje selv valgt en av synth-modellene deres. Dette for å kunne ha muligheten til å bytte kaliber.

 

Just my two cents...

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en Kimber 84M i .308w til salgs på finn.no. Jeg skal ikke vurdere prisen, men det er ei stilig børse med demper og en god kikkert. Ingen grunn til hurtig løpsbytte på en .308w, det er en seig jobb å slite ut et slikt løp. Spanderer du på deg en tofot også har du komplett børse for all skandinavisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

finnes det noen grunn til å velge 30-06 fremfor 308w?

hvilke kulevekter skal du bruke?

.30-06 gir deg ca 50ms mer, noe som gir deg en ubetydelig flatere kulebane.

men det kan komme godt med hvis du skal bruke 200gr kuler.

 

hvis vi tar utgangspunkt i norma 180gr oryx fabrikkladninger, begge innskutt 5cm over på 100m:

.308: -21.8cm på 250m

.30-06: -19.1cm på 250m

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det meste mellom 22 lr og 460 :D:D

Skal jeg ha ei rifle til all jakt :shock: (det skjer IKKE)

 

kal = 6,5x55 / 280 eller 308 (munnings diam 17 eller 18 mm (fluta))

2 stk Kikker = swarovski 2,5-15 + Zeiss 6,5-20 i QR montasje

Stokk = H-S eller Brown

 

Totalvekt ca 3,5

Link to comment
Share on other sites

Hallo igjen, takk for alle innspill.

Jeg har hatt en ny vurdering, 8x57js ble nevnt her som aktuellt kaliber. Det er ikke noe dårlig kaliber, men jeg havner vel litt i den sære klassen med tanke på ammunisjon i dette kaliber. Det jeg finner sånn kjapt er Norma jaktmatch 8gram kule, Norma Oryx 12gram(omtrent), Selleri&gulrot har noen typer ammo i dette kaliber, så det er muligheter. Men hvordan går det å kappe denne pipa og putte på en demper? Kulediameter og hylsevolum skulle vel tilsi at det er fullt mulig uten allt for stort hastighetstap på kula. Har noen prøvd dette?

Har følgende mulighet nå: Tikka M690(lang kasse) med 308win pipe. Denne kan da kappes og gjenges. Ingen lettvekter, men bør fungere.

 

Noen med erfaringer på dette våpen?

Link to comment
Share on other sites

jeg har overhodet ingen erfaring med 8x57, men noen tanker har jeg da gjort meg opp.

 

.308(180gr) og 8x57(196gr) har så godt som eksakt samme SD og V0.

8millimetern har riktignok 9% større tverrsnittsareal på kula, men hvor mye kan dette ha å si?

.30 kaliberet har nok større utvalg i passende kuler til mindre hjortevilt, hvis det betyr noe.

 

løpslengde og dempermuligheter skulle da være likt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen tenker på 270Win!? :evil:

Det er etter min mening det beste alround kaliberet på det meste rundt i hele verden! (-Tyngre afrikansk vilt!) MEN den er litt krevende! Må belage seg på hjemme-lading! :P

Den er flattskytende og presis! :wink:

Skal delta i "Kammersmellen" med min Sako 75, løps bytte og kase retting av PIJ.

 

Men dersom du ikke orker eller har anledning til å lade sjølv: 30-06! Finnes ikke bedre utvalg av butikk ammo! Billigst ammo blir det også av samme grunn!

 

Men her er det som ellers; hver sin smak! :?

(Sjekk ballistikk prog på nettet, eller se på data fra Vith. på Lapua sine sider!)

 

Godt kjøp!

 

SK

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i samme situasjon som deg de siste 15 årene. Hva skal jeg jakte med til høsten. Dette har resultert i at jeg har økt omsetningen til Hedmark politidistrikt med 20 % bare i søknadsgebyrer. Heldigvis er avslag sjeldent der.

