Jump to content

Styrke på Tennhetter ?


S.O.N

Recommended Posts

Det er berre nokre få gonger eg har prøvd både magnum og standard hetter i same ladning. Viss trykket er forholdsvis høgt i utgangspunktet, så har eg sett noko høgare trykk med magnumhetter. Det er lenge sidan eg heldt på med slikt, så eg hugsar ikkje detaljane.

 

Norma si ladebok har ein interessant artikkel om dette. Konklusjonen er den same som i den norske Ladeboken og mange andre: Viss det er kaldt og du fyrer med saktebrennande krutt så er det best med Federal 215. Like interessant er det at Federal 210 held koken betre i kuldegrader enn CCI 250.

Link to comment
Share on other sites

startinnlegget forstår jeg dithen at det er mekanisk styrke på tennhettene (metallkoppen) for å forhindre pungtering osv som trådstarter spør om?

det man eventuelt trenger sterkere tennhettekopper til er til automatvåpen som MG og AG3 osv.(forhindre "slam fire", osv)

til vanlige rifler er det noe feil med rifla om den klarer pungtere en hette.

Link to comment
Share on other sites

Nja.......både ja og nei.

 

Kanskje ikke så mye det med punktering, men heller signaler om krater eller flatere hetter, etc som kan vere tegn på at ladningen er på kritisk nivå som endel av mange andre signaler.

 

Tanken har utsping fra Revolver ladninger, der f.eks Federal sine hetter er kjent for å vere myke og lette å slå av. Der er hjemme ladningene er så svake at kula nesten ikke kommer ut av løpet.

 

Etter mekanisk sunn fornuft så skulle det tilsi at den er mekanisk svakere og derved kunne gi raskere signal om f.eks kritisk trykk en andre hetter som er hardere å slå av.

 

Det som da var spørsmålet er om denne forskjellen i hardhet er gjeldende for rifle hetter også, og om det da kan gi ulike trykk signaler med forskjellige hetter når en rifle ladning normalt kanskje ligger på 90-100% av max.

Link to comment
Share on other sites

Det som da var spørsmålet er om denne forskjellen i hardhet er gjeldende for rifle hetter også, og om det da kan gi ulike trykk signaler med forskjellige hetter når en rifle ladning normalt kanskje ligger på 90-100% av max.

ja. men forskjell på hylser får også noe å si. (romme tennhettelommer feks kan gi samme signalene...trange tennhettelommer vil gi motsatt effekt...)

men hva hadde pungtering med det å gjøre forstår ikke jeg helt....

Link to comment
Share on other sites

Fant en tabell som viser noen av dimensjoner og godtykkelsene i slike tennhetter.

 

På Small Rifle hetter, så har Federal 200 det tynneste godset av

dem alle som var listet opp, men derimot så hadde den største diameteren av dem alle.

 

Da må man vel intuitivt anta at den er mekanisk den svakeste også, men at den kanskje er den letteste og sikreste å slå av. Spiller sikkert ingen rolle i praktisk bruk, men dog en observasjon. Dem er jo sterke nok alle sammen.

 

Man finner noe hele tiden............

Link to comment
Share on other sites

Men vet man hvilke merker av riflehettene som tenderer i retning av å vere kraftigere en andre for slike ting ?

 

En test på dette tema ble publisert i Rifleshooter for noen år siden. Jeg fikk en kopi og det er meget innteresant. Jeg har fått bekreftet noe at det de fant ut "the hard way" blant annet at cci-200 er en slappfisk sammenliknet med andre std hetter.

 

Litt av det jeg husker i farta (hukommelsesforbehold).

WLRM(konsekvent brukt i Norma's data) er den kraftigste i vanlig salg. (kun fed 216 er kraftigere)

Fed 215 god nr 2

fed210 er en kraftig std hette.

WLR er også en kraftig std hette.

Rem 9 1/2 er sånn middels.

cci-200 ganske slapp.

 

Det var en haug med hetter som ble testet.

Jeg tror det var omtrent sånn men er ikke sikker..

Link to comment
Share on other sites

Det du svarer på reinhard er vel hettenes pyrotekniske egenskaper, tror spørsmålet her var mekanisk styrke på hettekoppen. Måtte lese det et par ganger sjøl...

