Jump to content

Drilling vrak. 12x12x5,6x52r


Recommended Posts

Posted (edited)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=348331954
Ejektor må fikses. Ny lodding 10 cm mellom sikte skinne og løpsbunt. Vurdert som sikker av børsjemaker. Grånering inni hagleløp. 
Er det noen som vet om det er økonomisk og levere denne inn for rep. Og brosjing av hagle løp til litt videre choke. Går fint sies det om rifle løp. Men hvis denne er slitt er litt av vitsen med drilling borte. Venter på svar fra selger på liknende spørsmål. 
Kaliberet på riflen er passelig for meg. Som sagt er de fleste 7 mm noe som kanskje er litt overkill på fugler

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

  • Finito changed the title to Drilling vrak. 12x12x5,6x52r

Jeg kunne funnet på å kjøpe den hvis jeg hadde ledig plass i garderoben, men da som et prosjekt for å fikse selv. Tviler litt på at det er regningssvarende å betale noen kompetente til å gjøre jobben.

 

Å fikse loddingen er en drittjobb, man kan ikke bare lodde de ti cm. Må lodde løs hele skinnen, fjerne rust og dritt under, deretter lodde på igjen. Krever litt kunnskap og planlegging, gjør man feil kan hele løpsbunten falle fra hverandre eller bli skjev. Og en slik sprekk i loddingen vil uvergelig bli større over tid og med bruk, bedre å fikse med en gang enn senere.

Link to comment
Share on other sites

Det er min følelse og. Den har ligget ute for 7000 lenge. Og selger vil vel gjøre plass i sin garderobe. Jeg tenker nok at jeg må tilbake til 30 - 40 lapper klassen. 

Link to comment
Share on other sites

Ønsker du deg en lavkost drilling til småviltjakt må denne være perfekt.

Du behøver ikke være redd for å lage den første ripen.

Du må ikke reparere utdrager, treverk, blånering og lodde skinne. 

Det er bedre at den brukes, enn at den blir spiker.

CRC-5-56 gjør underverker.

Jeg hadde en Lanber hagle der ejektoren kilte leirduehylsene. Fikk laget meg et lodd i messing som jeg slapp ned i løpet. Funket fint det. 

 

Hvor mange skudd kommer du egentlig til å skyte på jakt hvert år? 

Rypa bryr seg ikke om hvor fin børsa er.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig en risiko å ta. Det kan vare 100 skudd og det kan vare 1 skudd til. 

 

Jeg klarer ikke se glippen på bildet så jeg forstår den ikke. Men når jeg ser på tverrsnittet av løpsbunt så er arealet og lengden fra massesenteret under hagleløpene betydelig i forhold til over hagleløpene. Jeg har ikke kompetanse på drilling, men noe erfaring av annet arealmoment tilsier at 90% av stivheten ligger under hagleløpene. 

 

Treffpunktet vil forandre seg jo større glippen blir, men om det er merkbart over en jaktsesong er jeg usikker på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (På 13.5.2024 den 10.42):

Ønsker du deg en lavkost drilling til småviltjakt må denne være perfekt.

Du behøver ikke være redd for å lage den første ripen.

Du må ikke reparere utdrager, treverk, blånering og lodde skinne. 

Det er bedre at den brukes, enn at den blir spiker.

CRC-5-56 gjør underverker.

Jeg hadde en Lanber hagle der ejektoren kilte leirduehylsene. Fikk laget meg et lodd i messing som jeg slapp ned i løpet. Funket fint det. 

 

Hvor mange skudd kommer du egentlig til å skyte på jakt hvert år? 

Rypa bryr seg ikke om hvor fin børsa er.