Etter høsten 08 var vi der igjen. Hva nå? Jeg fant ingen fabrikkrifle som tilfredsstilte det jeg var ute etter så ei Kasse ble sendt Rafdal, og jeg besitter nå for meg den ultimate perfekte rifla. Denne kan jeg bruke til all jakt på den nordlige halvkule og ikke minst har den kalibre som tiltaler meg. Den krever hjemmelading, men siden jeg stort sett presser alle karamellene mine uansett er det greit.

Så mitt råd, bygg deg ei børse etter dine spesifikkasjoner og dine ønsker. Det kan aldri bli feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på "peders" her..

Skal man ha den ultimate jaktrifle (slik man selv har definert behovet sitt) så må det bygges!

 

I jakten på den perfekte jaktrifla har jeg endt opp med for mange, og sitter nå å vurderer om jeg skal kvitte meg med en i første omgang.

 

Elgjakt er ikke min store lidenskap så patronvalget mitt hadde blitt 260Rem.

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Sammen med flere andre her anbefaler jeg følgende forslag. Dette er ikke "billigste vei", men den beste, når man vet hva man vil ha: Du har hatt en del våpen før. Du vet hva du liker og er ute etter. Kanskje du trenger innspill på patronvalg, ellers skulle du rett og slett ta kontakt med fagpersoner - og sette i gang å få bygget rifla di. Dette er eneste måten å virkelig få noe som passer akkurat deg og dine preferanser. Min erfaring er da at de beste børsemakerne i landet virkelig har mye god input - og er mer enn villig til å hjelpe deg med å velge alt av detaljer. Vær obs på pris. La gjerne børsemaker vite at du har en grense oppad, slik at dette ikke tar helt av. Kast ball med disse litt på ideer og tanker, så er jeg helt sikker på at du blir fornøyd. Det du må ha klart for deg er hvilken jakt du skal bruke rifla til - og selvfølgelig alle dine preferanser som du har etter å ha eid en del våpen - og kjent på en del våpen ... Vær oppmerksom på produkter børsemakeren har agentur for, og som børsemakeren gjerne vil "dytte på deg". Synes du disse produktene er gode og er et valg du selv vil gjøre, så er det jo greit. Jeg vil anbefale følgende børsemakere til å kaste ball med - og få prisoverslag fra på ditt prosjekt:

Ing. Ragnar Hansen (og da sønnen Roger), Ola Gujord, Rafdal, Harald Viken og Bent Fossdal ... Det er mange andre også! Be om innspill og forslag her på kammeret. Gå i dialog med flere av disse "børsisene" og la den som gir deg best "godfølelse" og pris bli den du velger. Noen av disse er beryktet for sin lange leveringstid, så du må sikre deg at det er en deadline på prosjektet dere blir enige om! Hvis børsemakeren du velger bor i nærheten er det en fordel, da det sikkert blir en del reising til/fra når et customvåpen bygges. Er avstanden litt lang, er det jo herlige og avslappende turer med litt sightseeing i vente :)

- Man ser ikke på litt reising som noe "offer" når noe så viktig som sjølveste "grom-rifla" skal i hus.

 

Valg av låskasse:

Dette tar du opp med børsemaker, og ser da hva dere kommer fram til. Ikke vær for forutinntatt mht. valg, men du presenterer selvfølgelig dine meninger. *En fordel er at du kan velge gamle og gode kasser, som er produsert i en tidsalder hvor enkelte produsenter var på topp i hva de leverte *(men dette er mine tanker).

 

Patronvalg.

Jeg ville kanskje valgt en utbredt patron, som du alltid ville finne "på hylla" hvor enn du var med rifla. Patronen er ikke noe "dårligere" hverken i presisjon eller til å drepe av den grunn :wink:

Lita liste over de mest utbredte (for "all" jakt):

.270W, 7mm RM, .308W, 30-06Sprg., .300WM, .338WM, .375H&H ...

Personlig ville jeg kanskje kikket mer på de fire førstnevnte til det jeg tror du er ute etter. Ta dette gjerne opp i dialog med børsemakeren også ... Den aller mest utbredte av disse er vel "gamlefar" 30-06. Den dekker det aller meste med det utvalg som finnes i kuler for hjemmeladeren og i ferdigrullet ammo ellers - og yter godt med til og med de tyngste for kaliber kulene (med godt valg av riflestigning i pipa).

