Jump to content

Ulike måter å trene ettersøkshunden


jaktlykke

Recommended Posts

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blodplasma og blodpulver er også å finne på nettet. Litt dyrt, men greit å oppbevare. Blandes ut med litt vann og funker greitt. Den minst brysomme og mest brukte metoden er jo å ikke trene ettersøkshunden. Mye benyttet av elgjaktlag med egen hund :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk spor i dag - men uten sporleggersko. De har jeg ikke fått snekra sammen enda :oops:

Men jeg prøvde å gjøre sporet litt annerledes i dag ved å legge sporet etter svensk modell (slepespor, återgång og skudd). 700 m, 19 timer og rundt 3 dl blod. Vi planlegger en liten Sverigeprøve på sikt...

 

Det jeg var mest spent på var skuddet; vi har ikke testa før at han skal settes i sporet, deretter avfyres skudd og så skal han settes på igjen. Vi har jo skutt under reelle ettersøk, men det er en helt annen setting.

Bikkja hoppa til da skuddet gikk, men deretter var det bare å kjøre rett på spor igjen - ivrigere enn tidligere da han tydeligvis regna med at det hadde skjedd noe der framme :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk spor i dag - men uten sporleggersko. De har jeg ikke fått snekra sammen enda :oops:

Men jeg prøvde å gjøre sporet litt annerledes i dag ved å legge sporet etter svensk modell (slepespor, återgång og skudd). 700 m, 19 timer og rundt 3 dl blod. Vi planlegger en liten Sverigeprøve på sikt...

 

Det jeg var mest spent på var skuddet; vi har ikke testa før at han skal settes i sporet, deretter avfyres skudd og så skal han settes på igjen. Vi har jo skutt under reelle ettersøk, men det er en helt annen setting.

Bikkja hoppa til da skuddet gikk, men deretter var det bare å kjøre rett på spor igjen - ivrigere enn tidligere da han tydeligvis regna med at det hadde skjedd noe der framme :P

 

Variasjon skader ikke, det piffer heller opp sporlysten, skuddet er jo også ett element som man må takle under reele ettersøk, derfor er det fint å prøve dette også. Det er faktisk noen hunder som vil rett hjem etter skuddet, de er jo ikke mye å ha med seg i krigen

Link to comment
Share on other sites

Ja det er triste greier det. Jeg hadde en akita engang for lenge siden som skulle bli sporhund; den takla overhodet ikke skudd og løp tvert hjem selv når vi skjøt på hundrevis av meter vekke.

 

Nå vet jeg hvordan Amigo er under reelle ettersøk, men så er det jo det da at jeg skal til Sverige på sporprøve engang i tiden :wink: . Og ikke vet jeg hvor strenge de er på dette med skuddreaksjon; at hunden hopper til er vel ikke så rart i og med at det smeller 10 m foran dem. Men så lenge bikkja avreagerer kjapt og viser vilje til å fortsette sporinga så må jo det være gode greier. Eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Når vi dømmer bruksprøve for shweisshunder og vi skal bedømme momentet skuddfasthet kan en hund reagere på skuddet men ikkje vise angst , hunden skal ta opp igjen sporingen umiddelbart .Hunden blir da bedømt som skuddfast (poengsettingen er 1-10).Du finner reglene side 10 under bruksprøve her : http://www.nshk.org/page8.html om du vil lese mer.

Gjør oppmerksom på at i det svenske elitsporet er det ikkje lov å bruke slepespor av klauv lenger.....det skal brukes sporleggersko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk prøven med Dachsen min som dere har storvilt, hunden reagerte når Per tok ladegrep med Blaseren skuddet brydde hun seg ikke om, dette sporte gikk egentlig veldig greit

 

Du har nok en erfaren hund da som visste hva som skulle skje når Per tok ladegrep :wink:

Var forresten på en samling i Stryn forrige helg der vi hadde samkjøring av dommere som dømmer bruksprøvesporet (Per var der også).Alle dommerene gikk bak samme hundene , skrev sine kritikker og diskuterte dette i plenum......veldig nyttig og fint foretak av shweisshundklubben .

Dette kunne nok også vert en ide og fått til slike samlinger for dei som dømmer ettersøksprøve også.

Vet at det har vært en samling i Nordfjord tidligere......

Link to comment
Share on other sites

Var forresten på en samling i Stryn forrige helg der vi hadde samkjøring av dommere som dømmer bruksprøvesporet (Per var der også).Alle dommerene gikk bak samme hundene , skrev sine kritikker og diskuterte dette i plenum......veldig nyttig og fint foretak av shweisshundklubben .