 

Det er akkurat det. Jeg fyrer av maks 20 skudd pr sesong. Og eid to drillinger før. Begge gangene jeg har eid drilling har jeg skutt 10 til 20 rifleskudd for innskyting og ett på jakt pr drilling. Ene gangen uten kikkertsikte. Jeg er ute etter ett rifleløp kun for de gangene jeg ikke kan komme nærmere uten å bli oppdaget. 
fjellryper er snodig. De letter kun når du går rett mot de. Hvis jeg kommer ovenfra har jeg god tid til og sikte.  
jeg er primært ute etter å kunne ta en rype med original jernsikte på over 50 mtr. Brosje litt videre choke på ene løpet 

realistisk sett brukes rifle løpet toppen 4 ganger ila. Sesongen. Og hagleløpene 15 ganger. Jeg skyter kun til en stor familiemiddag + bryst på skiva hvis jeg er på overnattings tur ala en uke. Jeg veksler mellom og drite i drilling eller få meg en billig en. De fleste til salgs nå er 7 mm og det er for stort for meg. Vi har ikke dådyr her oppe. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Vargen skrev (På 13.5.2024 den 11.39):

Spørsmålet er ikke hvor fin den er, men hvor lenge rifleløpet beholder presisjon uten vill treffpunktforandring når loddingen går mer og mer ifra hverandre.

Det er sikteskinnen som løsner ifølge selger. For meg ser det ut som loddingen mellom rifle løp og hagle. Jeg tenker at en drilling til opp mot 40000kr kontra en Browning o/u til 35000 er innafor. 
slipper jeg unna med 4000kr hadde det vært supert. 
jeg er litt på utkikk etter 5 ,6mm med randhylse. Det er noen i 6,5 x 55 men de er noe fikkel å få ut 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (1 minutt siden):

De fleste til salgs nå er 7 mm og det er for stort for meg. Vi har ikke dådyr her oppe. 

Jeg har skrevet det før, men kan godt gjenta det: 5,6x52R er en flott riflepatron for småvilt og rådyr, men så vel patron- som kuleutvalget (.227/.228") er elendig. Nå går det jo ikke all verdens rifleskudd med en drilling, men altså: Norma 71 gr SP koster kr 29 pr. stk. (hvis du i det hele tatt får tak i), tilsvarende fra Sellier & Bellot 20 kr. 

 

Ja, jeg har samme riflepatron i min drilling, og kuler (S&B FMJ, Hornady SP og RWS) for resten av min jegerkarriere og vel så det. Men om jeg skulle valgt i dag, ville det blitt 7x57R uten å nøle et millisekund. Svært godt kuleutvalg i 7 mm, samt mulighet for "å skreddersy" ammunisjon såvel til fugl og større vilt for den som lader selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 minutt siden):

Svært godt kuleutvalg i 7 mm, samt mulighet for "å skreddersy" ammunisjon såvel til fugl og større vilt for den som lader selv.

Ok takk for det innspillet. Jeg så for meg at 7 mm  var litt stort for fuggel. 
Da er utvalget litt større. Jeg sitter og ruger på å kjøpe Skaubjørn sin. Men må vente til bedre råd kommer. Jeg går på cellegift for tiden og blir å jobbe mye mindre etterpå. 
derfor selger vi hus og legger opp til mere fritid i framtiden. Inntil jeg har solgt huset må jeg være forsiktig med investeringer på 40000 kr klassen. 
Tar opp litt rifle skyting i år på bane for og se om jeg duger , har kjøpt meg en 22 cal og en 3006 begge krico fir det formålet. Og en Lee Einfield for historisk interesse. Siste til 800kr Nå blir det enten en dyr browning eller en drilling pluss en billig sideligger 

Link to comment
Share on other sites

Om du har lyst så kjøp den. 4000,- er noe de fleste av oss har råd til å tape. ( Det virker i hvert fall slik i trafikken... )

 

Du kommer også langt hos en god børsemaker for 36000,- den gangen du får råd. Vekta på 2,9 kg gjør et slikt våpen restaurert svært interessant.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (Akkurat nå):

Om du har lyst så kjøp den. 4000,- er noe de fleste av oss har råd til å tape. ( Det virker i hvert fall slik i trafikken... )

 

Du kommer også langt hos en god børsemaker for 36000,- den gangen du får råd. Vekta på 2,9 kg gjør et slikt våpen restaurert svært interessant.

