Jump to content

Westley Richards Droplock 375


Purdey

Recommended Posts

Her er en liten godbit dere kan sikle litt på.

 

Westle Richards Droplock (som dere vil se på det ene bildet) i 375 H&H. Den er byget på 1920 tallet.

 

normal_IMG_7621.JPG

 

normal_IMG_7622.JPG

 

normal_IMG_7631.JPG

Her er undersiden gravert med et nesehorn.

 

normal_IMG_7632.JPG

Her sere dere det geniale og intrikate Droplock systemet. Helt genialt!!!

 

normal_IMG_7634.JPG

Link to comment
Share on other sites

Westley Richards...god klang i det navnet. Purdey: er den til salgs ettersom du erter oss?

 

Når det gjelder boltrifler så har jeg en: viewtopic.php?f=14&t=4676

 

Dvs jeg startet med kassen - mer var det ikke igjen av den børsa da jeg fikk tak i den. Resultatet får dere bedømme selv - skyter som en drøm. Passer det så blir det Kammersmellen med .425'en.

Link to comment
Share on other sites

Westley Richards...god klang i det navnet. Purdey: er den til salgs ettersom du erter oss?

 

Når det gjelder boltrifler så har jeg en: viewtopic.php?f=14&t=4676

 

Dvs jeg startet med kassen - mer var det ikke igjen av den børsa da jeg fikk tak i den. Resultatet får dere bedømme selv - skyter som en drøm. Passer det så blir det Kammersmellen med .425'en.

 

Alt er til salgs hvis man får en rett pris.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hadde jeg bare hatt penger til den. Prisen var på forespørsel, var nok ikke billig. Orginal koffert og i meget bra stand. Kolben var litt forlenget.

 

Noen ganger må man bare finne penger. synd den er borte, slike ting må opplyses om her vet du, slik at man kan få huket tak i det som er verdt og huke tak i.

 

veldig sjeldent jeg har opplevd at folk på slike steder har en fornuftig oppfatning av verdien på en elsik en. enten er den skyhøy langt over virkelig verdi, eller så ligger det et godt kjøp og lurer.

Link to comment
Share on other sites

Hvermannsen kjøper volvoer i denne prisklassen i hytt og pine, som etter noen år er utslitte og verdiløse. Men å kjøpe seg ei skikkelig børse, som bare blir bedre og bedre, og mere og mere verdt, nei se det er det ikke mange som er gærne nok til!
- Kjære, du vet den nye familiebilen vi har snakket om å kjøpe?

- Ja? (*undrende*)

- Jo, altså, nå har det seg slik at...

- Ja? (*noe skeptisk*)

- Ja, altså, du vet, en bil er jo en forbasket dårlig investering...

- Mhm?

- Ja, den taper seg i verdi, og alt det der, vet du (forsiktig smil)

- Ja, men vi trenger jo bil. Vi skal på ferie i sommer, og jeg må kjøre ungene til barnehagen, og du må hente dem, og...

- Joda, jeg vet det. Men det går jo ikke så mange år før den er helt utslitt og verdiløs!

- Ja? Og?

- Vel, du skjønner det... Jeg tenkte at vi heller burde investere pengene!

- Å? I hva da, liksom?

- Ja, altså, i noe som ikke taper seg i verdi, altså.

- Hva da? Boligmarkedet har ikke stabilisert seg, og aksjer er ikke greia akkurat nå!

- Jo, nå skal du se her (*ivrig*). Jeg kom over ei aldeles nydelig børse, og den koster bare 400 000, og den taper seg aldri i verdi, altså! Sånne ting bare stiger i verdi, de! Så jeg ringte bilforhandleren og avbestilte den nye... Kjære? Hvorfor...?