Dette kunne nok også vert en ide og fått til slike samlinger for dei som dømmer ettersøksprøve også.

Vet at det har vært en samling i Nordfjord tidligere......

 

Ettersøksdommarane i sogn og fjordane hadde ei samling på Skei i vår. Der ein gjekk gjennom regelverket. Men diverre så var me ikkje ute og gjekk spor. Men det reknar eg me skjer på neste samling. Var ein av dei tinga som vart etterlyst på denne samlinga.

Link to comment
Share on other sites

 

Ettersøksdommarane i sogn og fjordane hadde ei samling på Skei i vår. Der ein gjekk gjennom regelverket. Men diverre så var me ikkje ute og gjekk spor. Men det reknar eg me skjer på neste samling. Var ein av dei tinga som vart etterlyst på denne samlinga.

 

Dette er et meget fint tiltak som jeg håper slår ringvirkninger i resten av landet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å bruke Border Collie som ettersøkshund, eller driter jeg meg litt ut her?

Skal skaffe oss hund snart, og hunden skal ikke brukes til gjeting etc. Derfor er det fint om den kunne brukes til noe jeg trenger/interesserer meg for!

Link to comment
Share on other sites

Border Collie? Tja - alt går vel, med riktig og nok trening, men det er vel ikke den rasen jeg tenker først på ved sporing for å si det slik. Men for all del - det lar seg sikkert gjøre.

 

edit - definer behovene dine for bruk av hund, tenk samtidig på at det er et dyr du skal tilbringen hele året med, og start deretter letingen etter de raser som passer godt til behovene.Start deretter elimineringsprosessen.

 

Nå så er gjort, er det å finne de beste oppdretterne ffor den aktuelle rasen. Bruk god tid på denne prosessen, hent frem så mye infor som mulig om linjer og opdretter. Det ofte en meget god investering, å bruke god tid på en slik prosess.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

K84M:

Beklager - men ingen sko er dukket opp... og nå har jeg vel gitt opp siden det er snart er 7 måneder siden jeg bestilte. Så jeg får heller snekre mine egne.

 

M17:

Klart du kan bruke BC. En dommer jeg kjenner hadde en BC ved navn Truls; de to fant vel borti et tresifra tall skadde dyr i løpet av karrieren :P .

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å bruke Border Collie som ettersøkshund, eller driter jeg meg litt ut her?

Skal skaffe oss hund snart, og hunden skal ikke brukes til gjeting etc. Derfor er det fint om den kunne brukes til noe jeg trenger/interesserer meg for!

Hadde en australsk kelpie for 10 år sia, det er jo en gjeter det og.

Bedre ettersøkshund skal du lete lenge etter, gjeter hunda kan du trene til alt.

Kelpi'n min var med på det meste, jakt,fiske,turer og jobb, han fungerte til og med som gjeterhund på storfe.

Han tok stand på fugl, spora elg og rådyr, leita opp alt som blødde, men busta aldrig.

Han henta rør til meg når jeg var i grøfta, når jeg drenerte marka, han gjeta hønene som gikk fritt på gården,

henta koppen når han skulle ha mat, lokka døra etter seg når han kom inn av seg sjøl.

Han spora gaupe i bånd som bare det, men han losa aldrig på noe, kan ikke huske han gjødde på noen ting, bare på komando.

Det finnes ikke bedre hunder til "alt" enn gjeterhunda.

Med gjeterhund "driter du deg aldrig ut" det er de beste og klokeste hunda som er gjetere.

Men husk på en ting, de skjønner mer enn du tror :D:D

Link to comment
Share on other sites

K84M:

Beklager - men ingen sko er dukket opp... og nå har jeg vel gitt opp siden det er snart er 7 måneder siden jeg bestilte. Så jeg får heller snekre mine egne.

 

M17:

Klart du kan bruke BC. En dommer jeg kjenner hadde en BC ved navn Truls; de to fant vel borti et tresifra tall skadde dyr i løpet av karrieren :P .

 

Hvis du vil Lykke kan du få kjøpe mine: Jeg har klauvsko,

Link to comment
Share on other sites

Nå er skoene kommet - takk skal du ha Hallgeir :D Så snart jeg kommer hjem fra World Dog Show så skal skoene testes!

 

Vi fikk forresten en aldri så liten støkk i livet i går på sportreningen. Underveis i sporingen så forsvinner Amigo brått rett ned i et hull i bakken - det er et dypt dike og bare 50 cm bredt med masse langt gress utenpå så det var umulig å se.