 

Jeg har lest en tabell et sted på nettet om målt godstykkelse på ulike hetter, men bekklageligvis husker jeg ikke hvor. Kanskje verdt et søk.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Desverre har jeg bestilt 1000 stk Federal hetter før jeg fant denne sammenligningen.

 

Hvorfor jeg ser på dette er fordi jeg gjerne vil ta med alle marginer som er muligt når man skal ladde selv, enten det tenderer i retning at hetter som løsner, eller som flater ut ved overtrykk. Tanken var da at en hette som mekanisk er tykkere i godset tåler mere og man har større sikkerhetsmargin. Det var ikke noe annet en det.

 

På den andre siden så er jeg ikke sikker på om logikken stemmer i praksis, for en mykere og tynnere hette former seg lettere til hettelommen og kanskje sitter bedre.

 

Ihht tabellen jeg fant, så er det CCI450, CCIBR4 og Remington 7-1/2 som har tykkest gods på 0.025", mens CCI200 har 0.019".

 

På Large Rifle hetter er dem alle på 0.027" i skalltykkelse, men har forkjeller i diametere, så dem er sikkert litt forskjellige å presse på plass.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var da at en hette som mekanisk er tykkere i godset tåler mere og man har større sikkerhetsmargin. Det var ikke noe annet en det.

 

På den andre siden så er jeg ikke sikker på om logikken stemmer i praksis,..

Det stemmer ikke i praksis nei. :wink:

 

Men hva skal du lade da? Som er ute etter de mekanisk sterkeste tennhettene som ikke punkterer så fort ved overtrykk?

Hylsa er uansett det svakeste leddet når skuddet går. I de aller fleste overladninger flyr tennhetta ut fra hettelomma i steden for å bli hullete. Det er ikke fordi tennhetta er for liten, det er fordi hettelomma plutselig ble for stor!

Hold deg på normaltrykk, så spiller det ingen rolle hvilket hettemerke du bruker.

Link to comment
Share on other sites

Desverre har jeg bestilt 1000 stk Federal hetter før jeg fant denne sammenligningen.

 

Hvorfor jeg ser på dette er fordi jeg gjerne vil ta med alle marginer som er muligt når man skal ladde selv, enten det tenderer i retning at hetter som løsner, eller som flater ut ved overtrykk.

Jeg har snakket med folk som tenker stikk motsatt. De hevder at med halspressete hylser og Federalhetter, får man raskere indikasjon på overtrykk pga. at Federalhettene skal være mykere i godset. Logikken er at når Federalhetta begynner å flate ut, er det på tide å bakke av litt på ladevekta.

 

Sjøl tviler jeg på om dette er en spesielt god metode for å vurdere trykk og ville heller brukt trykkringmålinger til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Sako og Bamrud her. Når hetter løsner er det fordi hettelomma utvider seg (vesentlig overbelastning av hylse). Utflating av hetter handler like mye (kanskje mer) om patronspill enn trykk, men kratring (forårsaket av svak slagfjær eller for stort tennhull) kan nok forverres noe.

 

Federal hadde neppe fått solgt hettene sine i lengden om de ikke tålte normalt arbeidstrykk, jeg ville nok heller lagt kreftene i å måle trykk enn å gruble seg ihjel over hettene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

låner denne gamle tråen jeg

 

jeg er ute etter harde hetter til 223.

 

skal lade til selvlader og vil ha hardest mulig hetter så det ikke kan gå av når kameret lukker.

RWS

 

tidligere iallefall var de hardere enn andre.

 

må jeg gå for RWS da? eller skiller det lite?

er det en grunn til at disse koster en del mere?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes egne hetter for halvautomater. Både CCI og Federal har disse i katalogen sin.

 

RWS sine hetter jeg nevnte var en type berdanhetter som ble benyttet til krag/mauser ladning på 80 tallet. Disse hettene var noe hardere enn vanlige hetter og gav endel klikk i moderne rifler. NB:ikke alle berdanhetter er hardere, men det var en type rws jeg har hatt som var hardere enn andre berdanhetter jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

låner denne gamle tråen jeg

 

jeg er ute etter harde hetter til 223.