 

(teppefall og barmhjertig mørke)

Link to comment
Share on other sites

Hvermannsen kjøper volvoer i denne prisklassen i hytt og pine, som etter noen år er utslitte og verdiløse. Men å kjøpe seg ei skikkelig børse, som bare blir bedre og bedre, og mere og mere verdt, nei se det er det ikke mange som er gærne nok til!

Kjenner Volvo-eieren i meg våknet litt nå... :wink:

Min Volvo er "noen år" (3), men er da fortsatt verdt nærmere 3x prisen på WR'n til Purdey. 8)

Ser jo poenget ditt, men tror nok poenget til Sako 30-06 blir det som teller i heimen. :roll: Den dagen jeg eventuelt handler en slik, må det ikke gå på bekostning av NOE annet. Og det skjer vel ikke før dommedag. Og langt utpå dagen også...

Men har jeg LYST på en slik....? Ubetinget JA!

Link to comment
Share on other sites

Ingen toll, ingen importavgift, ingen årsavgift, latterlig billig forsikring og bare en tusenlapp i året i driftsutgifter. Et slikt våpen tilsvarer prisfallet første året for en litt dyrere personbil, og brennes i så måte hver gang en eller annen tulling river plasten av nybilsetene...

Link to comment
Share on other sites

Hvermannsen kjøper volvoer i denne prisklassen i hytt og pine, som etter noen år er utslitte og verdiløse. Men å kjøpe seg ei skikkelig børse, som bare blir bedre og bedre, og mere og mere verdt, nei se det er det ikke mange som er gærne nok til!

 

Vel, nå var det vel slik den berømte "finanskrisa" startet vel - ting kunne bare ikke gå ned i pris. Syntes samtidig jeg ser meg selv gå inn til banken, setter meg ned, før jeg fortsetter : "Nå skal du høre her. Jeg trenger et billån fordi jeg skal kjøpe meg ei ny rifle."

 

Fra spøk til revolver, jeg ser absolutt poenget ditt, men å være entusiast er, dessverre, ikke så lett å få forståelse for - i hvert fall ikke når det kommer til våpen. Jeg strir da ille nok allerede med at jeg bare "må ha" 2 nye løp til benkerifla, og at det finnes ingen børsemaker i Norge som er gode nok til kamre de... :lol:

 

Det får bli med drømmen enn så lenge, så får jeg heller trøste meg med at det står ei rifle i .375 H&H allerede i skapet - dog av et høyst normalt merke. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en misforståelse hvis noen tror at man ikke får finansiert våpen gjennom bankforbindelsen sin. Det er selvsagt ikke værre enn å få lån til biler, snøscootre eller motorsykler. Og i disse krisetider får vi huske på at for oss 95% som ikke mister jobbene så går vi inn i en kremtid hvor det er viktig for landet og resten av verden at vi ikke sparer, men låner og forbruker maksimalt. Rentenedgangen på en gjennomsnittsbolig finansierer greit denne børsa!

Link to comment
Share on other sites

Børsa var flott den, men at det blir en investering - tja, kanskje det. Markedet for disse i Norge er mikroskopisk, og jeg tror du skal slite vel og lenge for å få hentet ut "verdistigningen" som flere her snakker om. Dette er kanskje annerledes i utlandet, men jeg tror nå mange av summene som ligger på nett er urealistiske. Den omtalte hagla her tror jeg var til salgs i godt over ett år. Poenget mitt var at det for meg blir feil å snakke om investering - et slikt våpen kjøper du fordi det er drømmevåpenet (eller du har for mye penger).

Link to comment
Share on other sites

Nå tenker du litt snevert Hyperlink

snittprisene på second hand Purdeyer som er lett omsetlige om dagen har økt med 30% det siste året

dette er på prsier ifra auksjoner her i London.