Amigo er der ene sekundet og i det neste er han søkk vekk. Piiiiiip sa det og vekk var`n. Og helt stille var det også... så jeg tenkte at han kanskje stod under vann og heiv meg ned på magen og prøvde å se ned. Ikke lett å få øye på sort hund i mørkt og dypt hull... og det var såvidt jeg rakk ned til ørene hans med hånda mi. Litt fortvilende i og med at ryggen min ikke er skapt for å dra hund på 28 kg opp etter ørene i liggende stilling - men det gikk nå på et vis. Bikkja sa ikke et kvekk - han hadde ikke sjanse i havet til å komme opp for egen maskin.

 

Vel oppe så ligna han mest på en gjørmeklump, men rista av seg dritten og surra litt rundt sin egen akse noen ganger. Han så litt betutta ut ja! Men etter noen minutter så satte jeg ham på sporet igjen og han fortsatte som om ingenting hadde skjedd :)

 

Etter noen hundre meter så stuper han inn i en mosedott og der flyr det opp ei rugde bare 15 cm foran snuten hans. Det var jo såååå festlig for hun landa rett bortenfor (hadde vel rede rett ved siden av) og han var svært så fokusert på fuglen. Men han ble plassert i sitt og bli og der satt vi noen minutter og blomstret mens jeg håpet at fuglen forsvant fra minnebrikka hans. Deretter ble han satt på spor igjen og han fortsatte til sporslutt. Noget ukonsentrert kan man si i starten, da det var tydelig at fuglen fremdeles var i hodet hans. Men heldigvis slapp det taket og han fullførte sporet som han skulle.

 

Det ble en litt annerledes sportrening kan man trygt si!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Javel folkens - da har jeg endelig fått testa dette med sporleggersko.

 

La meg si med èn gang:

Skoene er nok tiltenkt tjukke elgbein og ikke syltynne rådyr-stankelbein :lol: For det var rett og slett vanskelig å få skrudd dem godt nok fast; de datt rett gjennom.

Jeg er altså nødt for å bruke hjortebein neste gang (og det blir vel ikke mulig å få tak i før etter 10 september tenker jeg).

Foruten dette så var det grei skuring å bruke skoene; jeg gikk på flat mark for det meste (myr og skog) så jeg snubla ikke (så ofte hihi).

 

Det var et kort spor jeg la - rundt 200 m lagt i en naturlig bue rundt en ås. Jeg kjørte intervaller med 20 m blod/klauv, 20 m klauv, 20 m blod/klauv osv. Tilsammen 4 strekker med blod/klauv og 4 strekker klauv. Sporet lå i 7 timer før vi gikk det - mildt vær og lett regn. Sporet krysset også et ferskt hjortespor 50 m før sporslutt.

 

sporstart

 

halvveis i sporet - kun klauver

 

Jeg synes Amigo jobbet noe annerledes enn vanlig på dette sporet. Han markerte tydelig hver gang det ble et skifte - og når det var kun klauver så runderte han mer. Derimot så brydde han seg ikke om det kryssende sporet, så det var jo positivt :) .

 

Jeg skal gjøre dette mer - det er en nyttig øvelse for både meg og hunden. Men jakta nærmer seg og dermed må jeg skygge banen og vente :( .

Link to comment
Share on other sites

Javel folkens - da har jeg endelig fått testa dette med sporleggersko.

 

La meg si med èn gang:

Skoene er nok tiltenkt tjukke elgbein og ikke syltynne rådyr-stankelbein :lol: For det var rett og slett vanskelig å få skrudd dem godt nok fast; de datt rett gjennom.

Jeg er altså nødt for å bruke hjortebein neste gang (og det blir vel ikke mulig å få tak i før etter 10 september tenker jeg).

Foruten dette så var det grei skuring å bruke skoene; jeg gikk på flat mark for det meste (myr og skog) så jeg snubla ikke (så ofte hihi).

 

Ser på skoene dine at det er nokså store klammer . Jeg har 48 mm klammer på mine sko og dette er passelig til hjorteklauver . Men jeg har laget meg ekstra klammer (ca 30 mm ) med samme senteravstand på hullene som er montert på klauvskoen . Desse bruker jeg når jeg må bruke rådyrklauver . Kjøp deg en bit med 30 x 4 mm aluminium , det er lett og bearbeide og vips du har anvendlige sko for både elg , hjort og rådyrklauver :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for tips!