 

 

Ja det hadde vært fint og kunne gjøre den god igjen. Skal gå en tur innom Våpen Andreassen og høre hva de synes om et slikt prosjekt. 
Jeg blir uansett og kjøpe en billig sideligger i tillegg til eventuell drilling. Går og o terreng man bare kan glemme rifle mot fuggel. 
 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Finito skrev (22 timer siden):

Ok takk for det innspillet. Jeg så for meg at 7 mm  var litt stort for fuggel. 

Jeg tenkte nøyaktig som deg, da jeg sammen med to andre kjøpte kombinasjonsvåpen med rifle i 5,6x52R. Den gangen (rundt 1995) virket det som en god idé, da det var god tilgang både på fabrikkladet ammunisjon og ladekomponenter. Norma hadde f.eks. en helmantelkule med samme vekt og utforming som SP-kula i 71 grs. Jeg har skrevet noe mer om dette i Tråden for oss som har 5,6x52R.

 

Men jeg vil ikke frata deg muligheten for å skaffe deg en lett (og særdeles billig) drilling, som også duger som sideligger hagle i tilfelle loddingen skulle svikte. Børsemaker Vågsland holder for øvrig til i Drangedal i Telemark, så du har kanskje mulighet for å ta en tur innom med våpenet og få et mer forpliktende kostnadsoverslag før du eventuelt trykker på start-knappen? Men det vil nok ta litt tid......

Edited by Sølvrev
Slettet avsnitt
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg hadde som sagt styrt klar. Glipen mellom skinne og løpsbunt må fikses på en eller annen måte. Det har garantert kommet inn vann der, og da ruster det. Plutselig står du der med et byggesett... Det er sikkert ikke allverdens jobb å fikse ejektorene. Men glipe i hakemontasje er ikke bra. Et nytt sett med ringer koster 7-8 lapper. Stokken kan du sikkert fikse selv, om du er interessert. Totalt sett tror jeg det kan bli dyrt å fikse denne. Jeg ville mye heller ha kjøpt en billig kombi, som er i bra stand, enn å kjøpt et vrak av en drilling med ukjent risiko. 

 

Vaagsland gjør bra jobb. hvis du vil gå videre med denne drillingen synes jeg du skal ta en telefon først og høre om kostnad: 35996054. mail: firmapost@vagslandvapen.no

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (8 minutter siden):

Jeg ville mye heller ha kjøpt en billig kombi, som er i bra stand, enn å kjøpt et vrak av en drilling med ukjent risiko. 

 

Jeg ville ikke kjøpt en billig kombi til fuglejakt, finn da heller en drilling i brukbar stand.

 

Om man kjøper en kombi, kommer da alltid spørsmålet om riflen skal være på fremre eller bakre opp. Mens på drillinger er nesten alltid fremre avtrekker valgfri mellom rifle og hagle. Hagle på fremste er best til fuglejakt.

 

Jeg bruker kombi til rådyrjakt, og er stor fan av kombienes enkelhet, og som regel lavere vekt en drillinger.  Jeg ville aldri vendt meg til å ha rifle på bakre avtrekker. Dette fordi alle eldre fine lette kombier har rifle på fremre. Så når drømmekombien kommer på finn.no, så slipper man å endre gamle vaner.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det er sant. Men vanskelig selgbart riflekaliber. 
 

Det er mye rust på denne. Også fra mekanismen om man ser nøye… skummelt synes jeg. Og dyrt om børsisen må file til nye deler. Dette er ikke hyllevare.  Og flere glipper, om man ser i munningen. Synd, men et vrak.

