Jump to content

Ulike måter å trene ettersøkshunden


jaktlykke

Recommended Posts

Et tips til deg Truls er å få en kammerat el. til å dra sporet, (en som hunden ikke kjenner så godt fra før av) går du sporet selv er det fort gjort at hunden sporer ditt spor når den sliter med å følge blodsporet.. Videre får du også trening på å følge med hunden siden du ikke vet hvor sporet ligger.. bare et tips! .-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 year later...

Averterte på forumet om at jeg hadde noen hjorteskanker i fryseren som ikke ble brukt - og er derfor gitt bort til en mer ivrig ekvipasje enn hva Mira og jeg er :oops: .

 

Når jeg først var nede i fryseren, tenkte jeg at jeg måtte legge ut et spor.

Mira er nå 4 år - og har ikke gått på utlagt spor siden hun ble godkjent for 3 år siden, men vi har hatt endel rèelle spor.

 

Sporet ble lagt ut i går ca. kl 1800, og fant fram en line, og halsringen hennes isted.

Sporet gikk som på skinner :D

 

Ulike måter å trene på - er overskriften.

 

I innlæringsfasen - har jeg faste rutiner på hvordan jeg stopper opp for å klargjøre oss, bruker samme sele og line osv.

 

Når denne fasen er over - "glir jeg over" til å benytte en annen sele - eller bare en halsring.

Linen erstattes med et kort turbånd.

"Klargjøringen" med å kommandere sitt, og "kaste ut" sporlinen utelates.

 

Hvorfor?

 

Det kan jo være at situasjonen gjør at man ikke har "utstyret" med seg, og da bør ikke hunden miste fatningen pga. at ting ikke skjer i et særskilt mønster.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være at situasjonen gjør at man ikke har "utstyret" med seg, og da bør ikke hunden miste fatningen pga. at ting ikke skjer i et særskilt mønster.

Ja,når en hund får litt erfaring så skjønner den jo lett når det er alvor eller ikke! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte mest på "overgangsperioden" - når den ikke har fått allverdens erfaring - for det er jo gjerne greit at det fungerer da også.

Uten at det vanlige utstyret er tilgjengelig.

 

Som du skriver - så går ting så mye greiere når erfaringen ligger i bunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...