 

Jeg har fått tak i hjorteklauver i dag faktisk - så nå kan jeg bare begynne treningen :)

 

Gikk spor i ettermiddag sammen med woodleigh her på kammeret og det var en positiv opplevelse. Han hadde lagt spor for meg og bikkja si og jeg var en smule skeptisk når jeg hørte hva slags spor det var... for det var lengder på 100 + uten blod og det var borti 19 timer gammelt og langt (ca. 1 km). Siden Amigo bare hadde gjort det lille stuntet her om dagen så tenkte jeg i mitt stille sinn at han hadde tørna gæern for dette kom Amigo aldri i verden til å klare 8)

 

Men - jeg ble altså positivt overraska. Gutten sporet bra på både blod og klauv og skjønte ganske fort tegningen. Han hadde et par tap der han rota rundt på ei myr, men han tok seg greit inn igjen og fortsatte.

 

Vi flira litt ekstra for tispa til woodleigh var høyløpsk og lukta satt godt i buksebeina hans. Løpske tisper går slettes ikke hus forbi hos kåtgrisen min 8) . Han måtte innom buksebeina til woodleigh og snuse opptil flere ganger dersom han stod i veien og jeg måtte fysisk snu bikkja i andre retningen og si søk spor. Og da gikk han over til jobben igjen. En grei konsentrasjonsøvelse fant vi ut :)

 

Til å være første gangen på et såpass gammelt spor og med lange strekker uten blod synes jeg Amigo kom velberga fra det. Er som sagt positivt overraska over hvor kjapt han tok det.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Hei

 

Er det noen som vet hvordan etterspørselen på klauvsko er ?

Ser at det er flere spørsmål rundt dette.Hva / hvor har dere kjøpt å eventuelt pris?

 

Hei

Klubben har nå endelig fått satt i bestilling sporleggersko fra norsk produsent ( 50 par) og blir levert snarest .

For bestilling følg med her:

http://www.nshk.org/index.php?option=co ... &Itemid=18

 

Til jaktlykke : Så bra at det gikk fint i sporarbeidet . Jeg ser ofte at erfarne ettersøkshunder takler godt denne type spor . Om det i fremtiden skulle bli en regodkjenning av ettersøkshunder , håper jeg at det blir på spor som dette , visst ikke er jeg redd for at mange gode ettersøkshunder faller ut av registeret .Det er ikke alle hunder som viser interesse for et vanlig blodspor (utlagt med storfeblod)når dei har blitt brukt på noen ettersøk/jakt.

 

JarlB

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er det noen som vet hvordan etterspørselen på klauvsko er ?

Ser at det er flere spørsmål rundt dette.Hva / hvor har dere kjøpt å eventuelt pris?

 

Hei

Klubben har nå endelig fått satt i bestilling sporleggersko fra norsk produsent ( 50 par) og blir levert snarest .

For bestilling følg med her:

http://www.nshk.org/index.php?option=co ... &Itemid=18

 

Til jaktlykke : Så bra at det gikk fint i sporarbeidet . Jeg ser ofte at erfarne ettersøkshunder takler godt denne type spor . Om det i fremtiden skulle bli en regodkjenning av ettersøkshunder , håper jeg at det blir på spor som dette , visst ikke er jeg redd for at mange gode ettersøkshunder faller ut av registeret .Det er ikke alle hunder som viser interesse for et vanlig blodspor (utlagt med storfeblod)når dei har blitt brukt på noen ettersøk/jakt.

 

JarlB

 

Ser på sidene til nshk at de ikke har dette helt klart .Og jeg tviler på at bildet de bruker er korekt anngående klauvskoene de eventuelt skal få produsert i Norge!Er det en ny variant de har laget så håper jeg både bilde og innfo blir lagt ut på siden.

 

De som er innteresert i skoene på bildet til nshk kan sende mei en pm.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan etterspørselen på klauvsko er ?

Ser at det er flere spørsmål rundt dette.Hva / hvor har dere kjøpt å eventuelt pris?

 

Ser på sidene til nshk at de ikke har dette helt klart .Og jeg tviler på at bildet de bruker er korekt anngående klauvskoene de eventuelt skal få produsert i Norge!Er det en ny variant de har laget så håper jeg både bilde og innfo blir lagt ut på siden.

 

 

De som er innteresert i skoene på bildet til nshk kan sende mei en pm.

 

 

Jeg har prøvd prototypen og det det er nok ei videreutvikling av den på bildet :wink:

Etter det jeg har fått opplyst blir dei levert fra leverandør innen 14 dager .