 

IMG_7240.jpeg

IMG_7239.jpeg

IMG_7238.jpeg

IMG_7237.jpeg

IMG_7235.png

IMG_7234.png

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt Meg. Jeg blir å kjøpe Skaubjørns drilling når økonomien er trygg nok. Og hvis han ikke har solgt den. 
i og med at jeg har budgettert en Browning til samme pris er dette ikke et vanskelig valg. Da har jeg noe som funker.  Og så finner jeg meg en grei sideligger i cal 12 med løse choker for lirype og skogsfugl i terreng rifle er lite brukbart. Har en på handa for under 7 k 
 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (5 timer siden):

Men vraket er fra Ferlach, ikke DDR

Jeg importerte en nydelig Ferlach drilling i 2022, en Sharrer, med lange sideplater som var gravert av en av verdens beste gravører. Jeg fikk et prisestimat på 130k på denne, og la den ut for det. Måtte dumpe prisen mange ganger, og solgte den til sist for 65k…

 

selv om vraket er en Ferlach, ville den neppe kommet høyt i pris, selv i topp tilstand. Den er i enkel utførsel i utgangspunktet, vanskelig selgbart kaliber. Tror ikke det er noe å hente på å legge penger i den dessverre. Men jeg kan selvsagt ta feil.  
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
ErlingElev skrev (6 timer siden):

Jeg har jaktet med en valmet 212 hagle i flere år. Har kombiløp i sekken. Med rype på langt hold har man god tid. 

Det var nu en Til salgs bare for noen dager siden med hagle og kombi løp. 
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=349772256


jeg er enig at man har tid hvis man tar dem i beite. Men jeg har lyst på drilling. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Er ikke den Valmeten 3,9 kg tung? Jeg har hatt en slik for mange år siden. Super byggekvalitet, kan benyttes som spett utenom sesongen 😊,  men tung å dra på. Spesielt om  man skal ha med ekstra løpssett i sekken også. 

Link to comment
Share on other sites

Den er tung. Men tror ikke den er 3,9 kg tung. Har en 412S også. Den er kanskje 3,9. Jeg har hagle i Quickshooter reim, så vekten av hagla er ikke så viktig.

 

Men en pipesett til en 212 med kikkert er betydelig lettere enn en Vixen med samme kikkertsikte. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda en løsning for ryper på langt hold. 

En Miroku hagle med innstikspipe i 6,5x55 med kikkertsikte i svingmontasje. Innstiksløpet er i full lengde. Dette er heller ikke noen lettvektshagle, men kombinasjonen har meget lav totalvekt. Fortsatt noe mangel på egentid har gjort at jeg ikke har prøvd ut denne løsningen så mye ennå. Det er nok en løsning som det tar noe mer tid å bygge om, enn å bytte løp. Men vekten er lavere. 

Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (38 minutter siden):

Jeg har enda en løsning for ryper på langt hold. 

En Miroku hagle med innstikspipe i 6,5x55 med kikkertsikte i svingmontasje. Innstiksløpet er i full lengde. Dette er heller ikke noen lettvektshagle, men kombinasjonen har meget lav totalvekt. Fortsatt noe mangel på egentid har gjort at jeg ikke har prøvd ut denne løsningen så mye ennå. Det er nok en løsning som det tar noe mer tid å bygge om, enn å bytte løp. Men vekten er lavere. 

Er det ikke dårlig på slike innstikk piper? De jeg har sett har spredning omtrent som et hagleskudd, og helt ubrukelig på noe så smått som rype.

 

i vårt rypelaget bærer alle hagle, og 2-3 stk har også med 22mag og 223 rifle i Vorn sekk

Link to comment
Share on other sites

Det er flaut å si det men jeg har tatt denne med på skytebanen kun en gang de 2 årene jeg har eid den. Har skutt mindre enn 10 skudd. Jeg hadde sterkt motlys så jeg slet med å sikte. Husker at jeg tenkte at det var helt greit. Kanskje jeg skal få skutt noen skudd med denne igjen. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Skaubjønn said:

Er jo tydelig hvorfor det er rust i mekanismen på denne, om man ser nøye på bildene. Det er jo rene avløpet som står åpent..

 

Er nok er resultat av ombygningen til sikring på tangen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...