 

skal lade til selvlader og vil ha hardest mulig hetter så det ikke kan gå av når kameret lukker.

RWS

 

tidligere iallefall var de hardere enn andre.

 

må jeg gå for RWS da? eller skiller det lite?

er det en grunn til at disse koster en del mere?

 

Trenger du det? Er det en AR et eller annet? Aldri opplevd at det har skjedd på noen av de jeg har sett og brukt. Min "AR" har fått kjørt seg greit med div ladninger og endel ladetabber uten det problemet der. Det blir et bittelite merke på tennhetta der tennstempelet slår frem ved bråstopp av sluttstykke, men så lenge det glir fint og ikke sitter fast så tror jeg ikke dette er noen stor problemstilling. Har og inntrykk av at det trengs en viss rask kraft til for å sette av ei hette. Bøyd, bulket og knust en del hetter i snurrepressa, og bare en gang har det smelt.

Link to comment
Share on other sites

hk lukker hardere enn ar15, så vis det finnes noen hetter som passer bedre, altså litt ekstra sikkerhets margin, mulig det aldri skjer med standar hetter, men om jeg kan kjøpe noen så sanynligheten er enda mindre er det bra. frister ikke å få "slam fire"

 

da jeg ikke har kunskaper om hvem som er hva så kan jeg ende opp med å kjøpe de butikker sier funker til 223 og dette er de mykeste på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel om det finnes noen egnede tennhetter og ikke om det er et problem eller ikke, ei heller om hvordan det evt. oppstår.

 

Ut i fra hva jeg leser så er Rommling ute etter hva slags hetter som ikke er av den 'myke' sorten, og hvilke er best av de som da er harde/mil type ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men om "problemet" da ikke er veldig vanlig lenger eller mer eller mindre ikke eksisterende så kan det hende at det er lite å tjene på å lete jorda rundt etter harde hetter. Men, ja, enig vi svarer jo ikke på det han spør om.. Bare prøver å skjønne hvorfor. Den "ekstra marginen" kan allerede være der om det er ei fjær som holder igjen tennstempel nok til å unngå/begrense muligheten for "slam fire". Hvor mange ar artikler har man lest i div blader og forum? Hvor mange ganger har det stått at "slam fire" er et problem? Jeg har aldri kjøpt en patron til min, kun ladet. Aldri hatt noe i nærheten av det der. Mye annet rart, men ikke det. Ikke skutt mer enn 4-5000 skudd, så det kan jo skje en dag, men...

Link to comment
Share on other sites

10 poster etter jeg spurte så har det kommet ett svar. Takk høggern. men da det er erfaring med berdan hetter for mange år siden så vet jeg ikke

 

men kan stille dette en gang til.

CCI 400 SMALL RIFLE TENNHETTE

CCI 450 SMALL RIFLE MAGNUM TENNHETTE

FEDERAL 205 SMALL RIFLE TENNHETTE

REMINGTON 6 1/2 SMALL RIFLE TENNHETTE

RWS 4047 SR MAG TENNHETTE

RWS 4033 SR TENNHETTE

 

er noen eksempler jeg finner i norge i butikk. pris er ubetydelig da det er snakk om 20øre fra og til.

er det noen av disse dere vet er hardere eller mykere,

vis noen vet at en eller flere av disse er myke så slipper jeg å bruke dem på denne ammoen,

Link to comment
Share on other sites

Eh.. Nei, det kan gå bra og det kan gå ikke så bra. Hva slags krutt og kule? Jeg byttet ukritisk fra en varm ladning med 69gr scenar og cci 400 hette til winchester sr hette. Da slapp jeg å støte ut hetter etterpå. Vær litt obs på hvor det blir av rester av hettene og den lille lappen fra punkterte hetter... De kan lage mye moro.

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg ikke uten videre gått rett på den der. Vihtavouri sin tabell sier at det der er Max med 540 bak 77gr scenar. Jeg hadde drøye 25 bak 69 da jeg drev med hettspytting og punktering. Ikke å anbefale. Begynn litt lavere og jobb opp er et gammelt ofte lurt triks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...