Våpensøknad skrives/leveres etter at du og børsemakeren har gjort valgene, selvfølgelig.

 

Mine 2 cents.

 

Mvh. Aril

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet nøyaktig hva som er den perfekte rifle... Den neste jeg skal anskaffe. Slik er det, og slik har det alltid vært for meg :roll: . Jeg tror ikke at jeg skiller meg vesentlig fra de fleste andre på forumet i så måte.

 

Jeg har også gått å fundert på hva som kan være den mest egnede allround riflen for mitt bruk. Det er ingen enkel oppgave hvis jeg skal benytte den til alsidig jakt. Det optimale hadde vært en rifle til hver enkelt formål. En til rev, en til hjort, en til elg osv. Dette blir imidlertid vanskelig da lommeboken og overformynderiet setter helt klare grenser for antallet våpen jeg kan gå til innkjøp av.

 

I det siste har jeg fundert på hva som er de rette spesifikasjonene for en egnet allround rifle. Dette er kriterier som i utgangspunktet er ment for meg og mitt bruk:

 

:arrow: Vekt: den må være tung nok til at jeg føler at jeg kan avlevere kontrollerte skudd, men samtidig lett nok til at jeg kan drasse på den gjennom en hel dag. I denne samenheng har jeg satt en grense på 3- 3,5kg inkl kikkert.

:arrow: Lengde: En totallengde som gjør at børsa er skytbar og effektiv, men samtidig kort nok til at den ikke siger bakover på skulderen under bæring. Dette gjør at jeg ønsker en løpslengde rundt 50 cm.

:arrow: Jeg ønsker å flytte remfestene over på venstre side av stokken slik at jeg kan bære børsa med hevarmskulen ut og vekk fra kroppen. Uavhengig om jeg bærer den over skulderen eller på tvers av brystet (ski).

:arrow: Avtrekk: i området fra 1-1,2 kg.

:arrow: Løstagbart magasin. Jeg synes et slikt magasin er å foretrekke da det beskytter patronene når de ikke er i børsa, og det forhindrer at jeg mister dem i snøen når jeg tømmer rifla ved samling, pauser og lignende. I tilfelle tap av magasin, så skal jeg ha minst to i reserve. Bedre å ha og ikke trenge enn vica verca.

:arrow: Kaliber: for meg er dette en nobrainer. .308 win duger. Lett tilgjengelig og i stand til å traktere det meste av norsk vilt. Jeg er ikke spesielt begeistret for rekyl og .308 er snill i denne sammenheng.

:arrow: En montasje som gir meg anledning tilå veksle mellom ulike siktemidler.

:arrow: Finnish: noe som gir tilstrekkelig beskyttelse, men som tåler røff bruk og samtidig ikke skinner om kapp med solen.

:arrow: Skjefte: Trenger ikke å se bra ut, men må ha en vettug utforming og tåle bruk. Syntetisk med andre ord.

:arrow: Presisjon: utvalgte jaktladninger må kunne gi tilstrekkelig presisjon til sikkert skudd mot storvilt, men også rådyr og orre om muligheten byr seg.

 

I tillegg er jeg fram og tilbake rundt temaet lyddemper. Jeg er nok i ferd med å anskaffe meg slik moderne styggedom. Hvis jeg flytter remfestene, så vil jeg beholde de originale slik at jeg kan montere en lang tofot på det fremre. Tofoten kommer nok uansett til å befinne seg i sekken, men av og til er det kjekt å ha muligheten.

 

Dette skal bli den børsa jeg griper etter i de fleste jaktsituasjoner og den må gi meg følelsen av å være "enough gun". Jeg har ikke bestemt meg for mekanisme enda, men det "lukter" vel litt REM 700 DM og nytt prosjekt foreløpig.

 

I går hadde jeg en Mauser 03 (Extreme?) i hendene. Denne virket som den perfekte børsa, men den koster jo noen lapper... Hvis jeg bestemmer meg for å utsette oppusing av badet et år til, så er det ikke en umulighet. Prislappen antydet ikke helt ubeskjedne 31.000,- og det var oppgitt som en tilbudspris :shock: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på "peders" her..