 

JarlB

Link to comment
Share on other sites

Fjernet en del unødvendig sitering. mod. jaktlykke

 

 

:) Ja det skal bli spenende å se den nye typen.Har ikke fulgt med så mye i det siste året :( så dette lover bra.Skoene som er vist på bildene til nshk er det pr dags dato levert 77 par av :wink:

Men for de som er innteresert så har jeg 15 par av de originale Norske parene(de på bildet) ligende klar.

Det eneste brukeren må gjøre er å skaffe reimene så de blir tilpasset hvær enkelt....

 

 

13z4i7k.jpg

 

s2sntl.jpg

 

29c4f46.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei jaktlykke.

 

Som sakt så er det lenge siden jeg var med her på forumet men lover å skjærpe meg. :oops:

Det var faktisk jeg som sendte noen pmer anngående klauvskoa for en god stund siden :) ..Der lovte jeg meg bort å skulle sende deg bilder. :oops:

Beklager så mye ,men har vert gjennom en liten familiekrise :( ,Så håper du tilgjir og at det ordnet seg med sko til deg.

 

Mvh 7mm-08rem :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håpar eg ikkje blir oppfatta som kverulant!

 

Viss ein har rikeleg med tid, interesse, klauver i høveleg storleik, ikkje er redd for å "trå over"/vrikka foten... så er sporsko heilt sikkert ein like god måte å trena spor på, i alle fall som ein variasjon. Men finst det forskning eller studiar som viser at det gir ein betre ettersøkshund..

 

Opp gjennom tida har mange "Reodor Felgenar" tenkt ut metodar for å laga "naturlege" spor. Men eit kunstig spor er og blir eit kunstig spor, uansett kor finurlege innretningar som vert utpønska.

 

Eg føreslær at ein slær seg til ro med det. Det er ikkje i "skoa" løyndome ligg. Eg trur ikkje at ein får ein dårlegare ettersøkshund om ein ruslar ut i skogen med pølsebitane eller ketchupflaska med blod. Det er også eit viktig poeng at ein ikkje gjer sportrening så mystisk og innvikla at folk flest kvir seg for å trena hundane sine på spor.

 

Nei, Jaktlykke og alle dykk andre, gle dykk over sporskorne, og ikkje minst: Bruk dei!

 

Men at sportrening med sporsko er kvalitativt betre enn tradisjonelle pølse- eller blodspor, det gler eg meg til å sjå bevis for.

 

(Og viss nokon påstår at eg bryt med temaet, så ta ein titt på overskrifta. Og ein ting til: Kan ein her ana ei rivalisering mellom NJFF og blodsporprøven på den eine sida, og Schweisshundfolket på den andre sida...?)

Link to comment
Share on other sites

Håpar eg ikkje blir oppfatta som kverulant!

 

Viss ein har rikeleg med tid, interesse, klauver i høveleg storleik, ikkje er redd for å "trå over"/vrikka foten... så er sporsko heilt sikkert ein like god måte å trena spor på, i alle fall som ein variasjon. Men finst det forskning eller studiar som viser at det gir ein betre ettersøkshund..

 

Opp gjennom tida har mange "Reodor Felgenar" tenkt ut metodar for å laga "naturlege" spor. Men eit kunstig spor er og blir eit kunstig spor, uansett kor finurlege innretningar som vert utpønska.

 

Eg føreslær at ein slær seg til ro med det. Det er ikkje i "skoa" løyndome ligg. Eg trur ikkje at ein får ein dårlegare ettersøkshund om ein ruslar ut i skogen med pølsebitane eller ketchupflaska med blod. Det er også eit viktig poeng at ein ikkje gjer sportrening så mystisk og innvikla at folk flest kvir seg for å trena hundane sine på spor.

 

Nei, Jaktlykke og alle dykk andre, gle dykk over sporskorne, og ikkje minst: Bruk dei!

 

Men at sportrening med sporsko er kvalitativt betre enn tradisjonelle pølse- eller blodspor, det gler eg meg til å sjå bevis for.

 

(Og viss nokon påstår at eg bryt med temaet, så ta ein titt på overskrifta. Og ein ting til: Kan ein her ana ei rivalisering mellom NJFF og blodsporprøven på den eine sida, og Schweisshundfolket på den andre sida...?)