 

Og da jeg gikk i banken for halvannet år siden for å låne penger til et børsekjøp her i London tok han bankfyren helt av, det syntes han var kult og hadde ikke noe problem med og låne meg de pengene. Desverre var jeg fortsatt 400.000 short, hehe Litt mer populær en det jeg trodde. For øvrig en 577 WR DL det også. Men om jeg anbefaler og låne penger til et slikt kjøp. nei. men det er sikre penger. om man sitter litt på gjærdet vil man kunne få igje litt mer enn det man ga. og verden er i dag ikke større enn at det ikke er vanskelig og slege utaskjærs

Link to comment
Share on other sites

Dette kan du helt sikkert mye mer om enn meg :) Men et spml til deg: er du enig i at mange av de prisene som forlanges av våpen i denne klassen er veldig høye? Jeg tenker da f.eks på priser WR har på våpen på sin nettside, eller omsettes de omtrent for det de forlanger?

 

OT: i et lystig lag før jul så kom jeg i snakk med en vin-fantast. Han investerte i vin med det utgangspunktet at han skulle drikke gratis vin (her snakker vi om vin til 1000 kroner og oppover pr flaske) gjennom å kjøpe opp flere kasser av yngre årganger, sitte med de i en god del år og så selge de til en høyere pris (overskuddet tok han ut i flasker). Mulig promillen var høy, men han påstod hardnakket at han gikk i pluss (og vel så det).

Link to comment
Share on other sites

Noe av det heteste på auksjoner som sothebys og christies har i det siste vert champagne. Champagne distriktet har i det siste ( i hvertfall før finanskrisen) ikke klart og levere nok champagne.. derfor ahr de nådd bra priser. Kunst har er også fortsatt god invistering. (daimian Hirst solgte for kunst for over en milliard på en kveld!!) og de ser fortasatt økning her. i hvertfall i det øvre sjiktet. man ser også på klokker. Jeg var innom Bjerke sist gang jeg var i Oslo og de sa det at klokker mellom 30-og 80.000 har stagnert og sluppet seg litt ned. men fra 100.000 og oppover har de sett en økning. Prisen på gull øker med rekordfart. En Rolex daytona er det ca 5 års venteliste på og du får glatt 30.000 mer for den enn det du ga for den hvis du selger den ubrukt. Jeg skulle brukt to minutter på å finne en kjøper! Diamantsmykkefirmaet Van Cleef & Arpels som lager smykker til over 20 mill kr ser heller ingen tegn til noe finanskrise.

 

Poenget er at folk invisterer i konkrete ting som har en gitt verdi. det er sikriere plasering av penger enn å ha de i banken eller fond. Og n¨å når det er veldig usikkert og ha pengene plasert i bank og fond ønsker fler og fler og ha de plasert i nettop slike objekter. som også er lett omsettlige.

 

Når det gjelder pris på slike våpen så er det forskjell på auksjonspris og privat pris. men et godt eksempel er siste auksjonen i London så ssolgte Eric Clapton en stor del av samlingen sin. bla 5 splitter nye purdeyer. Han fikk omtrent tilbake det han ga for de.

En pris er mer om hvor lenge du gidder og vente til du finner en som er villig til og gi din pris. Min woodward vil jeg nå ikke selge for under 300 mens den kansje ikke er verdt mer enn 180-200, men for meg er den verdt masse.

 

Mens man på auksjon kan på purdeyer ned til 30.000 kr men man vet sjeldent hva man faktisk får, kan være mye rart som er feil med den. og reparere dette er heller ikke billig.

 

Hva kostet en Westley Richrds i 1925? og hva vil det tilsvare i verdistigning i dag mot de 200.000 jeg spørr etter?

Link to comment
Share on other sites

Moro å høre Purdey. Når vi først er litt OT og snakker om pris. Jeg har jo "pussa opp" en gammel .425 WR. Utgangspunktet var en kasse (bolt) - nå er våpenet strøkent, men selvf langtfra originalt. Er slike våpen ikke så intr på bruktmarkedet? Antar at det må være så originalt som mulig? Ikke at jeg har tenkt å selge, men moro å vite.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...