Skal man ha den ultimate jaktrifle (slik man selv har definert behovet sitt) så må det bygges!

Hvorfor det :?:

Når jeg ser mange av de "opplistede kriterier" så stemmer de forbløffende med noe som finnes ferdig. For mange hvertfall. Derfor MÅ det ikke bygges...for mange(de fleste?). Malle sine kriterier stemmer for mengde fabrikkrifler f.eks :wink:

 

Hvis PRIS er et hovedkriterie begrenser det seg selfølgelig, men de jeg har sett som har listet budsjett, så er det så stort at det ovenfornevne gjelder igjen(20-25000) De fleste bygg har tendens til å bli liiiiitt dyrere enn antatt også...

 

bare for å ha nevnt det; Jeg har mine bygg, lettvektere, tunge, superpresise og allround(liker ikke ordet), men jakter nå med en Tikka eller en annen fabrikkbørse.

Ærlig talt så er det i praksis ikke den store forskjellen. Den største forskjellen sitter mellom ørene og bak øynene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at det er helt feil å "konkludere" med at skal man få et våpen som duger "Må det bygges".

 

Seriøst mener jeg at de som ikke får sine behov dekket av en eller annen fabrikkrifle, uavhengig av merke, har andre behov enn de som går direkte på jakt og skyting.

For all del. Det finnes mange fantastisk flotte rifler som er bygget etter kundens ønsker, av utrolig flinke børsemakere. Men jeg tør påstå at eierne her er ute etter å få dekket mer etsteiske og emosjonelle behov, enn de rent rasjonelle. Og det er helt legitimt det, men jeg blir alltid lett provosert når man prøver å gjøre dette til et "must", og at disse våpnene er overlegent alt annet som finnes.

Link to comment
Share on other sites

Men kjære Peders, hva bygget du da?

 

Jeg har ikke bygget noe, men Rafdal fikk frie tøyler og det resulterte i Denne :wink:

normal_IMG_1666%7E0.JPG

 

458 Socom sitter i, 350 RM løp og 30/350 Løp, magnumbolt. Løpene skal pulverlakkeres sorte.

Etter bildet er tatt har Tmm6`en fått 4 moduler til som blir 10 totalt, det er tilpasst SS 243 løp og det er en Zeiss 8*56 til 243 løpet. SS Seven låskasse og HT stokk

 

For meg er våpen like stor interesse som jakta. All ære til de som kan leve med en ett allemannseie, men det er ikke meg. Jeg kommer aldri til å konkludere at et brukanes våpen må bygges, men vil man ha ei slik børse, så må man få den bygget. Denne her er jeg særdeles fornøyd med og roen her senket seg over meg nå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaja sånn kan det gå eg bygde den første storvilt riflen min og den er den som stort sett blir med på jakt.

Dei andre får seg ein tur i ny og ne.

Men tviler sterkt på at hadde klart meg med berre ei børse til all jakt, men eg har det no med å ødelegge noke når eg skrur med skiftenøkler eg då altså. :roll:

Link to comment
Share on other sites

På bakgrunn av praktisk bruk av mange ulike rifler (tett på 100 felte storvilt). Har eg komme fram til at det for meg er kun ei rifle som kunne blitt brukt til "alt", og det er Blaser R93.

 

Det mest "perfekte" bruksvåpen eg har brukt er Blaser R93+Zeiss 3-12x56+Hausken. Kaliber alt etter kva vilt ein jaktar på, men ville ha valgt 30-06 som eit universalkaliber, mest på grunn av tilgang på god fabrikkammo over alt på kloden

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den perfekte jaktrifle må bli sauer take down med de calibrene du måtte ønske,Bruk kun en kikkert som en merker for hvert caliber når en skyter inn første gang,Så er det bare å bytte løp å skru kikkerten dit den skal.Et minus for noen, børsa kan være litt tung ,men etter min mening skyter man bedre med en tyngre børse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...