 

Trur du kan styre med pølsebitane og ketshupflaska di og la dei som vil bruke sporleggersko . Du snakker om at du aner ei rivalisering mellom NJFF og schweisshundfolket....hvor finn du det i denne tråden ? eller er det berre synsing? jeg kan opplyse at jeg kjenner flere instruktører og fylkesinstruktører i NJFF som prater varmt om sporleggersko i sine kurs .....og det er IKKE schweisshundfolk.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips jeg fikk da jeg startet på spor ,var at bekledning og utstyr måtte være det samme hver gang.D.v.s samme bukse,genser,sko,osv. En hund lærer av erfaring.(Gjentagelse) Binder alltid hunden ca.1meter fra sporstart,utreder sporstart selv.Det girer hunden litt ekstra.Kobler deretter sporsele, å leier hunden fram.

Tren på enkle spor. Hunden må lykkes hver gang.

Har gått spor lagt med klavsko,fiskeboller i strømmpebukse, blod, fotspor og av vilt.

Det viktigste er at det ligger noe ved sporslutt som hunden vil ha. (Bruker kun deler av hjortevilt)

 

Trente max 2 spor på 3 uker.(La 2 spor på 1 uke,og hunden gikk lei)Veldig individuellt.

 

En hund kan spore hva som helst. Når den lykkes, MÅ du rose/kose/leke VELDIG mye med hunden. Dette er kansje den beste nøkkelen til suksess.

Link to comment
Share on other sites

Litt dumt (?) at denne debatten vert ført i 2 trådar (Også "Sporsko" viewtopic.php?f=57&t=19608&p=225096#p225096)

 

Storvilt: Ja, og no vil eg bruka sennepsflaske. Og tennisball. Då er eg garantert at dei tøffe gutta i lydlaus, skogsgrøn membrandress vert provoserte. Men det toler du, veit eg...? :)

 

frodo: "- bekledning og utstyr måtte være det samme hver gang.D.v.s samme bukse,genser,sko,osv" Du må gjerne følgja eit slikt råd. Det skadar ikkje. Men nytte? Fører det til at hunden raskare blir betre... ?

 

Elles er det ok det du skriv. Kan nett nemna at eg har brukt kakaomjølk i staden for blod - funka heilt fint.

 

Men dessverre så har enkelte personar og miljø ein tendens til å gjera sportrening unødvendig vanskeleg når det gjeld nokre få detaljar - og så gløymer dei heilskapen. Og ikkje minst at hundeføraren ofte er det svakaste leddet...

Link to comment
Share on other sites

Litt dumt (?) at denne debatten vert ført i 2 trådar (Også "Sporsko" viewtopic.php?f=57&t=19608&p=225096#p225096)

 

Storvilt: Ja, og no vil eg bruka sennepsflaske. Og tennisball. Då er eg garantert at dei tøffe gutta i lydlaus, skogsgrøn membrandress vert provoserte. Men det toler du, veit eg...? :)

 

frodo: "- bekledning og utstyr måtte være det samme hver gang.D.v.s samme bukse,genser,sko,osv" Du må gjerne følgja eit slikt råd. Det skadar ikkje. Men nytte? Fører det til at hunden raskare blir betre... ?

 

Elles er det ok det du skriv. Kan nett nemna at eg har brukt kakaomjølk i staden for blod - funka heilt fint.

 

Men dessverre så har enkelte personar og miljø ein tendens til å gjera sportrening unødvendig vanskeleg når det gjeld nokre få detaljar - og så gløymer dei heilskapen. Og ikkje minst at hundeføraren ofte er det svakaste leddet...

 

Bruk sennepflaske du , bruk gjerne også kakaomelk for meg men det høres ut til at du har nag til gutta i skogsgrønne membrandresser som trener hundene sine med sporleggersko . Og du har helt rett at det er mange hundeførere som er det svakeste leddet , jeg vet desverre om flere som ikke engang ser forskjell på rådyr og hjort....tror ikke du er en av dei :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje nag til dei som trenar hundane sine med sporsko. Heilt greitt, det.

 

Men dei som påstår at trening med sporsko er ei kvalitativt betre trening enn eit tradisjonelt blodspor - dei har mangelfull forståing for kva eit spor er.

Link to comment
Share on other sites

For min del må folk trene med blod, sporsko, zalo, pølser eller whatever; hovedsaken er at hund og fører blir samkjørte og lærer å samarbeide på en fornuftig måte når de sammen skal løse en oppgave.

 

Hunden skal ikke lære å gjenkjenne blodet eller klauven eller hva det nå er - den skal lære seg en teknikk for å SPORE. Kan den det så kan den spore hva det enn er du setter den til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...